Pony is standaard het eerste kwartier druk en irritant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Pony is standaard het eerste kwartier druk en irritant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:40

Hallo,
Ik rij met een pony(pony van clubgenootje) wedstrijden maar nou heb ik een probleempje.
Als ik hem opgezadeld heb en ik stap op is het standaard het eerste kwartier dat hij rent bokt en wegschiet. Longeren van te voren helpt niet,op zijn donder geven ook niet. Uit laten razen helpt wel maar ik heb er gewoon geen zin meer in om het eerste kwartier op een bokkende rondvliegende pony te zitten. Hij krijgt geen haver en maar heel weining voer dus daar ligt het niet aan.
Thuis loopt hij meteen rustig dus niet eerst klooien.
Als ik dus om 11u moet rijden rijd ik hem drie kwartier los,hij heeft eigenlijk maar een halfuur nodig maar omdat hij het eerste kwartier zo irritant is moet ik hem 3 kwartier losrijden
Wat kan ik doen om hem rustig te houden?
Groetjes
PS:ik wil niet aan rustgevende middelen beginnen

billionache

Re: Pony is standaard het eerste kwartier druk en irritant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:53

Duidelijk dat de pony met je voeten speelt.
voor het weglopen maak je voltes om hem terug te krijgen. Met bokken moet je gewoon kordaat zijn, had ik ook met m'n leasepony die niet anders deed dan bokken. Neem evt een zweepje mee. Bokt hij, tik. Bokt hij nog eens, nog een tik. Ga zo door tot hij zich 'overgeeft' en jij dus als laatste een tikje hebt gegeven, beloon hem dan en rijd verder. Klinkt misschien heel streng maar zo leren ze het af, want nu is hij serieus met je voeten aan het spelen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:56

Joycebunny schreef:
Duidelijk dat de pony met je voeten speelt.
voor het weglopen maak je voltes om hem terug te krijgen. Met bokken moet je gewoon kordaat zijn, had ik ook met m'n leasepony die niet anders deed dan bokken. Neem evt een zweepje mee. Bokt hij, tik. Bokt hij nog eens, nog een tik. Ga zo door tot hij zich 'overgeeft' en jij dus als laatste een tikje hebt gegeven, beloon hem dan en rijd verder. Klinkt misschien heel streng maar zo leren ze het af, want nu is hij serieus met je voeten aan het spelen.

Bedankt,
wat zou het evectiefste zijn in zijn nek of op zijn kont?Ene een springzweep of dressuurzweep?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:57

Bij mijn leasepony deed ik het altijd op zijn kont. Met een dressuurzweep, nu niet slaan tot z'n haren eraf vliegen, gewoon een korte, kordaat tikje om hem erop te wijzen dat hij in fout is :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:59

Joycebunny schreef:
Bij mijn leasepony deed ik het altijd op zijn kont. Met een dressuurzweep, nu niet slaan tot z'n haren eraf vliegen, gewoon een korte, kordaat tikje om hem erop te wijzen dat hij in fout is :)

Ok merci.Ik ga het eens proberen het is echt een krengetje.Thuis springt hij alles en dressuurt hij super, maar op wedstrijd verkl**t hij alles.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:26

Misschien kan het het feit zijn dat het een vreemde omgeving is aangezien hij het thuis niet doet.Je kan misschien proberen om een dag vooraf er eens te stappen aan de hand of om eens te rijden.Hopelijk gedraagt hij zich de volgende dag dan omdat hij er al eens geweest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:33

misschien eerst rustig met hem aan de hand stappen en de omgeving bekijken. laat hem gewoon alles bekijken en ruiken.
daarna rustig poesten en opzadelen, dan even een rondje ( ernaast ) door de bak lopen en dan erop zitten.
en rustig blijven zitten
als hij toch wegrent, volte en rustig terug nemen en gewoon weer verder gaan waar je mee bezig was.

dat slaan na een bok helpt voor geen meter en slaat nergens op...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:38

@ peca : ik heb het nochtans aangeraden gekregen hier op bokt hoor, zoek het topic wel eens als ik tijd heb. heb ik ooit gezegd dat je moet sláan, dan? Nee hoor, gewoon een corrigerende tik. Zoals een paard bijt, die sla je ook niet, die geef je een tik om hem te corrigeren. Halpt héél goed, geloof mij. Pony bokte met mij erop zo'n 20 keer per les en luisterde voor geen meter. Nu loopt hij als manegepony mee in lessen met beginners ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:21

Als mijn pony bokt krijgt hij ook een tik hoor, en als daarop de reactie nog een bok is krijgt hij nog een tik. Bokken is een no go, en de laatste tik is van mij.

luvey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:44

ben je zelf wel rustig?
Of schiet je van tevoren in de stress omdat-hij-toch-weer-gaat-kloten.

Als je zelf rustig blijft, scheelt dat al een hoop.

Voorderest zou ik idd gewoon eerlijk maar consequent blijven.
Word niet boos, heeft geen zin.
Ongewenst gedrag kan je afstraffen, en gewenst gedrag kan je vooral belonen.
Belonen werkt beter dan afstraffen, dus beloon hem dan ook voor alles wat hij goed doet.

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:46

idd, zelf rustig blijven ookal weet je dat hij gaat bokken

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 14:57

ik ben zelf heel rustig.
Vandaag is hij redelijk braaf geweest hij is op het inrijterrein effkes 1 keer met 4 benen tegelijk omhoog gesprongen maar voor de rest niet