Wat als een paard 24/7 land niet ligt? Slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Wat als een paard 24/7 land niet ligt? Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 10:52

Okay, echt een hele aparte vraag.

Totdat deze vraag mij gisteren te binnen schoot, heb ik hier nooit zo bij stil gestaan.

Mijn paard gaat in de zomer altijd 3 weken 24/7 het land op en krijgt hij helemaal vrij. Hij gaat dan in een kudde, merries en ruinen door elkaar. Enorm stuk land met vele paarden. Hij is nog steeds de patser en elk jaar is hij weer 'The Man'. Met andere woorden: een leider.

Nu heb ik hem nooit op het land zien liggen. Misschien doet hij dat wel s nachts, in afwisseling met de merrie die de Alpha merrie lijkt te zijn, maar dat weet ik dus niet zeker.

Kan het eigenlijk kwaad als een paard dan helemaal niet ligt? Rollen zie ik hem wel (overdags) doen maar echt liggen en uitrusten...nee, dat niet.
Hij ziet er altijd superblij uit, druk bezig met zijn taak om de boel een beetje onder controle te houden maar niet bekaf ofzo.

Tivara

Re: Wat als een paard 24/7 land niet ligt? Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:55

Mijn paard staat sinds een paar maanden altijd 24/7 buiten, en ik heb haar ook nog nooit zien liggen hoor. Ik kan wel aan haar deken zien dat ze gelegen heeft, dus maak me er ook niet zo druk om. Ik denk dat je paard wel ligt maar dat vooral doet op tijdstippen dat het erg rustig is (?)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:56

Daar hoef je je zeker niet druk om te maken. Zoals _Kiki_ zegt, dat doen ze dan op tijdstippen wanneer het rustig is....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:57

Paarden kunnen perfect rusten zonder te liggen en waarschijnlijk ligt je paard wel s'nachts. Je paard ziet er goed uit en heeft energie? Dus waarom je zorgen maken, hij geniet er waarschijnlijk van om de baas te spelen en alles te regelen. ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:58

Inderdaad, mijn pony's hebben altijd 24/7 buiten gestaan. Het 1ne paard heeft er ook meer behoefte aan als de ander. Ze deden het vaak heel vroeg in de ochtend (bij mij tenminste) rond de tijd dat de zon opkomt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:59

Ik zou me inderdaad ook nergens zorgen om maken. Mijn paarden staan het hele jaar door 24/7 buiten, maar ik zie ze ook maar een paar x per jaar liggen. Geen probleem hoor! :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 11:00

Maar staan jullie paarden ook in een enorme kudde dan?
Ik bedoel, die van mij gaat in een kudde van zo n 20 paarden en pony's....
Ze hebben wel echt alle ruimte, dat zeker wel.

Ik denk ook dat hij dan s nachts wel zal liggen hoor maar toch vroeg ik het me wel af.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:04

Mijn paard staat op dit moment samen met 4 andere paarden. Ik denk dat ze in een grote kudde net zo makkelijk/makkelijker gaan liggen omdat ze dan juist nog meer bescherming hebben van andere paarden. Het blijven toch kudde dieren. Maar dat is wat ik 'logisch' zou vinden, geen idee of het waar is :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:06

2 van mijn paarden staan in een kudde van intotaal 9 paarden. Is niet zo groot als jou kudde, maar toch ook niet heel klein. Alle paarden liggen gewoon in de wei. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:07

Mijne stond vroeger wel tussen 30 paarden, het leek ook alsof hij nooit ging liggen, maar toen ik ergens vroeg ik de ochtend, uit mijn tent kroop, toen er nog niemand wakker was en het nog net donker was, lagen bijna alle paarden neer.
De paarden stonden geen weken na elkaar samen, maar wel op geregelde tijdstippen, de groep verandere constant, maar toch vonden alle paarden hun rust om snachts te gaan liggen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:07

Maak je geen zorgen hoor ;)
Vlak bij mijn huis staat een veulen opfok.
Ongveer 10 voetbalvelden aan land waar ze kunnen grazen,
en die leven dus ook helemaal natuurlijk. De lijder van die groep
licht ook zelden, maar als hij licht staat de alfa merrie op waak.
Paarden hoeven ook helemaal niet te liggen, en ik denk ook niet dat hij
dat graag wil, omdat hij leider is en met zijn en dus zijn kudde moet beschermen.
een beetje dommelen werkt ook prima hoor ;) Hoef je je geen zorgen om te maken,
komt helemaal goed :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:09

Mijn paard staat in een kudde van ruim 20 paarden en jawel, zij liggen regelmatig te slapen of te luieren :Z

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:00

Veel paarden die altijd buiten staan hebben een vast patroon. Zo is het bij ons 's avonds altijd speeluurtje en moet er keihard rondgeraced worden. En 's ochtends, als de zon zijn eerste stralen laat zien, liggen ze te tukken.

Misschien ligt je paard dus wel op tijden dat jij er niet bent? Is zijn vacht weleens aan één kant vies/nat?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:03

Mijn pony van 31 staat 4 maanden 24/7 buiten en zij gaat ook nooit liggen.
Met gevolg dat ze vorig jaar in de draad is gevallen.
Hou mn hart weer vast dit jaar....

En waarom ze het niet doet, geen idee :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:05

mariekie schreef:

Denk je echt dat dit een oorzaak-gevolg-ding is?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:37

Zou goed kunnen.
Op stal ligt ze namelijk wel..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:45

Mijn paard heb ik ook een keer vroeg in de morgen betrapt, in de middag lag hij nooit echt gestrekt :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:57

mariekie schreef:
Hou mn hart weer vast dit jaar....

En waarom ze het niet doet, geen idee :?

Maar je zit toch niet 24/7 bij de wei om te kijken of het paard ligt?

Mijne ligt volgens mij wel dagelijks zie het heel af en toe. Er staat er altijd wel 1 op wacht en dat gaat om beurten volgens mij.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:58

Mijn pony heeft in hele grote groepen gestaan en alle paarden lagen. Alpha merrie en leider om beurten maar de rest lag gewoon te suffen.
Ik heb in de 4 jaar slechts enkele keren daadwerkelijk gezien, maar ik weet zeker dat ze het doen aangezien alle paarden aan de onderkant plekken hadden van het liggen(modder/gras, nou zie je dat op een lichte fjord ook makkelijk)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:04

Heb mijn paard ook nog nooit zien liggen. 1 keer dan, met zéér weinig licht haha.
Ik kom er vrijwel nooit als het donker is. (Dus savonds in de winter bijv). We hebben geen verlichting en het zit midden in de polder.
1 Keer vorig jaar kwam ik dat wel, en jawel, toen lag ze echt languit. Dat was de enige keer dat ik haar heb zien liggen rusten.
Maar ik zie wel aan haar wanneer ze heeft gelegen, dus idd maak ik me er ook niet zo druk om.

KatjaGieli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:11

Een beetje op internet rond neusen lost veel vragen op ;)

maar dit is zonder het internet beantwoord;

paarden kunnen staand slapen kunnen hun knieen opslot zetten zodat als ze slapen ze niet omkunnen vallen.
poets je paard maa reens goed en lang, gaat hij op rust staan. Rust = Rusten

maak hem maar eens onverwachts los en loop meteen aan..
dan heeft hij even nodig om aa nte lopen.

dit is niet bij ieder paard natuurlijk.
de mijne staat 24/7 in het land en heeft bij de vorige eigenaar op stal gestaan.
bij mij ligt hij alleen als het rustig en vertrouwd is. overdag heb ik hem nooit zien liggen.

en dan kom ik nooit om de zeldde tijd bij hem op de wei aan stat hij rechtop te slapen of te grazen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:40

Precies, paarden hoeven niet te liggen om te slapen. Sterker nog, hou ouder ze worden hoe minder ze gaan liggen omdat opstaan zoveel moeite/pijn kost.

Mijn oude merrie (leeft niet meer) lag nooit meer. Ze viel wel geregeld, maar dat kwam omdat ze niet meer zo stabiel was, en vlot van reactie.

Mijn drie paardjes die ik nu heb, zie ik zodra het zonnetje schijnt liggen, de luilakken!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:49

ukoldaatje schreef:
Precies, paarden hoeven niet te liggen om te slapen. Sterker nog, hou ouder ze worden hoe minder ze gaan liggen omdat opstaan zoveel moeite/pijn kost.

Mijn oude merrie (leeft niet meer) lag nooit meer. Ze viel wel geregeld, maar dat kwam omdat ze niet meer zo stabiel was, en vlot van reactie.

Mijn drie paardjes die ik nu heb, zie ik zodra het zonnetje schijnt liggen, de luilakken!

Mijn pony valt ook regelmatig om.
Niet echt vallen maar ze corrigeert zich net op tijd.
Wat deed jij eraan?
Mijn pony ligt dus echt niet in de wei.
(En dat weet ik omdat ze spierwit is en als ze heeft gelegen zie ik dat echt wel :-) )

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:52

Ik heb mijn paard regelmatig zien liggen. Vaak helemaal plat (liefst in de zon) met zijn weidemaatje er plat naast. De eerste keer kreeg ik ook echt een hartaanval :D