Mijn 3 jarige ruin dekt steeds andere merrie's en zit ze de hele tijd achterna. Hij kan niet bij een groepje in het land staan want hij pakt steeds de Welsh mountain merrie eruit en zit haar de hele tijd achterna. Nu hadden we het geprobeerd bij een Haflinger maar daar doet hij hetzelfde bij. Nu staat hij in een land met hele dominatie 4 kwpn'ers, 3 merrie's en een ruin. Deze zijn al vanaf veulen bijelkaar en accepteren dus in feite geen ander paard erbij. Mijn ruin is nu zo bang dat hij slecht in de vacht gaat zitten en durft het gevecht dus niet aan. Ook mag hij niet bij de kuilbult van de merrie's met als gevolg dat hij mager wordt. Ik gooi dan wel aan de andere kant van het land zijn gedeelte van het kuil neer maar hij wordt net zo hard weer weggejaagd.
In een landje alleen zetten wil de staleigenaar (en ik dus zelf ook) niet, maar hem bij een andere pony zetten is ook geen optie want dat willen de andere eigenaren van de andere pony's niet.
Wat kan ik doen in zo'n situatie?
rii1993
Geplaatst: 08-04-10 22:04
dat is een moeilijke ja hoe lang is het geleden dat je ruin is gecastreerd?
dianaw33
Geplaatst: 08-04-10 22:05
wij hebben uiteindelijk alle merrie's en ruinen gescheiden in twee groepen, omdat we er ook meerdere ruinen bijhadden die graag dekten. Het is natuurlijk gedrag, daar kun je eigenlijk niets aan doen, behalve dan de kat van het spek halen...
Het is 1.5 jaar geleden dat hij gecastreerd is, dus al een tijdje. Dit gedrag doet hij sinds januari. Ik vind het ook moeilijk om hem zo te zien. Helaas hebben we de ruinen en merrie's gewoon door elkaar staan dus even snel uit elkaar halen kan ook niet..
dianaw33
Geplaatst: 08-04-10 22:23
..het was bij ons ook niet even snel uit elkaar halen, dat heeft tijd en planning gekost. Maar als je meerdere weides tot je beschikking hebt lijkt het mij altijd mogelijk om in overleg wat ruinen bij elkaar te zetten, toch? Dat is voor alle paarden de meest rustige oplossing.
darwin
Geplaatst: 08-04-10 22:31
Weet je zeker dat hij geen klophengst is, anders zou je een keer bloed moeten laten trekken om het testosteron gehalte te meten.
ellepel
Geplaatst: 09-04-10 14:38
heel normaal dat ruinen merries dekken hoor,komt vaak voor. als je de zoekfucntie gebruikt vind je wel wat topics
zorg er in elk geval voor dat er meerdere voerbulten in het land liggen.. elk paard zijn eigen bult,plus nog wat extra voor de paarden die niet mee mogen eten
dat er een andere ruin in het groepje staat kan de reden zijn waarom hij zo achter de merries aan zit. ruinen doen het vaker,ze willen dan hun eigen groepje merries hebben en blijven daardoor dus onrustig.
de andere ruin er uit, of hem toch in een ander groepje zetten. mocht het niet lukken zou ik kijken naar andere stalling waar je paard zich wel goed voelt?
gitbadru
Geplaatst: 11-04-10 17:34
Hoi,
Provarium breeding geven, een schepje per dag door zijn voer en na 3 weken is het dekgedrag over. Provarium breeding is een natuurlijk supplement dat je paard helpt zijn hormonen te stabiliseren. Eigenlijk bedoeld voor merries die problemen hebben tijdens de hengstigheid, maar werkt ook zeer goed voor ruinen die iets teveel hormonen aanmaken als merries hengstig worden. Bij mijn ruin helpt het heel goed, hij heeft niet meer gedekt sinds ik hem dit geef.
Groetje, Git
tinkerplein
Geplaatst: 19-04-10 21:52
Zo'n ruin loopt er bij ons ook,hij dekt ook de merries die dat toelaten en als ze het niet willen laten ze het echt wel merken hoor! Ik heb er zelf geen problemen mee,hij heeft de tijd van zijn leven! En ja,hij doet het ook bij mijn merries,dus het is niet zo dat ik het over de paarden van een ander heb.
Chubby
Geplaatst: 19-04-10 21:59
Bij ons in de kudde staan ook enkele ruinen die de merries dekken. Ik ben er een beetje huiverig voor in verband met onnodige vervuiling van de baarmoeder, maar ben geloof ik de enige van onze naturalstal die er sceptisch over is. Verder is het een geweldige plek en dus neem ik het er maar bij...
Overigens is het er onderling niet echt onrustiger door. De paarden accepteren elkaar in meer of mindere mate en hebben voldoende ruimte om elkaar niet steeds na te jagen. Omdat er altijd aanbod is van ruwvoer, komt in principe elk paard ook toe aan eten..
Tja ik weet wat je bedoelt Ik heb een (net) 9 jarige ruin van 1.48 en hij is op z'n 4de geruind maar hij dektte nu ook steeds een klein A en klein B ponytje Nu staat hij alleen in de wei met een (net gekochte) shetlander hengst van twee jaar en dat gaat goed