Verzorgpaard, verzorger, eigenaar en verzekeringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Verzorgpaard, verzorger, eigenaar en verzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:43

titel is zo moeilijk te bedenken...

Al een aantal dagen denk ik na over het volgende:

Ik heb jaren lang paarden van andere mensen verzorgd. Van veulen tot bejaarde bikkel. Van halstermak maken tot trainen voor wedstrijden.
Dit ging altijd op mondelinge afspraken. Niks werd op papier gezet. Wel had ik vaak een van me ouders mee, als getuige, mocht er iets ooit gebeuren.

Nu was ik een aantal jaar geleden bij een persoon geweest, en ik mocht daar een paard verzorgen. De persoon kwam met een aantal papieren. "Verzekerings spul" werd mij verteld.
Het waren formulieren, voor als er schade was. Van paard tot ruiter, van zadel tot laarzen.
Helaas heb ik hier toch vanaf gezien, om een andere reden.

Maar nu is mijn vraag:
Hoe heeft bokt het geregeld i.v.m. verzekeringen/schade van paard of ruiter?

Ik hoop reacties te krijgen van verzorgers, en van eigenaren die een verzorgster voor hun paard hebbem.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:46

Normaal gesproken blijft de eigenaar gewoon aansprakelijk voor zijn eigen paard, zeker als een verzorger dat met toestemming met de eigenaar doet. Bijna iedereen heeft een WA verzekering, daar zou schade door het paard veroorzaakt onder moeten vallen.
Alleen als iemand zonder toestemming van de eigenaar wat met een paard doet is de eigenaar niet altijd aansprakelijk.
Laatst bijgewerkt door Myca op 14-04-10 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:48

Ja normaal wel.

Op de papieren die ik kreeg stond dit ook hoor. Maar het is toch logisch, als iemand valt van het paard, dat je er zelf verandwoordelijk voor bent?
En als het paard kreupel word na een buitenrit (ik zeg maar wat), dan is de eigenaar toch nog verandwoordelijk?
want in het land kan een paard ook kreupel worden ;)

Myca

Re: Verzorgpaard, verzorger, eigenaar en verzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:49

Misschien is hij bang dat je een claim gaat indienen als jij een ongeluk krijgt met zijn paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:50

Ik had nooit geen afspraken over dat soort dingn met de eigenaren, ook ik heb veel verschillende verzorgpaarden gehad..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:52

dus ook niks op papier Nies_ ??

jaa, dat denk ik dus ook. Dat je dan de schadeclaim bij hem neerlegt.

Maar ben benieuwd hoe bokt het heeft geregeld ;)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:56

Mijn medeverzorgster en ik wilden dit soort afspraken dus wel graag nogmaals expliciet op papier hebben staan, zodat er nooit gezeur over kan ontstaan. Helaas is het tot nu toe vanwege allerlei redenen nog niet gelukt het ook daadwerkelijk goed op papier te zetten en te ondertekenen. Toch maar weer eens achteraan gaan, nu het buitenrij seizoen ook begint.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:57

EngeltjeS schreef:
dus ook niks op papier Nies_ ??

Nee :n
Bij de meeste niet eens mondeling :=

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:59

dat lijkt logisch maar is het voor een verzekeringsmaatschappij niet. STel jij valt van een paard van iemand anders en je loopt erstig letsel op. Je kan nooit meer werken en de rest van je leven moet je je aanpassen door het ongeluk. Jouw verzekerings maatschappij wil deze kosten niet betalen omdat het paard van een ander was, dus wordt de eigenaar aansprakelijk gestelt. De eigenaar is ten alle tijden aansprakelijk voor de schade die het dier toebrengt ook al stap je er zelf op.
Manege`s hebben hier vaak ook "last"van. Ze moeten zich aan bepaalde regels houden voor de verzekering. Bij ons op stal moeten we onder begeleiding rijden. Gebeurt er iets zonder gediplomeerde begeleiding dan is de eigenaar zelf aansprakelijk, zijn verzekering dekt dan de schade niet. Misschien was het ongeluk immers wel veroorzaakt door toedoen van de ruiter? Op zo`n moment is er niemand die dat kan bewijzen. Een paard kan zich immers niet verwoorden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:01

Ik rijd nu bijna 1.5 jaar op Lorna en we hebben een "contract" opgesteld waarin staat dat ik niet aansprakelijk ben voor als er wat met het paard gebeurt en dat de eigenaren niet aansprakelijk zijn voor als er wat met mij gebeurt.

Dit is door beide partijen getekend en ik was 'm na 3 dagen alweer kwijt _O-

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:06

Ik vraag me wel af of zo'n afstandsverklaring wel helemaal rechtsgeldig is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:07

Geen idee, maar omdat ik toen nog geen 18 was vonden de eigenaren het fijn zo.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:11

Myca schreef:
Ik vraag me wel af of zo'n afstandsverklaring wel helemaal rechtsgeldig is.

Dat is het niet. Je kan geen onderlinge contracten afsluiten die tegen de wet ingaan.
Als je echt wil weten hoe het zit, lees dan even de FAQ van TAO, of anders kan je Ikke op bokt nog PM-en. Die weet er echt alles van.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:00

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:09

Zie nu dat ik ikke genoemd heb. Geen idee waarom want er is natuurlijk maar één verzekeringsexpert op bokt en dat is LDRD.

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:14

ik heb met de eigenaar afgesproken dat ik me verantwoordelijk voel als eigenaar wanneer ik met t paard omga en dat hij er verantwoordelijk voor is om mij ermee om te laten gaan.