Weekindeling paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charis_xX

Weekindeling paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 11:53

Wanneer rijden jullie je paard, wanneer longeren jullie, wanneer gaan jullie lekker naar het bos, ....

Kortom; Hoe ziet de weekindeling van jouw paard er uit? (Vermeld er ook even zijn leeftijd en e.v.t niveau bij!)
Ik ben benieuwd!

Biskwie

Re: Weekindeling paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:02

16 jaar - Z1 Niveau

Alle dagen minimaal 4 uur weidegang, meestal ong. 8 uur.

Ma: 45 minuten grondwerk en 30 minuten rijden (3 gangen, lang/laag op ontspanning, niet op prestratie)
Di: Groepsles 60 minuten dressuur en 20 minuten springen
Wo: 45 minuten grondwerk
Do: Vrije dag
Vr: Priveles 30 minuten dressuur, 30 minuten zelf rijden
Za/Zo: Afhankelijk van wedstrijden, buitenritten e.d. Beide dagen 60 minuten onder zadel dressuur.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:06

10 jaar, B niveau

Maandag vrij.
Dinsdag - woensdag: dressuur 45min
Donderdag: wandelen, longeren
Vrijdag: les dressuur of springen, 1 uur
Zaterdag - zondag: Beweging. Dressuur, springen, buitenrijden, longeren, wandelen afhankelijk van hoeveel tijd ik heb. 45 min tot 1,5 uur.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:09

5 jaar - B dressuur, BB springen

Maandag: 30 tot 45min dressuur
Dinsdag: vrije dag (paddock / wandelen)
Woensdag: Privéles springen (30min)
Donderdag: Longeren 20min en paddock
Vrijdag: Privéles dressuur (30min)
Zaterdag/zondag: afhankelijk van planning 1 dag vrij en 1 dag rijden (meestal oefenparcours, crosstraining, dressuurwedstrijd vanaf volgende maand)

Verder staat hij elke dag in de stapmolen (behalve zondag). In het weideseizoen gaat hij van 12.00 tot 17.30 naar buiten.

Ik durf nog niet zo goed met hem onder het zadel naar buiten. In het weekend probeer ik wel onder het zadel te stappen buiten de poort.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:10

5 jaar, B dressuur.

Maandag: rijden/longeren
Dinsdag: rijden
Woensdag: vrij
Donderdag: spelen/vrijspringen/wandelen
Vrijdag: rijden/les
Zaterdag: rijden/longeren/vrij
Zondag: rijden

Longeren doe ik 1x per week. Soms de zaterdag, soms de maandag.
Qua rijden wissel ik ook. Pittige dressuurtraining, dag erna dan vaak lichte training met buiten stappen.
In het weekend soms een sprongetje, of met touwhalstertje hobbelen.
Echt trainen doe ik 3x per week. De andere 2x is longeren en/of rustig rijden.
En verder staat hij 24/7 in stal met uitloop + bak + wei (waar hij zin in heeft :D )

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:13

Maandag t/m zondag
poetsen, frotten, lekker buiten laten grazen, wandelen...veel meer opties heb ik niet, heb een 18-jarige merrie met hoefkanker...dus blijft er niet veel over dan dat ;)

Anoniem

Vandaag 6 geworden - Geen officieël niveau.

Zondag; Rijden (normaal vaak buitenrit)
Maandag; Vrij
Dinsdag; Longeren
Woensdag; Vrij
Donderdag; Longeren/lange lijnen en af en toe rijden.
Vrijdag; Vrij of losgooien.
Zaterdag; Vrij

_maaike_D

bijna 6 jaar, niveau: recreatie (B dressuur, mennen in opleiding)

Maandag: longeren
dinsdag: rijden
Woensdag: rijden
Donderdag: mennen (oefening marathon of dressuur)
vrijdag: vrij
Zaterdag: mennen (lange afstand)
Zondag: Mennen (lange afstand)

voor rijden en longeren heb ik geen vaste dag, dat wisselt wanneer we zin hebben. we bekijken het gewoon per dag, waar we zin in hebben.

verder staat ze iedere dag enkele uren buiten in de paddock met een vriendje of alleen. Buiten het weideseizoen wandelen en grazen we ook veel. Weideseizoen is van 's ochtends 8 tot 's avonds half 10

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:15

6 jaar, na een jaar rust weer begint met trainen. Niveau dus B

Maandag les 45 min
Dinsdag trainen thuis 45 min
Woensdag les 1 uur
Donderdag rondje buiten half uur
Vrijdag vrij
Zaterdag trainen 45 minuten
Zondag bos verschillend van 1.5 uur tot 3 uur.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:18

9 jaar L1
Echt vaste dagen voor het rijden of longeren heb ik niet.
Alleen de donderdag is een vaste dag voor het rijden vanwege privéles. Gemiddeld 1 dag vrij in de week, eigenlijk altijd de dag na het lessen.
De overige dagen worden afgewisseld met longeren/rijden of naar het bos. We longeren toch wel 3x per week.
Buiten het werk om staat hij lekker de hele dag op de wei.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:23

Wat ik mij afvraag: ik zie 'paddock' bij sommigen als vrije dag staan. Betekent dat je paard die overige dagen niet even op de paddock komt om te rollen of wat dan ook? Als is het maar kort.

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:23

20 jaar, L1

Maandag rijden (1 uur dressuurles)
Dinsdag en woensdag vrij
Donderdag rijden (1 uur)
Vrijdag vrij
In het weekend als ik geen wedstrijd heb:
Zaterdag rijden (1 uur bak, soms buitenrit 1,5 a 2 uur)
Zondag vrij

Verder elke dag een aantal uurtjes weidegang.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:29

12 jaar, euhh niveau? Euh T7 en V5 hahaha

ma ritje 45 min
di Ritje met tolttraining
wo relaxritje
do vrij
vrij tolttraining
za of zo langere rit

nee, ff serieus: ik rijd mijn paarden wanneer en hoe ik zin heb, ook vooral kijkend naar ze.

Ik schrik nogal van al die planningen, dat heb ik echt nooit gedaan, ook niet toen ik nog kwpn'ers reed.....

Groetjes
Paulien

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:32

ik heb de planning ook niet vantevoren gemaakt, maar ik heb haar nu twee jaar en als ik terug kijk is dit wat we ongeveer doen per week.
het staat niet vast, ik kijk per dag.
de vrije dag vind ik wel belangrijk en vanwege school vast deze vaak op vrijdag.
in het weekend maak ik langere ritten buiten, voor de wagen of onder het zadel.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:32

6 Jaar, met mij nog geen wedstrijden gedaan.. We trainen nu op L2 niveau..

Hij gaat elke dag(winter, herfst lente en zomer) minstens 8 uur het weiland op en daarnaast;

Maandag; vrij
Dinsdag; Rijden
Woensdag; Rijden
Donderdag; vrij
Vrijdag; Longeren
Zaterdag; Rijden
Zondag; Rijden

Rijden houd bij ons steeds iets anders in.. Sommige weken rijd ik 3 van de 4 keer in het bos. Andere weken vooral in de bak. Wel wisselen we dressuur en springen regelmatig af. Rijden doen we in de bak ongeveer 3 kwartier en in het bos 1,5 tot 2 uur..
Longeren maar 25 minuutjes.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:33

12 jaar - B Niveau
Maandag: Vrij of rijden (ligt aan school)
Dinsdag: Rijden
Woensdag: Vrij of rijden (ligt weer aan school)
Donderdag: Rijden
Vrijdag: Rijden
Zaterdag/zondag rijden.

Ik probeer de afwisseling wel hoog te houden. Op dit moment heb ik ook nog niet les, dit probeer ik deze week voorelkaar te krijgen. Dus het rijden is nu ook niet echt intensief. Ik spring afentoe met d'r, en ik probeer elk weekend naar buiten te gaan, gewoon lekker ontspannen dwalen. Dressuur draait nu bij mij vooral om de ontspanning en om haar lekker soepel te laten lopen.
Verder komt ze elke dag buiten, ze heeft de mogelijkheid (äan huis) dus ongeveer van 10 ochtends tot 6/7 avonds buiten:) Het rijden duurt overigens vaak in de bak 3 kwatier tot 1 uur. Ligt vaak geheel aan de situatie. En persoonlijk heb ik niets met longeren, dit laat ik ook achterwege. Heel soms doe ik d'r even soms aan de longe, maar dat stelt dan ook niet veel voor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:34

Willekes schreef:
Wat ik mij afvraag: ik zie 'paddock' bij sommigen als vrije dag staan. Betekent dat je paard die overige dagen niet even op de paddock komt om te rollen of wat dan ook? Als is het maar kort.
Ik weet niet of dat voor de andere reacties geld, maar mijn paard staat 24/7 in de paddock, met schuilstallen. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:35

kaetifeng schreef:
nee, ff serieus: ik rijd mijn paarden wanneer en hoe ik zin heb, ook vooral kijkend naar ze.

Ik schrik nogal van al die planningen, dat heb ik echt nooit gedaan, ook niet toen ik nog kwpn'ers reed.....

Groetjes
Paulien

Dacht dat ik de enige was :o

Ik rijd wanneer ik zin heb en dat kan soms wekenlang niet zijn. Wel wandel ik dan en af en toe longeren. Maar echt een strak weekschema? :n

*edit typo*
Laatst bijgewerkt door Onali op 14-04-10 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:35

_maaike_D schreef:
ik heb de planning ook niet vantevoren gemaakt, maar ik heb haar nu twee jaar en als ik terug kijk is dit wat we ongeveer doen per week.
het staat niet vast, ik kijk per dag.
Zo is het bij mij inderdaad ook. :j
Het is er gewoon een beetje ingeslopen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:37

Ik krijg wss een pony, die we nu op het zicht hebben is 3 jaar en net zadelmak.
wil daarom veel afwisseling bieden voor haar.

maandag - dag vrij
dinsdag - 30 min longeren
woensdag - les dressuur of springen
donderdag - 30min grondwerk
vrijdag - 45min dressuur
zaterdag - bitloos rijden & buitenrit
zondag - training springen 30min

natuurlijk niet altijd. Heb ook zo'n soort planning gemaakt bij m'n vorige paard, en ondervonden dat je eigenlijk niet kan plannen,
gewoon lekker doen waar je zin in hebt, waar je paard voor in de stemming is :)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:38

er staat niks vast, als ik straks naar huis ga dan kijk ik gewoon waar ik zin in heb en waar paardlief zin in lijkt te hebben :P

ik let er wel op dat ze idd 1 dag vrij heeft (naast in de paddock staan dus wandelen of longeren aan het halster op het strand)
en dat ze 1 dag per week gelongeerd word met bijzet (meestal ook met balkjes) omdat ze rugproblemen gehad heeft.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:39

18 jaar L niveau

Poe nou het ligt er een beetje aan. Zelf longeer ik niet zoveel behalve na een intensieve les of intensieve dag. Daarnaast hangt het er vanaf of er mensen mee willen/kunnen want dan probeer ik te gaan mennen. En in mijn lessen wissel ik het af met rijden en mennen. Verder krijgen de kinderen ook longeerles, rijles of gaan we naar buiten.

Maandag: Rijden of naar buiten
Dinsdag: Nu in de zomer eerst een klein rondje naar buiten en dan les
Woensdag: rondje naar buiten of mennen
Donderdag: leskindje
Vrijdag: Vrij of rondje naar buiten
Zaterdag: leskindje
Zondag: ligt er helemaal aan hoe alles loopt. Soms longeren, dan vrij, of lekker nog naar buiten.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:42

IndianLady schreef:
kaetifeng schreef:

Groetjes
Paulien

Dacht dat ik de enige was :o

Ik rijd wanneer ik zin heb en dat kan soms wekenlang niet zijn. Wel wandel ik dan en af en toe longeren. Maar echt straks een weekschema? :n

Ik heb dat wel nodig.. Omdat ik het ''zielig'' vind als ik mijn paard uit de wei haal om te werken :P Dus als ik geen ongeveer schema maak rijd ik weken lang niet.. Mijn paard kan dat wel hebben omdat hij hele dagen op de wei staat.. Maar heeft van zijn geboorte tot 4 op de wei gestaan en van 5 tot 6 weer dus eigenlijk is het wel tijd om serieus wat te doen.. Ook omdat dit wel zo eerlijk is tegen over mn paard.. Hij past zich makkelijk aan maar ik vind het niet eerlijk om hem een keer per week uit de wei te trekken om serieus aan het werk te gaan.. Met dit schema (wat ik niet precies aanhoud maar meer als richtlijn) bouwen we netjes op en kan ik ook vooruitgang van hem verwachten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:43

Pff..ik heb echt geen schema ofzo..Ik ben er eigenlijk elke dag, behalve soms op donderdag dan moet ik regelmatig 's avonds werken. Dat is dan dus haar 'vrije' dag. Ze komt dat wel buiten, dus het is niet zo dat ze de hele dag op stal staat.

Verder wordt ze elke dag buitengezet, ze staat dan zo'n 1 tot 3 uur buiten. ma-do ben ik er sowieso pas 's avonds. Ik kijk het weer een beetje aan wat ik dan ga doen. Longeren of rijden. Soms zet ik haar alleen buiten en doen we verder niks.
vrij-zat-zon ben ik vrij, dus dat zijn een beetje de dagen dat ik met dr naar buiten kan als we willen. Soms gaan we op pad met de trailer en anders probeer ik weleens met stalgenootjes mee te gaan. Ook deze dagen staat ze lekker een paar uur buiten en meestal rij ik haar dan wel of heb ik les (grondwerk of rijden).
Tis wel een paardje wat eigenlijk elke dag wel even 'aan het werk' moet (dwz half uurtje aan een halsterje longeren, beetje stap/draf/galop), anders is ze de dag erna behoorlijk fris.

Paardje is overigens 13 en we hebben recreatief niveau.