Kan iemand mij het BTW verhaal uitleggen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Kan iemand mij het BTW verhaal uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:28

Wij zijn opzoek naar een nieuwe trailer. Mijn vriendin bood aan dat we haar BTW nummer mogen gebruiken en zo goedkoper een trailer kunnen kopen. Nu zijn we een aantal weken geleden in Belgie bij een trailerboer wezen kijken. Erg mooi spul. En hij gaf meteen aan dat als wij een BTW nummer hebben of mogen gebruiken van iemand dat dat gewoon 1000 euro kan schelen. Volgens hem koop je dan zonder BTW en merk je er verder helemaal niets van. Maar is dat ook echt zo.
Kan ik een trailer kopen op het BTW nummer van mijn vriendin (het lijkt me nogal raar dan doet iedereen dat toch zo). Vriendin heeft een webshop en ruitersportzaak en heeft zelf geen aanhangwagen/trailer nodig.

annastasia

Re: Kan iemand mij het BTW verhaal uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:29

Dat is een hele goede vraag.
Ik weet wel dat ze bij Emmers ruitersport ook aangeven dat als je in NL woont en een BTW-nummer hebt je geen BTW hoeft te betalen en dat meende ik 20% scheelt.

Als dat met je trailer ook het geval is, dan zou dat toch wel heel mooi zijn!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:30

Ik heb echt het idee dat ik iets over het hoofd zie. Het lijkt me namelijk iets te gemakkelijk. Naar de trailerboer met BTW nummer van vriendin en ik krijg trailer 1000 euro goedkoper mee.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:35

hoeveel kost die trailer incl BTW?
Trek daar dan eens 19 of 20% vanaf.
Als je dan op zo'n 1000.- uitkomt dan zal dat toch wel kloppen.

Alleen moet je niet extra betalen om de trailer van Belgie naar NL te krijgen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:37

Ik heb maar even een dwars straat genoemd met 1000 euro. Omdat wij er vanuit gingen dat we met BTW moeten gaan kopen. Tot dat nu een vriendin aanbied om haar BTW nummer te gebruiken.
Het zijn nieuwe trailers ze kunnen zowel op nederlands als op belgisch kenteken zetten. Die trailerboer zit net 100 meter over de grens in Belgie.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:37

Ik weet niet of je zomaar het BTW-nummer kunt gebruiken voor de aanschaf van de trailer.

Stel je voor dat je vriendin een bedrijf heeft in administratie, hoe verklaart ze dan in godsnaam de BTW aftrek van een trailer?

Naar mijn mening is het fraude en omdat het een redelijk hoog bedrag is ook echt heel tricky!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:40

Zoals in de openingspost staat heeft ze een webshop en ruitersportzaak. Paardentrailer ruitersportzaak heeft toch wel iets met elkaar te maken.
Of het fraude is weet ik niet. Ik had zelf nooit aan gedacht om via iemand anders een trailer te kopen zonder BTW het is dat die trailerboer erover begon dat dat dus kon. En mijn vriendin het aanbood haar nummer te gebruiken.
Vandaar dat ik hier ook raad vraag. Mij lijkt het iets te gemakkelijk.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:42

Niets goedkoper; tenminste niet in Nederland. Als je een BTW nummer hebt dan betaal je eerst de BTW; later in je kwartaalaangifte kun je de betaalde BTW in mindering brengen op de BTW die klanten jouw betalen. Of te wel; je vriendin heeft zo een lagere winst, en als je met haar afspreekt dat jij haar de prijs exclusief btw betaald scheelt het jou; als ze de bon van jouw trailer in de boekhouding doet heeft een aftrekpost voor een paar jaar (dus minder winst; en minder omzetbelasting)_ en hoeft minder BTW te betalen. Kan dus voor haar ook een voordeel zijn (in dit geval van een ruitersportzaak zal de belasting bij controle een traileraanschaf wel accepteren; andere bedrijven is dat dan nog de vraag). Hoe dat werkt als je hem in Belgie koopt weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door cillusion op 07-04-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:42

Ik kan je zeggen dat het niet legaal is... Je vriendin kan ook behoorlijk in de problemen komen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:44

Nu vraag ik me dan weer af. Waarom verteld die trailerboer het dan. Als het ilegaal is? En volgens hem kan het zo makkelijk.
Voor hem maakt het toch niet uit of ik met of zonder BTW koop?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:46

Hij mag het niet eens doen als jij de trailer komt halen... Het zou alleen mogen aan ondernemers en dan moet hij voor transport zorgen en zo zeker weten dat het in Nl komt. Anders moet het met de Belgische BTW.

Dit moet de Belgische belastingdienst niet weten...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:48

Ik heb er echt de ballen verstand niet van. Mij leek het ook te gemakkelijk. Dan gaat naar mijn idee iedereen het zo doen. En dat is volgens mij niet de bedoeling.
Met andere woorden het is niet legaal en gewoon dom om het zo te doen.
Dan word het gewoon braaf een trailer in nederland. Al een erg mooie gezien.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:49

Wanneer jij iets in een ander EU land koopt en jij hebt een BTW nummer dan kan er sprake zijn van een intracommunitaire levering. Bij een intracommunitaire levering word de BTW verrekening verlegd naar het land van levering. Er word dan dus geen BTW gerekend over het product, maar de afnemer is wel verplicht dit in de BTW aangifte te verwerken. Per saldo zal de afnemer niks hoeven te betalen. Je telt het bedrag er namelijk eerst bij op en trekt het er daarna weer vanaf.

Wat kattenbak zegt is wel waar. Het is niet geheel volgens de regels en als de belastingdienst erachter komt kan dit voor zowel jou als jou vriendin gevolgen hebben. Wanneer het om een ding van een paar euro gaat zal het niet zo snel opvallen, maar een trailer is een ander verhaal. Ik weet niet of je dat moet willen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:50

Nee dat wil ik niet. Bah het idee al dat ik iets illegaals doe. Bevalt me al niet. En zul je net zien bij iedereen gaat het goed en bij mij komen ze aan de deur.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:51

Trailer op haar naam zetten, en jij leent hem ??
dat mag wel hoor..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:52

Ik weet wel :
Als je een (nieuwe) auto in België koopt je of BTW in België moet betalen (en daar een bewijs van moet hebben) of achteraf BTW in Nederland moet betalen.
Dat moet je afdragen voordat je een Nederlands kenteken krijgt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:54

zowizo niet handig om dit soort dingen openbaar neer te zetten........

maar inderdaad koopt dan je vriendin de trailer, vraagt het BYW bedrag terug........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:55

Falona schreef:
Wanneer jij iets in een ander EU land koopt en jij hebt een BTW nummer dan kan er sprake zijn van een intracommunitaire levering. Bij een intracommunitaire levering word de BTW verrekening verlegd naar het land van levering. Er word dan dus geen BTW gerekend over het product, maar de afnemer is wel verplicht dit in de BTW aangifte te verwerken. Per saldo zal de afnemer niks hoeven te betalen. Je telt het bedrag er namelijk eerst bij op en trekt het er daarna weer vanaf.

Wat kattenbak zegt is wel waar. Het is niet geheel volgens de regels en als de belastingdienst erachter komt kan dit voor zowel jou als jou vriendin gevolgen hebben. Wanneer het om een ding van een paar euro gaat zal het niet zo snel opvallen, maar een trailer is een ander verhaal. Ik weet niet of je dat moet willen.

Pcies, Belgie loopt op deze manier BTW mis die ze wel hadden gekregen als ze hem gewoon aan jou (particulier) hadden verkocht..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:55

vergeet ook niet dat de factur op haar naam moet staan en dus ook de trailer en ik neem aan dat jij dat niet wilt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:56

Is misschien niet slim om het zo neer te zetten. Maar ik zet er ook geen namen neer. En wil niets iets illegaals doen.
Trailer wil ik wel op mijn naam hebben aangezien ik hem ook moet afrekenen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:57

Hoe het ook precies in elkaar steekt, een trailer aanschaffen onder het BTW nummer op naam van het bedrijf van een ander is natuurlijk altijd een vorm van fraude.

En verder niet te naïef zijn hé. Als het vooruitzicht op geld besparen jouw over de schreef trekt om de trailer te kopen, dan is het voor de verkoper weer een verkochte trailer en dus inkomsten. Dan heeft de verkoper maar mooi weer wat verkocht, vergeet dat niet..

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:58

Het is ook nog eens zo dat de verkoper aan de belastingdienst moet aangeven aan wie hij deze levering heeft verricht (het BTWnummer van de afnemer en het bedrag moet worden doorgegeven). Hiervoor heeft hij dus het BTW-nummer nodig. Dit nummer komt dus bij de belastingdienst terecht en die kan dit dan weer checken bij degene die het goed gekocht heeft. Ik weet niet of dit ooit gebeurd, maar kan dus wel!

Misschien tegen die trailerboer zeggen dat je gewoon 10% korting wilt? ;) en dan hem alle papierenrompslomp bespaart....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:59

Ik zie het helemaal niet zitten. Mij te veel haken en ogen.
Koop wel een legaal een trailer met BTW in nederland. Veel veiliger.

Ik snap ook niet dat iemand een trailer kan verkopen aan een andere persoon dan waar het BTW nummer van is.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:21

LZP --> TAO

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:28

oeps ik had geen idee waar het hoorde. Ging in dit geval over een trailer kopen. Maar BTW is natuurlijk op meer dingen van toepassing dat ik het even niet meer wist.