Niet kunnen opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Niet kunnen opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:45

Ik heb toch geloof een aardig probleem... :o :D

Ik heb zins 9 dagen een ander paardje. Maar nu kan ik niet alleen opstappen, als iemand haar vasthoud is het geen probleem.
maar als ik alleen ben, dan draait ze weg opzei en achteruit. Als het haar dan echt niet zint komt ze omhoog.

Nu kan ik haar best achter uit in een hoek parkeren, maar ze springt ook gerust over de bak rand heen }>

Tips als grondwerken is niet nodig, omdat ik hier al bezig mee ben ;)

Volhouden doe ik uiteraard. Vandaag uit eindelijk 2 keer zelfstandig kunnen opstappen ( ben dan wel 1,5 uur bezig geweest)
Laatst bijgewerkt door amigootje op 09-04-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:51

tja, ik heb zelf ook 2 staan die dit doen.
De 1 wat erger dan de andere, de jongste wil nog wel eens wegrennen als ik wil opstijgen.
De ander loopt soms even achteruit of stapt weg.
Het probleem is in zulke gevallen meer uitesterij, maar dit kan ook komen door een slecht
passend zadel, drukplekken of dergelijke. Dit is bij mij weer niet in de orde.
is het zadel goed nagekeken bij de verkoop? :)

amigootje

Re: Niet kunnen opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:54

ze is van de week helemaal nagekeken door de fyso, en het zadel ligt ook goed. Dus daar ligt het niet aan.

Het is naar mijn idee ook testen, als ze merkt dat ik echt boos ben, staat ze stil. Maar zover moet het natuurlijk niet elke keer komen...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:54

wat zegt je inctructrice/treur er van? :)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:56

daar ben ik nog niet geweest. Omdat ze er pas 9 dagen is.
volgende week waarschijnlijk lessen ( ben recreatie ruiter )

bnalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:57

dat probleem het ik ook (:
maar je moet je teugels beetje strak houden - manen vast houden en je zadel vasthouden, je paard zal wel rondjes beginnen lopen, maar zal dan toch wel stilstaan.
Dit hebben ze mij toch gezegd (:

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:01

amigootje schreef:
daar ben ik nog niet geweest. Omdat ze er pas 9 dagen is.
volgende week waarschijnlijk lessen ( ben recreatie ruiter )

oohh... dan denk ik dat dit gewoon testerij is :j

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:03

aan de andere kant opstappen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:08

beertje12 schreef:
aan de andere kant opstappen

dat raad ik je dus niet aan, dat is best gevaarlijk omdat je het altijd andersom doet en kunnen er ongelukken
gebeuren als het paard wegschiet.
bovendien zal dit echter ook niet helpen lijkt mij :n

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:15

amigootje schreef:
Tips als grondwerken is niet nodig, omdat ik hier al bezig mee ben ;)
Volhouden doe ik uiteraard. Vandaag uit eindelijk 2 keer zelfstandig kunnen opstappen ( ben dan wel 1,5 uur bezig geweest)

:? Wat is het probleem dan eigenlijk? Indien je vandaag je werk goed gedaan hebt, zal dit morgen al veel sneller gaan en binnen enkele dagen geen probleem meer zijn...

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:22

Wat een vervelend probleem.
Iemand bij ons op stal had daar ook last van. Ze heeft het opgelost door steeds dezelfde persoon het paard vast te laten houden. Het paard zat aan de longe. Eerst hield de opstijghulp het paard aan het bit. Toen dat na een poosje goed ging, niet werd het paard niet meer direct aan het bit vast gehouden, maar aan een klein stukje van de longeerlijn. Telkens als het paardje rustig bleef, werd de longe een stukje langer, totdat het paard braaf bleef staan met de longeerlijn helemaal uitgerold. Nou was dit paard angstig, want nog jong en niet lang onder het zadel, dus ik weet niet of dit voor jou iets is. Je hebt dan wel een poosje elke keer iemand nodig.

Deed ze het met proefrijden niet? Misschien moet ze ook gewoon nog ff wennen aan haar nieuwe thuis en mensen en doet ze daarom zo raar. Wat geen reden is om het dan maar goed te vinden, natuurlijk.

Succes!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:27

Zo deed mijn paard ook

Ik kreeg destijds de tips van de eigenaresse van de handelsstal waar ik hem vandaan had om hem maar goed in zijn achteruit te zetten als hij zo deed, dat vinden paarden niet leuk en dan zijn ze het uiteindelijk wel zat

Opstappen met krukje kan ook heel erg helpen, dan zit je sneller

Heeft toen een paar dagen aangehouden dat hij bleef proberen, maar hoewel ik nog steeds wel erg op mijn hoede ben probeert ie nu niks meer

Ik wil je trouwens ook aanraden om eerst even te gaan hangen voor je gaat zitten, als ik dat destijds had gedaan had dat me flink wat pijn kunnen besparen :o

'JAAA ik zit eindelijk :D'
*woesj paard weg, ik op de grond := *
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 09-04-10 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:53

@yole: Wat mijn probleem is, misschien lezen ;) Ik kan niet opstappen, zoals vandaag liep ik naar de club, en wilde daar gaan rijden, maar kon niet opstappen... dus kon weer terug naar stal lopen ( daar was niemand die mij kon helpen)

@Bitje: Anderen kant werkt idd niet, en moet toch gewoon links kunnen opstappen. Ik denk idd dat ze aan het testen is.

@Piepdruif: Met proefrijden werd ze vastgehouden achteraf gezien.. omdat ik na een jaar niet te hebben gereden nogal als een stijve hark er op stapte, moest ik even hulp hebben :Y

@Pikeur: Kan eens bellen of ze dat daar ook deed, maar heb de gene die voor ging rijden gewoon op zien stappen, wel vanaf een verhoging, heb het hier als eens met een krukje geprobeerd, dat ging redelijk.

Ze zal vast aan het testen zijn, prima maar dit probleem moet toch verholpen kunnen worden. En ga niet zitten wachten tot ze het vanzelf opgeeft. ( ze is een doorzetter, dus zal dit nog wel blijven volhouden )

tips zijn welkom :D

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:00

Tjah heelveel mensen hebben last van dit probleem, Ik heb het afgeleerd door elke keer als ze weg loopt er weer vanaf af gaan, Een klein rondje lopen en precies op dezelfde plek gaan staan. Niet boos worden maar gewoon doen alsof het je niks kan schelen. Na een tijdje zal je paard het ook zat vinden en hopelijk blijfen staan,

Khoop dat je hier wat aan hebt,

Ohja, Als je erop zit en hij loopt gelijk weg er gelijk weer afgaan en hetzelfde doen. Zo krijg je er ook weer lenigheid in :)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:02

amigootje schreef:
@yole: Wat mijn probleem is, misschien lezen ;)

Ik lees...

amigootje schreef:
Vandaag uit eindelijk 2 keer zelfstandig kunnen opstappen

Zijn toch jouw woorden of niet?
Verder vindt je tips als grondwerk niet nodig... Wat voor tips wil je dan? Huur een kraan en laat je in het zadel zakken? ;)
Laatst bijgewerkt door yole op 09-04-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:04

Ja, na 1,5 uur getopt te hebben... ik snap best dat je denkt dat het morgen beter gaat, en zo elke dag... maar dit doet ze al zolang ze hier is. En ik dacht

Misschien zijn er bokkers die tips hebben

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:09

Maar (als ik je goed lees) heb je haar pas 9 dagen? Lijkt me meer een vertrouwenskwestie of tenminste... het gebrek eraan. Neem haar gewoon eens mee aan de hand wandelen en laat zien dat je een goede leider bent voor haar en ze je kan vertrouwen..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:17

Heb je al geprobeert om eerst te rijden en bijv. na 20 minuten af te stappen en weer op te stappen en dit een aantal keer te herhalen? Of bijv. eerst longeren en dan opstappen. Oefen het vaak en met rust. Loopt ie terug, dan zet je 'm weer rustig naar voren. Loopt ie naar voren, dan zet je 'm rustig terug. Heel erg consequent zijn, maar geen ruzie zoeken met je paard.

Mijn paard was heel erg lastig met opstappen (draaien, naar achteren gaan, bokken) maar door veel rust en regelmatig gaat het nu perfect. Als het echt niet anders gaat, dan toch zorgen dat je de 1e tijd er iemand bij hebt om je te helpen. Dat was in mijn geval ook echt nodig, want hij was gewoon gevaarlijk. Ik vond het heel vervelend steeds van iemand anders afhankelijk te zijn, maar soms is het even niet anders.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:26

@boemel: Dankjewel !! Ik probeer tussen het rijden door ook eens af en op te stappen, maar voor rijden moet ik er toch eerst op :+
ik wil idd niet afhankelijk zijn van anderen, en ik rij b.v graag in het bos, en als er iets is ofzo moet ik gewoon op en af kunnen stappen.

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:37

Daar had ik eerst ook last van, hij ging alleen maar achteruitlopen bij het opstappen. Mijn instructrice zei: wil hij achteruit? Dan moet hij ook achteruit! Dus gewoon achteruit door de bak sturen en dan opstappen. Dat werkte ook, hij bleef staan. En de volgende keer bleef hij ook staan! Je kunt ook het einde als hij moe is een paar keer op en afstappen om te oefenen en belonen als ie braaf is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:28

Dit is meer iets voor OPG.
Daarom van RT-P naar OPG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:32

Misschien helpt het om je paard eerst even te longeren voor je gaat rijden? Dan is de ergste frissigheid er in elk geval af en staat hij misschien ook wat makkelijker stil.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:44

Bij mij werkt het om via een opstapje of stoel op te stappen. Hierdoor belast je minder de rug van je paardje, de mijne staat dan wel gewoon stil.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:37

mijn nieuwe paard liep steeds rond als ik wou opstappen, maar ik kwam er zelf altijd wel alleen op!
maar sinds kort, wil ze ook omhoog komen!, en steeds trappen daar mij!.
maar ik ben haar aan het afstraffen, als ze mij wil trappen,
en ik ben nu een week verder, maar het gaat al veel beter!

_sandi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:27

Zo'n vervelend probleem. Op manege waren er ook zo'n pony's. Uiteindelijk leren ze dit wel af, maar hoe juist weet ik niet