rijden en jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

humanoidR

rijden en jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:02

ik moest vandaag voor het eerst weer starten sinds driekwart jaar. merrie loopt thuis redelijk fijn en moet weer in de wedstrijden komen. dus gestart,Z2, en redelijk braaf met in de tweede proef de changementen niet helemaal meer zoals ze bedoeld zijn. dan word ze heet en wil ze eerder springen en is de aanleuning minder mooi, maar goed, toch tevreden.
en dan, in de kantine je mederuiters( waarvan een een jurylid): moet je zien, zeg. die jureert zelf en geeft les. ziet er toch niet uit.....
en nu zeggen jullie waarschijnlijk dat je je er niets van aan moet trekken, maar ervaring leert dat het je echt schade kan toebrengen als je je werk erin hebt.
en dan baal je toch.
Laatst bijgewerkt door humanoidR op 11-04-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Re: rijden en jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:09

ik vind het op zijn minst een warrig verhaal.....

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:12

Ik snap je verhaal niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:17

Ik maak er uit op dat mensen in de kantine naar haar proef keken en commentaar hadden. Op de zweep die ze pas laat weggooide en op haar rijden. Ze is zelf ook jury en geeft les en de verwachtingen van de toeschouwers waren blijkbaar hoger.
Ze had nog wel goede punten. Voor haar is de lol er bijna wel af door die reacties zegt ze...

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:19

Suzanne F. schreef:
Ik maak er uit op dat mensen in de kantine naar haar proef keken en commentaar hadden. Op de zweep die ze pas laat weggooide en op haar rijden. Ze is zelf ook jury en geeft les en de verwachtingen van de toeschouwers waren blijkbaar hoger.
Ze had nog wel goede punten. Voor haar is de lol er bijna wel af door die reacties zegt ze...

Zo iets maakt ik er idd ook uit op.. :+

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:26

ja, precies. maar ik heb het nu anders geformuleerd. hoop dat het nu duidelijker is

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:34

Jammer dat het zo is gegaan.
Toch hoor je dit soort dingen vaak. 't Blijft toch makkelijk om vanaf de kant te oordelen. Misschien zelfs een stukje jaloezie van je mederuiters? Ik hoop dat je, je er niet van laat weerhouden lekker door te gaan met wedstrijdrijden.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:38

Tja... T is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen. Je moet er niks van aantrekken. Maar zoiets gaat niet in je kouwe kleren zitten.....

Als mensen zo over je praten is alleen maar een teken van afgunst en jaloezie. T is de sop van de kook niet waard. Vanzelfsprekend is t wel zo, dat als je jury, instructrice én ook nog wedstrijdruiter bent stellen mensen i.d.d. wat hogere eisen aan je. Jij weet 1. jury: waar deze naar kijkt
2. instructrice: weten hoe je zo goed mogelijk naar t ideale evenwicht moet en kunt rijden.
3. wedstrijdruiter: meedoen aan wedstrijden om te meten of je je paard thuis voldoende geschoold hebt aan t gevraagde niveau (even hc buiten beschouwing gelaten)

Om een lang verhaal kort te maken. Ik kan me wel aardig in je situatie plaatsen. Het is gewoon niet leuk als mensen je zo op deze manier over je praten. Gewoon afgunst en jaloezie.

Gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig bent, en hou je plezier erin.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:42

nou, ze liep al met al best redelijk. oranje met 219 en 213. maar toen was het weer OMDAT ik jury ben.
en dan heb je toch zoiets van wanneer doe je het wel goed dan?
als ik wedstrijd rij, wil ik gewoon met plezier rijden en dat gaat zo wel een beetje weg, hoor.
in ieder geval bedankt voor je begrip.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:44

tis niet zo dat als je jury bent je als 1e eindigt hoor. integendeel. niks van aantrekken

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:19

robbedoes schreef:
maar toen was het weer OMDAT ik jury ben.

Ja, want juryleden hebben na de cursus afgesproken elkaar altijd winst te geven 8)7 :? !

Alle gekheid op een stokje, niks van aantrekken, al kan ik me voorstellen dat het niet bepaald motiverend werkt! Met zulke punten in de Z2 heb je toch echt een nette proef neer gezet, en het is niks nieuws dat er in de paardenwereld een hoop afgunst is.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:22

Hm ja ik dacht dat Fitzroy hier ooit eens iets over schreef. Over de druk die het jury-zijn met zich meebrengt als je gaat starten.
Kan me daar wel iets bij voorstellen maar aan de andere kant zou ik zo de ring in rijden.... wel heel goed voorbereid trouwens. Ik wil geen flater slaan maar dat wilde ik ook al niet voordat ik jury was.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:05

had toch echt niet het idee dat ik een flater geslagen heb.
bovendien, ik ken de achtergrond van het paard.
waar het hoofdzakelijk om draait, is dat die mensen mij schade berokkenen. ook financieel. (met daar moet je niet lessen en niet op stal gaan staan.) dat vind ik dus wel erg. hoe hun rijden boeit me eigenlijk ook weinig. ieder zijn ding.
of je moet bij me de ring inkomen.....
nee gekheid. ieder rijd zoals hij of zij er plezier in heeft en iedereen doet zijn of haar best om dat op een zo goed mogelijke manier te doen. ontneem dat nou eens niet van een persoon op de wedstrijden. je punten zeggen ook niet alles.
je weet de achtergrond vaak niet. ik was driekwart jaar niet weg geweest. mijn doel was mijn merrie zo ontspannen mogelijk de ring door rijden. mede door haar verleden.
een ander meisje wat moest starten deed het ook op haar manier. haar paardje is heel ziek geweest en zij was al blij dat ze weer een wedstrijd kon rijden.(en daar kwam ik achter door gewoon een praatje te maken met uitstappen) dat is wat ik dan zo van baal.
je weet zo weinig van de persoon en het paard hun achtergrond.
als jury moet je punten wat je ziet. en als ruiter moet je je daarin schikken. als mederuiter zou je misschien eens achter de gereden proef kunnen proberen te kijken. maar dan moet je durven communiceren met je "concurrent". dan dat stoort me toch wel. niets van aantrekken vind ik dan moeilijk.
zowel zakelijk als persoonlijk

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:06

robbedoes schreef:
ja, precies. maar ik heb het nu anders geformuleerd. hoop dat het nu duidelijker is

Misschien als je hoofdletters had gebruikt dat het iets leesbaarder was geweest (tip voor je volgende bericht ;) .

Tja, ik denk dat mensen altijd iets moeten hebben om over te praten. Dat past ook wel weer in het straatje van: ik krijg geen punten omdat ik een vos heb, met een pony tussen de paarden rijd, een verkeerd ras heb, geen goede afstamming, enz.
En dan nu ik krijg geen punten omdat die jury's mekaar voortrekken. Daar moet je je inderdaad helemaal niks van aan trekken, ook al snap ik dat dat best vervelend op je overkomt.

Ik heb er gelukkig nooit ervaring mee gehad. Vroeger reed ik voornamelijk in mijn eigen regio, en ik heb er nooit een opmerking over gehad. Tegenwoordig jureer ik alleen in mijn eigen regio en ik start meestal verder van huis af, omdat je bij ons bijna nergens 2 proeven kunt rijden. En daar weet toch niemand dat ik jureer.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:07

Je hebt daar absoluut een punt :j

Ik heb aan Tris ook meer dan mijn handen vol gehad op ander terrein en was dan ook blij dat ik gewoon rond kon komen. Die heeft ook een heel verleden.... Ik kan het redelijk van me af zetten omdat ik weet waar we vandaan zijn gekomen en hoe hard ik eraan heb gewerkt hier te komen, maar ik baal er wel van dat mensen hun oordeel zo snel klaar hebben.

Nu start ik in het Z en jureer ik B/L, dus kom eigenlijk geen concullega's tegen als ik moet jureren.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 19:32

hi,hi, concullega's.
kan dit het nieuwe woord van 2010 worden?
vind het wel wat hebben

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:42

Concullega's die is al oud hoor. Maar bedoel je nou ook dat je door mede jury's zeg maar de grond wordt in getrapt? Of is t gewoon dat andere mensen verkeerd over je praten omdat je jury bent. Das me nou wat minder duidelijk na sommige posts.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 06:46

Zoals Suzanne al zegt, ik heb hier veel last van, hoewel het nu wat minder is.
Ik ken mijn paard en weet dat het altijd onvoorspelbaar is waar ik die dag zal eindigen.

Ik zal het topic eens voor je opzoeken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 06:48

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 07:20

ga ik op dat topic kijken. ik zit nog niet zolang op bokt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:27

Het is voor mij een reden om met de onvoorspelbare paarden niet in de buurt te starten.
Als ik op bij mijn eigen vereniging start,doe ik dat alleen met paarden waar ik zeker van ben redelijk hoog te kunnen scoren.
Dan wordt er natuurlijk nog wel gel%ld,maar ik trek me er niets van aan,zal wel jaloezie zijn.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:18

dus dan zou ik steeds uit de buurt moeten rijden omdat deze mensen zich niet kunnen gedragen. is een idee. vind het wel van de zotte dat ik dan vroeger(als je vroeg moet starten) mijn bed uit moet en verder(duurder door benzine) moet starten.
pppfff.....wat een lol, allemaal dezelfde liefhebberij en dan zo doen.
ga er maar extra op letten dat ik me hier aan absoluut niet schuldig wil gaan maken.
bedankt voor jullie reacties.
zo merk je weer dat er toch een hoop "gewoon" sportieve mensen zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:24

Probeer er gewoon boven te staan.
Ik vind ergens wel dat je een goed voorbeeld moet geven maar dan eerder rijtechnisch. Ik vind wel dat je paard rijtechnisch goed voor elkaar moet zijn. Dat je proeftechnisch wat steken laat vallen door onervarenheid of spanning etc. vind ik niet zo'n ramp. Het blijven paarden. Maar ik vind het inderdaad niet kunnen als ik een Z jury zie rijden die er echt rijtechnisch niks van bakt. Houd hem dan thuis, start dan niet...
Maar dat geldt niet alleen voor juryleden he? ;)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:29

ach je kunt het ook zo bekijken,
Er zouden heel wat ruiters wel in jou schoenen willen staan.

Ik zou mijn paard echt nog niet rond krijgen in het Z2! En ik vind het zowiezo al knap wanneer je in deze klasse scoort!
Laat staan, dat er dan een keertje wat verkeerd gaat. De volgende keer laat je ze gewoon een poeppie ruiken!

Verder is er zoals boven mij al gezegt gewoon voor afgunst en jaloezie.

Ik vind het gewoon knap!
En mensen langs de kant weten het altijd beter, ongeacht of jij jury / instructrice / wedstrijdruiter bent... iedereen heeft er meer verstand van dan weer een ander...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:30

Ik moet zeggen dat ik hier ook wel een beetje "tegenaan hik" hoor. Als alles goed gaat ben ik vanaf volgende week jury. Ik heb het idee (noem me maar eigenwijs :+ ) dat ik best een goed oog heb voor het beoordelen van een dressuurproef. Maar zelf rij ik absoluut de sterren niet van de hemel. Ik heb een erg lastig te rijden paard en ben zelf ook geen wereldtalent. Ik haal wel eens een prijs, maar ik sta ook regelmatig in de onderste helft van de uitslagen. Dat zal me dus vast ook wel een hoop praatjes achter m'n rug opleveren. Maar ja, moet ik dan het jureren of het zelf rijden maar opgeven terwijl ik het beiden heel leuk vind om te doen? Ik denk het niet..... We zullen zien hoe ik het straks in de praktijk ervaar.