Rijkleding, hoe, wat en waar?!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seene

Rijkleding, hoe, wat en waar?!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 00:47

Hoi Bokkers!
Ik begin binnenkort met paardrijden en heb dus rijkleding nodig.. Waar kopen jullie die?! Ik heb al wat internet sites gezien maar sommige zien er niet echt betrouwbaar uit, plus het idee van de maten van de broeken.. Vallen ze groot uit? Klein?! Stel dat ik wat bestel via internet en het past niet.. Wat een gedoe lijkt me!
Hier bij de boerenbond (net zoiets als welkoop) hebben ze ook laarzen, caps en broeken. Wat weten jullie van de kwaliteit van die dingen?
Hier in de buurt is ook een paardrijwinkel, (http://www.tallyho.nl) ga d'r morgen even kijken denk, maar ben bang dat ze belachelijke prijzen hebben ;(
En nog een vraag, gewone laarzen, of chaps?!
Help mij!! B-)

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 00:51

meestal heeft een ruitersportzaak wel spullen in alle prijsklasses.
en idd, wat betreft het bestellen via internet kun je beter eerst even weten wat je maar ong is van rijbroek, "maar dit kan ook nog heel erg verschillen"
en kwaliteit van de benoemde winkel "boerenbond" weet ik zo niet weet niet wat het merk daar is ??

en laarzen of chaps, is eigelijk wat je zelf het fijnste vind.

Seene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 00:55

Haha, kan niet vinden welke merken ze hebben bij de boerenbond.. Ik rij d'r morgen wel even langs, ook bij die ruitersportzaak!
Is er geen verschil in warmte bij laarzen of chaps, ik weet nog van vroeger dat ik laarzen bijna nooit uitkreeg omdat mn voeten altijd zo warm werden.. Had ook goedkope rubberen laarzen volgensmij :P

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 01:04

jaa opzich wel, maar ik heb chaps met jophers.
maar als het echt warm is is dat ook wel warm, het mooie ervan is wel als je klaar bent met rijden en je blijft nog even op stal ofzo dat je je chaps af kan doen en dit al een stuk meer lucht geeft.

voor de rest kunnen ze je in de ruitersprotzaak ook nog wel meer info geven voor wat je precies wil, en wat het beste aan te raden is voor een niet te hoog bedrag "teminste dat kreeg ik mee uit jou verhaal "

maar weet ook niet of je intensief gaat rijden of 1 keer in deweek manege les, wand in vind dat voor gewoon les ook wel laarzen kunnen.

Seene

Re: Rijkleding, hoe, wat en waar?!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 01:05

Ik ga zoiezo beginnen met 1x per week les, misschien later wat meer. Ik laat me morgen is informeren bij de ruitersportzaak!
Dankje voor je reactie:D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 03:00

De passende ruiterkleding vinden is inderdaad soms nogal een zoektocht, dat klopt. En dan heb je ook nog eens zo veel keus, lastig :)
Houd in je achterhoofd dat je het zo goedkoop en duur kunt maken als je zelf wilt. Er bestaat kleding, schoeisel en caps van het duurste materiaalen ontwerp, maar er is zeker ook veel in de lagere prijsklasse te vinden, hoewel dat soms een beetje zoeken is. Je hoeft echt niet op je eerste les compleet uitgedost met cap, rijlaarzen, rijbroek, bodyprotector en dergelijke te verschijnen ;) ze begrijpen heus wel dat je dat niet in een keer kunt aanschaffen. Belangrijkst aan alles wat je draagt is dat het veilig is en dat het comfortabel voelt tijdens het rijden.

Een cap kun je meestal wel huren of lenen bij de manege, daar zou ik van te voren even naar vragen. Misschien kun je verschillende soorten passen om te zien welke je het beste ligt. Je hebt van die fietshelmmodellen met luchtgleuven, die zijn vaak wat goedkoper, maar zelf geef ik de voorkeur aan de echte dichte (de 'paddenstoel' :+ ) maar dat geldt ook weer niet voor iedereen.

Een rijbroek is imo wel iets om een beetje in te investeren. Met een joggingbroek, legging of spijkerbroek rijd je gewoon echt niet fijn. Als je 'maar' eens per week rijdt, is eentje ruim voldoende, en hij hoeft niet eens zo duur te zijn. Ik zie op de site uit je openingspost dat ze broeken hebben vanaf ongeveer 30 euro, dat lijkt me een prima 'klein' prijsje. Houd ermee rekening dat rijbroeken vaak wat kleiner uitvallen dan dat de maat doet vermoeden :)

Qua schoenen kun je voor de eerste paar keer imo ook wel af zonder rijlaarzen of jodphurs, maardat is ook per manege verschillend. Als er maar een klein hakje aan zit en de schoenen niet te breed zijn (bergschoenen dus niet) :)

Seene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:30

Joehoee! Ik ben geslaagd hoor, ben naar de ruitersportzaak hier in de buurt geweest, wat een aardige vrouw! Heb een perfect passende bruine broek, laarzen en een cap. De cap is van horka, 59 euro, heb ook zo'n plasticken opgehad, die bleef heletijd schuiven en zat echt niet lekker, deze voelde veel fijner en betrouwbaarder aan. Ben in totaal 120,90 kwijt :) Ow, heb trouwens ook een laarzenknecht, aangezien ik die laarzen nooit van mn leven zelf uitkrijg :D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:32

Ah, netjes! Hopen dat je spullen een paar jaar meegaan en dan is het een prima investering geweest :j
Veel plezier bij je eerste rijles!

Seene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 22:20

Danku :D
Nu nog een afspraak hihi

_sandi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:04

In een cap moogt ge zeker investeren. Die van mij heeft toen ook rond de 80€ gekost... Je hoofd is belangrijk hé :D Dus goede keuze ivm de cap gemaakt vind ik :)