Week op proef, hoe wat enz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Week op proef, hoe wat enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 11:06

Hallo,

Mijn pony staat in de verkoop en nu heb ik een zeer geïnteresseerd gezin. Zij willen haar graag een week op proef en dit vind ik goed. Ik kan me dit goed voorstellen. Verzekeringstechnisch is alles al geregeld, nu nog een goed contract opstellen.

Wie kan mij helpen hoe dit gaat?

Wat doe je kwa kosten? Laat je ze het volledige bedrag voor het paard betalen, of de helft? Zodat je een beetje een garantie hebt dat je paard terug komt?
Wat verwacht/mag je zeggen over de omgang met de pony
Mag ik nog bepalen hoeveel voer ze krijgt zolang ze van mij is maar daar staat?
Of terwijl, wat zijn mijn rechten en hun plichten
En hoe gaat het als de pony, door onvoorzichtigheid, kreupel terug komt?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:10

Ik zou de pony niet meegeven op proef maar ze een week bij mij thuis laten aanrommelen. Juist vanwege de vragen die je zelf hier ook al stelt, dan heb ik er enig zicht op wat er met de pony gebeurt en kun je op tijd ingrijpen.
Eea hangt wel af van de ervaring van de mensen en het kind wat op de pony komt te rijden.

Bellex

Re: Week op proef, hoe wat enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:12

Nou hier thuis is geen optie aangezien zij 2 uur rijden weg wonen, anders zou ik dat ook gezegd hebben :o

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:23

Ik zou een mooie brief op stellen. Wat de gewoontes zijn voor jou pony. Beetje een gebruiksaanwijzing. En zelf ook regelmatig contact houden die week.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:24

Kun je niet zorgen dat ze gedurende een week of misschien wel twee bij jou komen rijden. Dan heb jij er wel zicht op wat er met de pony gebeurt, dat wordt bij ons altijd geadviseerd. Je hebt altijd mensen die even kijken hoe braaf het paardje daadwerkelijk is en wat hij echt kan, zetten bijvoorbeeld een andere ruiter op die hem wel even in de krul trekt en hem even naar voren schopt(of ze als ze hem kopen voor het springen kijken ze wel even hoe hoog zijn max ligt) en dan krijg je hem terug omdat hij zodra hij bij die mensen kwam alleen maar op de achterste benen stond(of niet meer bij een hindernis in de buurt wil komen). Natuurlijk zeggen ze niets over die andere ruiter of wat ze hebben gedaan. Of je laat betreft het rijden, een instructrice erbij zijn die jij vertrouwd(ervanuitgaande dat de kopers in de buurt wonen). Anders kun je niet zorgen dat ze het paard gedurende die week ergens stallen waar ze dan ook begeleid worden door een instructrice, dat ze alleen lessen en niet vrij rijden om maar zo te zeggen. Verder geef ze een emmer voer mee en de hoeveelheid dat gevoerd moet worden.

Verder als je het paard op proef geeft bij hun goed contract en dergelijke regelen voor de zekerheid.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:24

schrijf ook zeker op je blad 'contract' of 'officiële overeenkomst' anders is je blad van geen enkele (wettelijke) waarde, ook niet met een handtekening van de proefrijder.
Laatst bijgewerkt door x_Quinta_x op 15-04-10 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:25

Ik zou het niet doen, het risico is te groot en je hebt er geen zicht op, er kan van alles mee gebeuren.

Laat ze maar bij jou op je eigen stal proeftijd doen, te ver weg? hun probleem, ze kozen er zelf voor om een paard verweg te gaan bekijken, ze hadden ook wel dichterbij in de buurt kunnen zoeken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:26

Het rare is, als ik aangeef een paard te willen kopen, wordt zeker aangeraden het paard minimaal 4 weken op proef te nemen.
Als de verkoper dat niet wilt, moet ik niet het paard kopen, want dan is er vast wat mee.........

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:32

felicity schreef:
Ik zou een mooie brief op stellen. Wat de gewoontes zijn voor jou pony. Beetje een gebruiksaanwijzing. En zelf ook regelmatig contact houden die week.

Oke :j dank je wel :)

sammie18 schreef:
Kun je niet zorgen dat ze gedurende een week of misschien wel twee bij jou komen rijden. Dan heb jij er wel zicht op wat er met de pony gebeurt, dat wordt bij ons altijd geadviseerd. Je hebt altijd mensen die even kijken hoe braaf het paardje daadwerkelijk is en wat hij echt kan, zetten bijvoorbeeld een andere ruiter op die hem wel even in de krul trekt en hem even naar voren schopt(of ze als ze hem kopen voor het springen kijken ze wel even hoe hoog zijn max ligt) en dan krijg je hem terug omdat hij zodra hij bij die mensen kwam alleen maar op de achterste benen stond(of niet meer bij een hindernis in de buurt wil komen). Natuurlijk zeggen ze niets over die andere ruiter of wat ze hebben gedaan. Of je laat betreft het rijden, een instructrice erbij zijn die jij vertrouwd(ervanuitgaande dat de kopers in de buurt wonen). Anders kun je niet zorgen dat ze het paard gedurende die week ergens stallen waar ze dan ook begeleid worden door een instructrice, dat ze alleen lessen en niet vrij rijden om maar zo te zeggen. Verder geef ze een emmer voer mee en de hoeveelheid dat gevoerd moet worden.

Verder als je het paard op proef geeft bij hun goed contract en dergelijke regelen voor de zekerheid.

Dat is dus niet mogelijk ivm de afstand.
Als ze haar in de krul trekken komt de pony vanzelf in protest :j Instructie moeten ze zelf naar kijken :j daar heb ik geen zicht op op 2 uur afstand :n Verder hoop ik juist dat ze zelf een beetje gaan rijden zodat ze de klik kunnen vinden :)
Die emmer voer is een goede :j dank je wel :)

x_Quinta_x schreef:
schrijf ook zeker op je blad 'contract' of 'officiële overeenkomst' anders is je blad van geen enkele (wettelijke) waarde, ook niet met een handtekening van de proefrijder.

Goed dat je dat zegt! Wordt geregeld :j

Ragdollcat schreef:
Ik zou het niet doen, het risico is te groot en je hebt er geen zicht op, er kan van alles mee gebeuren.

Laat ze maar bij jou op je eigen stal proeftijd doen, te ver weg? hun probleem, ze kozen er zelf voor om een paard verweg te gaan bekijken, ze hadden ook wel dichterbij in de buurt kunnen zoeken.

Het gebeurd sowieso :j daar hebben ze alle recht toe in mijn ogen :j

Brainless schreef:
Het rare is, als ik aangeef een paard te willen kopen, wordt zeker aangeraden het paard minimaal 4 weken op proef te nemen.
Als de verkoper dat niet wilt, moet ik niet het paard kopen, want dan is er vast wat mee.........

Dat is ook de reden dat ik ervoor ben om te doen :j
4 weken is voor mij gewoon niet mogelijk ivm stalling, dan zou ze niet meer terug kunnen naar de stal waar ze staat namelijk. Maar ik vind dat ze de kans moeten krijgen elkaar goed te leren kennen :j of in ieder geval beter :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:32

Brainless schreef:

Maar als de verkoper zegt: "liever niet, want je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Hoe gaat dat dan met verzekering enz enz." Dan vind ik dat toch een goede reden en denk ik niet automatisch: oei er scheelt vast iets met het paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:34

@Quinta
Jij en ik niet, maar het gros van Bokt wel.
Kijk maar eens naar de topics over het aanschaffen van een paard.

Ik ben ook niet zo van het op proef doen.
Van mij mogen ze zo vaak komen rijden als ze willen, maar ik zou (niet snel) mijn paard op proef doen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:38

Ik sta dus aan de andere kant van het verhaal. Ik kan ook een paard op proef thuis krijgen, maar ik durf dit niet goed aan vanwege het feit als er iets gebeurt met paard ik dan misschien voor dure VA kosten kom te staan. Plus het feit dat ik vind dat je een paard in 1 week niet echt leert kennen, omdat zij op vreemd terrein staan en daardoor anders zijn dan normaal.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:39

ik kreeg mijn vorige paard 6 weken op proef hij werdt klinisch en röntgen gekeurd intussen en er werdt een kontrakt opgesteld dat het paard correct weg ging en niet kreupel was.
ik zou dat zeker in je kontrakt zetten en ik zou je ook aanraden om een proeftijd te geven.
een week proef is echt niet veel als je tegenwoordig al hoort dat ze paarden een half jr op proef nemen.
zet ook duidelijk jouw eisen en wensen in je kontrakt en wat je jouw paard voert en dat je verwacht dat ze het zelfde voeren intussentijd desnoods geef je een zak biks mee.

succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:44

wat je ook besluit te doen, laat ze het hele aankoopbedrag van te voren betalen. Als ze in die week onverhoopt het paard verkopen of het wordt gestolen dan heb jij in ieder geval vast je geld.... Dan ligt het balletje tenminste bij jou en ben je niet afhankelijk van de goedheid van mensen die je niet eens persoonlijk kent.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:45

astridelise schreef:
Ik sta dus aan de andere kant van het verhaal. Ik kan ook een paard op proef thuis krijgen, maar ik durf dit niet goed aan vanwege het feit als er iets gebeurt met paard ik dan misschien voor dure VA kosten kom te staan. Plus het feit dat ik vind dat je een paard in 1 week niet echt leert kennen, omdat zij op vreemd terrein staan en daardoor anders zijn dan normaal.

Aan de ene kant correct, maar aan de andere kant kun je wel al zien of de klik er is met het paard. Meer is gewoon niet mogelijk hier voor mij :n
Het gaat hier overgins over een haflinger die voor de recreatie weggaat, dus niet voor sport :n

cissy schreef:
wat je ook besluit te doen, laat ze het hele aankoopbedrag van te voren betalen. Als ze in die week onverhoopt het paard verkopen of het wordt gestolen dan heb jij in ieder geval vast je geld.... Dan ligt het balletje tenminste bij jou en ben je niet afhankelijk van de goedheid van mensen die je niet eens persoonlijk kent.

Oke goede :j

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:37

Ik had kim een maand op proef gekregen ( zo lang; omdat je dan echt kan kijken of het wat is, en omdat het zo lang rijden was).
We hebben toen een contract opgesteld en heb gewoon betaald. Mocht het niet wat zijn, kreeg ik mijn geld terug en zij het paard :).

Je moet indd hele duidelijke afspraken maken, en als ik jou was.. zou ik het aankoopbedrag alvast laten betalen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:41

Ik zou ook zeggen; stel een koopcontract op waarbij de pony meteen verkocht is, dan is alle risico meteen volledig voor hen.
Ik zou hem meteen laten betalen, ze hebben het geld toch wel gereserveerd (als het goed is).
In het koopcontract neem je een bepaling op dat de koop na 1 week ongedaan mag worden als het niet bevalt, mits de pony dan nog steeds gezond is.
Je regelt meteen in het koopcontract wie dan evt de pony terugbrengt en hoe terugbetaling geregeld is.
Het is wel verstandig om vast te leggen dat de keuring meteen gedaan wordt als je pony weggaat. Als hij nl. na een week onverhoopt kreupel terugkomt, kan jij aantonen dat je hem gezond hebt meegegeven.

Dit is de meest risicoloze manier.

Als je hem niet meteen verkoopt, blijft de aansprakelijkheid nog bij jou liggen als bijvoorbeeld die mensen eraf vallen.

Als je niet meteen alles laat betalen, kan het weleens heel lastig worden om uiteindelijk de rest van je geld te krijgen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:45

Ik zou ook mijn paard niet meegeven zonder het hele bedrag te hebben gehad.
En na die week kan je altijd nog zien of terug je paard en geld of ze houden haar.
En dan is alles al geregeld.
Ik zou het eerlijk gezegd niet doen, maar ja mijn paardjes gaan dan ook nooit meer weg. <3
succes.

pindy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:58

Ik ben wel voor op proef en ook langer dan 1 week. Ik zou sowieso eerst bij de stal kijken waar je paard komt te staan en dan pas beslissen of het beestje op proef meegaat of niet.

Overeenkomst maken over de gewoontes mbt voeding etc., een check door de dierenarts laten vastzetten (als ze het beestje niet van te voren willen keuren)) en dat ze tekenen dat ze het beestje in bepaalde/gezonde staat meenemen, zodat achteraf niet gezegd kan worden dat het diertje al ziek of mank was etc., idd betaling vooraf en onder welke voorwaarden zij hun geld terugkrijgen, misschien ook dat jij het recht hebt om het beestje meteen naar huis te nemen als je onregelmatigheden signaleert en een eventuele optie is dat als het beestje bij jouw terugkomt dat het weer wordt nagekeken door een dierenarts of het diertje in dezelfde staat is afgeleverd als jij hebt afgegeven voor de proeftijd (zodat eventuele medische kosten verhaald kunnen worden).

Pfffft klinkt heel officieel allemaal.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 12:10

beantsje schreef:
Ik zou ook zeggen; stel een koopcontract op waarbij de pony meteen verkocht is, dan is alle risico meteen volledig voor hen.
Ik zou hem meteen laten betalen, ze hebben het geld toch wel gereserveerd (als het goed is).
In het koopcontract neem je een bepaling op dat de koop na 1 week ongedaan mag worden als het niet bevalt, mits de pony dan nog steeds gezond is.
Je regelt meteen in het koopcontract wie dan evt de pony terugbrengt en hoe terugbetaling geregeld is.
Het is wel verstandig om vast te leggen dat de keuring meteen gedaan wordt als je pony weggaat. Als hij nl. na een week onverhoopt kreupel terugkomt, kan jij aantonen dat je hem gezond hebt meegegeven.

Dit is de meest risicoloze manier.

Als je hem niet meteen verkoopt, blijft de aansprakelijkheid nog bij jou liggen als bijvoorbeeld die mensen eraf vallen.

Als je niet meteen alles laat betalen, kan het weleens heel lastig worden om uiteindelijk de rest van je geld te krijgen.

Hier heb ik echt wat aan gehad! Dank je wel :)

Het is niet dat ik Katie niet langer op proef mee wil geven, maar dit is gewoon niet mogelijk met mijn stalling :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:15

Jeetje lastige kwestie met je stalling.

Ik denk dat wat beantsje schrijft een van de veiligste manier is :j

Ik zelf had echt perfecte manier van proberen.
Eerst heb ik Naomi 3 maanden lang mogen rijden (2x in de week) op haar huidige stal (stond op 15 min fietsen, erg handig). Daarna hebben we haar besloten te keuren en te kopen. Na de koop hadden we in het contract gezet dat ik nog 6 weken de tijd had om haar uit te proberen op mijn stal. Mocht het niet bevallen, en was ze in mate van gezondheid hetzelfde als toen ik haar kocht, dan mocht ik haar teruggeven en zouden we het geld terug krijgen!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:20

ik heb geen idee wat je rechten zijn enzo...echter weet ik wel dat ik rustig aan zou doen met een nieuw paardje (als ik deze op proef zou willen hebben)

Ik zou ook gewoon netjes het voerschema van de eigenaar aanhouden..en zelfs dezelfde brokken...dit zou ik indien ik andere brokken voor ogen heb langzaam als enige gaan doen als het mn eigen is.

Ik vind het wel zo netjes dat even doet wat de huidige eigenaar vraagt..dit omdat zij het dier het beste kent en het is alweer heel wat dat het van stal verandert voor 1 weekje en nieuwe mensen om zich heeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:25

AlexandraM: Het gaat hier juist ondersom. Je hebt het nu tegen de huidige baas, niet de koper!

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:58

Misschien een idee om even langs een juridisch loket te gaan? Daar kunnen ze je vast wel helpen/tips geven om ervoor te zorgen dat je toch een 'waterdicht' contract hebt en achteraf altijd je gelijk kunt halen.

Lijkt een beetje een negatieve insteek, maar je moet jezelf en je 'eigendom/paard' beschermen want je zult maar net pech hebben... ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:17

Momenteel ben ik opzoek naar een pony, die wil ik wel graag minimaal 2 weken op proef, bij ons op stal.
Het voordeel van bij ons opstal is dat je de pony leert kennen in de omgeving waar hij zich thuis moet gaan voelen, daar komt nog bij dat je dan de zekerheid hebt over wat er gevoerd wordt, dat dat klopt en niet bijv. middelen om het dier rustig te houden.

De reden voor de proeftijd is dat als de klik er niet is de pony weer naar een ander thuis moet en het lijkt mij als je als verkoper een pony al langer gehad hebt en er een band mee hebt het dan prettiger is om dat zelf te doen, dan dat de nieuwe eigenaar een pony moet verkopen waar hij/zij niet zoveel van weet en geen band mee heeft.