Merrie en ruin Oplossing gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HarryM

Merrie en ruin Oplossing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 17:14

Hallo Allemaal..

Ik heb even een probleem met mijn merrie..

Mijn moeder heeft sinds kort een hartstikke leuke ruin gekocht met de bedoeling dat we lekker samen buiten konden rijden en in het bos enz.. Nu geeft alleen het rijden in de bak al een probleem.. Ruin kijkt niet op of om naar mijn merrie.. Maar mijn merrie daar in tegen wel. Loopt zichzelf helemaal op te fokken en vertoont echt show gedrag.. Als ik naast mijn moeder ga lopen moet ik uitkijken dat ze niet naar hem trapt en ze zwiept de hele tijd met de staart heen er weer.. Als ik probeer hier door heen te rijden uit het zich alleen maar in een discussie tussen mij en paard.. Ze raakt gewoon van hem van slag ;-)

Ze staan met elkaar op het land dus het is niet zo dat ze elkaar niet kennen.. Bij de andere ruin die bij ons staat heeft ze het niet.

Wie ow wie weet hiervoor de oplossing..

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:07

zo te horen heeft dit met dominantie te maken. de merrie is duidelijk de baas en zij wilt dit zelfs onder het zadel aan de ruin kenbaar maken. de ruin volgt braaf jouw moeder's instructie op om naast de merrie te gaan lopen, maar madam ervaart dit als een aanslag op haar gezag en probeert hem "terug op zijn plaats" te zetten.
ik zou voorlopig met de merrie schuin voor de ruin blijven lopen. daarmee is voor de merrie haar rang boven de ruin bevestigd en hoeft zij hem niet meer op zijn plaats te sturen. samen naast elkaar is natuurlijk gezelliger, maar voorlopig lijkt mij dit veiliger voor allen.
als dit goed werkt kun je de ruin wat laten naderen, maar de merrie zal waarschijnlijk altijd dreigen als zij zelf vindt dat haar leiderspositie in het gedrang komt.

HarryM

Re: Merrie en ruin Oplossing gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:11

Ja ik denk inderdaad ook aan dominantie ligt.. Maar het is toch verdomd lastig..Zodra de ruin 1 stap in de bak zet is mevrouw niet meer normaal te rijden.. Erg vervelend. Ze gaan vanaf zaterdag met zen 2en op een stukje weiland zonder andere paarden. Beetje met het idee van dan hebben ze alleen elkaar en zullen ze vast wat beter samen kunnen..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:14

2 ruinen en 1 merrie dat gaat meestal niet goed.
Alleen is het in dit geval de merrie die baas wil spelen.
Lastig geval, denk dat je zelf als je aan het rijden bent toch even op je strepen moet gaan staan en haar laat weten dat er maar 1 de baas is en dat ben jij!
Ze moet zich op jou richten met rijden en niet op willekeurig welk ander paard er ook in de baan is.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:17

Ik zou niet schuin achter de merrie gaan rijden met de ruin. Als ze dan trapt raakt ze waarschijnlijk de knie van jouw moeder...

Je moet de merrie echt op haar plaats gaan zetten. Dit is idd dominantie, niet alleen naar de ruin, maar ook naar haar eigen ruiter. Ze houdt zich bezig met het andere paard ipv met wat de ruiter op haar rug vraagt. Ik zou niet te dicht bij de ruin in de buurt komen, en de dame gewoon stevig aan het werk zetten. Met moeilijke oefeningen haar aandacht vragen en houden, niet toelaten dat ze naar de andere loopt te loeren.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:36

Nee inderdaad ik probeer haar ook lekker aan het werk te zetten en zolang ze helemaal aan de andere kant is gaat dit redelijk. Ik merk dat haar aandacht elders ligt maar ze doet wat ik haar vraag. Maar zodra hij in de buurt komt gaat ze zowat in piaff ;-) Ze gaat nu alleen met 1 ruin op het land.. Want op het land kijken ze niet naar elkaar om... Maar dan kunnen ze wel goed aan elkaar wennen.. Vervelend probleem..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:38

Ze samen zetten vind ik trouwens wel een goed idee van je!
Misschien dat je ze ook af en toe in de bak samen kan zetten??

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:42

Ja. En nog even een vraagje.. Toen we het paard kochten had het een vreemde geur.. Zou het ook kunnen dat mijn paard daarom niet zo van hem gecharmeerd is...? Hoop in ieder geval dat ze samen zetten een oplossing bied..

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:43

De merrie is misschien de baas over de ruin, maar ze moet jou als haar leider accepteren. En als jij zegt dat ze zich met haar aandacht bij jou moet houden tijdens het rijden dan heeft ze dat maar te doen.
Het lijkt mij alsof de verhouding daar niet goed ligt.

Heb je les? Misschien kan je instructeur een keertje komen helpen als je moeder ook in de bak bezig is om jou merrie goed aan het werk te houden.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:45

Ja ik heb ook les.. En dan is ze gewoon lekker aan het werk andere paarden die dan rond lopen geen probleem... Zodra me moeder weer uit de bak is, is de concentratie ook weer helemaal terug en doet ze weer gewoon normaal..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:48

Die geur zou inderdaad mee kunnen spelen. Je kan proberen wat mest van de andere ruin over het nieuwe paard te smeren. Kost uiteindelijk niets en niet geschoten is altijd mis.
Ik zet daarom ook nooit direct een nieuw paard in een groep, maar laat ze een dag of 2 alleen staan.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:52

Haha. Moest wel even lachen om je oplossing.. Maar neem het wel even in overweging..

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:39

probeer hem is met een ander paard in de wei te zetten??
een bazigere merrie die de baas kan spelen

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:10

HarryM schreef:
Ja ik heb ook les.. En dan is ze gewoon lekker aan het werk andere paarden die dan rond lopen geen probleem... Zodra me moeder weer uit de bak is, is de concentratie ook weer helemaal terug en doet ze weer gewoon normaal..

dan ligt het probleem bij jou blijkbaar.
tijdens de les is er geen probleem, dan zijn jij en je paard zó gefocused op jullie werk, dat je de ander vergeet. probeer dat gevoel ook op te roepen buiten je les om. zorg dat je paard zich puur op jou focust. en jijzelf mag overal mee bezig zijn behalve met het paard van je moeder, ook niet in je gedachten.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:06

Nou als ik les heb met andere paarden is er geen probleem. Dat is dan rijden zonder dat die ene ruin in de bak is.. Het begint gewoon zodra die ene ruin een voet in de bak zet.. Ze heeft het dus alleen bij hem. Heb ze ondertussen wel samen op 1 weitje. Ze houden nog wel gepaste afstand maar ze staan bij elkaar..

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:36

fijn dat ze nu samen staan. de afstand zal in de loop der tijd minder worden, maar het is duidelijk, de merrie blijft de baas.
ik heb zo'n soortgelijk geval, al 15 jaar. het zijn dikke vrienden, maar de merrie blijft bepalen wat de ruin mag of moet. ook bij het rijden, tegenwoordig puur recreatief, zal zij hem signalen blijven geven waar zijn plaats is. ik vind het wel mooi om te zien dat ze op zo'n moment toch paard blijven. lastig is het niet meer, ik negeer het gewoon en dat gaat altijd goed.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:11

ik heb ook een merrie die dat gedrag vertoonde, in eerste istantie was ze hengstig en gierde om het minste of geringste. doordat ze net bij deze kudde was bleef dit ook lang aanhouden. daarnaast wil ze naar iedereen dominant zijn. bij mij en mijn man niet, maar bij andere mensen/ paarden wel. als ik haar rijd dan weet ze dat ik de baas ben en haalt ze niet zulke fratsen uit. zodra er een jong meisje (die haar ongeveer 3 keer rijd) op zit gaat ze ook naar andere paarden trappen. bij mij zijn er 2 dingen gebeurd: de dierenarts heeft puur natuur brons voorgeschreven en daardoor is de henstigheid nu over en haar dominantie flink gedaald. daarnaast heeft ze nu een aantal keren in de kudde gestaan, ze giert en trapt af en toe nog eens met der voorbenen, maar niet zoveel meer. dus zal ten eerste even kijken of ze toevallig niet hengstig is en anders zorgen dat ze weet dat jij de baas bent.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:40

Ja ik ga hem in ieder geval als het effe mooi weer is even een keer goed wassen.. Zodat de vreemde geur die hij draagt er uit is. Stel het rijden samen nu even uit zodat ze eerst even goed aan elkaar gewend zijn.. Ze staan wel elke dag iets dichterbij elkaar. Ach ik hoop dat mevrouw zich even gaat bedenken dat die ruin toch wel leuk is.. ;-)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:47

Heb jij wel eens les terwijl jou moeder met haar ruin in de bak aan het rijden is? Die vraag is al eerder gesteld, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden.

Zo nee, dan zou ik dat een keer wel doen. Dan kan je instructeur ook zien wat er gebeurt en jou misschien erbij helpen.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:49

Nee we hebben tot nu toe alleen maar zelf even gereden.. Dus zonder intructrice erbij.. Dat is natuurlijk wel een idee maar men moeder moet zich er wel veilig bij voelen... En dat staat even voorop..

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:53

HarryM schreef:
Ja ik ga hem in ieder geval als het effe mooi weer is even een keer goed wassen.. Zodat de vreemde geur die hij draagt er uit is. Stel het rijden samen nu even uit zodat ze eerst even goed aan elkaar gewend zijn.. Ze staan wel elke dag iets dichterbij elkaar. Ach ik hoop dat mevrouw zich even gaat bedenken dat die ruin toch wel leuk is.. ;-)

Wat ik me eigenlijk, afvraag hoe gedraag de merrie zich eigenlijk tijdens de hengstigheid bij hem. :P

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:40

aerdenhout1 geeft erg goede antwoorden. Lees en begrijp ze!!!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 07:07

Hallo, ik lees even mee.
Mijn merrie heeft ook dit gedrag, sloeg eens naar een ander.
Die was ook te dicht in de buurt.
Die heeft ook gewenningstijd nodig bij een nieuwkomer.
Ik heb hjaar 1x laten weten dat ik dat gedrag niet van haar pik
en toen flink aan het werk gezet.
Inmiddels kent ze alle groepsgenoten en gaat het veel beter.
succes

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:47

Ja ik krijg hier ook hele goede tips. Maar ik wist niet dat een paard het zo op een ander paard gemunt kon hebben.. De volgende keer met rijden zal ik haar ook zeker even goed doorpakken. Maar ik vind wel dat veiligheid voorop staat. En als mijn merrie zich zo gedraagt is dat niet gegarandeerd ;-)De rol van het leiderschap onderling is ook nog niet helemaal duidelijk. Want zodra hij bij de waterbak staat mag mijn merrie van hem niet drinken. Denk dat ze dus het onderling gewoon ook nog even uit moeten vechten. Ga hem vandaag in ieder geval even wassen. Op hoop van zegen zeg maar ;-)