2 jarige bokt naar mij in de loszetbak, geen ruimte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

2 jarige bokt naar mij in de loszetbak, geen ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:11

Als ik mijn 2jarige merrie in de paddock zet, vindt ze het heerlijk om te rollen, rennen en te bokken. Het enige is dat als ik ook in de paddock sta, dat het soms, niet altijd, gericht naar mij bokt. Ze rent dus een rondje in de paddock en bokt naar het midden waar ik sta. Eerst dacht ik dat ze liever naar het midden bokt zodat ze niet met haar hoeven tegen de bakrand aankomt. Maar als ik aan de buitenkant sta en dus niet in de paddock, bokt ze, nadat ze een rondje heeft gerent, op het punt waar ik aan de kant sta. Dus als ze mij tegen komt, geeft ze een flinke bok.

Als ik wegloop van de paddock, gaat ze hinniken en keihard rennen want ze vind het niet geweldig om alleen te staan. Dit ben ik langzaam aan het opbouwen zodat ze uiteindelijk wel alleen kan staan.

Maar is ze nou gericht naar mij aan het bokken of is het meer een uiting van vrolijkheid..

Ze bokt niet naar haar vriendjes en ook niet als ik met haar loop of haar poets.

Ik had al eens geprobeerd om een schreeuw van boosheid te geven als ze naar mij bokte maar dan kijkt ze me zo stom aan... zo van ´wat doe ik verkeerd´ Ze is verder een ontzettende knuffel en luistert gewoon goed.

Ik wil dit gedrag graag afleren want ik wil zelf ook in de paddock kunnen staan zonder dat ik 2 hoeven tegenkom, ik stap niet achteruit maar blijf, zover dat mogelijk is, staan.

Heeft iemand een vriendelijke oplossing, ik kan geen zweep gebruiken want ik kan haar niet raken, ze houdt wel afstand met bokken... }:0

No_No

Re: 2 jarige bokt naar mij in de loszetbak, geen ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:16

Volgens mij is het spelen. Wel gevaarlijk spelen! Paarden onderling doen het ook. Ze ziet jouw als speelmaatje.
Misschien kan je in de bak spelletjes met haar doen? Grondwerk en vrijheidsdressuur?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:19

Dat is inderdaad een bok om grenzen te verkennen.

Maar ik neem aan dat ze de rest van de dag met vriendjes buiten staat, doet ze het daar ook?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:24

No_No schreef:
Volgens mij is het spelen. Wel gevaarlijk spelen! Paarden onderling doen het ook. Ze ziet jouw als speelmaatje.
Misschien kan je in de bak spelletjes met haar doen? Grondwerk en vrijheidsdressuur?

Klinkt logies, ik doe af en toe wat schriktraining met haar, langs een zeiltje lopen en een pion aanraken etc. dat vindt ze wel leuk maar ze is nog maar 2 dus ik wil niet te veel met haar doen. Ze staat lekker bij haar vriendjes maar natuurlijk bokken die ook wel eens tegen elkaar alleen dat is in mijn ogen toch anders.

Ik ga strakjes naar haar toe, dan zal ik wel een filmpje maken dan kunnen jullie zien wat ik bedoel ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:26

Caira schreef:
Dat is inderdaad een bok om grenzen te verkennen.

Maar ik neem aan dat ze de rest van de dag met vriendjes buiten staat, doet ze het daar ook?

Dus toch op de een of andere manier afstraffen? Ze staat de rest van de dag buiten met vriendjes op een groot grasland met beton en volgende week naar een groot weiland.

Is het niet een kwestie van energieuiting naar mij? Dat ze zoiets heeft van ´ik ben zo blij, ben jij ook blij?´ :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:28

Wij hebben een geval op stal gehad wat rondom voertijd van die sprongen maakte. Speels of niet, het is gewoon erg gevaarlijk. We hadden dus altijd een lang touw of lege emmer bij die we dan richting achterbenen gooiden. Je hoeft verder helemaal niet boos te worden maar wel duidelijk aangeven welk gedrag wel of niet toegestaan is. Zodra ze in jou ringting bokt gooi je bijvoorbeeld de lange lijn tussen haar achterbenen. Dat is puur gericht op een schrikreactie van haar kant uit. Je geeft dus geen schreeuw en neemt ook geen agressieve houding aan. Het is een neutrale correctie op haar gedrag.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:30

Je zou eens kunnen kijken naar freestyle trainen (emiel voest). Dan wordt de machtsverhouding duidelijk gemaakt, is toch een stuk veiliger voor jezelf.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:33

Juliette86 schreef:
Wij hebben een geval op stal gehad wat rondom voertijd van die sprongen maakte. Speels of niet, het is gewoon erg gevaarlijk. We hadden dus altijd een lang touw of lege emmer bij die we dan richting achterbenen gooiden. Je hoeft verder helemaal niet boos te worden maar wel duidelijk aangeven welk gedrag wel of niet toegestaan is. Zodra ze in jou ringting bokt gooi je bijvoorbeeld de lange lijn tussen haar achterbenen. Dat is puur gericht op een schrikreactie van haar kant uit. Je geeft dus geen schreeuw en neemt ook geen agressieve houding aan. Het is een neutrale correctie op haar gedrag.

Een touw lijkt mij wat gevaarlijk als die dan rond de benen verstrikt raakt? Maar een emmer is wel een hele goeie oplossing, dan schrikt ze van haar eigen doen en houdt ze er misschien mee op! Maar moet de emmer dan tegen de benen aan komen of erlangs vliegen zodat ze ervan schrikt?

toch wel handig bokt af en toe! :P

Bedankt!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:36

RoseK schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar freestyle trainen (emiel voest). Dan wordt de machtsverhouding duidelijk gemaakt, is toch een stuk veiliger voor jezelf.

Tja, maar verder ben ik toch wel de leider en vertrouwd ze mij wel. Het is niet zo dat ze over mij heen loopt ofzo. Het lijkt mij niet echt een machtspelletje maar eerder een onwetendheid van haar dat ze niet begrijpt dat ik niet zo goed tegen 2 hoeven opkan. Verder is ze juist voorzichtig met de omgang met mij. Ben eigenlijk de hele dag wel trots dat ze zo makkelijk in omgang is geworden :D Maar dit is nog even een puntje wat ik niet zo handig vond... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:56

Royen schreef:
Juliette86 schreef:

Een touw lijkt mij wat gevaarlijk als die dan rond de benen verstrikt raakt? Maar een emmer is wel een hele goeie oplossing, dan schrikt ze van haar eigen doen en houdt ze er misschien mee op! Maar moet de emmer dan tegen de benen aan komen of erlangs vliegen zodat ze ervan schrikt?

toch wel handig bokt af en toe! :P

Bedankt!

Je gooit natuurlijk geen hele longeerlijn ertussen. Als je een lange leadrope hebt en je gooit er een 30 tot 50 cm tussen dan loop je echt geen risico. Ze zal van de schrik ook weglopen en geen rondjes gaan draaien. Het gaat erom dat je net met het uiteinde van het touw tegen de binnenkant van de benen slaat. Je hebt wel een heel erg stug paard als ze uit reflex niet zou terugtrekken en weglopen ;) .

Het is echt de bedoeling dat je de benen raakt met een emmer of touw anders loop je het risico dat ze van schrik nog een keer nabokt met jou in de buurt. Raak je de benen dan zal ze deze uit reflex weer op de grond zetten.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:50

Als je paard het uit joligheid doet, vind ik niet dat je het af moet straffen. Tenzij ze niet op je let en daardoor te dichtbij komt met trappen. Ze moet natuurlijk niet "vergeten" dat je er staat.
Effe dollen als ze los zijn moet kunnen.

Maar als ze gericht naar je trapt uit nijdigheid moet je echt wel optreden.

Die van mij doet/deed beide :P Het verschil tussen joligheid en nijdigheid was altijd wel duidelijk.
Als het uit nijdigheid was liet ik haar juist lopen, op mijn tempo en mijn manier. Als straf laat maar zeggen.
Nu doet ze het eigenlijk nooit meer. Ik zie het wel aan haar (oren in haar nek en boos naar me kijken :D )als ze eigelijk niet wil (loswerken in de paddock), maar ik ben de baas en daar heeft ze toch wel weer respect voor :P

Ik zou haar dan ook juist aan het werk zetten als het nijdigheid is.

Ps ik vind ook niet dat een longeerzweep gebruikt moet worden om te raken! Het is meer een verlenging van je eigen armen om druk op de achterhand uit te oefenen e.d. En als je helemaal goed bezig bent, kunt men dit ook met het eigen lichaamstaal overbrengen.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:10

Joligheid of niet, je bent geen ander paard en als die hoeven jou raken kan dat heel gevaarlijk zijn. Ik zou het zelf nooit toestaan! Je paard moet jouw ruimte respecteren en niet in of richting die ruimte gaan lopen trappen.

Je hebt al wat tips gekregen in dit topic richting de freestyle, grondwerk etc. Het lijkt me een goed plan om je daar (meer) in te verdiepen. Misschien kom je nog veel interessante dingen tegen!

Teven lijkt me een touw gebruiken om haar te 'straffen' ook de beste optie, heb je waarschijnlijk ook wel bij je als je haar buitenzet.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 19:14

Probleem opgelost!!! :D

Losgezet in de bak, met een jollybal in de hand aan de zijkant van de paddock blijven staan. Na een rondje rennen begon het bokken weer, meteen de jollybal tegen d'r benen aangegooit en ze stond meteen stokstijf stil... even nadenken... en weer verder rennen. Nog een keer bokken, weer de jollybal gegooit en toen was de hint begrepen. Nu bokt ze niet meer bij mij in de buurt maar juist aan de andere kant van de bak :+

Daarna even lekker een wandeling buiten gemaakt en heerlijk van het gras en zonnetje genoten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:22

+:)+ zo simpel kan het soms zijn.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:49

Yes, superfijn voor je!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:59

Handig om te lezen!
Heb hier een bijna 11 maanden oud dametje,die ook graag mijn richting op bokt in het voorbijgaan.
Groot maken en een schreeuw geven,vind ze erg grappig :+
Ga de genoemde truukjes ook maar even uitproberen :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 11:31

Trots, trots, trots hier op mijn dametje! :D Ik durf eindelijk weer met haar alleen naar buiten (sinds gister). (lang verhaal, korte versie: vrachtwagen op een drukke weg trok op en merrietje was even geschrokken...gevolg ---> baasje angstig geworden :') Zeker een half jaar niet meer met haar naar buiten geweest voor d'r wandelingentje. Maar gister met een vriendje (die overal bang voor was) heeft ze even laten zien hoe dapper ze was en is nergens van geschrokken (bus, vrachtwagen en trekker en ook nog een langsscheurende brommer). Ik over mijn angst heen en zij vondt het heerlijk.

Mij is ooit eens verteld dat dominante paarden minder bang zijn, ze is juist heel dominant dus eigenlijk kon het niet anders dan goed komen :)