paard kouwt op teugels en halstertouw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gwoonRosaa

paard kouwt op teugels en halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:35

als ik met mijn paard wandel loopt hij altijd te klieren.
nu is dat voor mij geen groot probleem omdat hij niet bijt enzo en alleen likt en hapt (het is ookal veel minder geworden)
wat ik daar in tegen wel vervelend vind is dat hij ook op het halstertouw gaat bijten en daarmee dus ook de veiligheidsclip tegen zn tanden aan krijgt.. ook zijn mijn leren teugels verkouwd (dit doet hij bij opstijgen en als ik met hem aan de hand loop).
iemand tips? of een idee waarom hij dit doet?
het is trouwens een heel lief speels paard dus denk eerder dat het door verveling komt dan doordat hij irritant probeert te zijn.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:37

Bij ons op stal staat een ruintje die ook overal op wil kauwen. Volgens mij is het speelsheid. Hij kauwt op teugels, soms op halterstouwen, maar ook op mensjes. :D Hij was kreupel en er moest meegewandeld worden. en wie was de pineut? Ikke dus. Onderweg doet hij ook pogingen om in je te happen. Hij is heel speels. In de wei loopt hij ook altijd te spelen met andere ruinen.

aslo

Re: paard kouwt op teugels en halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:31

Typisch het gedrag van (hengsten)ruinen die dus niet correct opgevoed zijn. Schone taak voor jullie om dat dus alsnog te doen ;)

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:06

nou aangezien hij 20 is ga ik hem zeker niet her-opvoeden omdat vorige eigenaar te belabberd was om dit fatsoenlijk te doen.
iemand tips hoe ik mijn teugels heel hou?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:11

Hem een serieuze klets verkopen?
is inderdaad iets wat jonge paarden doen, ze blijven het doen als niemand hen hier voor straft. Waarom heb je dit niet van de eerste keer afgeleerd?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:15

Mijn ruin heeft hier ook een handje van, als ik even niet oplet heeft hij weer wat in zijn mond. Hij maakt ook zelf de knopen uit zijn halstertouwen los en met twee minuten kan een leren teugel tot sop gekauwd zijn.
Ik weet niet of je paard wéét dat het niet mag? Ik houd hem zo veel mogelijk in de gaten en 'uhuh!' tegen hem als hij het doet, waarna hij meestal loslaat. Maarja, hij doet het natuurlijk vooral als ik er niet met mijn neus bovenop sta. Ik heb mijn leren teugels vervangen door touwteugels. Als hij die een keer in zijn mond heeft zijn ze niet zomaar doormidden.
Het is nieuwsgierigheid denk ik, alles wordt flink met de mond onderzocht. Bijten in mensen doet hij echter nooit.

En opvoeding, tsja. Hij doet het niet als ik er boven op sta, dus ik vind het lastig te corrigeren.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:52

gwoonRosaa schreef:
nou aangezien hij 20 is ga ik hem zeker niet her-opvoeden omdat vorige eigenaar te belabberd was om dit fatsoenlijk te doen.

Tja wat moet ik daar nou van zeggen? Dus als hij bijvoorbeeld naar jou slaat of bijt (wegens gebrek aan opvoeding door wie dan ook) laat je 'm ook maar begaan?

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 17:39

Kirr__ schreef:
is inderdaad iets wat jonge paarden doen, ze blijven het doen als niemand hen hier voor straft. Waarom heb je dit niet van de eerste keer afgeleerd?

omdat ik hem pas 3 jaar heb en hij toen al 17 was dus :D

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 17:53

aslo schreef:
gwoonRosaa schreef:

Tja wat moet ik daar nou van zeggen? Dus als hij bijvoorbeeld naar jou slaat of bijt (wegens gebrek aan opvoeding door wie dan ook) laat je 'm ook maar begaan?

nee want van slaan en bijten heb ik absoluut geen last!
en ik laat hem ook niet zomaar begaan, ik corrigeer hem telkens maar aangezien hij het nogsteeds doet ben ik nu dus opzoek naar andere manier om te corrigeren ;)

Denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:20

Ik zou is gaan werken met je stem.

Leer hem wat comando's.
Als jij zegt: Hooo...
Dan moet hij stoppen.
Als jij zegt. Kom maarr..
dan mag hij weer verder lopen.

Je kan als je er verder mee wild werken, ook natuurlijk gewoon vanaf het begin het comando: Stop/halt stap, draf. gebruiken :)

hij gaat meer letten op jou, waardoor hij dan minder gaat kauwen spullen.

als hij dan steeds weer gaat kauwen, moet je gewoon zeggen dat het niet mag.
je moet er heel actief mee zijn! Anders doet ie het sowieso ALTIJD.

ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:22

Oow... ik zie dat ie 20 jaar is. :P
Dus het zit er inderdaad helemaal in.
je moet gewoon goed actief er mee bezig zijn, om te zeggen dat hij het niet mag doen.

Het zal natuurlijk niet na 1 dag al lukken.
Het duurt wel een paar dagen/week (ligt eraan hoe vaak je er mee bezig bent.)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:31

aslo schreef:
Typisch het gedrag van (hengsten)ruinen die dus niet correct opgevoed zijn. Schone taak voor jullie om dat dus alsnog te doen ;)

Ik heb een merrie met precies hetzelfde gedrag. Dus het hoeft niet perse geslachtsgerelateerd te zijn.
Mja, op zich is mijn paard best opgevoed. Ze luistert over het algemeen netjes. Ze wil gewoon alles in haar mond hebben.
Moet ik dan iedere keer een klap verkopen? Krijg je zo'n kopschuw paard van ;)

Ik zeg altijd "nee" en trek het weer uit haar mond.

Het beste is om het voor te zijn. Te zorgen dat je paard de teugels niet in zijn mond kan stoppen.
Bij het opstijgen dienen eigenlijk je teugels op maat te zijn en zou hij er dus niet bij kunnen.

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:16

omdat hij je de baas wil zijn doet de mijne ook

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:52

Als hij zo graag iets in de mond heeft geef hem dan iets om op te kauwen en leer hem dat vast te houden. Bv. je zweep of zoek een hondespeeltje wat makkelijk vasthoud. Maak er een taakje van, onderdeel van zijn werk.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:34

is het een idee om er anti bijt op te smeren? 1 keer happen in dat vieze spul dan zijn ze het wel afgeleerd..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:06

Haha wat 'grappig', mijn 6jarige ruintje doet het ook. Vooral in de poetsplaats, dan gaat hij aan de metalen ring sabbelen of buiten in het touw. Ik heb de gewoonte van hem regelmatig mijn borstels te laten ruiken vooraleer ik er mee aan de slag ga, en de roskam en hoofdborstel moeten er dan ook aan geloven. Echt doorbijten doet hij niet, hij wil er gewoon aan sabbelen. Maar die dingen vasthouden doet hij niet. Ook heeft hij een grote voorliefde voor dekens - vooral fleece! Wat betreft dat bijten als hij aan de hand gestapt wordt, dat doet mijne ook, maar is geen 'goed' gedrag! Dit moet je dus echt gaan corrigeren, bij mij werkt een strenge NEE en dan tegelijk een strenge wijvinger omhoog wel! Hier moet je ook wel héél erg consequent in blijven uiteraard ..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:11

gwoonRosaa schreef:
Kirr__ schreef:

omdat ik hem pas 3 jaar heb en hij toen al 17 was dus :D

Ik bedoel van de eerste keer dat je hem het zag doen, maakt niet uit ofdat op 3 jaar of op 33jarige leeftijd is.
Hij mag dit dus al 3jaar van jou?
Ik zou het zo snel mogelijk afleren, paard moet respect hebben voor jou en alle spullen, als hij overal op kAUwt, dan heeft hij echt de aandacht niet bij jou.
Consequent zijn dus ;)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:40

mijn paard heb dit probleem ook

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:44

probeer anders is nagelbijt/duimzuig spul erop te smeren
is echt heel vies
baitex ofzow heet dat

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:27

kehdra schreef:
is het een idee om er anti bijt op te smeren? 1 keer happen in dat vieze spul dan zijn ze het wel afgeleerd..

ik quote mezelf even; heb je dit inmiddels al geprobeerd?

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:26

kehdra schreef:
kehdra schreef:

ik quote mezelf even; heb je dit inmiddels al geprobeerd?

nee nog niet geprobeerd! mar vind het een beetje zonde van mn teugels om er nagellak op te smeren (niet dat die paardenbeten charmant zijn :+ ) en dat heb ik vroeger op mijn nagels gehad toen ik nagels beet en weet nog dat het dan oooveral zat wat ik aanraakte haha dus zou beetje sneu zijn als het op zn bit terrecht komt en hij daar n uur mee moet lopen..
maar het gaat inmiddels al stukken beter. telkens als hij het nu doet steek ik mn vinger uit en zeg ik nee. wat hij heel erg heeft is dat hij soms wel echt bijt en daar zelf van schrikt en omhoog komt (waarsch heeft vorige eigenaar m dan een mep gegeven op zn neus ofzo). dus daarom is beetje lastig corrigeren omdat telkens als ik iets doe hij omhoog komt, stil gaat staan of achteruit gaat lopen omdat hij weet dat het niet mag.

ga niet over op harde maatregelen omdat het gewoon speelsheid en ondeugd is van mijn paard en ik dit er niet uit ga slaan. het is voor de rest gewoon een schat van een paard haha.

bedankt voor alle reacties trouwens!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:29

Ik heb ook een knaagdier en het is ook een merrie. Zijn al heel wat hoofdstellen doorheen gegaan omdat mevrouw ze om zeep helpt. Lees even mee ;)

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:31

omdat ik hem pas 3 jaar heb en hij toen al 17 was dus :D[/quote]

Ik bedoel van de eerste keer dat je hem het zag doen, maakt niet uit ofdat op 3 jaar of op 33jarige leeftijd is.
Hij mag dit dus al 3jaar van jou?
Ik zou het zo snel mogelijk afleren, paard moet respect hebben voor jou en alle spullen, als hij overal op kAUwt, dan heeft hij echt de aandacht niet bij jou.
Consequent zijn dus ;)[/quote]

nee hij mag dit niet al 3 jaar van mij geloof dat ik al eerder had vermeld dat ik opzoek ben naar andere manieren om hem te corrigeren. heb ook niet het idee dat hij het doet omdat ik hem niet intresseer of omdat hij niet op mij let maar juist dat hij mij uitdaagd en wil spelen. (het is een heel speels paard). maar we zijn al tijdje consequent aan het oefenen (iedere dag stukje lopen) en het word al beter. hoewel hij wel dagen heeft dat hij het toch lekker doet haha. en hierbij moet ik vermelden dat als we op de terugweg naar stal zijn hij als een lammetje naast me loopt en niks doet, raar paard hihi.

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:31

oeps is iets mis gegaan met de quotes :o

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:32

Heel herkenbaar. Die van mij doet het ook op zijn halstertouw, maar die is dan ook nog maar 2 jaar en 364 dagen oud :D
Steeds als hij het doet knijp ik hem in zijn neus. Moet zeggen dat het goed werkt.