transport vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

transport vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 16:13

Ik wil graag weten welke verzekeringen of papieren nodig zijn als je het paard van iemand anders vervoerd? Eigenlijk ben ik er nooit mee bezig geweest en ga er vanuit dat als ik de boekjes van mijn paarden heb en degene die rijdt een goede auto/trailer combi met al dan niet e het voldoende is. Nu zie ik overal vervoersbedrijfjes uit de grond komen en sommige adverteren met speciale papieren.....

En wat als ik een auto en of trailer huur of leen om de paarden te verplaatsen? Wat moet ik hebben en wat degene die uitleent?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:59

Twee opties:
1) Iemand laat zich betalen voor vervoer. Dan is een riedel aan papierwerk verplicht, ga ik niet op in, weet ik iets te weinig van.
2) Iemand vervoert je als vriendendienst of je vervoert je eigen paard met een (deels) gehuurde combinatie.

In dit geval heb je alleen het juiste rijbewijs nodig (zie de FAQ voor alle details), de papieren van het paard (paspoort) en een auto die de geladen trailer kan EN mag trekken bij het rijbewijs wat je hebt en uiteraard het kentekenbewijs van auto en trailer. De WA-verzekering is wettelijk verplicht in NL, een AVP is handig voor als het paard schade aanricht aan de gehuurde trailer, de rest is optioneel.

superpony

Re: transport vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:22

Hoe het zit met E en de normale verzekeringen weet ik ongeveer, net als dat paspoort verplicht is etc.

Ik zie alleen steeds meer paardentaxi's die zich aanbieden en dan speciale papieren hebben om veetransport te mogen doen???? Waarom moeten ze dat hebben? En waarom bij een vriendendienst niet? Welk papier is dat en wat houdt het in? Zal ook wel weer een verzekeringskwestie zijn voor als............

Iemand mag me dus wel elke verzekerde trailer uitlenen/verhuren? En ik mag daar altijd mee rijden als ik het juiste rijbewijs heb en paspoort bij paarden en wa verz?

Ik begrijp dan niet waarom het voor een paardentaxi zo nodig is speciaal papier te hebben voor veetransport. Het blijft imo zelfde vervoer. Zat mensen die prive vaker rijden, dus dat zegt ook niks.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:07

Gaat puur om het verschil tussen commercieel en niet commercieel transport.

Zolang het voor jezelf is, of je verdient er niets aan wanneer je het voor een ander doet (vriendendienst), dan heb je geen papieren nodig. En kun je gewoon rijden.
Een paardentaxi echter verdient wel aan het transport en is dus commercieel bezig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 17:18

Ik had begrepen van iemand dat die veevervoerderspapieren alleen nodig zijn bij internationaal transport??

En het is wel vreemd. Ik kan een trailer huren voor een weekend en iedereen overal naartoe rijden. Ik huur, geef borg, zij zijn verzekered, paardeneigenaar heeft paspoorten en wa, klaar. Iemand betaald je een vergoeding voor de brandstof en je moeite, maar dat is niet commercieel...

De risico's blijven hetzelfde of zijn voor onervaren mensen die eenmalig een paard vervoeren zelfs hoger.