Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)Ellen_Toko8 schreef:Misschien moet je helemaal vanaf het begin weer opnieuw beginnen.
Begin met grondwerk, dus aan de longe, met een zadel op. (natuurlijk wel de beugels omhoog doen).
Daarna probeer je het zonder de longeerlijn. Je moet haar blijven 'opjagen' totdat ze haar hoofd laag doet en een soort kauwbewegingen gaat maken met haar lippen. Als dit gebeurt draai je haar de rug toe en als het goed is komt ze dan naar jou toe. Zodra dit gebeurt probeer je haar eerst overal te aaien. Daarna ga je op haar rug duwen en hangen. Vervolgens, als ze dit allemaal accepteerd zonder gek te doen, ga je erop zitten en stap je een paar rondjes. Zodra zij zich goed gedraagd, ookal is het maar 1 rondje, beloon je haar. Vergeet niet te stoppen op het hoogtepunt!
Maar als ze weer meteen gaat bokken ga je eraf en jaag je haar weer in het rond, netzolang totdat ze weer naar je toekomt. als ze naar jou toekomt dan geeft ze toe; ik wil niet langer alleen rond blijven rennen, ik zie jou als leider en ik accepteer jou. Dit is geheel natuurlijk gedrag want in het wild jaagd de hengst ze ook op totdat ze accepteren dat hun rang lager is.
Probeer dit eens, lukt het nog niet, vraag dat om advies bij een deskundige.
met buitenritjes gallopeerd ze wel gewoon.. maar ze bokt zo door hoor en stijgeren .. niet zo hoog natuurlijk maar ze doet het wel uit protest. zadel en alles is al nagekenen dat is het ook niet . en ze heeft ook niets met haar rug?Citaat:Ellen_Toko8 schreef:
Misschien moet je helemaal vanaf het begin weer opnieuw beginnen.
Begin met grondwerk, dus aan de longe, met een zadel op. (natuurlijk wel de beugels omhoog doen).
Daarna probeer je het zonder de longeerlijn. Je moet haar blijven 'opjagen' totdat ze haar hoofd laag doet en een soort kauwbewegingen gaat maken met haar lippen. Als dit gebeurt draai je haar de rug toe en als het goed is komt ze dan naar jou toe. Zodra dit gebeurt probeer je haar eerst overal te aaien. Daarna ga je op haar rug duwen en hangen. Vervolgens, als ze dit allemaal accepteerd zonder gek te doen, ga je erop zitten en stap je een paar rondjes. Zodra zij zich goed gedraagd, ookal is het maar 1 rondje, beloon je haar. Vergeet niet te stoppen op het hoogtepunt!
Maar als ze weer meteen gaat bokken ga je eraf en jaag je haar weer in het rond, netzolang totdat ze weer naar je toekomt. als ze naar jou toekomt dan geeft ze toe; ik wil niet langer alleen rond blijven rennen, ik zie jou als leider en ik accepteer jou. Dit is geheel natuurlijk gedrag want in het wild jaagd de hengst ze ook op totdat ze accepteren dat hun rang lager is.
Probeer dit eens, lukt het nog niet, vraag dat om advies bij een deskundige.
Dit zou ik dus absoluut niet doen, vooral niet als je niet weet waar je mee bezig bent. Als ze jouw gedrag verkeerd interpeteerd ben je alleen maar verder van huis. Respect van je paard kan je ook niet afdwingen maar is een samenspel..
Ik vraag me inderdaad wel nog steeds af hoe oud je paardje is, en hoelang al aan het werk. En wat voor werk. Soms kan eventjes op "rust" zetten werken, ook een paard kan zijn werk even totaal zat zijn. MAar goed