Tips voor een gladde glanzende zomervacht bij oude merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

K.imberly

Tips voor een gladde glanzende zomervacht bij oude merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:33

Mijn merrie is 30, en ieder jaar weer komt ze moeilijk uit haar doffe warrige wintervacht. Sinds ze van mij is (sinds 2 jaar ongeveer) krijgt ze in de winter wel dekens op om te zorgen dat de vacht niet zo dik word. Maar dan heeft ze toch altijd nog een wintervacht. Nu begint ze flink te verharen, dus ik ben steeds druk in de weer met plukken, poetsen etc. Alleen de vorige zomers ging dat zo'n beetje de hele zomer door. En als het dan eindelijk helemaal weg is, is het alweer tijd om van de wei af te gaan..

Nou zou ik het stiekum wel leuk vinden als haar vacht ook eens weer mooi zou glanzen deze zomer O:) , dus dat we heel hard ons best gaan doen om te zorgen dat dat verharen snel voorbij is, en dat ze dan eindelijk eens glanst. Haar kont en hals glanzen in de zomer wel eens, maar verder blijft ze een warrige vacht hebben, vergeleken bij alle anderen op stal zeker.

Weten jullie misschien nog trucjes? Of hebben jullie tips? Tips om sneller van de wintervacht af te komen zijn ook welkom, alleen scheren dat durf ik niet plus dat ze geen sportpony is. :o
Tsja, ouderdom he :+

(in de zomer krijgt ze al iedere week lijnzaad)

Nou ik ben benieuwd, op bokt weten ze van dit soort dingen zoveel :D

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:36

Beetje zonnebloemolie door het voer heen doen! :D
En na het poetsen met wat van dat vette schapenwol over de vacht gaan.
En probeer anders is met zo'n zweetmes met karteltjes over de vacht heen te gaan, dan krijg je het allemaal los.
( Niet te hard eroverheen gaan. :Y) )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:51

Toch raad ik je aan om te scheren,op deze manier komt er weer lucht bij de huid.Je pony zal zich veel beter gaan voelen als het pak haar eraf is.Bij mijn toenmalige oude paard heb ik dit ook gedaan en hij is er toen erg van opgeknapt,de laatste jaren van zijn leven hoefde het niet meer omdat hij toen lekker door ruide.
Vitamine boost kan ook helpen,beetje extra kracht tijdens het verharen.

Verder kreeg hij van mij zemelen,basis brok,muesli en tijdens de rui gekookt lijnzaad.

Als je een foto van mijn paard wil zien,moet je maar even pb sturen...hij is rond de 40-jaar oud geworden ;)

lover111

Re: Tips voor een gladde glanzende zomervacht bij oude merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:24

zonnebloem olie door het eten.
als ze d'r zomervacht heeft en die wil je houden VROEG de deken er op! werkt echt! hebben ze ook bij mijn verzorgpony gedaan en heeft ook amper wintervacht gehad. en inderdaad werkt het scheren wel. Maar dan is het wel handig om een winterdeken en een zweetdeken/fleece deken met of zonder hals op te doen.

ook kan je ros kammen en dan geen rondjes draaien maar rechte streken maken.

met je handen kan je ook wat plukjes uit m trekken vooral een paard dat erg verhaard krijg je de plukken er makkelijk uit.

ook lijnzaad kan werken. hier een receptje:

Nodig: een pan, een kop lijnzaad, halve liter water, houten lepel.

en dan: zet het water met het lijnzaad op het gasfornhuis op een hoog vuurtje.
Blijf erbij en roer af en toe. Als je wit schuim ziet ontstaan of het water omhoog komt, draai het gas dan laag. Je kan het nu 20 minuutjes laten staan maar wel af en toe even roeren.
Als je mengsel slijmerig word is het klaar.

succes

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:31

lekker scheren en nu ff een o grams deken erop

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:36

handje 'gepeld' of 'geperst' lijnzaad elke dag is ook goed..
moet je het niet perse koken..

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:42

Scheren lijkt me nu geen goed plan.
De nachten kunnen soms nog best koud zijn.
Mijn pony van 31 jaar vehaart goed, duurt ook tot half augustus.
Geef haar niets bij, geen lijnzaad, olie of iets dergelijks..
Tja mijn pony glimt ook niet maar wat wil je op zo'n leeftijd :-)

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:39

Dank jullie voor de tips,
al zijn ze af en toe tegenstrijdig wat scheren betreft. Maar zoals in mijn beginpost al staat, ik durf dat scheren niet zo (bang dat het scheef gaat of per ongeluk helemaal kaal) verder heb ook niet de juiste apparatuur, zou ik moeten vragen aan iemand van stal. Maar dan nog, het is een oud beestje waar niets mee gedaan wordt. En op de wei moet ze met regenbuien gewoon buiten blijven hoor. ( ik heb wel een 0 grams regendeken hoor)

Lijnzaad krijgt ze zoiezo (gekookt natuurlijk, en dan door de meusli en vaak doe ik er ook stukjes appel door omdat ze dat zo lekker vind)

Dat van de zonnebloemolie ga ik zeker proberen :P

@lover111: we zijn vroeg begonnen met dekens, toen ze nog op de wei stond een 0 grams, en toen zijn we het gaan opbouwen zegmaar. Er is ook wel wat verschil met als ze zonder deken heeft gestaan, dat zeker. Maar dat betekend niet dat ze nog een donzige dikkere vacht heeft gekregen.

@Tinky12: 40 zal mijn meisje niet meer worden denk ik, ze heeft ook artrose in allebei haar achterbenen. Dus..

Op dit moment verhaart ze fink trouwens, maar dat is ieder jaar. We plukken ons rot, alleen het resultaat is dan nu dat ze her en der dunne vacht heeft, en op andere plekken laat het nog lang niet los..
Verder vergeleken bij andere paarden op stal verliest ze echt superveel haar alleen lijkt er geen einde aan te komen..

Tsja, als je met paardenharen geld kon verdienen was ik nu miljonair. :+

Edit: Ik zal binnenkort wel proberen een duidelijke foto te maken en die hier te zetten..

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:44

ik geef de mijne zonnebloemolie en haal de wintervacht er met onderstaande kam uit. gebruikte ik voorheen alleen voor de hond, maar voor een paard is het net zo effectief. enkele mensen van stal hebben al enthousiast gebruik gemaakt van mijn kam voor hun paard :)
geen geros meer, maar gewoon lange halen maken.

Afbeelding

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:48

Lijnzaadolie door het voer, elke dag.
en goed poesten.

Wil het er echt niet af, dan word het scheren en onder een 0 grams deken zetten.
Anders staat ze de hele zomer onder zo'n teddyvacht.