Hallo, Sinds een aantal weken heb ik een paard en een shetlander gekocht. We hebben te horen gekregen dat ze al 5 jaar bij elkaar stonden, echte maatjes zijn. Helemaal prima, fijn voor ze dat ze bij elkaar konden blijven. Nu het volgende probleem, als ik de shetlander uit stal haal begint het. Keihard hinniken, tegen de staldeur trappen, bijten naar de buurman, door de staldeur heen willen komen etc. Kortom, hij is echt in paniek.
Nu probeer ik de shetlander steeds 5 minuten langer bij hem 'weg' te houden. Er veranderd niks aan zijn gedrag, het lijkt zelfs wel alsof het erger wordt.
Iemand die hem aandacht geeft als ik met de shet weg ben heb ik ook geprobeerd inderdaad. Dat gaat íets beter, alleen is hij nogsteeds niet bepaald relaxed..
In een wei / afgebakend stukje zetten met iemand die het shetje aandacht geeft? Dit is iets wat bij ons goed werkt..
Bij mij werkt het ook als iemand bij de andere pony aan het halster oefeningen doe (of gewoon rondstap) of gewoon aandacht geef, terwijl ik (of een andere persoon) rijdt..
dat wordt de pony altijd meenemen als handpaard wanneer je gaat rijden
vervelend probleem voor jou als eigenaar, maar ook voor de paarden zelf. je had het over andere paarden daar, kunnen die 2 van jou niet meer aan de rest gewend worden, zodat ze bij de hele groep gaan horen en minder op elkaar gefocust raken? misschien gebeurd dat ook wel als ze er wat langer staan, ze zullen nu eerst moeten wennen aan de nieuwe omgeving, en zoeken dan juist veiligheid bij elkaar. als er 1 of meerdere reserve vriendjes zijn, dan kan je volgens mij makkelijker 1 van deze 2 bij de groep weg krijgen zonder paniek.
Je paard raakt van streek als de Shet weg is. Wat doet de Shet als je het paard meeneemt? Is het paard wel alleen te rijden zonder de Shet? Wat doet je paard als hij in de wei staat en je neemt de Shet mee? Want je hebt het nu alleen over dat hij op stal gek wordt.
@ Ibbel, De shet blijft gewoon rustig op stal staan, niks aan de hand. Ze gaat gewoon eten. We hebben op dit moment thuis geen bak, maar buiten rijden zonder de shet (wel met een ander paard) gaat prima. Ze staan nog niet op de wei. In de paddock gaat het redelijk. Ik zet hem dan met een ander paard en haal de shet weg. Hij wordt even gek (rennen,bokken,over het hek willen springen etc.), na 2 a 3 minuten wordt dat minder en staat hij 'rustig'
Ik ken het probleem. Mijn shet moet je ook niet weghalen, want dan wordt de andere pony gek en begint ze heel de stal af te breken. Ik denk dat je veel geduld moet hebben en altijd een beetje langer wegblijven. Maar of het helemaal overgaat weet ik niet.
osiris21
Geplaatst: 10-04-10 23:16
Misschien helpt het als je wat hooi in de stal geeft! Ik heb er geen ervaring mee...
Bij ons hier hetzelfde probleem. De paarden stonden ongeveer 5 maanden samen op wei ( 24/7). Ben verhuisd naar een pensionstal en ze panikeerden volledig omdat ze nu apart ( en uit mekaars zicht, wel nog in dezelfde bouw) op stal stonden. Dit is vanzelf gebeterd, mijn jong paard kan nu zelfs apart op wei, hij roept nog even, maar dan kalmeert hij en gaat staan grazen of buurten met derest. Als we terug naar de wei gaan komt er wel een pony bij staan, zijn ze met drie en worden ze dan ook wat minder afhankelijk van mekaar
OlympusN
Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-10 11:41
osiris21 schreef:
Misschien helpt het als je wat hooi in de stal geeft! Ik heb er geen ervaring mee...
Helpt niet, biks of iets anders in zijn voerbak ook niet..
Uiteindelijk moet het wel beter gaan hoor. Ik heb hier ook een tijdje tegenaan gelopen. Plof heeft ook een aantal maanden op het land gestaan, apart van Olympus. 1e paar uur stres van Olympus, maar erna was er niets meer aan de hand. Kon ook gewoon langs dat land lopen met Olympus en het ging goed.
Op een gegeven moment toen ze weer samen stonden kon ik plof wel weghalen. Ze waren toen wel goed gewend op stal trouwens. Met Plof ging ik toen bijv. wandelen, en na wat gehinnek van Olympus was hij daarna vrij rustig. Niet meer hinneken of de stal afbreken, wel nog kijken. Later werd dit steeds rustiger.
Succes!
Gaat het verder wel goed?!
Chubby
Geplaatst: 11-04-10 22:30
Je hebt dus een kudde van 2 paarden. Als je het ene paard weghaalt, haal je de hele kudde weg. Dat is een gevaarlijke situatie, in de ogen van een paard. Normaal neem jij als begeleider dan de kudderol over, maar omdat je de paarden nog maar zo kort hebt, vervul je die rol (nog) niet naar behoren.
Mijn tip is om beide paarden te introduceren in een grotere kudde, zodat ze nooit alleen hoeven staan. Daarnaast zou je met beide paarden goed moeten gaan grondwerken, om elkaar te leren kennen en om die kudderol goed op je te kunnen nemen.
wouterpaard
Geplaatst: 12-04-10 12:25
Vind de tip van hierboven wel goed, maar werkt niet bij alle paarden. Heb zelf een ruin met een vriendin, inmiddels zo'n 7 jaar. Ze staan nu in kudde van 3 maar hebben zelf in kudde van 35 gestaan en het maakt niet veel verschil. Die van ons doen nog steeds apart als er 1 uitgaat maar moet zeggen wij trekken ons er weinig van aan. Die tijd dat wij vragen van onze paarden of de tijd dat ze samen staan? Dan staan ze meer samen!
Het is wel zo dat als ik wat met mijn ruin doe, ik direct heel strak ben het moment dat hij uit de wei is. En de aandacht bij mij moet houden al is dat soms lastig. Helemaal als jou paarden al 5 jaar bij elkaar staan ben ik bang dat het stukje erbij hoort...