alleen op wedstrijd sporen in de B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

alleen op wedstrijd sporen in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 14:45

ik las al een topic over het 'inkakken'. Mijn pony gaat echt op snurk stand op wedstrijd. Het zal ongetwijfeld aan mijn rijden en zenuwen liggen.

Afgelopen weekend 3e wedstrijd 1e proef 163 punten. Na op mijn donder gekregen te hebben van mijn voorleester ben ik dus beter gaan rijden. 2e proef begon echter weer net zo slecht, met aanspringen in galop viel ik bijna stil, waarop ik het helemaal had gehad :o teugels in 1 hand, met de andere een lel met de zweep gegeven. Kreeg ik een flinke bok kado, maar de rest van de proef ging het wel beter. Maar nog niet zoals het zou moeten en zoals het thuis gaat. Na elke oefening kakte hij opnieuw in.

Natuurlijk moet ik eraan rijden, maar goed dat lukt niet bepaald. Nu dacht ik: misschien met een klein spoortje enkel op wedstrijd en thuis dus zonder spoor? Alleen ik start B dus om dan al met spoor aan te komen is misschien ook weer wat overdreven.

enniee

Re: alleen op wedstrijd sporen in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:47

Gewoon bij het inrijden, telkens overgangen naar voren rijden..
stap-middenstap-stap-draf-middendraf-stap.. Dit de hele tijd door..
Ken het probleem, had mijn pony eerst ook.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:48

Misschien rij je te lang in?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:51

Ik zou het eerst proberen rijtechnisch op te lossen (geef die kets (indien nodig) bij het losrijden al) dan om sporen om te doen. Paard reageert namelijk 1x op de sporen en daarna is het niet anders meer, dus zwakt de reactie ook af als je het rijtechnisch niet goed kan oplossen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:55

Ik zou zelf eerlijk gezegd nu niet gaan beginnen met sporen. Je zegt het al zelf, dat het aan je manier van rijden ligt. Het kan inderdaad zijn dat je te lang inrijdt of dat je door de zenuwen minder streng bent.
Ik zou wat vaker naar vreemd terrein om dit gewoon te kunnen oefenen, niet per se een wedstrijd. Of eens je instructeur meenemen naar vreemd terrein, die ziet direct wat je fout doet. Hoe meer kilometers je maakt, hoe minder zenuwachtig en gemakkelijker het wordt. Lekker blijven oefenen!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:06

Mn paard liep super tijdens het losrijden. Kom ik de ring in: alles weg, hij viel gewoon dood in zn reactie. Rageerde amper of niet op mn been en normaal hoef ik maar iets kuit te geven en hij reageert.
Ik rij wel regelmatig met sporen en een zweep. Deze gebruik ik als het nodig is en dat is tegenwoordig zelden.

Bij de 2e proef heb ik hem juist in de ring wakker geschud. Even met sporen en zweep duidelijk been gegeven en alert gemaakt. Dus niet zwaar prikken of slaan, dat is niet nodig en niet de bedoeling.
En uit kijken dat je hem niet gespannen maakt, want dat schiet ook niet op gedurende de proef.
Deze proef ging toen beduidend beter, maar nog niet zoals hij normaal reageert.
Dus ik blijf hier alert in en probeer dit beter te krijgen.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:46

het is helemaal niet vreemd om in de B met sporen te rijden hoor, ik zou het gewoon doen. is hij thuis ook slecht aan 't been en dat ie inkakt?

als je je been mooi stil kan houden en niet bij elke stap prikt is een spoortje juist voor beide veel fijner. :j

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:51

wat ik altijd nog doe bij de rondjes baan verkennen; is even een paar overgangen stap-draf en wat weg en terug, zodat je je paard nog even wakker schudt voor je proef begint.

Ik reed overigens ook vanaf mijn 3de B-wedstrijd met sporen, omdat mijn paard ook inkakte in de proef en in de proef kan je nou net niks rijtechnisch oplossen maar moet je presteren. Dus ik heb mijn benen rustig stil maar als mijn paard weer eens wat minder alert is kan ik wel meteen adequaat reageren (rijd nu inmiddels L2)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:53

Ik zou idd ook een flinke tik geven.

Gewoon een x been reageert hij niet tik.
Dan bokt hij maar..
Als ie bokt dan geef jij met 2 benen flink been!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:29

Misschien op de korte zijde een stukje middendraf. Dan hou je haar fris en de jury ziet het niet. En anders even een keer goed aanpakken in de proef. Dat word dan 1 onvoldoende voor het bokken maar als de rest dan wel goed gaat haal je nog wel winst

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:46

hier hetzelfde probleem. ik probeer max 20 min los te rijden, en vooral lang losstappen, dan even kort drafje, alopje (alleen maar even aanspringen terug) en sinds ik l1 start even allebei de kanten wijken. daarna wer stappen en onstpanning zoeken. daarna oppakken, overgangen en de ring in. ik heb ook een tijdje alleen op wedstrijd sporen gedragen, maar werkte weinig verschil. ligt toch aan de spaning die je als ruiter hebt (heb ik ook last van) en aan het feit dat je paard niet goed genoeg reageert op je been. ik ben er thuis veel aan gaan werken aan die reactie, en dat helpt wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:47

diesel_ schreef:
ik las al een topic over het 'inkakken'. Mijn pony gaat echt op snurk stand op wedstrijd. Het zal ongetwijfeld aan mijn rijden en zenuwen liggen.

Afgelopen weekend 3e wedstrijd 1e proef 163 punten. Na op mijn donder gekregen te hebben van mijn voorleester ben ik dus beter gaan rijden. 2e proef begon echter weer net zo slecht, met aanspringen in galop viel ik bijna stil, waarop ik het helemaal had gehad :o teugels in 1 hand, met de andere een lel met de zweep gegeven. Kreeg ik een flinke bok kado, maar de rest van de proef ging het wel beter. Maar nog niet zoals het zou moeten en zoals het thuis gaat. Na elke oefening kakte hij opnieuw in.

Natuurlijk moet ik eraan rijden, maar goed dat lukt niet bepaald. Nu dacht ik: misschien met een klein spoortje enkel op wedstrijd en thuis dus zonder spoor? Alleen ik start B dus om dan al met spoor aan te komen is misschien ook weer wat overdreven.

Misschien eens rustig aantikken achter je been als hij niet genoeg reageert ipv hele tijd afwachten en dan opeens een giga lel :)

Gina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:48

ik rijd ook B en heb ook gwoon sporen aan hoor
op concour (bij mij dan) hebben heel veel kinderen dat
mijn zusje rijd bixie en zij heeft zelfs al sporen aan
dus dat kan goed

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 06:51

nou om op bixie spoortjes te dragen vind ik wel wat overdreven. je moet vooral geen sporen dragen omdat anderen dat ook doen.

als je paard echt alleen inkakt in je proef,denk ik dat je het op zich wel kunt proberen,maar het probleem is alleen dat als jij veel met je sporen moet inwerken,dat je paard ook dood wordt voor je been,daar moet je dus goed voor waken.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 08:11

bedankt voor jullie reacties. Ik kan het wel rijtechnisch oplossen, alleen het probleem is dat pony constant opnieuw inkakt en zo blijft het dus een cirkeltje. De 1ste 10minuten inrijden loopt hij niet lekker in aanleuning maar is hij nog voorwaarts, zodra hij lekker ontspant heb ik dus meteen een slak..

Ik heb over 3 weken een wedstrijd op vrijdag en meteen 1 op zondag.
Ik neem de spoortjes gewoon mee, probeer ik hem echt aan te pakken tijdens het inrijden, moest het goed gaat doe ik de 1e proef gewoon zonder. Blijkt dat geen succes dan probeer ik de 2e proef met spoortje.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 08:59

diesel_ schreef:
De 1ste 10minuten inrijden loopt hij niet lekker in aanleuning maar is hij nog voorwaarts, zodra hij lekker ontspant heb ik dus meteen een slak..

Als je het zo zegt, speelt er een ander probleem en dat is dat hij niet voor het been is. Dat betekent dat hij, omdat hij nog fris is, daar voorwaarts op is. De enige manier om dat op te lossen is om heel consequent hem aan het been te maken.
Juist als paarden gaan ontspannen, kan het zijn dat ze in tempo terug vallen en dat betekent consequent een reactie vragen. Dat deed die van mij nl ook. Dus van achter erbij rijden. En daar moet hij voor op het been zijn. 1 kuitdruk moet hij op reageren! En dat betekent thuis al trainen, trainen en trainen. Anders krijg je dat bij een wedstrijd al helemaal niet voor elkaar.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:36

Gewoon proberen. Ik rijd zelf op wedstrijd bijna altijd wel met een spoortje, gewoon voor de zekerheid. Je zit toch in een andere situatie, paard kan net een fractie afgeleid raken en door je been heenkomen bijv, dan kan je hem weer even bij de les roepen. Ik vind dat helemaal geen kwaad kunnen, zie er echt geen probleem in.

Verder moet je wel in de gaten houden dat het vaak niet (of niet helemaal) aan je paard ligt. Onbewust ben je vaak zelf net een fractie trager in je reacties in de proef, geef je meer ruimte waardoor het paard dus (uiteraard) zijn kans schoon ziet. De enige remedie daartegen is blijven rijden, reactie eisen, en zorgen dat hij thuis scherper word, veel scherper. Hoe luier een paard van zichzelf is, hoe scherper je ze aan de hulpen probeert te maken. Je bouwt als het ware een stukje reserve in.

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 16:45

Heej, Ik rijd B dressuur en springen en heb altijd sporen om(dan wel zo'n kinderspoortje echt minimaal)...

Ik heb het eind vorig jaar geprobeerd in de trainingen op aanraden van m'n instructie.. M'n pony heeft af en toe gewoon even dat extra zetje nodig om weer wakker te worden of om de aandacht eventjes weer op mij te richten.

Ik rijd nu sinds een poosje thuis niet altijd meer met sporen.. Alleen tijdens de lessen en af en toe gewoon in de training.
Tijdens de wedstrijden heb ik de spoor nog wel om.

Tot nu toe gaat het goed zonder spoor..

Maar jij zegt dat het waarschijnlijk aan je eigen houding enz.. ligt.. Dan kun je denk ik toch beter het probleem gaan zoeken.. en zoals je het zegt reageert hij goed op de zweep dus zou je daar genoeg aan moeten hebben met een beetje oefening.

in elk geval succes!!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:46

Je kan makkelijk met spoortje. Want in principe drijf je normaal gewoon met je been als je een spoortje hebt, alleen als je je teen iets naar buiten steekt komt het spoortje tegen de buik van de pony. Zolang je maar netjes kan rijden en niet gaan schoppen, wat je erg vaak ziet kan het het makkelijk

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:30

ginacuprum schreef:
mijn zusje rijd bixie en zij heeft zelfs al sporen aan

in de bixie is het verboden om met sporen te rijden ;)

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:01

Ik denk dat met sporen gaan rijden wel een goed idee is. En dan met inrijden haar al goed aan je been zitten. Veel overgangen rijden en veel middengangen en dan weer terug rijden. Dat ze gewoon lekker aan je been is als je de proef in gaat.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:04

Zelf vind ik een spoor veel fijner als een zweep, je kunt je hulpen veel verfijnder geven dan het slaan met een zweep.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:26

nou als je echt slaat met een zweep kan je m beter wegleggen.
de meeste mensen doen meer(onbewust)kwaad met sporen dan een zweep.

en wanneer ga je je hulpen echt verfijnen?dat begint zo'n beetje vanaf het M1. maar gelukkig zijn sporen niet meer verplicht

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:41

ik reed van af het begin af aan al met sporen van 4cm in de B. Zo erg vind ik dat niet, als ze maar goed gebruikt worden en dat doe ik..
Dus daar moet je niet over inzitten vind ik ;)

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:01

In de B mag je gewoon met sporen rijden. Is niet overdreven als jij denkt dat je pony er vlugger van word kun je dat proberen