Takken aan/onder buik beangstigend: Welke oefening?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Takken aan/onder buik beangstigend: Welke oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 09:49

Heb zelf sinds een half jaar een 5-jarig arabier ingereden: Aragon. Zeer nieuwsgierig een leergierig paard. Heb eerst veel grondwerk gedaan, alles rustig aan en mneere is eigenlijk een superkoel beestje geworden. In de bak heb ik 1x per week les zonder galop. Rij 1x voor mezelf dressuur. 1/2x per week longeren met galopoefeningen, 1 xper week 2/3 endurance training met rustige galopjes ertussen en 1x per week buitenritje.

Tijdens een buitenrit ben ik 1x met mijn beugel aan een 5 meter lange tak blijven haken. Aragonis met mij in volle galop ervan doorgegaan, was are paniek voor ons beiden. Doordat de beugel gelukkig door de vieligheidssluiting eraf geschoten is, stond hij na 2km stil. Had niet willen weten wat er gebeurd zou zijn, als de tak er nog steeds aanhing. De laatste tijd merk ik dat als Aragon met zijn lijf langs takjes of struiken komt (zelfs als mijn oudere paard dat doet), dit niet leuk vindt. Hij gaat dribbelen en zou het liefst snel wegwillen. Nu heb ik met Aragon in de bak geoefend en zelf een grote tak in mijn hand meegesleept. Dat vond hij OK.

Volgens mij is de angst vooral gebaseerd als echt iets aan hem blijft hangen en/of je geritsel hoort. Nu wil ik Aragion van deze angst afhelpen, inclusief mezelf, wat ik merk dat ik het heel spannend zou vinden als we door een stuk met veel struiken moeten (stel dat je even het pad afmoet vanweg omgewaaide bomen) en alles tegen zijn lichaam aankomt of dat hij toch ergens blijft hangen en er een ernstig ongeluk gebeurt. Wat voor oefeningen kan ik het best gaan doen en hoe kan ik dit opbouwen.

Dacht zelf eraan om eerst te oefenen door zweepje met ristelend zakje over zijn lichaam te bewegen (kan hij al, vindt hij niets aan), dan door zo'n hangend plastic gordijn te gaan, daarna takken op de bodem te leggen en daardoor heen te rijden (geraar: blijft hangen) en op zijn allerlaatst een tak aan een beugel vast te binden. Alle tips zijn welkom, want ik wil dit goed opbouwen.

_Bambi_

Re: Takken aan/onder buik beangstigend: Welke oefening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:01

Hoi.

Mijn vriendin had hetzelfde probleem met haar paard.
Zij had bijvoorbeeld plastic zakje dat natuurlijk ook ritselde aanraken=beloning. Zo leert je paard dat het niet eng is. En bij voorbeeld over zijn lichaam heen gaan dan gewoon eerst heel rustig aantikken. en belonen. Zo leert hij dat het niet eng is. en alleen maar leuk. en als je een buitenrit gaat maken , blijven geruststellen. je kan het dan het beste iemand gaan rijden waarvan het paard het niet eng vind en die voor laten gaan. Als hij erlangs is uitgebreid belonen! Je hebt wel gedult nodig , maar het werkt wel!

succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:04

Wat je nu met een zakje doet, kan ook met een tak. Over zijn lichaam. Zolang hij erop blijft reageren, tegen hem aan houden, niet weghalen als hij t eng vindt. Als hij niet reageerd, weghalen, met je stem belonen en terug.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:22

Je plan om met hem te gaan oefenen om hem te de-sensibiliseren is prima! Dat is ook een onderdeel van grondwerken en daarmee maak je je paard vertrouwd met 'enge' dingen. Je kunt beginnen door aanraken met je zweepje, dat is het minst eng. Als dat goed gaat kun je het uitbreiden met iets aan je zweep wat een beetje ritselt, en nog een stap verder is een tak.
Je gaat pas over op iets wat enger is als het voorgaande volledig geaccepteerd wordt. Je gaat ermee over zijn hele lijf, en ook langs zijn benen en hoofd.

Terwijl je bezig bent begin je op een plaats met aanraken wat hij zelf het minst eng vindt. Van daaruit bouw je het uit naar plaatsen die enger zijn, zoals benen en hoofd. Zo gauw je spanning merkt ga je weer terug naar de veilige zone. Dat moet je dus al doen voordat hij echt bang wordt, en niet op het moment dat hij wegspringt want als je het dan weghaalt, beloon je hem in feite voor zijn angstgedrag. Dus even uitvinden waar zijn grenzen liggen.

Niet te lang oefenen per keer en stoppen op een moment dat hij het goed doet en stoer is. Je kunt dit gewoon elke dag doen en ook tussen je gewone handelingen door, zodat het lijkt of het helemaal niks bijzonders is.

Als hij het heel eng vindt kun je ook met beloning werken, maar dat zou ik absoluut niet te snel gaan doen want dan wordt het meer een oefening/opdracht dan een gewoonte en voor een gewone handeling wil je niet telkens een beloning aan je paard hoeven geven.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 10:41

Hee veel dank voor jullie tips. Als ik weer beter ben (ben nu helaas ziek), ga ik hiermee aan de slag

Splendit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:38

gewoon oefenen met een tak. Of iets anders waar hij raar van opkijkt.
Eerst heel rustig etc daarna kan je het wat ruwer doen.
Gewoon blijven herhalen.
Herhalen en nog een herhalen. Het moet gewoon worden voor het paard.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:07

Volgens mij hebben ze bij de Balingehof daar zelfs een cursus voor, moet je even op hun site kijken, het had een grappige naam kruupstruken of zoiets.
Met je paard aan de hand door het struikgewas, en daarna op je paard door de bosjes.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 08:04

Bedankt voor al jullie tips