Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. En nog even niet aan springen beginnen: eerst moeten jij en je paardje de basis van de dressuur onder de knie hebben. 
Sabinee__ schreef:Het kan toch ook gewoon het karakter van je pony zijn dat hij wat langzamer is ? Wat is het ras, of de bouw? Dit kan er ook mee te maken hebben ..
x_Charlie schreef:Absoluut geen sporen aanschaffen. Sporen zijn er niet voor om je paard aan het been te maken! Heel veel (schijn)overgangen maken en aanhouden: drijven, geen reactie? schopje, geen reactie? tikje met de zweep. En er voor zorgen dat je je benen stil houd. En nog even niet aan springen beginnen: eerst moeten jij en je paardje de basis van de dressuur onder de knie hebben.

Blijheid schreef:Sporen zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, niet om je pony vooruit te "prikken".
Misschien heeft je pony ergens last van. Rond een jaar of 4 wisselen ze een aantal tanden, misschien heeft hij daar last van. Het zou ook aan het zadel kunnen liggen, of een vitaminegebrek, of wormen. Ik zou hem eens goed na laten kijken.
Begrijpt hij je hulpen wel goed? Zit je niet per ongeluk teveel aan de teugels met springen?
heathfield schreef:ik heb het ook gehad met mijn poownie..
stond op een manege (staat nu bij mij thuis)
was verschrikkelijk dood voor het been/zweep.
niet voorui te branden. echt geen sporen kopen
heeft geen enkel effect, mijn pony snapte het niet
eens meer! ik krijg nu prive les:
(nooit vergeten tenen naar binnen houden! anders
raak voordurent je pony`s buik!)
geeft eerst zachtjes been (een mugje voeltie ook
dus dit ook) je pony reageert waarschijnlijk niet,
gefe nog een keer zachtjes been, reageert weer niet.
dan geef je een tik en wat harder been. heel veel
op oefenen, je pony heeft het vanzelf door dat als je
2 keer been geeft dat ie daarna een tik krijgt. het hoeft
niet direct voorwaarts te zijn, een ractie is voldoende!
na een ractie natuurlijk "overdreven" belonen.
heb je ractie bij been!? dan doe je precies het zelfde
bij midden draf enzo.. heel veel op oefenen! dn komt het
wel goed!
haha groot verhaal hopelijk snap je het
heel veel suc

annebe schreef:Goeie god wat een adviezen hier!
Pony is 4 jaar, geef dit dier even de tijd zeg en zoek eerst uit waarom een dier zo reageerd.
Dus recht voor je en vooral rechte lijnen rijden... Geen voltes zonder goede instructrice. Je moet er recht achter zitten en beide teugels gelijk hebben! Let er ook op dat je niet teveel met je benen doet, alleen gebruiken wanneer nodig is. Anders rustig houden en eventueel afsteken in dit geval. Verder let op je handen, laat ze niet teveel bewegen. Ik raad je ook aan om hem heel veel vrijheid van voren te geven om hem zo min mogelijk op te houden.
) Word al 13 jaar lang zonder zweep en sporen gereden, is vliegensvlug aan het been en gevoelig in de mond. En dat heeft echt niet met de pony te maken...