Bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RenskeXx

Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 12:58

Mijn hengstje van bijna 11 maanden bijt voortaan als ik hem naar een andere wei zet.
En niet 1 keer, maar hij probeert het een paar keer, ik tik hem altijd wel op zijn neus enzo.
Maar heeft iemand nog tips?

aslo

Re: Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:01

1x een flinke dreun helpt vaak beter dan steeds een tik.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden ;)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:07

ga mee met aslo.
Beter een harde tik dan tien zachten.
Meestal schrikken ze daar meer van waardoor ze net even beter gaan nadenken voor ze het weer doen.

RenskeXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:11

meisje2000 schreef:
ga mee met aslo.
Beter een harde tik dan tien zachten.
Meestal schrikken ze daar meer van waardoor ze net even beter gaan nadenken voor ze het weer doen.

Oké, bedankt, zal het gaan proberen!
meer tips zijn welkom!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:36

Inderdaad, even flink laten schrikken. Geef maar een mega brul met een mep :))

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:31

Klinkt misschien raar, vies, gemeen maar maakt me niet uit.. als mijn pony mij beet dan beet ik hem terug! nee niet in zijn hals, kont, been, buik maar in zijn oor. Moet je niet doen met een kopschuw paard. bij Doerak was een keer genoeg. Daarna hoefde ik alleen nog te waarschuwen met een EHHH als ik het aan zag komen. nu wijs ik met mijn vinger en hij laat het wel uit zijn hoofd. Overigens is het bij hem wel zo dat hij het bij ieder ander wel doet, kwestie van gezag en grenzen op zoeken denk ik

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:45

Ik heb ook zo'n bijtertje gehad, altijd met het naar de wei brengen naar het halstertouw bijten of mijn muts en soms arm :( dan kreeg hij een tik of een euh waar hij heel erg van onder de indruk was.
Op een gegeven moment weet je wanneer hij weer wilde bijten en dan was een euh al genoeg :D nu is hij bijna 3 en is druk doende bezig met wisselen van zijn tandjes en het bijtgedrag is zo goed als weg.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:38

Mijn shetlander die ik net heb bijt sinds kort ook, maar zachtjes. Ze doet het als ik bijvoorbeeld haar borstel.
Ik dacht dat ze het aardig bedoelde soort groomen, kan dat ook?
Of moet ik bijten altijd afstraffen?

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:10

NatasjaM74 schreef:
Mijn shetlander die ik net heb bijt sinds kort ook, maar zachtjes. Ze doet het als ik bijvoorbeeld haar borstel.

Ik denk dat zolang jij vindt dat ze niet over de grens gaat je het zo kan laten.
Ze moet natuurlijk wel weten dat jij de 'baas' bent, maar zolang jullie beide het goed vinden zo, lekker laten.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:11

NatasjaM74 schreef:

Mijn merrie van bijna tien doet exact hetzelfde alleen dan met haar lippen.
Waarschijnlijk borstel je haar dan op een plek die ze lekker vind en wil ze het zelfde bij je terug doen.
Waar je wel om moet denken is dat ze niet te hard gaat bijten.
Beloon het knabbelen (wat ze eigenlijk doet) en het harde bijten straf je.
Zodat ze de grens tussen hard bijten en knabbelen leert.
Nu bijt ze nog niet maar zij weet niet dat harder bijten jou pijn doet in die situatie omdat paarden onderling harder bijten dan dat tijdens het groomen.
Dit moet je haar wel leren mocht ze dit gaan doen.
Het knabbelen is een teken dt ze iets lekker vind de mijne doet het al van veulens af aan en bijt nooit door.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:18

Een keer goed laten schrikken werkt vaak beter dan al die kleine tikken ;)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:37

Heb je hem veel uit de hand gevoerd?
Kan ook een oorzaak zijn.
Verder denk ik dat het wel weer over gaat,heeft ook met leeftijd te maken,dus maak je niet al te druk.
Ik probeer het zelf zoveel mogelijk te negeren en als het te gek wordt idd een tik,de aanhouder wint...

Succes!

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:52

Heb je een klein water pistooltje?
Voortaan meenemen als je hem pakt en als hij bijt, spuit je in zijn gezicht. Dat steeds doen, uiteindelijk houdt hij er mee op.
Mijn pony was ook een bijter, zo heb ik het afgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:14

NatasjaM74 schreef:

dat is dan terugkrauwen :j
doet mijn fjordje ook, maar netjes aangeleerd dat dat alleen met zijn lippen mag, bij tandjes komt er een ferm nee en duw ik zijn hoofd weg.

bij echt onverwachts uitdagend bijten komt hij een elleboog met een hardere nee tegen, maar eigenlijk is dit zelden nodig geweest. heel soms nog als hij beetje opstandig is met spannende dingen dat hij zijn eigen plan niet mag trekken :+

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:18

Hier nog iemand met een bijter. En die van mij doet het ook enkel als ik hem aan een halster heb en stap! Dan gaan de oren plat en HAP .. Ben nog steeds bezig een goede oplossing te vinden want van een tik, een opzwaaiende hand of een EHH is hij hoegenaamd niet onder de indruk. Laatst liet hij zelf na een poosje 'bijt-TIK-hap-TIK' zijn je-weet-wel zakken :oo Misschien heb ik gewoon een SM'er op stal :+ De kans is wel erg groot dat het bijt gedrag van een paard voedsel-gerelateerd is .. Dus geen snoepjes in je zakken en niet met zn hoofd naast je (op zak-hoogte zeg maar) een traktatie geven!

noorah89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:27

Ik zou zeggen probeer het hem zeker op 1 of andere manier af te leren of af te straffen want ik had een aantal jaar geleden hetzelfde probleem met mijn paardje en hier heb ik tot nu toe nog steeds probleem mee (paard is ondertussen 5 en ruin), aangezien ik er vroeger niet genoeg op gereageerd heb...