Jaarling 'drinkt' bij vreemde merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Jaarling 'drinkt' bij vreemde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:49

Wat ik vandaag nou weer zag:

Ik heb sinds 3 weken een jaarlingmerrie. Deze is allang afgespeend en liep toen ik haar kocht gewoon in een loopstal met leeftijdsgenoten.
Nu loopt ze bij mij samen met een oude friese merrie en een shet. In het begin maakte de friese merrie duidelijk dat ze de baas was en zijn er ook de nodige terechtwijzigingen geweest. Nu kunnen ze het echter zo goed vinden met elkaar dat de jaarling aan het uier zuigt bij de friese merrie. En echt zeer regelmatig. Ze maakt ook smakgeluiden en ik denk dat er wel iets uitkomt omdat ze steeds daar bezig blijft. Ik ken het principe van 'opmelken' en ik denk dat met een week de fries gewoon melk gaat geven.
Wat moet ik nou doen? Dan heb ik een kwpn-jaarling bij een friese merrie drinken....

Apart zetten is geen doen omdat ik maar 1 paddockje heb en ik niet 1 dier binnen kan zetten of 1 buiten kan doen. Het kan toch geen kwaad? Dit stopt toch vanzelf wel weer? Of niet? :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:00

toch apart zetten.
door het drinken van het veulen heeft de merrie verhoogde kans op uierontsteking.

als apart zetten echt niet lukt kun je proberen om het uier van de merrie in te smeren met anti bijt lotion wat het zuigen tegen gaat.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:48

Ik heb het ook vaker meegemaakt. Zelfs met een 2,5 jarige die na een verhuizing opeens bij een vreemde merrie ging drinken.
Je moet het toch op de één of andere manier zien te verhinderen. Kun je niet tijdelijk de paddock in tweeen delen met paaltjes en lint?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:50

Motje11 schreef:
Ik heb het ook vaker meegemaakt. Zelfs met een 2,5 jarige die na een verhuizing opeens bij een vreemde merrie ging drinken.
Je moet het toch op de één of andere manier zien te verhinderen. Kun je niet tijdelijk de paddock in tweeen delen met paaltjes en lint?

Nee dat wordt een drama, daar gaan ze doorheen.
Ik verwacht op dit moment meer problemen als ik ze uit elkaar haal dan dat als ik ze laat lopen. Ik heb maar deze 3 paardjes staan, meer niet. Ik kan er niet 1 binnen of 1 buiten zetten. Dan richt ik nog meer schade aan. Ik kijk het aan tot na de hengstigheid van de oude merrie, misschien vindt ze het daarna niet meer goed.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:57

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een 3 jarige!!! merrie van een stalgenoot die zo onder mijn merrie dook waarvan het veulen net een week of wat eraf was. Ze bleef helaas drinken en dus heb ik de 3 jarige merrie uiteindelijk in een andere weide moeten zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:33

Sannie1980 schreef:
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een 3 jarige!!! merrie van een stalgenoot die zo onder mijn merrie dook waarvan het veulen net een week of wat eraf was. Ze bleef helaas drinken en dus heb ik de 3 jarige merrie uiteindelijk in een andere weide moeten zetten.

Och jee, 3 jaar?!
Kan je bijna niet voorstellen he??

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:36

Nee, ik heb ook echt mijn ogen uit m'n kop staan staren of ik het wel goed zag. Eenmaal bij de wei gekomen .... met mijn ogen was niks mis. :+
Ik heb het in eerste instantie een paar dagen aangekeken, maar het stopte niet en dus heb ik ze maar gescheiden.

Overigens heb ik het ook wel meegemaakt dat moeder en dochter ruim 3/4 jaar uit elkaar waren en dochterlief eenmaal weer samen er ook zo weer onder ging hangen, maar in dat geval vond mama dat geen succes :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:38

Nee vaak vinden merries dat echt niet goed. Ik was al verbaasd dat de merrie het zo toeliet. Schop dat ding dan weg zou ik zeggen. :D

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:41

Ik ben bang dat dat in jouw geval niet meer gaat gebeuren ...

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:44

wauw wat apart zeg...vind het ergens wel iets heel liefs hebben <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:52

maatje31 schreef:
wauw wat apart zeg...vind het ergens wel iets heel liefs hebben <3

Hm ja ergens is het wel schattig. Ze roept nog net geen: "Maaaaaamaaaa!!!!!!" <3
Maar het staat zo stom, een fries met een kwpn-er aan de t**t. }:0 :+

Aan de ene kant denk ik: ach krijgt ze een extraatje, beetje melk. Als ze dat lekker vindt, prima....
Maar ja, als die fries daar uierproblemen van krijgt is dat niet fijn.
Toch gaan daar echt geen liters melk meer uitkomen, laatste keer veulenen is 8 jaar geleden ofzo.

XLeandrosX

Re: Jaarling 'drinkt' bij vreemde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 06:57

Als ik jou was zou ik maar eens heel hard gaan oefenen om die twee uit elkaar te houden. Je geeft aan dat dit niet mogelijk is, maar dan vraag ik me wel af, hoe ga je dat doen als het moet. Als je bijvoorbeeld even een uurtje wilt gaan rijden. Of als je met eentje met de trailer naar de dierenarts moet.
Je moet dit echt op pakken en niet alleen voor dit probleem. Ik heb 6 pony's en paarden maar ze kunnen allemaal alleen staan. Leuk vinden ze het niet, maar de boel afbreken of door de omheining heen, echt niet. Kwestie van oefenen en doorpakken!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 06:58

Jee zeg... Wist niet dat het 3 jarige leeftijd ook nog kon gebeuren. Blijf even meelezen

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:12

Misschien kan je ook proberen om antibijt ( voor in de staart ) rond en op de uier te smeren , dit is een smerig goedje en misschien dat de jaarling er dan vanaf blijft .

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 07:17

Wat ik me dan weer afvraag is of dat antibijt, wel op een uier gesmeerd kan worden, is de huid daar niet te gevoelig voor? Heb er geen ervaring mee, maar vraag het me gewoon af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:33

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:26

Bij koeien die het doen doen ze een halster om met prikpunten, maar of dat bij paarden een optie is...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:51

Hoe gaat met de drinkperikelen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 12:04

tienus63 schreef:
Hoe gaat met de drinkperikelen?

Is al minder. Merrie is niet meer hengstig en ze piept nu als de jaarling eronder wil. Mooi!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:11

Waarom zou je dit voorkomen?? Wij weten het met zijn allen echt niet beter dan die twee paarden hoor, die hebben het prima geregeld zo. Jouw veulen is waarschijnlijk gewoon te vroeg afgespeend geweest en is dit nu bij een andere mamma aan het inhalen. Ik heb ditzelfde bij mijn nu 4 jarige gehad. En dat was dus een Crusado andalusier van 2 jaar die op haar knieeen (zo ongeveer) onder een ijslandse merrie lag om te drinken. Het gaat echt vanzelf weer over, en je geeft je veulen de kans om op haar eigen tempo, en niet dat van de mens, van de geborgenheid van zogen afscheid te nemen. Je zal zien dat het op een gegeven moment minder wordt en dat de merrie haar weer weg gaat sturen. Als je nu gaat ingrijpen veroorzaak je een hoop onnodige stress bij beide, met als grootste risico dat jouw veulen een luchtzuigertje gaat worden van ellende.
Het enige waar je indedaad voor op moet letten is dat de mama geen ontstekingen gaat krijgen van het zogen, maar dat gebeurt echt niet zo snel hoor.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:20

Heb jij weer _O- _O- _O- _O-
Heb je nou al foto,s gemaakt?? :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 09:44

manueeltje84 schreef:
Heb jij weer _O- _O- _O- _O-
Heb je nou al foto,s gemaakt?? :P

Pfff inderdaad. Ze hing heel blij en vrolijk aan de t**t bij die Fries..... _O-
Inmiddels doet ze het niet meer, de Fries is niet meer hengstig. Nu mag het niet meer. -O- :')

Foto's volgen snel, ze is al bijna goed door het haar heen. In de bak foto's maken is toch niet zo mooi. Zodra ze de wei ingaan maak ik foto's!
Ze ziet er super uit, gaat mooi glimmen en krijgt een goed rond buikje. Oppassen nu dat ze niet te zwaar gaat worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:28

Ik had ook een jaarling die niet van moeder weg te schoppen was, ze pakte de draad gewoon weer op.

Je kunt bij de bouwmarkt matten kopen om je voeten te vegen, plastic, meestal felle kleur, met van die 'borstels' erop. Daar heb ik een smalle strook vanaf geknipt en met tyrips bovenop het neusgedeelte van het halster van de jaarling vastgemaakt. Als ze dan drinkpogingen deed kon moeder het niet waarderen en mepte wel van zich af.
Zal eens kijken of ik nog een foto heb waarmee ze met dat halster aan staat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:39

Gevonden :D .

Goedkoop en effectief:

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:40

Whahahahahaaa, wat een idee!!! _O- :') +:)+