Mijn paard wordt gepest?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Mijn paard wordt gepest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:23

Hoi,

Sinds een half jaar heb ik mijn paard. Hij stond bij de vorige eigenaar alleen op een paddock, geen contact met andere paarden, daar heeft ie zo'n anderhalf jaar zo gestaan. Nu staat hij gezellig met 7 andere paarden dag en nacht op de weide. Hij is nog jong, wordt binnen 2 weken 5 jaar, en dus nog een speelvogel.
Ik ga bijna iedere dag naar hem toe (staat in vol pension dus er wordt elke dag voor hem gezorgd) en telkens merk ik nieuwe blessures op. Dan heeft die een schram op zijn kont, de volgende dag weer een nieuwe (het vlees is niet open maar het zijn telkens wel kale plekken die soms zo'n 10cm op 3cm groot zijn!). Ik heb niet het idee dat hij ongelukkig is op zijn nieuwe stalling. Maar gisteren merkte ik een kale plek bovenaan zijn hoofd, bijna aan zijn oog. Ik begin zo'n beetje angstig te worden dat hij een van de volgende dagen misschien eens een grote wonde zal krijgen....
Volgens de staleigenaar komt het omdat hij nog zo speels is, de andere paarden zijn allemaal rond de 15 jaar en dus al een beetje ouder. Zij zegt dat het komt omdat de andere paarden misschien niet altijd met hem overweg kunnen als hij ze weer eens opjaagt (hij bijt of slaat niet, maar loopt ze soms wel achterna). Maar toch mag hij bij in de groep staan als ze gaan eten en drinken enz.
De staleigenaar denkt misschien ook dat het komt daar zijn kleur: hij is wit-bruin gevlekt, terwijl alle andere paarden een donkere kleur hebben en toch al zo'n 8 jaar samen staan zonder nieuwkomers. Zou dit nu kunnen?

Milou

Re: Mijn paard wordt gepest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:26

Dat zou best kunnen, want hoe moet hij anders aan die schrammen etc komen? Zet hem anders een weekje apart en als hij dan geen schrammen er bij komen etc. dan weet je dat het aan die kudde ligt. Als het door blijft gaan moet je voor een andere reden zoeken. succes

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:29

Ja ik weet ook dat het door de kudde komt. Maar kan zijn kleur de reden zijn? Ik vind het zo raar.. En hij staat daar nu al een half jaar, ik vraag me gewoon af hoelang je zoiets de tijd moet geven

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:31

Het kunnen allemaal redenen zijn, maar wij hebben nu eenmaal nauwelijks inzicht in hoe paarden elkaar zien. Blijft een beetje gokken denk ik. Mijn ruin ligt ook niet zo goed in de groep. Is al eens van groep veranderd omdat hij door de paarden behoorlijk in elkaar gemept werd...Hij staat nu bij de pony's in, maar komt ook nog regelmatig "thuis" met schrammen, oppervlakkige wondjes, krassen, stukken haar eraf etc. Ik verzorg ze gewoon zo goed mogelijk en denk er niet teveel bij na dat het evt. een keer misgaat. Ik wil hem er niet om binnenhouden of alleen zetten, dus ik kijk het aan en leg me erbij neer dat hij een "scarface" is geworden. Moet zeggen: mijn ruin lokt het ook behoorlijk uit. Het woord "nee" in paardentaal begrijpt hij niet: als paarden aangeven geen zin te hebben in zijn speelpogingen, houdt hij niet op. En dan krijgt hij een keer op z'n falie, dat klopt ;) Helaas is hij dus een beetje sociaal gehandicapt, niks aan te doen....Mijn paard is met zichzelf ook nogal onhandig, 't is een beetje een lompe slungel, hij is trouwens bijna 12 (ahum). Als jouw jonkie nu een aantal keer het deksel op z'n neus krijgt, dan leert hij hopelijk wanneer hij teveel is en dat ie ook een keer moet ophouden. Zie het als hardhandig, maar paardeigen opvoedkunde....

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:31

Ik denk dat je staleigenaar gelijk heeft wat betreft dat hij nog jong is en speels. Het heeft niets met zijn kleur te maken. De andere paarden hebben niet zoveel behoefte om te spelen en hij wel en dat maken de andere paarden duidelijk. Het kan wel even duren voordat een nieuwganger zijn plek heeft gevonden in de nieuwe kudde. Ik heb een merrie die nu na ruim een jaar, pas echt haar plek heeft gevonden. Zij blijft echter altijd een beetje een vreemde eend in de bijt.
Je paard wordt ook opgevoed door de andere paarden. Als het blijft bij een paar schrammen en hij is verder zelf relext in de kudde zou ik mij er niet te druk om maken. Ik zou hem alleen apart zetten als je ziet dat hij volledig in elkaar wordt gemept.
Je kan hem nog wat speelgoed geven. Als er genoeg ruimte en afleiding is valt het wel mee denk ik.

kan het nog zijn dat hij zich aan bv andere dingen bezeerd?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:33

Ik denk niet dat de kleur de reden is..
Mijn 3 jarige staat nu sinds een aantal maanden buiten met die van een pensionklant.
Die van haar is al 11, en het zijn beide ruinen. Maar die zitten ook beide telkens vol met schrammen
en krassen.. Ze spelen en donderstenen de hele tijd door met elkaar. Maar wel echt spelen ;) Tkomt van twee kanten

Dus die krassen hoeven niet alles te zeggen.. zou eerst even goed kijken hoe hij in de groep behandeld
wordt en of hij er idd bij mag staan.

ellepel

neem anders eens een middagje vrij en ga bij de kudde zitten kijken?
dan weet je precies wat er allemaal gebeurd.
misschien speelt hij toch wel met een van de andere paarden?

dat ze ouder zijn zegt niks.
wij hebben een ruin op stal van 13 die met de jaarlingen speelt, vind hij geweldig :D

Kirrr

Even een dagje aan de wei zitten en zien wat er gebeurt, dan kan je het misschien oplossen.
Is er geen andere groep paarden waar hij bij kan?
volgens mij weinig met de kleur te maken maar wel met het feit dat hij nieuwkomer is. ik vind een half jaar toch wel lang, ik zou het risico niet willen lopen dat mijn paard blessures heeft, maar ik wil ook niet dat hij alleen staat...

itsmi

Denk eerder dat het ligt aan het feit dat het een hechte kudde is,en dat er zo'n tijd geen nieuwe bijgeweest is... De kudde is dus heel erg lang hetzelfde geweest. Dan is het denk ik wat uitvechten en wennen.

Zolang je paard niet ongelukkig lijkt en geen grote wonden heeft, geen reden om je zorgen te maken denk ik. Elk paard in de kudde heeft wel wondes/schrammen van stoeipartijtjes enzo..

Kleur maakt niet zoveel uit denk ik..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:34

Mijn paard speelt ook erg veel, is bijna 5 jaar. Zijn grootste speelkameraad is 19 jaar!!! En mijn paard is er eerder zat van dan die ouwe :D Ook zij hebben beide geregeld eens wat wondjes/plekjes. Komt van het spelen, oliebol happens.... Oh ja, en de mijne is de enige bonte.

Als hij wel bij de groep mag eten of drinken, denk ik niet dat ie niet in de groep past of gepest wordt, zou ik denken aan wondjes omdat het een speels paard is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:35

naffie schreef:
Je paard wordt ook opgevoed door de andere paarden. Als het blijft bij een paar schrammen en hij is verder zelf relext in de kudde zou ik mij er niet te druk om maken.

Inderdaad, dat is helemaal normaal hoor, geen zorgen om maken. Ik heb een oudere ruin met twee jonge hengsten samen lopen, die spelen nu eenmaal nogal heftig. Ik kom modder-hoefafdrukken tegen op de rug, op hoofden, gewoon overal.. En met hier en daar eens een pluk haar weg of wat blauwe plekken zitten ze niet hoor.. ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:37

Verder kan hij zich niet echt bezeren aan andere dingen hoor. De weide is goed afgespannen en ik heb nog geen "stootgevaren" opgemerkt. Jah in de kudde hoort hij wel bij de lagere rang. Hij mag mee eten, maar hij verspringt al van plaats als de leider een stap in zijn richting doet. Het paard van de staleigenaar is de leidmerrie en met haar komt mijn paard wel goed overweg. Zij laat hem eten en staat soms te kroelen met hem. Heel bizar want de andere paarden gaan dan wel weer uit de weg voor haar. Zij lijkt precies zijn moedertje :). Bedankt al voor jullie reacties

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:41

amouroke schreef:
Het paard van de staleigenaar is de leidmerrie en met haar komt mijn paard wel goed overweg. Zij laat hem eten en staat soms te kroelen met hem.

Kijk dan heeft hij zich al de beste beschermengel versierd :D

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:41

Die van mij was tot aan een maand terug altijd een banketstaaf, nu begint hij pas met zelfverdediging. Komt vanzelf ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:49

Kleur kan wel degelijk een rol spelen, daar is wetenschappelijk wel bewijs voor te vinden. Paarden prenten in op de kleur van hun familie (moeder, kuddegenoten) net zoals wij mensen zoeken ze in hun latere leven gelijkenissen in uiterlijk bij het uitzoeken van hun relaties. En daar het gros van de paarden in Nederland gewoon bruin is zou dat best een factor kunnen zijn die meespeelt. Maar als ik je verhaal zo lees is de belangrijkste factor het probleem dat jouw jonge speelse paardje in een groep vol ingedutte ouwe banketstaaf terecht is gekomen die al jaren een hechte groep vormen. Dat gaat natuulijk niet zonder slag of stoot (letterlijk) er zal wel heel veel op hem gemopperd worden, en wat zullen ze een hoofdpijn van hem krijgen!
Het mooiste zou zijn: nog zo'n jong paardje erbij zodat ze samen kunnen spelen, maar dat is vaak niet te realiseren. De beste oplossing voor het voorkomen van blessures is dan: achterijzers eraf van de hele kudde totdat de boel een beetje stabiel is geworden. Met ijzers kunnen ze elkaar helemaal; lens slaan, zonder ijzers blijft de schade meestal beperkt tot krasjes en blauwe plekken.
Het feit dat de leidende merrie zich het lot van hem heeft aangetrokken is heel positief, als ze hem adopteert is zijn probleem opgelost voor de toekomst: zij zal hem dan gaan beschermen tegen uitvallen van andere paarden.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:56

Dat het aan de kleur ligt, lijkt me vrij sterk. Paarden hebben nou eenmaal een pik-orde.
Bij mij thuis is het altijd duidelijk wie de baas is. Dat hoeft niet de oudste te zijn, want de jongste is 8 en die is overuidelijk de alfa-merrie. Terwijl er ook een 17 jarige bij staat. Zij is er als laatste bijgekomen en staat het laagste in de rang.

De jonge merrie heeft altijd in een kudde gestaan waar ze niet de hoogste in de rang was. Maar nu ze thuis staat bij mijn 11 jarige ruin en de andere 17 jarige merrie is ze wel degelijk de baas.

Het is in het begin gewoon even afwachten en aftasten. En zoals eerder aangegeven inderdaad, neem een middagje vrij! Ga maar kijken hoe ze onderling met elkaar omgaan. ;)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:58

Dat van die kleur verzin ik niet zelf hoor, daar is gewoon wetenscahppelijk onderzoek naar gedaan....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:00

dianaw33 schreef:
Dat van die kleur verzin ik niet zelf hoor, daar is gewoon wetenscahppelijk onderzoek naar gedaan....

Klopt, er zijn hengsten die het vertikken om bijv. schimmelmerries te dekken. Gooi er een deken over en het probleem was opgelost. Toch kleurvoorkeur....
Schijnt idd te maken te hebben met inprenting, kleur van moederdier, etc. Of het ook echt zover doorgaat dat paarden met een "moeilijke" kleur buiten de groep vallen weet ik niet, maar feit is dat paarden wel kleuren herkennen en daarop kunnen reageren.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:14

dianaw33 schreef:

Och, dat zou kunnen. Maar ik vraag me af of daar in de kudde wat mee te maken heeft.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:06

Kleur kan inderdaad uitmaken, ik heb al bij verschillende kuddes gezien dat de schimmel telkens opnieuw gepakt wordt en er nooit echt bij hoort. Mijn eigen paard discrimineert ook, schimmels moet ze echt niets van hebben. Soms heb je wel eens dat een paard gewoon niet goed in de kudde opgenomen wordt. Als het paard dan 1 maatje heeft en af en toe een paar schrammen dan is het niet zo erg, maar als het paard ook na een half jaar nog steeds erg opgejaagd en telkens onder de wonden zet, kan je beter een andere oplossing vinden. Maar in dit geval begrijp ik dat je paard zelf een beetje de actie opzoekt. Zolang het bij schrammen blijft is er niets aan de hand, sommige paarden spelen nu eenmaal wat ruig. Je kan het een een tijdje observeren om te kijken hoe het er precies aan toe gaat.