Vakantie met de paarden, hoe conditie opbouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Vakantie met de paarden, hoe conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 19:44

Ik en een vriendin willen deze zomer met de paarden op vakantie. Wel in Nederland, de bedoeling is er daar zo'n 4 a 5 uur
per dag op te zitten. Onze paarden hebben nu wel al een redelijke
conditie. We rijden bijna iedere dag in de bak en regelmatig buitenritten. Meestal blijven we dan wel 1,5 uur weg, wel veel
stappen.
Heb al een beetje verder gekeken, maar kan in de eerste pagina's geen ander topic vinden hierover! Ik twijfel over
hoe we de conditie van onze paarden hierop voor kunnen bereiden, we hebben nog ruim 3 maanden de tijd.

Het ene paard heeft trouwens wel ocd gehad, en de mijne peesblessures, wel gehad natuurlijk, ze zijn alweer een aantal
maanden goed. Vinden jullie het wel realistisch om dit
alsnog te doen?

Silence

Re: Vakantie met de paarden, hoe conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:31

Ik ga elk jaar meerdere malen met mijn paardje op vakantie, maar doe dan niet iets specifieks aan de conditie.
Het ligt natuurlijk anders als je thuis voornamelijk stapt en op vakantie ineens volop in galop wilt gaan.
Maar dat kan ik niet uit je topic opmaken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:11

Als ik dat zo lees ben je je al goed aan het voorbereiden; veel stappen en langzaam de ritten langer maken, tot aan die 4á5 uur. Als je dan ook nog vaak naar buiten gaat, worden ze verkeersmak en dat kan je op vakantie goed gebruiken; soms sta je onverwacht voor een drukke weg of een overgang.
Ga zo door en houdt een schema aan, dan kan je zelf zien wat je hebt gedaan.
Pas het krachtvoer opvoeren vlak je op vakantie gaat en een dag voor je weer naar huis gaat terugbrengen op het niveau van nu.
Veel succes en veel plezier.
Al een idee waar jullie heen gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:15

Je bent idd al goed aan het voorbereiden hoor. Als je steeds de ritten iets langer maakt zit je paard vanzelf op een goede conditie. Daarnaast als je paard in het algeheel gezond is en in de bak ook mbt de oude peesblessure een training a 1 uur gewoon aan kan is er niet veel om je zorgen over te maken. Ik ga jaarlijks met mijn paard naar de Ardennen, dus neem ik van tevoren wel wat 'heuveltraining' mee (dijkje op dijkje af dus in de polder :') ) maar voor de rest doe ik er niet zo heel veel aan en ze trekt het altijd prima ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Vakantie met de paarden, hoe conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:17

Gewoon steeds wat langer, zo doe ik het al een poos en ik kan nu ook ritten van 4 uur doen met veel draven en galoperen, paard is niet eens moe als ik terugkom.
Een goede manier om conditie te kweken is tien minuten draven, en dan weer tien minuten stappen.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 13:18

We hebben gister een rit van 2 uur gedaan, we waren allebei kapot toen we terug waren. _O- De paarden waren er ook wel moe van, maar volgens mij zijn we idd wel goed bezig. Ik rijd ook vaak in de bak ja, heb ook gewoon dressuurles.
De reeenwissel (rare naam) lijkt mij leuk, of Knollegruun.
Heb ze vandaag wel ff op vocht gecheckt in de benen, maar zag er allemaal goed uit. Volgens mij moet het wel kunnen inderdaad. Ze zijn allebei ook goed verkeersmak, maar we doen nog wel af en toe enge dingen opzoeken. De mijne vind het allemaal niet zo erg, maar zij is ook bijna 12. Het andere paard is nog een jonkie, net 6 geworden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:53

Wij werken zelf aan de conditie door bij stal veel op de renbaan te rijden in de zomermaanden. Ik doe het zelf meer op gevoel maar het komt in feite neer op interval training, ik rij altijd max 1 uur dan en pak veel galop mee waarin ik in de galop ook laat versnellen/verruimen. Ik gebruik een beetje dezelfde methode daarvoor als de mensen bij ons op stal die trainen voor de cross. Wij zijn vorig jaar ook op vakantie geweest twee weken en hij kon de lange ritten daarmee prima aan. Vorig jaar heeft hij ook een lange rit gemaakt met een paard wat een stuk jonger is (ons paard is bijna 18) en hij liep het jonge paard er met gemak uit. Hij kwam nauwlijks vermoeid terug terwijl het jongere paard echt duidelijk vermoeid was na een stuk galopperen.