paard snapt een commando niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soeboenoe

paard snapt een commando niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 15:35

Ik ben nu een poosje bezig met vrijheidsdressuur met mijn paard en ze lijkt alles aardig door te hebben, alleen met haar neus mijn hand aanraken is toch best wel een issue... en aangezien dat commando toch best handig is als je verder wil gaan dan alleen de basis, vind ik het best lastig. Het is ook niet zo dat ik haar dwing om het te doen of dat ik boos word als ze het niet doet, maar ze snapt gewoon niet dat ze haar neus tegen mijn hand aan moet duwen... Ik heb al 100.000 keer mijn hand tegen haar neus gehouden en het commando gegeven (mijn commando is "hand") maar ze kijkt me ook echt als een schaap aan als ik haar om het commando vraag. Ik werk trouwens met een clicker, dus als ze iets goed doet klik ik en krijgt ze nadat ze een commando goed heeft uitgevoerd haar beloning.

Weten jullie misschien nog andere manieren om het haar te laten snappen?

Kirrr

Re: paard snapt een commando niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:37

Heb je al een ander commando geprobeerd?
Misschien lijkt hand teveel op iets anders of klinkt het niet duidelijk genoeg?

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 15:40

ze kent nog maar 1 commando namelijk "zoek" en "hand" lijkt daar volgens mij niet zo erg op. Maar toch bedankt!

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:59

Soms helpt het om je hand meer op te laten vallen, en nieuwsgierigheid op te wekken door bv een pion vast te houden.
Verder zou ik mn hand zo dichtbij houden dat ze bijna niet kan missen en eventueel met wat lekkers de beweging erheen uitlokken.

_Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:01

Zo heb ik het mijn pony geleerd , die snapte er ook niks van..

Vuist maken , stukje wortel snoep ofzo erin doen , dat ruiken ze en raken ze je hand eerder aan. Als ze het aan heeft geraakt klikken. en heel uitgebreid belonen!

succes!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:06

Hee, ik heb dat met een wortelstukje in mijn hand ook geprobeerd, maar dan gaat ze juist met haar lippen om mijn hand heen om het stukje wortel te pakken en ik wil echt dat ze alleen met haar neus mijn hand raakt zodat ze leert dat er niet altijd eten in mijn handen zit.

Ze kan al pionnen en emmers aanraken =) alleen mijn hand lukt maar niet =P

_Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:11

Een stukje wortel op je hand leggen zou ook wel is kunnen helpen , dan pakt ze hem , en heb je minder kans dat ze met haar neus om je hand heen doet. dan doe je bijv eerst een iets groter stukje , dan herhaal je aantal keren totdat ze het door heeft. Dan doe je steeds minder , zo had een vriendin van mij het gedaan,,

x

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:15

je hand zoooo dichtbij houden dat ze hem niet KAN missen!
wat ik zelf doe: knippen in mijn vingers is het commando, dan doe ik mijn hand helemaal open. De eerste keren deed ik dat echt heel vlak voor zijn neus. Dus gewoon de kans op succes zo groot mogelijk maken. Misschien is ze traag van begrip en moet je dat eerst tien keer doen.
Wel je hand goed open houden.
succes!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:24

Ik deed dat eerst ook een knip met de vingers, maar omdat mevrouw nogal veel kwijlde als ze een snoepje/beloning kreeg ging dat niet heel succesvol =P Vandaar dat ik het commando "hand" ben gaan gebruiken =P haha dat kan ook nog dat ze gewoon traag van begrip is =P

thanks allemaal voor de tips!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:44

Misschien het omdraaien? Dus niet je hand naar haar neus brengen, maar haar neus naar je hand?

Op deze manier is ze minder gemotiveerd om zelf actie te ondernemen; immers, zij krijgt een beloning voor jóuw actie.

Ik weet niet hoe makkelijk je haar hoofd kunt 'sturen' als ze een halster omheeft, maar je zou kunnen proberen om haar neus zachtjes tegen je hand aan te 'trekken'. Misschien dat ze dan wel snapt dat 't de bedoeling is dat zij ook iets doet. :)

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:41

misschien moet je idd een snoepje of iets in je hand hebben, dat ze haar neus naar jou hand brengt, en dan 'hand' zeggen, en zo op een gegeven moment het snoepje weglaten

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:48

soeboenoe schreef:
Ik heb al 100.000 keer mijn hand tegen haar neus gehouden en het commando gegeven (mijn commando is "hand") maar ze kijkt me ook echt als een schaap aan als ik haar om het commando vraag. Ik werk trouwens met een clicker, dus als ze iets goed doet klik ik en krijgt ze nadat ze een commando goed heeft uitgevoerd haar beloning.

Weten jullie misschien nog andere manieren om het haar te laten snappen?

En daar ga je dus de fout in, het initiatief moet van haar komen, Ik neem aan dat ze de clicker snapt? Zodra ze ook maar iets richting jouw hand gaat, klik je en geef je haar wat lekkers. De klik steeds verder uitstellen, dus ze moet steeds dichter bij je hand komen om een klik en dus een voertje te krijgen. Zodra ze uiteindelijk echt je hand aanraakt, meteen klik en voertje. Dit een aantal malen herhalen, dan koppel je het commando hand eraan en kun je langzaamaan de klik en het voertje afbouwen.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 15:22

okee bedankt allemaal, ga het zeker proberen!