Shetlander volgend jaar in de winter onder deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Change_

Shetlander volgend jaar in de winter onder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 13:50

hallo,

Ik heb een shetlander ruintje.. Die nu vooral in deze onwijs veel jeuk heeft door zijn lange haren.
Nu ben ik aan het bedenken om miss de volgende winter hem onder een deken te doen..
Zodat dat probleem een stuk minder zal worden. Ik zelf ben er voor om gewoon geen deken er op te leggen. Maar de hele tijd jeuk is natuurlijk ook niets ;)

De dierenarts is gisteren geweest voor zijn castratie en ze had ook nog eventjes gekeken naar de schilvertjes volgens haar lag het er aan dat die vacht gewoon erg lang en dik was. En er geen spake is van bijv. luizen.. Dus over DA bezoek aub geen commantaar. Er is naar gekeken :)

Susanne

Re: Shetlander volgend jaar in de winter onder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:21

Dat zou wel kunnen, maar dan moet je hem scheren. Anders krijgt hij alleen maar meer jeuk, maar kan niet meer jeuken. Een van mijn pony's heeft ook een dikke en dichte vacht en kreeg elke winter kale plekjes omdat de vacht verstikte. Nu scheer ik hem in de winter, deken erop en klaar, geen kale plekken meer.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 17:53

Ja dat dacht ik al.. :P Maar nog even verder uitzoeken allemaal..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:51

De dikte van de vacht verschild ook wel eens per jaar lijkt wel. Twee jaar terug heb ik mijn shetje halverwege de winter geschoren omdat ze vreselijk begon te jeuken zonder aanwijsbare reden. Ze had toen ook een enorm dichte vacht. Heb haar die winter dus onder dek gezet. Afgelopen winter heeft ze geen last van jeuk gehad en heb ik haar dus ook niet geschoren en geen dek opgedaan. Ik zou het even aankijken. Als hij volgend jaar gaat jeuken kun je hem altijd nog scheren en onder dek zetten.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 13:09

Een hoeveel grams deken hebben jullie er dan op liggen?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:40

Bij shetten helpen winterdekens niet. De vacht blijft even lang, maar gaat alleen plat liggen.
Dan zou ik scheren, dat helpt wel.

Oh, ik had trouwens een 250 en een 150 geloof ik toen die geschoren was.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:45

heeft ie niet gewoon luis?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:38

Toen ik haar midden in de winter schoor heb ik er een dikke (dacht 300 gram) deken op gedaan.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:42

Geen ongeschoren shetlander onder een deken stoppen. Daar maak je allerlei problemen mee, zoals een ideale broedplaats voor luizen!

De wintervacht van een shetlander is ook niet tegen te houden door een deken. Wil je die vacht kwijt dan is er maar 1 optie: scheren.

Maar goed, beste optie lijkt me om gewoon nu te scheren en een dun dekentje op te doen. Is je pony waarschijnlijk gelijk van die jeuk af. En volgend jaar dus in de winter vacht laten zitten om in het voorjaar pas het scheren weer eventueel te herhalen.

Waarom voor de winter de vacht al weghalen als je pony daar dan nog geen last van heeft? Zou pas scheren als pony daadwerkelijk last van de vacht krijgt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:49

Nadeel van nu nog scheren is dat je de zomervacht meescheert en ze dus niet tot nauwelijks in hun zomervacht raken. Ik zou nu vooral elke dag goed poetsen (met de kartelrand van een zweetmes over de vacht gaan dat is echt heel handig om de losse haren er goed uit te krijgen) en binnen een paar weekjes is het ergste eraf. Voor volgende winter zou ik het inderdaad even aankijken. Twee van onze pony's zijn ook altijd geschoren omdat ze een veel te dikke vacht aanmaken voor de Nederlandse temperaturen. Ga je dan trainen staan ze binnen 5 minuten in het zweet en worden ze niet meer droog. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om bijv. een deel van de borst en het stuk waar de singel zit alleen te scheren. Dan hoeven ze geen deken op maar kan de huid al een stuk beter ventileren waardoor ze ook geen jeuk krijgen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:58

Je moet je afvragen wat meer jeukt.. nu de rui of straks een hele winter onder een deken moeten bewegen.
dekens jeuken ook bij die kleine beestjes.
ik heb mijn pony vroeger elke winter geschoren, nu ik hem niet meer scheer en zo 24/7 op de wei zet is hij super gezond en gelukkig.

d

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:01

doerakje schreef:
Je moet je afvragen wat meer jeukt.. nu de rui of straks een hele winter onder een deken moeten bewegen.
dekens jeuken ook bij die kleine beestjes.
ik heb mijn pony vroeger elke winter geschoren, nu ik hem niet meer scheer en zo 24/7 op de wei zet is hij super gezond en gelukkig.

d

nouja je moet natuurlijk wel een goed passende deken kopen :) Onze pony's staan onder Rhino dekens van Horseware. Kost wat, maar dan heb je ook wel wat. Nooit last van schurende pony's hoor :n Die van ons zijn juist veel fitter en vrolijker wanneer ze weer geschoren zijn :) die van ons staan overigens ook 24/7 buiten, benen en hoofd worden niet geschoren zodat ze wel altijd buiten kunnen staan

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:27

Eliine schreef:
Nadeel van nu nog scheren is dat je de zomervacht meescheert en ze dus niet tot nauwelijks in hun zomervacht raken.

Dat valt best mee, met het meescheren van zomervacht. Dat groeit gewoon weer netjes aan.
Vooral als ze nog zo dik in de vacht zitten is de zomervacht nog zeer weinig ontwikkeld, dus scheer je haast helemaal geen zomervacht mee, alleen nog de wintervacht.
Vorig jaar rond deze tijd nog een pony geschoren die slecht verhaarde, kwam toch gewoon weer mooi in zomervacht.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:33

Het idee om te scheren was voor mij eigelijk meer dan logisch.. Daar heb ik dat er eigelijk niet bij gezet..
Bedankt iedereen voor het mee denken.. Nu is die toch flink in de rui, dus ik vind scheren nu wat te laat. En daarbij dat ik liever geen 2 jarige die eigelijk nog niets uitvoert onder een deken wil stoppen.

Nee hij heeft geen luis, zoals er al in mijn begin post staat, is de dierenarts er bij geweest en heeft luis uit gesloten, en dat het komt door zijn dikke vachtje.