Springangst...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_Toko8

Springangst...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 15:48

Hi Allemaal,,

Ik heb een paar jaar geleden iets meegemaakt waardoor ik nog steeds springangst heb.
Ik moest gedwongen springen (niet dat ik mishandeld werd ofzo :P, maar het was meer dat hij zeker wist ik dat het kon, maar ik durfde niet) en toen ben ik eraf gevallen, ik had een hersenschudding opgelopen en een gescheurde lies. auchh...

Maargoed, dat is nu ruim 3 jaar geleden, en ik zit nog steeds met angst.
Ik heb een super lief verzorgpaard en ze kan echt super springen!
maar ik vind het nog steeds ontzettend spannend en ik weet ook niet goed hoe ik hiermee moet omgaan.
Ik heb geen les want dat is te duur..
en ik word er ook wel mee geholpen door een vriendin, maar het is toch nog steeds spannend.
Heeft iemand misschien tips voor mij?
Want ik vind het echt zwaar vervelend dat ik altijd maar bang ben en af moet haken!
Ik weet dat ze het met gemak kan want ik heb het gezien, maar om de een of andere reden durf ik het niet zo goed.

Ik heb wel gesprongen, 50 cm, en hoger doe ik ook echt niet want dat vind ik als de dood!

Dus als jullie misschien tips hebben voor mij waardoor het beter zou kunnen gaan, of tips die ik aan mijn houding kan verbeteren, waardoor je er niet zo makkelijk afvalt, als er wat zou gebeuren, bijv een weigering of een te hoge sprong (hahah wat ik gisteren 2x had ... _O- )

tips en trucs, HEEL ERG WELKOM :P!

Yesterday

Re: Springangst...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:52

Bouw het heel rustig op, begin met wat balkjes draven en daarna maak je een kruisje, bouw die steeds wat hoger en als jij het vertrouwen erin hebt maak je een stijltje. Zorg ervoor dat je stevig zit, de beugels dus niet veelste kort, of te lang.
En doe vooral geen dingen die je eng vind, zo blijft de angst er toch..
Zo ben ik zelf weer aan het springen gekomen naar een val :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:57

Ben je echt bang voor de hindernis/sprong zelf, of meer het idee dat je kunt vallen?

Want als het aan de hindernis ligt, kijk er dan eens overheen. Kijk naar iets achter de hindernis, dat werkt vaak voor mensen die 'bang' zijn voor de hindernis.

Als je bang bent om te vallen, dan moet je het inderdaad rustig opbouwen.
Leg wat balkjes neer, het hoeven nog niet eens hindernissen te zijn. Je krijgt dan langzaam wat vertrouwen, en misschien kun je dan de balken iets hoger doen. Gewoon in je eigen tempo, zolang het voor jou maar steeds vertrouwder gaat voelen!
Je hebt geen haast toch? Krijg er eerst maar weer plezier in, dan komt dat vertrouwen ook steeds beter. :)

Heb trouwens nog wel een tip. Je ziet soms dat mensen voorover vallen of met hun handen zo naar beneden gaan.
Er is wel een manier om je teugels zo vast te pakken, zodat je een soort 'bruggetje' hebt, dan kan je steunen op de hals van je paard, en het geeft ook wat meer stevigheid voor het geval dat je paar onverwachts een keer stilstaat.
Als je het uiteinde van je teugel rechts hebt hangen, dan gaat er dus een stuk van de teugel over de hals heen. Dat stuk kan je vastpakken bij je rechterhand, en dan op een lengte zoals je het zelf fijn vind!
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 08-04-10 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:57

[RT-P] [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Misschien heb je iets aan dit topic.

Mijn persoonlijke mening: ik denk dat je alleen maar van je angst af kan komen door iemand waar jij volledig vertrouwen in hebt je te laten helpen met springen. Iemand die jou kan helpen een beter oog voor de sprong te krijgen (afstanden leren zien) waardoor je zekerder kan worden van jezelf en je paard zich niet in allerlei bochten hoeft te wringen om toch te kunnen springen.
Belangrijk is ook als het even niet lekker gaat, een stap terug te doen naar een niveau waar je je wel zeker/prettig bij voelt.

Djinteequa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:03

Die angs is heel vervelend.
ik zou het gewoon heel langzaam opbouwen.
50cm is toch al een goed begin. als je het opbouwd dan lukt het vanzelf wel.
wat voor zadel heb je erop liggen dressuur vilzeidigheid of spring???
ik had eerst een vilzeidigheids zadel en daar zat ik niet stevig in misschien lukt het wel beter in een spring zadel???
Heel veel succes!!

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:08

Bobby0503

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:52

heey,

zelf vind ik springen niet zo leuk maar heb het wel eens gedaan.
ik zou klein beginnen en dan steeds iets hoger en vertrouw op je pony.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:53

RT-P ->> RUI

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:11

Misschien helpt het als je er niet te veel nadruk op legt. Zo van: vandaag ga ik springen! En dan een half uur twijfelen, bang zijn, en dan uiteindelijk een keer springen.

Ga lekker dressuur oefeningen doen en doe dan eens een keertje balkjes lopen, een keertje een sprongetje...Zo wordt het misschien minder een 'obstakel' :P

Hoop dat je het snel leuker gaat vinden!

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:24

Hi allemaal,

heel erg bedankt voor jullie tips en meningen!
Vandaag heb ik weer gesprongen, het was ongeveer 50cm en ik vond het leukspannend, dus het was erg fijn!
Ik heb aan de tip; kijk niet naar de hindernis, maar kijk naar een punt erachter, het meest iets aan gehad:P!
Heel erg bedankt daarvoor!

Ik ben er nu achter dat ik de hoogte van de hindernis eng vind! Maar het springen opzich niet. Want als ik er over heen spring dan krijg ik een heel erg blij gevoel ;-D!
Maar ik zou nooit een hoogspringen worden, maar toch ben ik erg blij met deze vooruitgang:P!

Het werkt ook echt heel erg als je weet dát je paard springt :P Hahah

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:08

Leuk dat het goed ging :)
Als je nog minder bang wilt zijn, kun je ook een bodyprotector dragen voor meer zekerheid.
Of kijk naar anderen die springen, dan ziet het er eigenlijk heel simpel uit :D
En als de hindernis hoger gaat, moet je er niet naar kijken. Dan zie je het verschil in hoogte
misschien niet?:)

_sandi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:22

Ik ken da gevoel. Hoe hoger de hindernis, hoe meer ik mezelf afvraag of ik er wel ga over geraken... Maarja, uiteindelijk lukt da wel dan hoor :p Zit gewoon in't kopke