Wie heeft er een "WA" verzekering voor paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Wie heeft er een "WA" verzekering voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:12

Ik vroeg mij af of er iemand is (en of het gebruikelijk is) om een soort van WA verzekering voor je paard af te sluiten. Dit in geval van als ze uit de wei breekt en een ongeval of iets dergelijks veroorzaakt.

Het gaat dus niet om een ziektekosten verzekering voor het paard.

annebe

Re: Wie heeft er een "WA" verzekering voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:13

Als het goed is zit je paard bij je WA verzekering in.. controleer dit even door je verzekeringsagent te bellen.

Utixo

Je paard valt onder huisdier, en is zo automatisch met je WA meeverzekerd :j

Caira

Je paard valt onder je eigendommen en is volgens mij gewoon meeverzekerd met je eigen WA.Mits je wel bij je verzekering gemeld hebt dat je een paard hebt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:14

Caira; heb ik ook nooit gedaan en toen twee jaar terug 1 van mijn paarden voor 1200 euro schade veroorzaakte aan een auto, deden ze totaal niet moeilijk.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:15

Bij mij zit het paard bij de WA verzekering in. Maar ik heb het idd wel moeten melden, evenals mijn hond.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:15

Ow oke ja ik heb niet gemeld dat ik een eigen paard heb, ik zal er eens even naar informeren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:15

ze zullen het wel doen denk ik, maar over het algemeen stellen ze het wel op prijs dat je het even meldt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:16

Ik heb hem apart verzekerd, koste mij een paar euro meer per maand.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:16

Hier heb ik toen over gebeld met mijn verzekering. Die vertelde mij dat het bij mij gewoon in mn pakket zit. Hier hoefde ik toen niet speciaal een WA voor af te sluiten. Paard viel onder huisdier (vraag me niet waarom :+ ) en zodoende hoefde ik niets extra's af te sluiten...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:18

Als je wedstrijden rijdt ben je verplicht een wa-verzekering voor je paard te hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:18

Splash_ schreef:
Ik heb hem apart verzekerd, koste mij een paar euro meer per maand.

En waarvoor is hij dan verzekert?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:20

Ik rij geen wedstrijden maar het gaat mij er dus om stel dat ze uitbreekt en een ongeval veroorzaakt of tijdens een buitenrit er vandoorgaat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:22

Anoeska, waar haal je dat vandaan? :'). Je bent als inwoner van Nederland verplicht om een WA te hebben. Je paard valt onder die WA. Heel simpel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:23

Utixo schreef:
Anoeska, waar haal je dat vandaan? :'). Je bent als inwoner van Nederland verplicht om een WA te hebben. Je paard valt onder die WA. Heel simpel.

Uit het Algemeen wedstrijdreglement. Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen, punt 10: Een paard, waarmee wordt deelgenomen aan een KNHS-wedstrijd dient, alvorens wordt deelgenomen, verzekerd te zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid (inclusief paardensportdekking).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:27

Ja, daar staat dus dat de persoon die meerijd verzekert moet zijn tegen WA, niet het paard zelf, deze dient enkel opgenomen te zijn in de WA van de ruiter.

Het staat er overigens wel krom, dat ben ik met je eens.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:31

Utixo schreef:
Ja, daar staat dus dat de persoon die meerijd verzekert moet zijn tegen WA, niet het paard zelf, deze dient enkel opgenomen te zijn in de WA van de ruiter.

Het staat er overigens wel krom, dat ben ik met je eens.

Het (een) paard moet wel degelijk aangemeld zijn bij je WA-verzekering. Iig moest ik mijn paarden bij mijn verzekering wel opgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:31

Ik zit bij de interpolis en ik heb het even na gebeld. Daar hoef je geen melding van je huisdieren/paard te maken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:36

WA is overigens niet verplicht in nederland (wel gewenst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:38

annebe schreef:
WA is overigens niet verplicht in nederland (wel gewenst)

Wel als je een auto hebt.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:05

DE WA voor personen heet in Nederland al heel lang A(ansprakelijkheids)V(erzekering)P(articulieren). Deze verzekering is niet verplicht maar wordt wel aangeraden omdat een ongeluk nou eenmaal in een klein hoekje zit en de schades aardig kunnen oplopen.

Over het algemeen zijn paarden, zolang ze hobbymatig worden gebruikt en het er niet meer dan 3 zijn (ongeveer he) gewoon bij deze verzekering meeverzekerd tegen de schade die ze kunnen aanrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:55

Alik schreef:
DE WA voor personen heet in Nederland al heel lang A(ansprakelijkheids)V(erzekering)P(articulieren). Deze verzekering is niet verplicht maar wordt wel aangeraden omdat een ongeluk nou eenmaal in een klein hoekje zit en de schades aardig kunnen oplopen.

Over het algemeen zijn paarden, zolang ze hobbymatig worden gebruikt en het er niet meer dan 3 zijn (ongeveer he) gewoon bij deze verzekering meeverzekerd tegen de schade die ze kunnen aanrichten.

Als jij een auto hebt, moet je verplicht een WA verzekering.
Citaat:
Een aansprakelijkheidsverzekering is in de meeste Europese landen niet verplicht. In Nederland is een aansprakelijkheidsverzekering wettelijk verplicht voor de houder van een motorrijtuig, voor jagers en voor exploitanten van kerncentrales.

Citaat:
Huisdieren zijn wettelijk gezien een zaak. De verzekerde is volgens het Burgerlijk Wetboek aansprakelijk voor de gedragingen van dieren die hij bezit. Er is dekking op de AVP voor zover de verzekerde het dier als 'particulier' bezit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:26

Omdat ik meer dan drie paarden heb, heb ik een aparte Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (ondanks dat ik geen paardenbedrijf heb) voor de paarden. Meer dan drie valt niet meer onder de AVP.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:58