Verharen en kale rug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Verharen en kale rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:57

Hoi,

Ik wilde eigelijk niet echt een topic over openen maar omdat het nu alweer is dacht ik nu ben ik toch benieuwd of meer mensen
dit kennen.
Ik heb een verzorgpony hij wordt in juli 14 jaar. Het is een NRPS ruintje. Ik ken hem nu 6 jaar en de laatste 3 jaar wordt hij kaal op de rug(echt alleen bovenop de rug) met het verharen. Dan komen er dus hele plukken af dit groeit wel weer vrij snel aan. Maar heeft dus echt een kale rug voor de rest geen wondjes of iets dergelijk en geen andere dingen behalve dat hij op het hoofd ook iets of wat kaal wordt had hij andere jaren niet. Voor de rest is het ook niet geirriteerd.
Dit gebeurt alleen van winter naar zomer vacht. Hij wordt momenteel niet gereden. Hij heeft wel een tikkeltje overgewicht. Maar verder prima gezond.
Ik denk zelf dat hij gewoon moeite heeft met het verharen maar toch hij is niet echt super oud en je zou denken dat er toch een reden voor moet zijn.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:04

Ooit heb ik ook een pony gereden die dit verschijnsel aan zijn voorbenen kreeg in perioden van verharen van winter- naar zomervacht. Die werd altijd met beenbescherming (bandages) gereden, dus ik weet het maar aan de warmte die eronder vrijkwam, waardoor ie eigenlijk "onregelmatig verhaarde" op die plek. (Dit is al lang geleden, in de tijd dat men nog dacht dat bandages de pezen konden ondersteunen, inmiddels denk ik hier anders over.)

Da's de enige logica die ik eraan kon koppelen. Zou misschien wel opgaan, als de plek die jouw paardje heeft, op de zadelplek zit. Verder weet ik het ook niet, maar omdat er na zeer korte tijd gewoon gekleurd haar begon te groeien, heb ik er nooit een probleem van gemaakt.

Seasons

Re: Verharen en kale rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:03

Dit probleem heb ik nou ook. Precies waar het zadel zit als hij verhaard.
Mijn zadelmaker komt volgende week woensdag, ik ga aan hem vragen wat dit veroorzaakt, misschien weet hij dat.

Poiuytrewq

Re: Verharen en kale rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:51

Mijn paard heeft het ook een beetje, al wordt het niet echt kaal. Maar er zitten dan hele korte haartjes van misschien 2a3 mm lang, bijna kaal dus. Op dr neus wordt ze nog kaler :=
Het groeit snel weel aan en we hebben er nog geen last mee gehad eigenlijk.