Veulen kopen zonder aanbetaling, slim?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pgelder

Veulen kopen zonder aanbetaling, slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 23:46

Hoi,

Ik zat even met een vraagje. Ik ben nu een tijdje opzoek naar geschikte plekjes voor een veulen. Het paard dat ik hiervoor heb gehad was een stuk makkelijker te plaatsen en ik woon niet bepaald in een gemakkelijke buurt. Maar dan ga je onbewust toch ook rond kijken naar jonge paarden op internet. Ik kwam toen uit bij een heel leuk dier, en heb inmiddels contact gehad met desbetreffende eigenaar en wil binnenkort een keer gaan kijken. Was wel nieuwschierig naar de prijs en hoe zij dit in gedachte had, en toen vertelde ze mij dat ze geen aanbetaling hoeft te hebben. Zodra het veulen oud genoeg is om weg te gaan en ik heb een plekje, betaal ik het bedrag. Nu heb ik geen plek en wil ik niet haasten.. maar vroeg me wel af...hoe hebben jullie dat gedaan? Loop ik geen kans om het veulen mis te lopen mocht eigenaresse inene een hoger bod krijgen op het veulen? Kom ik dalijk om de zoveel tijd langs en dan als het zover is gaat het veulen aan mijn neus voorbij. Niet?

Nicam

Re: Veulen kopen zonder aanbetaling, slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:54

Ik zou altijd een aanbetaling doen. Op moment dat je een aanbetaling doet, ben je volgens de wet jurisch eigenaar. Dit heb ik mij laten vertellen door een verzekeringsmaatschappij. Nu ken ik de wet niet uit mijn hoofd hoor, dus misschien dat je deze vraag ook kan voorleggen aan een wetswinkel of zoiets dergelijks.
Veel plezier alvast met een paardje zoeken/kopen en plekje zoeken.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 23:56

Bedankt :) Dat is inderdaad waar ik ook aan zat te denken. Met mijn vorige paard had ik wel direct plek en wilde ik hem ook graag kopen. Dus bij de derde keer kijken gelijk laten keuren, betaald en meegenomen. Maar dit is een ander verhaal, veulen wordt nog lang niet afgespeend en ookal weet ik niet of dit paard doorgaat.. toch wel handig om over na te denken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:05

Ik zelf heb geen aanbetaling gedaan. Heb het volledige bedrag betaald op de dag dat de fokker haar kwam brengen.
Moet zeggen hele eerlijke man want paar weekjes later en het veulen was al naar iemand anders gegaan of hij had het zelf gehouden. Hij zei zelf afspraak is afspraak en had die gene verteld dat hij het veulen al aan mij had "verkocht".
Tuurlijk heb je meer zekerheid bij een aanbetaling maar heb zelf nooit getwijfeld aan de fokker/eigenaar. Was gewoon goed van vertrouwen en zeker geen spijt van.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:07

Altijd handgeld geven is mij geleerd al is het maar 50 euro. Dan is er namelijk altijd een overeenkomst :)

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 00:11

Hmm ja ik dacht zelf aan geld overmaken, al is het maar een klein begin. Wat betreft verkoopster vertrouwen, ik heb geen wantrouwen naar deze vrouw toe tot nu toe. Maar toch...spookt het door mijn hoofd. Ik heb vroeger eens een pony willen kopen, ofwel mijn moeder wilde dat voor mij. Wij zijn toen zeven weken langs geweest bij de pony tot er eindelijk een plekje vrij was op de manege hier, en toen bleek pony die week voor een hoger bod te zijn verkocht. Daar ben je goed kapot van kan ik je zeggen, niet prettig.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:14

Precies en daarom geef je handgeld. Als ze jou een kwitantie geven dat je dat hebt gegeven is het prima hoor, dat hoeft niet perse per bank.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 00:18

Ah dat kan ook inderdaad. Nou, kan voorlopig toch nog niets kopen want moet eerst een plek zien te regelen. Maar was wel benieuwd naar de visie van bokt :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:20

Ik zag laatst een prachtige opfokplaats in (ik meen) hongarije. Misschien wel heel ver weg, maar wel redelijk goedkoop en belangrijkste ontzettend veel ruimte. Zeker voor een jaar aan te raden :j

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 00:21

Hahaha meen je dat serieus? :D Dat is leuk als je langs moet voor een paar foto's hahaha.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:24

Ja dat meen ik wel serieus. Zij kunnen daar de pony's iets bieden wat hier in nederland heel moeilijk is: ruimte en vrijheid. En toch dagelijkse controlle. Als ik nu een veulen zou kopen zou ik dat serieus overwegen. Zal eens kijken of ik de site kan vinden
Edit het was tsjechie hier is de website:
http://www.veulenvrij.nl/
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 15-04-10 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 00:28

Dat lijkt me echt helemaal niets. Zo verweg, je weet nooit wat er gebeurd. Er zullen in Nederland toch ook wel goede opfokplaatsen zijn? Had al wel wat adresjes gevonden en heb een auto... :o

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:42

aan de andere kant, wat als het veulen iets overkomt?
Op dit moment ben je pas eigenaar als het veulen gespeent is, als je nu eigenaar bent en het veulen gaat hemelen ben je eingenaar van niets...

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 01:44

ik heb ook geen aanbetaling gedaan op mijn veulen .. ik heb het veulen toen hij 2 weken was gereserveerd .. & het is eigelijk allemaal goed gelopen ! :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 02:10

Het kan natuurlijk allemaal goed verlopen, maar wil je meer zekerheid (zonder aanbetaling) kan je ook een contract opstellen. Dan zijn jullie beide verplicht om jullie eraan te houden.

Schrijf daar dan wel in, dat mocht het veulen iets mankeren in de tijd dat hij daar staat en het is zo danig, dat hij nooit meer zou kunnen rijden oid, dat dan de koop niet doorgaat.

Zo zijn er een heleboel dingen die je in een koopcontract moet zetten/vermelden.
Tik eens op google koopcontract in en je krijgt tal van voorbeelden

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 02:14

Toen ik mijn eerste pony mocht uitzoeken, en ging kijken naar leuke pony's, ben ik totaal 3 pony's misgelopen omdat er steeds iets tussenkwam. (iemand anders kwam de volgende ochtend ponylief opkopen, ander keer wilde de dochter van de verkoper toch maar niet etc etc.)
Hadden wij een aanbetaling gedaan, dan was dat hoogstwaarschijnlijk niet misgelopen en had dat me heel wat verdriet bespaard.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 03:35

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om handgeld te geven of inderdaad al is het 10 euro over te maken met een contract er bij waarin je dat aangeeft.
IK hoop daarbij ookd at het door gaat voor je en dat je er een leuk paard aan hebt!
HEt zou jammer zijn dat het mis gaat doordat je nu te veel vertrouwen hebt gehad in iemand die je helemaal nog niet kent.helaas leven we in een maatschappij waarin je mensen eerder moet wantrouwen dan vertrouwen.
Laat je hier of via pb nog weten wat en hoe het is gegaan?IK ben erg benieuwd!
succes

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 14:25

Doerakje ik ga voorlopig nog niets kopen maar kon het niet laten om te reageren op dit veulen. Ik ga in ieder geval in de toekomst nog veel meer veulens bekijken dus weet niet wanneer ik met bericht kom van aankoop hoor. :o

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:23

Ik heb zelf recent mijn merrie verkocht. De nieuwe eigenaar had pas na 3 maanden plek voor haar maar wilde niet aanbetalen. We hebben toen een contract opgesteld :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:30

Als alles netjes in een contract wordt vastgelegt, hebben beide partijen een poot om op te staan in geval van nood..

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:39

Richtje schreef:
Ik heb zelf recent mijn merrie verkocht. De nieuwe eigenaar had pas na 3 maanden plek voor haar maar wilde niet aanbetalen. We hebben toen een contract opgesteld :)
kimmie88 schreef:
Als alles netjes in een contract wordt vastgelegt, hebben beide partijen een poot om op te staan in geval van nood..

Daar was ik ook al over aan het denken.Ik zou als verkoper juist een aanbetaling willen!Anders ga je er misschien vanuit dat ie verkocht is,zegt eventuele andere geinteresseerden af,en blijf je op het einde van de rit met je veulen zitten!

Enkele jaren terug was er toch zo iemand,die op verschillende plaatsen in nederland en belgie veulens ging kopen(voor best wat geld).Op het moment dat hij ze moest ophalen kwam hij steeds met een smoes(ziek,buitenland,sterfgeval in de familie,...)en uiteidelijk was hij niet meer te bereiken.Mensen bleven wel mooi met hun veulen zitten,en dit vlak voor de winter=moeilijk verkopen.

Dus inderdaad:kleine aanbetaling en alles op papier zetten is voor beide partijen het veiligst!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:36

Wij hebben vorig jaar ons veulen verkocht toen hij drie weken oud was. De nieuwe eigenaren hebben toen een aanbetaling gedaan. Niet alleen zekerheid voor de koper, maar ook voor de verkoper. Nu wist ik ook zeker dat zíj niet af zouden haken als hij daadwerkelijk weg mocht.