Stijgeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noukki

Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:45

Ik heb jullie hulp nodig.

Ik heb een erg lief paard. Vaak gaan we lekker naar buiten, ze doet wel eens een stout dingetje, maar is niet onhandelbaar.
Behalve op één punt, stijgeren, dit krijg ik haar niet afgeleerd!
Ik heb niet het idee dat er regelmaat in zit en dat ze het doet omdat ze dus bijvoorbeeld pijn heeft.
Ze kan namelijk maanden lief zijn en dan ineens gaat ze omhoog..

Afgelopen weekend ook, ze was wat heet en wilde onder mij uit rennen, ik hield haar bij mij en zetten haar stil.
Vervolgens stap ik aan en pats omhoog! Ik denk dat ze 'chagerijnig' was omdat ik haar bij mij hield.

Hebben jullie tip over hoe ik haar dit af kan leren?
Alvast bedankt!

Groetjes

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:49

Ik ben er heel simpel in, mijn paard heeft het 1 keer gedaan, toen hij net onder zadel was en nadien nooit meer:
Toen hij omhoog kwam, heb ik met de zweep een goeie tik op zijn hoofd tussen zn oren gegeven. (best hard)
Het idee er achter: als hij omhoog komt, komt hij met zn hoofd ergens tegen aan (zweep) en dat doet zeer.
Het was erg effectief en voorkomt verder ellende en ongelukken

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:53

Trennie schreef:
Ik ben er heel simpel in, mijn paard heeft het 1 keer gedaan, toen hij net onder zadel was en nadien nooit meer:
Toen hij omhoog kwam, heb ik met de zweep een goeie tik op zijn hoofd tussen zn oren gegeven. (best hard)
Het idee er achter: als hij omhoog komt, komt hij met zn hoofd ergens tegen aan (zweep) en dat doet zeer.
Het was erg effectief en voorkomt verder ellende en ongelukken

ja die tip heb ik al vaker gekregen, maar het komt vaak zo onverwachts en snel, dat je nauwelijks tijd krijgt om je zweep te pakken en een tik te geven.
Daarbij richt ik bij voornamelijk op het blijven zitten..

Toch bedankt!

x_Quinta_x

Re: Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:55

Misschien is het merrie-gedrag (als het een merrie is?)
Vaak voel je dat steigeren ook wel aankomen hoor.

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:57

Mijn merrie doet het ook, als het ff niet gaat zoals zij wil dan gaat ze ook op dr achterbeentjes staan en bij mij is het wat ingewikkelder want een zweet vind ze helemaal niks, maar als ze het eenmaal doen is het best moeilijk af te leren!

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 14:57

x_Quinta_x schreef:
Misschien is het merrie-gedrag (als het een merrie is?)
Vaak voel je dat steigeren ook wel aankomen hoor.

helemaal met je eens! Maar hoe verhelp ik het?

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:08

lok het een keer uit terwijl je een waterbalon in je handen heb
gooi die met een megaknal ze kop op zodat het een beetje pijn doet
het water voeld netzoiets als bloed

ps je kan dan het beste warm water nemen

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:09

lijkt het net als hoofdstoten

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:01

brownhorse schreef:
lok het een keer uit terwijl je een waterbalon in je handen heb
gooi die met een megaknal ze kop op zodat het een beetje pijn doet
het water voeld netzoiets als bloed

ps je kan dan het beste warm water nemen

Ik snap het idee en de bedoeling ervan.
Weet alleen niet of het uit te dagen is, en daarbij vind ik deze aanpak wel erg cru!
Echter besef ik wel, dat ik IETS moet doen..
Zal eens kijken of het misschien met iemands hulp ofzo lukt.

Dankjewel

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:09

Merrie-gedrag kan soms verholpen worden door, jaja echt waar, je paard 'de pil' te geven.

Uitlokken zou ik niet mee beginnen. Je paard moet het zelf in zijn kop halen om te steigeren en niet jij...

(ik heb ook wel eens gehoord om een ei op zijn kop kapot te kloppen. Dan denkt het paard dat ie bloed. Maarja, aangezien ze zonder enige regelmaat uit het niets stijgert.)

Niekje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 18:28

Merrie-gedrag kan soms verholpen worden door, jaja echt waar, je paard 'de pil' te geven.

Helpt die pil ook bij paarden die erg veel last hebben van de hengstigheid??
En zo ja waar is die pil te verkrijgen dan?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:26

Ik ben wel heel erg benieuwd wat je er tot nu toe steeds aan doet als je merrie besluit de lucht in te komen?
Hoe heb je het tot nu toe geprobeerd op te lossen?
Ben je er hierdoor ook al afgevallen of lukt het wel om het uit te zitten?

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:50

doerakje schreef:
Ik ben wel heel erg benieuwd wat je er tot nu toe steeds aan doet als je merrie besluit de lucht in te komen?
Hoe heb je het tot nu toe geprobeerd op te lossen?
Ben je er hierdoor ook al afgevallen of lukt het wel om het uit te zitten?

Ik ben er weleens van af gevallen, maar meestal lukt het om het uit te zitten.
Ik heb verschillende dingen geprobeerd, negeren, boos worden, haar aan het werk zetten.. En daar hiel het voor mij zo´n beetje op.
Heb jij nog andere ideen? Die zijn meer dan welkom.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:56

Als ze onder je uit wil lopen en ze mag niet van jou dan komt ze omhoog? Doet ze het ook als jij haar dan wel aan het werk zet zonder eerst in te houden, zo van "oké jij wil lopen dan zetten we je even flink aan het lopen"? Anders zou je dat misschien een keer kunnen proberen. Ik heb ook wel eens een paard gezien die vaak de lucht in ging, de instructeur joeg het paard zodra ze een beetje omhoog kwam meteen op en de ruiter dreef het paard dan ook meteen naar voren en dat werkte na een tijdje goed, het paard is er volgens mij helemaal mee gestopt.

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:00

Girassol schreef:
Als ze onder je uit wil lopen en ze mag niet van jou dan komt ze omhoog? Doet ze het ook als jij haar dan wel aan het werk zet zonder eerst in te houden, zo van "oké jij wil lopen dan zetten we je even flink aan het lopen"? Anders zou je dat misschien een keer kunnen proberen. Ik heb ook wel eens een paard gezien die vaak de lucht in ging, de instructeur joeg het paard zodra ze een beetje omhoog kwam meteen op en de ruiter dreef het paard dan ook meteen naar voren en dat werkte na een tijdje goed, het paard is er volgens mij helemaal mee gestopt.

Bedankt voor de tip ik heb het deels wel eens geprobeerd, maar niet consequent.
Wanneer ik een buitenrit aan het maken ben en ze wil onder mij vandaan, heb ik echt geen keus, naast haar bij mij houden.
Wellicht kan ik hier aan werken in de bak, zeker het proberen waard! dankje!

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:16

x_Quinta_x schreef:

Uitlokken zou ik niet mee beginnen. Je paard moet het zelf in zijn kop halen om te steigeren en niet jij...

(ik heb ook wel eens gehoord om een ei op zijn kop kapot te kloppen. Dan denkt het paard dat ie bloed. Maarja, aangezien ze zonder enige regelmaat uit het niets stijgert.)

Eieren werken niet echt :n Wij hebben al een keer 5 eieren op mijn paard kapot geslagen en het enige wat ik er mee heb bereikt, is dat mijn paard nog een maand verschrikkelijk stonk :+ Gewoon een harde klap tussen de oren werkt beter.
Mijn paard begint vaak te stijgeren als ze niet weg wil van de stal. Als ik dan aanvoel dat ze wil gaan steigeren laat ik haar een paar minuten hele kleine rondjes lopen. Ze kan dan niet steigeren en na een paar minuten rondjes wil ze niets liever dan rechtdoor :)
Dus misschien helpt het als ze weer begint te rennen en je haar stil zet, meteen rondjes te laten lopen om ze het steigeren te vermijden ;)

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:23

SuzannePerla schreef:
x_Quinta_x schreef:

Eieren werken niet echt :n Wij hebben al een keer 5 eieren op mijn paard kapot geslagen en het enige wat ik er mee heb bereikt, is dat mijn paard nog een maand verschrikkelijk stonk :+ Gewoon een harde klap tussen de oren werkt beter.
Mijn paard begint vaak te stijgeren als ze niet weg wil van de stal. Als ik dan aanvoel dat ze wil gaan steigeren laat ik haar een paar minuten hele kleine rondjes lopen. Ze kan dan niet steigeren en na een paar minuten rondjes wil ze niets liever dan rechtdoor :)
Dus misschien helpt het als ze weer begint te rennen en je haar stil zet, meteen rondjes te laten lopen om ze het steigeren te vermijden ;)

Dat is inderdaad een hele goede, voor wanneer ik niet de mogelijkheid heb haar aan het werk te zetten.
Rondjes lopen! Kan mij inderdaad voorstellen dat ze daarna dolgraag NORMAAL ;) recht door wil, haha! Dankje

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:04

Een vrouw bij mij uit de club heeft echt een pis-merrie. In de zomer is die niet te rijden vanwege constant hengstig zijn. Zij geeft haar paard een hormonenkuur die lijkt op 'de pil'. Je kan dit eens vragen bij je DA. De DA schrijft het bij haar ook voor.
Let wel op, het is vrij duur --> 95 eurootjes voor 1 maand. Maarja anders heeft zij de hele zomer niets aan haar paard. Dan heb je ook niks denkt zij maar zo.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:18

Heb je haar al eens goed laten nakijken? Voordat je het begint te handelen?
Ze doet het zonder regelmaat, misschien kan het zijn als jij op een bepaalde manier doet dat het zeer doet. Dit zei je overigens ook in je beginpost.
Meestal heeft een paard pijn als hij steigert, als hij het ergens niet mee eens is bokt hij.. tenminste dat is mij vertelt.

het valt me nog mee dat geen 1 bokker heftig op dit topic heeft gereageerd, als het gaat om klappen uit delen enzo :+

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 21:39

Reneee_ schreef:
Ze doet het zonder regelmaat, misschien kan het zijn als jij op een bepaalde manier doet dat het zeer doet. Dit zei je overigens ook in je beginpost.
Meestal heeft een paard pijn als hij steigert, als hij het ergens niet mee eens is bokt hij.. tenminste dat is mij vertelt.

het valt me nog mee dat geen 1 bokker heftig op dit topic heeft gereageerd, als het gaat om klappen uit delen enzo :+

De dierenarts heeft haar inderdaad al eens bekeken, ook het tuig is bekeken en dit mag niet de reden zijn.
Bokken doet ze overigens nooit!

Is inderdaad nog niet negatief gereageerd :P , maar heb dan ook aangegeven dat ik die aanpak beetje cru vind. :(:)

elielomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:40

Je zou iets moeten vinden waar je water in kan doen en als ze omhoog gaat klap je datgene tegen haar hoofd, zodat het water over haar hoofd loopt.

Paarden verschieten daarvan omdat ze denken dat ze bloeden en het schijnt ook echt te helpen :+

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:24

Reneee_ schreef:

Deze mening deel ik toch niet met je. Mijn vorig paard ging ook op de achterste benen als ze fris was, in combi met kijkerig zijn en toch bij de les moeten zijn en een oefening in galop.

En ja, wat moet je anders doen met een paard dat gevaarlijke toeren uithaald, terwijl alle medische zaken zijn uitgesloten. Het moet toch voor beide veilig blijven?