wedstrijdstress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keeltje17

wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 22:49

hallo,
aangezien ik verder als M2 niveau wil gaan rijden moet ik toch echt wat tips hebben tegen die zenuwen.
ik heb het tot nu toe overleefd, maar wel met het zweet op me voorhoofd en trillende handen.
Zonde van de proef want het paard merkt de spanning ook en loopt niet zoals het met oefenen gaat.
Als ik hoger wil gaan rijden wil ik dit echt onder controle hebben, ik probeer het steeds wel. Maar de angst wint het toch steeds.
wie kan mij tips geven :D ?

Herilda

Re: wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:55

Ik lees even mee :) Heb hier namelijk ook heel erg last van. Ik moet de proef in en wordt gespannen. Vervolgens voelt het paard dit, wordt sterk en neemt het over waardoor ik heeeellleeeeemaaaaaallll stop met rijden en pas 'weer wakker wordt' wanneer ik klaar ben met de proef. Heel erg lastig... Wat ik vaak doe ik gewoon rustig eerst instappen totdat ik voel dat ik ontspan. Daarnaast vaak iets tegen jezelf zeggen zoals 'focus'. En wat ook goed helpt is dat je van te voren goed bedenkt wat je gaat doen, welk been je moet gebruiken bij welke oefening etc.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:14

Ik was volges mij alleen mn eerste wedstrijd heel zenuwachtig , daarna viel het volges mij wel mee. Ik vond het op een gegeven moment gewoon leuk om mee te doen, prijzen e.d. interesseerden me niet. Gewoon lol/fun maken. Dus meer denken onder het motto het meedoen is belangrijker dan winnen. Volges mij kun je met die insteek zo van je zenuwen af zijn en natuurlijk blijft het spannend hoe je gereden hebt en wat je punten zijn. Maar je moet het gewoon maar als leuk ervaren. Niet van ik MOET minimaal dit of dat. Mensen paardrijden is toch gewoon leuk :)

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:15

keeltje17 schreef:
hallo,
aangezien ik verder als M2 niveau wil gaan rijden moet ik toch echt wat tips hebben tegen die zenuwen.
ik heb het tot nu toe overleefd, maar wel met het zweet op me voorhoofd en trillende handen.
Zonde van de proef want het paard merkt de spanning ook en loopt niet zoals het met oefenen gaat.
Als ik hoger wil gaan rijden wil ik dit echt onder controle hebben, ik probeer het steeds wel. Maar de angst wint het toch steeds.
wie kan mij tips geven :D ?

ik ben met wedstrijd altijd super zenuwachtig!, en gespannen!, mijn paard voelt dit heel erg aan :o
ik heb nu valdispert opgehaalt!, en ga het even voor zaterdag proberen!

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 15:47

Wat vervelend dat zoveel mensen er last van hebben.
Ik rij niet hoog ofzo, maar gewoon proefjes, en dan kon ik ook zenuwachtig zijn.
Het paard voelde dat, en het werd een fiasco.
De keer erop dacht ik: wat kan mij het ook schelen, hup ik ga ervoor. En het ging zoveel beter. Probeer iets te bedenken dat jou kalm maakt. Zeg het desnoods hardop :P Ontspaaaannn....
Echt even ontspannen, hoewel het heel lastig is.
Succes ermee :D

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:10

ik heb het antwoord! :D rustig proberen en leuke dingen enz. hebben mij niet geholpen en ben ook nog steeds nerveus voor wedstrijden dus eigenlijk weinig tegen te doen. Wel weet ik iets wat het mindert: van homeopathie heb je van die kameringsdruppeltjes die het een beetje tegengaan. Gewoon es naar vragen in zo'n winkel ;)

XxRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:19

Volgens mij hebben heeel veel mensen hier last van waaronder ik ook :+ Ik vond het altijd fijn om mijn proef uit het hoofd te leren, omdat als ik iets niet verstond heel zenuwachtig werd! Het wordt nu wel steeds serieuzer nou dat je in de M zit. Maar mijn tip zal zijn niet te veel aan die verwachtingen van jezelf of van je ouders of wie dan ook denken. Als het een keer fout gaat, maakt niet uit. Kom je een keer niet thuis met een prijs, maakt niet uit. Waren die anderen zoveeeel beter dan jou, maakt niet uit. Het gaat erom dat je plezier hebt in je proef en dat je dan ook echt kunt genieten dat je aan het rijden bent!

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:35

ik had in het begin ook last van zenuwen maar naar mate je wedstrijden rijd hoe minder het word. lekker van genieten want daarvoor rij je paard en doe je mee aan de wedstrijden ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:09

Een banaan eten! :D
Dat schijnt te helpen, verder ben ik altijd onwijs zenuwachtig tot ik het paard van de trailer af heb. Ik weet heel erg goed dat het paard er onder lijdt als ik zenuwachtig ben, dat is voor mij een manier om er van af te komen.

Ik moet ook nooit op mijn gemak een half uur gaan stappen, want dan ga ik steeds meer nadenken. Ik ga gelijk lekker aan het loswerken en zorg er voor dat mijn aandacht volledig bij het paard is en het paar bij mij. Ons mam kon soms wel 100x roepen voor ik het door had dat ik aan de beurt was. :oo
Vaak sprong ze er gewoon half voor en begon te zwaaien, maar mijn aandacht was volledig bij mijn paard en dus geen tijd voor zenuwen.

Dus misschien als tip je aandacht volledig ergens op zetten en je tijd zo inplannen dat je niet tussen door hoeft te stappen en dan dus ook geen tijd hebt om na te denken. Werkt voor mij altijd heel goed, liever 10minuten te kort dan 5minuten te lang.

xelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:08

Als ik zenuwachtig ben op een wedstrijd op de manege zeg ik gewoon tegen mezelf ik kan het ik kan het ik kan het en zo ben ik niet meer zenuwachtig :D

keeltje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:05

dankjewel voor de reactie's, het helpt me wel. Allerlei tips die ik kan uitproberen:P
en ik geniet ook wel van paardrijden maar heb toch in em hoofd geprent van sh*t dalijk doe ik iets verkeerd enz. maarja ik ga het proberen:) dankjulliewel:)

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:45

Gewoon doen alsof je thuis aan het rijden bent, alleen dan wel met net dat beetje extra. Brobeer er in ieder geval van te genieten! Ik moest van mij instruktrice altijd even een liedje fluiten onder het rijden (heel zachtjes, en wel op je rijden blijven letten :P) Hielp bij mij heel goed! Succes!

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:03

Volgens mij moet je zien uit te vinden waarom je gespannen bent. Ben je bang dat er in de proef iets fout gaat, dat je paard te heet wordt of dat je verkeerd rijdt? Wil je te graag winnen of wordt je zenuwachtig dat anderen naar je kijken? Of wat voor reden dan ook. Pas als je weet waarom je stress hebt kun je hier aan werken.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:14

Ik breng 3 paarden uit op wedstrijd, dus het is voor mij eigenlijk routine geworden. Maar toen ik met mijn eerste paard wedstrijden ging starten weet ik ook nog wel dat ik erg zenuwachtig was. Ik was toen een jaar of 14/15 en ik reed op een 26 jaar oude Fjord die niet eens wist wat normaal lopen was :D Ik had het niet door, maar ik was wel zenwachtig, vooral omdat ik niet wist wat mensen van mij gingen vinden. Ik was totaal onbekend in de paardenwereld, ik had nooit op een manege gereden en eigenlijk voornamelijk mezelf leren paardrijden op paarden van andere mensen.

Ik heb er gewoon overheen gewerkt, maar het jonge meisje wat ik nu begeleid in het uitbrengen van haar pony geef ik wat Bach Bloesem druppels of iets in die richting. Krijgt ponylief ook, zijn allebei een beetje druktemakertjes en zo gaat het nog redelijk :) Zij is relaxt maar haar concentratievermogen wordt er niet door aangetast, en hetzelfde geld voor haar paard!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:26

Van RT-D naar WD-V

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:50

Bij een natuurwinkel, van die druppels kopen homeopatisch. Weet niet of ik dit goed schrijf zo, maar hoop dat je snapt wat ik bedoel! Ik was ook echt heel erg zenuwachtig en dit helpt bij mij erg goed, en bij mij was het zo erg dat ik flauw viel bijna enzo. Dus ik denk dat dit bij jou ook wel zal helpen. Succes.!

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:50

ooo en wat mij ook helpt, ipod in met inrijden. 1 oortje gewoon en gewoon zingen. Niet aan denken maar gewoon zingen.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:18

Lauraa__ schreef:
ooo en wat mij ook helpt, ipod in met inrijden. 1 oortje gewoon en gewoon zingen. Niet aan denken maar gewoon zingen.

Haha, dat doe ik altijd op de kermis/in de achtbaan :D Niet met iPod maar wel keihard meebrullen met de muziek, wordt ik niet misselijk en zorgt ervoor dat ik niet ga gillen :P

vipertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:03

heb dit probleem ook vanalles geprobeert , homeopatische druppeltjes, pilletjes werken bij mij ook niet ben naar de dokter gegaan en heb propranolol mee gekregen ga morgen kijken of dit misschien werkt

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:01

Lekker lang doorrijden in een klasse wil nog wel eens helpen. Zodat je geen winstpunten móét rijden. Dus rustig aan doen. Op tijd zijn, lang inrijden/stappen helpt soms ook wel.
En heel veel wedstrijden rijden, routine krijgen, erg belangrijk!

Succes, makkelijk gezegd, maar maak je niet druk, het is een hobby, geen straf! Hou het leuk!!!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:38

Ik ben Z1+27! Eerst bang om de overstap te maken, daarna lichamelijke problemen, nu eigenlijk weer bang om de overstap te maken. Ik laat me heel snel naar beneden brengen door andere mensen die het niet met me eens zijn. Toen ik een keer met een pony van een vriendin op wedstrijd was (heb die een tijdje uitgebracht) kreeg ik als commentaar dat ik echt niet op de pony stond, te dik was terwijl ik zo dun als het maar kon was, en dat de pony serieuze problemen had omdat hij echt niet wou lopen. Voor mijn gevoel ging het goed en ik moest echt huilen op het wedstrijdterrein. Ik was zo van de kaart dat ik niet naar de namen heb gekeken en toen bleek dat ze me het verkeerde protocol hadden gegeven.
Als ik kritiek krijg, op welke manier dan ook, schiet ik in stress-stand en raak ik in paniek. Met mijn Haflinger (start ik nu B mee) heb ik ook al veel dingen te horen gekregen. Niet van jury's, maar wel van mensen tijdens het losrijden. Mijn Haflinger heeft wat opstartprobleempjes en moet echt een half uur heel erg intensief gereden worden voor ze echt op gang komt. Ook is ze echt van het ouderwetse type, wat de mensen tijdens het losrijden erg grappig schijnen te vinden. Als ik met lange teugel de bak in kom, zij met haar neus naar voren en ik in de slechtste houding ooit, worden we vierkant uitgelachen en krijgen we opmerkingen naar ons hoofd. Mensen hebben zelfs tegen ons gezegd dat we maar beter alleen op haflingerevenementen moeten starten want mijn pony tussen hún paarden... straks bracht ik nog ziektes over. Ik kon echt wel janken dat mensen zoiets over mij en mijn lieve pony zeiden, maar eigenlijk was ik daar te boos voor, dus heb ik haar opgepakt en ben ik weggelopen met de 1ste prijs op beide proeven.

Diezelfde dag startte ik met mijn KWPN in het Z en vonden ze het allemaal heel spectaculair dat ik hem zo aan het lopen kon krijgen.
Gewoon diep inademen, lekker rijden en denken dat je gewoon aan het lessen bent :)

Paula92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:47

Ik heb met 1 pony en 1 paard in het Z gereden, allebei waren ze heel ervaren en ik was degene die zenuwachtig was. 2 maanden terug is mijn paard onverwachts overleden en ben ik toch maar een nieuw paard gaan zoeken. Hij is 6 jaar en heel onervaren. Ik heb nu 3 wedstrijdjes op hem gereden en het valt me op dat ik er enorm rustig van wordt. Want mijn paard is zo zenuwachtig en onzeker dat ik me des te zekerder ga voelen. Als we immers allebei zenuwachtig zijn dan wordt het helemaal niks en ik heb nu ook veel meer lol in het wedstrijd rijden. Vanmiddag mijn 2e winstpunt gehaald in de B :D En het is natuurlijk heel belangrijk dat je je niks aantrekt van wat andere zeggen. Er lopen zoveel mensen op wedstrijden rond die alles beter weten, gewoon niks van aantrekken ;)

Champie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:27

neurien!! de oplossing! dan krijg je een goede controle over je ademhaling en kun je niet meer echt goed oppervlakkig ademhalen wat je doet als je zenuwachtig bent :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:32

Die heb ik eerder gehoord ja. Schijnt te helpen!

wintertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 10:38

ik was met mijn pony ook altijd super zenuwachtig op wedstrijd, met mijn paard heb ik nog niet gestart, maar ben benieuwd hoe het dan zal gaan.