Paard blijft maar bokken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerFan_

Paard blijft maar bokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:08

Hallo iedereen,
Ik heb een hele lieve tinker merrie; Loreal, maar het enige probleem is dat ze onder het rijden, alleen maar bokt. Ze verzet geen stap zonder te bokken.
Ik heb alle mogelijke opties die ik ken al geprobeert =
- Het negeren en flink aandrijven
- Blijven drijven
- Een tik geven
- Etc.
En we hebben haar zelfs naar een trainingsstal gedaan, dat hielp niets.

Ze is onderzocht, door een dierenarts, het tuig licht allemaal goed, we hebben meerdere zadels, hoofdstellen, bitten, etc geprobeerd.
NIETS hielp.

Ze is ontzettend lief, en wegdoen is zeker geen optie, want wie wil nou een paard hebben die alleen maar bokt?

_Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:15

Het kan zijn dat ze je te groot vind ( ookal ben je dat niet) heb ik wel vaker gelezen. of dat je te zwaar voor haar bent , het pijn doet als je op haar gaat rijden. Maar op mijn manege stond ook een pony die alleen maar bokte , het kan ook zijn dat ze het gewoon leuk vind? dat was daar ook. Probeer er anders een kleiner iemand op te laten rijden. kijken hoe ze dan reageert. En misschien is er iets gebeurd bij de vorige eigenaar dat dit gedrag verklaart , ik zou het is navragen.

Succes
Laatst bijgewerkt door _Bambi_ op 08-04-10 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Paard blijft maar bokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:16

Misschien eens een andere weg inslaan en een reading laten doen? :)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:55

misschien als je haar veel laat doen (figuren rijden etc.) is ze te druk met doen wat je vraagt dan kan ze niet meer bokken (als ze ergens last van heeft blijft ze natuurlijk wel bokken ;) )
Staat ze de hele dag op stal?
misschien moet je haar dan voor het rijden even losgooien/longeren (en dan wel laten bokken/gek doen) .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:58

-Hoe houd je haar? Buiten, binnen?
-Staat ze alleen of in een groep?
-Wat krijgt ze te eten, hoeveel en wanneer op de dag?
-Rij je vlak voor of vlak na ze eten krijgt?
-Bokt ze direct met opstijgen, of pas als je been geeft?
-Bokt ze ook als jij er alleen maar opzit en iemand anders longeerd?

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:03

Aanvulling op hierboven:
Hoe loopt ze tijdens het longeren, lekker ontspannen of ook niet?
En als ze bokt heeft ze dan snel resultaat bij jullie daarin jullie stoppen met werken?
Hoe zit jouw training eruit, en op welk moment begint het gebok.
Al direct met het stappen of pas als er echt werken gevraagd wordt?
* hoe oud is ze

_Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:13

ik weet niet hoelang je haar al hebt?

maar het kan ook zijn dat ze niet goed is ingereden. zou ik even navragen..

x

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:07

Dit paard is in verzet. Laat haar lekker een maandje of 2/3 in de wei staan en begin opnieuw met inrijden alsof ze niks kent.
En uiteraard even het tuig laten checken, misschien dat dat helemaal niet lekker ligt.

Ellen_Toko8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:12

Misschien moet je helemaal vanaf het begin weer opnieuw beginnen.
Begin met grondwerk, dus aan de longe, met een zadel op. (natuurlijk wel de beugels omhoog doen).
Daarna probeer je het zonder de longeerlijn. Je moet haar blijven 'opjagen' totdat ze haar hoofd laag doet en een soort kauwbewegingen gaat maken met haar lippen. Als dit gebeurt draai je haar de rug toe en als het goed is komt ze dan naar jou toe. Zodra dit gebeurt probeer je haar eerst overal te aaien. Daarna ga je op haar rug duwen en hangen. Vervolgens, als ze dit allemaal accepteerd zonder gek te doen, ga je erop zitten en stap je een paar rondjes. Zodra zij zich goed gedraagd, ookal is het maar 1 rondje, beloon je haar. Vergeet niet te stoppen op het hoogtepunt!
Maar als ze weer meteen gaat bokken ga je eraf en jaag je haar weer in het rond, netzolang totdat ze weer naar je toekomt. als ze naar jou toekomt dan geeft ze toe; ik wil niet langer alleen rond blijven rennen, ik zie jou als leider en ik accepteer jou. Dit is geheel natuurlijk gedrag want in het wild jaagd de hengst ze ook op totdat ze accepteren dat hun rang lager is.

Probeer dit eens, lukt het nog niet, vraag dat om advies bij een deskundige.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:29

Ellen_Toko8 schreef:
Begin met grondwerk, dus aan de longe, met een zadel op. (natuurlijk wel de beugels omhoog doen).
Daarna probeer je het zonder de longeerlijn. Je moet haar blijven 'opjagen' totdat ze haar hoofd laag doet en een soort kauwbewegingen gaat maken met haar lippen. Als dit gebeurt draai je haar de rug toe en als het goed is komt ze dan naar jou toe. Zodra dit gebeurt probeer je haar eerst overal te aaien. Daarna ga je op haar rug duwen en hangen. Vervolgens, als ze dit allemaal accepteerd zonder gek te doen, ga je erop zitten en stap je een paar rondjes. Zodra zij zich goed gedraagd, ookal is het maar 1 rondje, beloon je haar. Vergeet niet te stoppen op het hoogtepunt!
Maar als ze weer meteen gaat bokken ga je eraf en jaag je haar weer in het rond, netzolang totdat ze weer naar je toekomt. als ze naar jou toekomt dan geeft ze toe; ik wil niet langer alleen rond blijven rennen, ik zie jou als leider en ik accepteer jou. Dit is geheel natuurlijk gedrag want in het wild jaagd de hengst ze ook op totdat ze accepteren dat hun rang lager is.

Dit zou ik dus absoluut niet doen, vooral niet als je niet weet waar je mee bezig bent. Als ze jouw gedrag verkeerd interpeteerd ben je alleen maar verder van huis. Respect van je paard kan je ook niet afdwingen maar is een samenspel..

Ik vraag me inderdaad wel nog steeds af hoe oud je paardje is, en hoelang al aan het werk. En wat voor werk. Soms kan eventjes op "rust" zetten werken, ook een paard kan zijn werk even totaal zat zijn. MAar goed

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:30

hij is helemaal nagekeken door een DA toch? maar mss kan je er een ostheopaat of fysio of cranio sacraal therapeut naar laten kijken..

dimfieaqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:43

marise83 schreef:
hij is helemaal nagekeken door een DA toch? maar mss kan je er een ostheopaat of fysio of cranio sacraal therapeut naar laten kijken..

Hier zat ik ook al aan te denken.
Kennissen hebben ook zulk soort problemen hiermee kunnen oplossen.. :)

tammiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:26

Mijn pony die bokt altijd met aangaloperen omdat ze daar geen zin in heeft, in de wei dan he ;) met buitenritjes gallopeerd ze wel gewoon.. maar ze bokt zo door hoor en stijgeren .. niet zo hoog natuurlijk maar ze doet het wel uit protest. zadel en alles is al nagekenen dat is het ook niet . en ze heeft ook niets met haar rug?

weet iemand iets dat ik nog kan doen ? want het lukt haar steeds weer om mij eraf te gooien.
ik ga er dan altijd meteen weer op. en dan gewoon weer proberen ik vind zelf dat ik er best lang op blijf zitten. ik doe meestal gewoon de teugels in 1 hand en dan iedere keer dat ze bokt dan geef ik haar een tik. met de zweep en dan ga ik gewoon achterover zitten. en dan lig ik soms op haar nek kruip ik weer op het zadel en dan geef ik weer been .. en dan bokt ze weer. en dan geef ik weer een tik en zo steeeeeeds door, ik word er gek van .en als ik eraf ben gevallen en ik heb hele erge pijn ofzo ik kan er dan echt niet meer op als ik even geen adem meer kan halen ofzo of als ik hele zere rug heb ofzo , dan pak ik de longeerlijn en dan moet ze daar een kwartier ofzo aan galloperen (dat doet ze dan wel) en met iemand op haar rug in de wei dan wil ze absoluut niet galloperen en ik weet er gewoon geen raad meer mee kan iemand me helpen? of tips geven??
dankjewel
xx

ElkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:32

Citaat:
Ellen_Toko8 schreef:

Dit zou ik dus absoluut niet doen, vooral niet als je niet weet waar je mee bezig bent. Als ze jouw gedrag verkeerd interpeteerd ben je alleen maar verder van huis. Respect van je paard kan je ook niet afdwingen maar is een samenspel..

Ik vraag me inderdaad wel nog steeds af hoe oud je paardje is, en hoelang al aan het werk. En wat voor werk. Soms kan eventjes op "rust" zetten werken, ook een paard kan zijn werk even totaal zat zijn. MAar goed

mee eens, dit soort dingen moet je nooit doen zonder begeleiding. Maar ik ben er wel voor om, als je zeker weet dat het geen fysieke pijn of ongemak is, terug te gaan naar de gedragsmatige basis. Grondwerk, vertrouwen en leiderschap opbouwen en van daaruit verder werken.
Hoe doet ze als er een ander op haar rug stapt? Hoe is ze op de grond? Loopt ze over je heen of heeft ze respect voor jouw ruimte?
Snapt ze wel wat je van haar wilt als je op haar rug stapt? Misschien kun je begeleiding zoeken van iemand die naar jullie omgang kijkt en heel goed de signalen van je paard kan lezen? Je ziet vaak of het pijn is of onbegrip, stress of opstandigheid.
Succes!

shadoowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:54

ik heb een welsh kruising met een tinker.
mijn pony bokt ook heel erg vaak.
zelf vind ik dit vaak best wel grappig maar ik probeer het haar natuurlijk wel af te leren.
vroeger was het ook vaak in stap en draf maar nu alleen nog maar met in de galop aanspringen en soms ook in de galop.
wat ik dan doe is gewoon aantikken,, dan gaat ze meer en hoger bokken maar dan geef je weer een tik,, als ze dan nog een keer bokt geef je gewoon een harde tik en been op deze manier heeft mijn pony het in elk geval afgeleerd succes