Hoelang herkent je paard je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Hoelang herkent je paard je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:19

Tja,

Net met pijn in mn hart mn lieve paard verkocht...
Nu zit ik natuurlijk met van allerlei dingen in mn hoofd...
En zou hij het echt goed doorhebben? Dat ik nooit meer kom? Zou hij me erg missen?
Of vind hij het wel best, zolang hij maar te eten krijgt??

Dus met ander woorden, hoelang denken jullie dat je paard het doorheeft dat hij een ander baasje heeft?
En zou hij me kunnen missen? Of werkt dat volgens jullie niet zo?

Geen idee waarom ik dit plaats.. Misschien voor mn eigen gevoel....
(ps. Heb hem 5 jaar gehad)

Als het verkeerd staat.. Sorry.. Geen idee waar het bij moet staan

Liekekeira

Re: Hoelang herkent je paard je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:23

een paard vergeet de geur van een ander paard of mens NOOIT van zn leven!!!
x lieke

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:24

Hij zal best gauw gewend zijn op z'n nieuwe plekje, maak je daar maar geen zorgen over.
Hij zal je in ieder geval nog zeker herkennen als je op bezoek komt :j.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:25

Chantal___ schreef:
Hij zal best gauw gewend zijn op z'n nieuwe plekje, maak je daar maar geen zorgen over.
Hij zal je in ieder geval nog zeker herkennen als je op bezoek komt :j.

Inderdaad. En hij went er vanzelf aan zn nieuwe baasje maar vergeet jouw niet.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:09

ik heb mijn pony ook 7 maandjes geleden verkocht .
en de dingen die jij je afvraagd doe ik ook nog steeds ;(

ik zei altijd nogal aparte dingen tegen haar en weet 100% zeker dat als ik die zeg dat ze me zeker weten nog herkend en heel de stal bij elkaar hinnikt :D

ik denk ook wel dat ze je nog zullen herkennen .

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:14

mijn zus haar pony is nu ong 10 jaar geleden verkocht, maar als ze langsgaat begroet die pony haar nog altijd :)

we gingen er een keer heen en toen de pony haar zag ging hij helemaal uit zijn dak, een week later was hij nogsteeds helemaal druk en sindsdien komen we er niet meer, omdat het een manegepony geworden is en ze niet meer te rijden is als ze langs komt ;)

dus een paard herkent je altijd nog, ookal zie je hem jaaaaren niet meer.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:17

Ik heb mijn paard nu 4,5 jaar. Heb hem vlakbij de stal staan waar hij geboren is, en dus tot zijn 2,5 gestaan heeft. Als ik er langs kom rijden en ik doe niks loopt ie zo het erf op :D
En hinniken naar de andere paardjes daar in de wei!

Vriendin van me heeft haar paard 1,5 jaar ergens anders gestald, is 2 weken terug terug gekomen, zette haar paard in de wei en ze liep onmiddelijk naar mijn merrie, haar grote vriendin van toen. Als ze op stal staat hinnikt ze ook onmiddelijk naar me als ik binnen kom, geloof wel dat die me nog herinnert.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:18

Ik geloof er niet in dat paarden mensen missen. Eerder gewoontes.
Voor de rest zal een paard je vast wel herkennen als het niet te lang is geleden. Maar na 2 jaar denk ik wel dat een paard je "vergeten" is. Zou natuurlijk geweldig zijn als je je paard na 10 jaar terug ziet en het paard je nog kent. Maar mijn ervaringen daar in zijn niet echt zo.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 23:43

Wat moeilijk dat je je paardje hebt moeten verkopen...

Hij is vast snel op z'n gemak op z'n nieuwe plekje, bij z'n nieuwe baasje.
Ik denk dat hij je zeker blijft herkennen.

Ik heb mijn eerste eigen paardje nu zo'n 8 jaar geleden verkocht. Heb haar na een paar jaar een keer opgezocht, en na bijna 8 jaar nog twee keer. Ze heeft het heel goed bij haar nieuwe baasje, maar heeft me iedere keer duidelijk herkend ondanks dat er iedere keer jaren tussen zaten.

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:02

jeetje, spreekt me zo aan dit topic. denk er ook veel aan.. ga in augustus op kamers en moet dan dus mijn allerbeste maatje achter laten (is al jaren mijn vp). ben echt bang dat hij zich in de steek gelaten voelt (mede doordat vorige eigenaar hem gewoon heeft laten stikken en nooit meer is gekomen). heb zo verschrikkelijk goeie band met hem, voelen elkaar echt aan en zijn echt maatjes enzo. dus vind wel moeilijk om hem straks 'in de steek te laten'. (ik kan hem natuurlijk niet vertellen waarom dat moet en ook niet iedere week even een smsje sturen dat ik hem mis..)

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:08

ik denk dat het er aan ligt hoe of hij het heeft op zijn nieuwe stek
ik verkocht mijn paard twee jaar geleden en iedere keer als ik kwam dan sprong hij nog net niet in mijn armen hij stond daar alleen verveelde zich en had meisjes die niet goed met hem overweg konden
uiteindelijk hebben ze hem weggedaan naar een nichtje van ons
en daar is hij heeeeel gelukkig
hij heeft zelfs zijn beste vriend weer terug
als ik daar nu kom dan kijkt hij even ontdeugend naar me en gaat dan weer met zijn neus naar zijn nieuwe vrouwtje
dus nu weet ik dat hij het goed heeft en gelukkig is

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:40

gwoonRosaa schreef:
jeetje, spreekt me zo aan dit topic. denk er ook veel aan.. ga in augustus op kamers en moet dan dus mijn allerbeste maatje achter laten (is al jaren mijn vp). ben echt bang dat hij zich in de steek gelaten voelt (mede doordat vorige eigenaar hem gewoon heeft laten stikken en nooit meer is gekomen). heb zo verschrikkelijk goeie band met hem, voelen elkaar echt aan en zijn echt maatjes enzo. dus vind wel moeilijk om hem straks 'in de steek te laten'. (ik kan hem natuurlijk niet vertellen waarom dat moet en ook niet iedere week even een smsje sturen dat ik hem mis..)

nou dat heb ik dus ook.. dat ik bang ben dat hij zich in de steek gelaten voelt.. vind ik zo erg die gedachte!!
maar hij heeft het bij deze baasjes erg goed volgens mij.. beter als wat ik hem kon geven.. maar toch.. ik heb hem 5 jaar gehad.. en ben zo bang dat hij denkt van.. wat is er gebeurd dat ze mij niet meer wil.. terwijl dit echt dom is.. want ik weet dat een paard niet zo denkt.. zo denken mensen.. geen dieren..
maar toch... bah..

Merel_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:17

hij zal best wel een goed plekje vinden maar jouw vergeet die nooit hij komt wel goed terecht xx

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:38

Ik denk dat een paard je nog wel herkent..maar voor hoelang? Geeeen id eigenlijk! Volgens mij kunnen paarden je als mens zeker missen,,, ookal hebben ze eten en weer de normale routine...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:47

Het ligt denk ik aan het karakter van het paard zelf, de een zal zo gewend zijn aan de nieuwe mensen en de ander zal even tijd nodig hebben om om te schakelen. Ik heb een verzorgpony gehad waarbij echt een band is ontstaan tussen ons, helaas kwam daar na dik 7 jaar een eind aan en ben ik uiteindelijk na een paar jaar teruggegaan naar de manege om hem op te zoeken. Hij herkende mij nog mooi wel! Helaas is hij onlangs overleden, maar vond het erg mooi dat hij mij na zo'n tijd nog herkende.

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 10:25

Per paard is het natuurlijk verschillend het licht er ook aan wat voor band je met je paard had dat is ook bij iedereen verschillend!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:20

Wat ik me altijd afvraag als mensen vertellen dat het paard hun naar jaren nog kennen. Hoe zie je dat waar maak je uit op dat een paard jouw specifiek nog herkend?
Zoals ik eerder zei geloof ik daar niet zo in. Dus gewoon benieuwd hoe mensen dat zien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:43

Monica_1987 schreef:
Wat ik me altijd afvraag als mensen vertellen dat het paard hun naar jaren nog kennen. Hoe zie je dat waar maak je uit op dat een paard jouw specifiek nog herkend?
Zoals ik eerder zei geloof ik daar niet zo in. Dus gewoon benieuwd hoe mensen dat zien.

Nou als je na 3 jaar op je oude manege terug komt en je roept je favo pony met jouw speciale troetelnaampje, en dat zij op dat moment haar hoofd omhoog gooit en de stal bijna verbouwt... zichzelf lostrekt (was zo'n sta-stal) en vervolgens met de oortjes naar voren voor je neus staat..... denk ik toch wel dat een paard je blijft herkennen hoor!!!

Missen is een ander verhaal...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:57

ik ben ook wel benieuwd. niet omdat ik mijn paard ga verkopen/ heb gekocht, maar juist omdat ik sinds januari een nieuw paard heb. Ze is heel lief, maar ik heb af en toe het idee dat ze niet helemaal snapt dat ze nu hier hoort zeg maar. Ze is heel lang van de vorige eigenarsse geweest, maar die heeft haar ontzettend verwaaloosd de afgelopen 3 maanden en zat in de schulden en kon haar niet houden en verzorgen. Dus alhoewel ik het paard uit een ontzettende kl*te sitauatie heb gehaald, en de eigenaresse haar al ik denk een maand of 8 niet had opgezocht blijf ik toch het idee hebben dat ze ergens het hele gebeuren niet kan plaatsen. Ze is de afgelopen tijd ook wel erg vaak verhuisd. Vorig jaar juni is ze de wei opgegaan, daarna in oktober naar een manege waar ze alleen maar binnenstond in een stal van 2 bij 2,5 en dus nauwelijks verzorgd en gevoerd werd en beweging kreeg. Daar heb ik haar toen weggehaald, maar op mijn stal was nog geen plek. Dus heeft ze een maand bij mijn paarden op de wei gestaan en sinds 1 maart staat ze nu op mijn stal.... isschien dat dat er dus ook mee te maken heeft

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:04

Ik had mijn paard 5 jaren niet gezien (verkocht), en toen had ik hem in oktober weer gezien, ik ging hem opzoeken, en hij herkende me onmiddelijk en was erg blij me te zien, nu is hij weer terug bij mij en hij gaat nooit meer weg en mag bij mij oud worden, ik had hem gekocht toen hij 1 jaar oud was en verkocht toen hij bijna 8 jaar oud werd.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:07

ik kan het voorbeeld met 1 paard specifiek...

paard heb ik een tijd lang verzorgt en dagelijks gereden, alleen int weekend was ik er niet, dan kwam de eigenaar zelf... die keer dat ze ziek was ofzo ging ik ook.
Hij was mn alles en onze band was echt heel close.. ontsnapte uit de wei voor me en kwam dan neuzen wat ik aan het doen was. Liep me overal achterna als hij kon enc enc.
Toen kwam dus het moment dat hij onwijs naar mij trok en de eigenares enorme problemen met hem kreeg. ik kreeg alles met hem gedaan, bij haar was het een probleempaard. Tja ik ben weg gegaan door omstandigheden en heb hem erna een 2 jaar niet meer gezien. Toen kreeg ik nieuwe paarden en daar stond hij naast in de wei. De eerste hinnik kwam al toen hij me weer gezien had..ik hoefde hem niet eens aandacht te geven.. hij kwam me telkens weer begroeten en was blij me te zien.

Dus een paard herrinert je wel! alleen betekent niet (afhankelijk van de band die jij had en die de nieuwe eigenaar krijgt) dat hij niet gelukkig kan zijn.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:17

Een paard kan je wel degelijk missen.
Toen ik (heel lang geleden :) ) mijn pony (half arabier) verkocht zat ik ook vol met dezelfde gedachten, na 3 weken hield ik het niet meer uit en ben er naartoe gegaan.
Hij hinnekte gelijk en kwam aandraven, hij zag er niet zo goed uit en had een wond aan zijn been.
Ik was in alle staten en wilde hem weer terug, maar de nieuwe eigenaar was niet thuis, 's avonds gebeld om te vragen hoe e.e.a. kon.
Hij bleek een week nadat ze hem opgehaald hadden over het hek te zijn gesprongen en was er vandoor gegaan, uiteindelijk hebben ze hem weer gevonden hij was al een mooi eind op weg terug naar huis!
Ik ben daarna nog een paar keer bij hem gaan kijken, ik had hem ook een paar kunstjes geleerd zoals op comando voetje optillen of kusje geven, zodra ik er was deed hij wat ik hem vroeg, vroeg de nieuwe eigenaresse het dan deed hij het niet, stiekem vond ik dat helemaal niet erg :)

Maar het verschilt wel per paard, de ene is veel meer gericht op zijn baas dan de ander, de moeder van mijn huidige paard was een Engelse Volbloed en heel erg gevoelig en altijd helemaal op mij gericht, ze was erg gevoelig voor geuren, van vleesgeuren kon ze helemaal in paniek raken, ik was dan de enige die zo in haar buurt vertrouwde.
Als ik haar na de les aan de hand uitstapte kon ik haar tussen 7 andere paarden zo loslaten, geen haar op haar hoofd die er aan dacht om naar die andere paarden te gaan, ze volgde me overal, sprong ik over een hindernisje dan sprong zij ook :)
Haar zoon is heel anders die heeft maar 1 gedacht en dat is eten, zolang hij dat maar voldoende krijgt is hij happy, als ik hem loslaat is ie weg :(
Mijn merrie was denk ik dood ongelukkig geworden als ik haar verkocht had, Ulfeino zal misschien even moeten wennen maar ergens anders net zo gelukkig zijn denk ik.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:16

Ik heb mijn paard nu 13 jr en de vorige eigenaar kwam zo'n 4 jr geleden bij ons op visite ook om te kijken bij haar eerste liefde.
Ondanks dat mijn paard helemaal op zn plek is bij ons en op geen enkele wijze iets lijkt te missen, herkende hij haar gelijk.
Toen ze hem riep keek hij op en kwam aangerent, zo leuk om te zien, gelijk likken en zn hoofd in dr schoot leggen.
Toen ze weg was deed hij weer zoals hij altijd doet en leek niet te denken...'he waar is ze nou?' of zoiets, het was even een moment van herkenning.
Maar wel ontroerend om te zien en dat na 10 jr.

Met mijn vorige pony (inmiddels overleden) ging ik regelmatig op wedstr., een keer waren we op een concours georganiseerd op de thuishaven van een club waar hij jarenlang gestaan heeft.
Hij wist bij het uitladen precies waar hij was, hij liep direct naar de stallen en stond stil voor 1 bepaalde stal, zo van daar stond ik altijd in.
Het koste even wat moeite om hem weer naar buiten te krijgen, maar hij heeft nog nooit zo relaxed gelopen op een wedstr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:21

Het is nu al weer een aantal jaar geleden dat isabel, een welsh pony van een boer die ik 8 jaar 5 dagen in de week deed, en mee nam met vakantie verkocht is. toen ik een jaar of 2 a 3 later langs de stal reed en haar riep hinnikte ze en rendeze naar het hek. (dat deed ze bij de boer ook altijd. niet als mn broer of iemand anders het deed) dus ze herkent me nog wel. maar ik ga er niet meer langs. het doet me te veel pijn. :(

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:22

Een vrouw bij ons op stal die heeft ook dr paard weg moeten doen en 2 weken terug ofzo gingen we naar de manege waar hij nu staat en dat paard ging haast door de staldeur heen!
en toen we weg liepen trapte hij heel de tijd tegen de deur.. dus als jij altijd eerlijk ben geweest tegen een paard ''vergeet'' hij je echt niet zo snel hoor!

wat bij een manege paard heel anders is denk ik, die heeft iedere dag 3 verschillende ruiters op zn rug, die hecht zich echt niet aan 1 persoon.