Mijn verzorgpaard heeft moeite met rijden in de bak.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rightround

Mijn verzorgpaard heeft moeite met rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:06

Sinds afgelopen december heb ik een verzorgpaard, Ama, ze is inmiddels 4 jaar (1 april werd ze 4)
Ze is al aardig in gereden. Als we met haar buiten rijden is ze heel braaf en reageert ze perfect op alles wat ik van haar vraag. Soms loopt ze uit zichzelf opeens aan de teugel!
Het grote probleem met het rijden is dat ze absoluut niet wil lopen in de bak. Maakt niet uit wie er op haar rijd. De eerste 5 minuten is ze heel braaf, vervolgens schiet ze opeens in galop, stijgert, bokt en spring af en toe zelfs met 4 benen de lucht in.

Ik wou het proberen met de longe.. Maar aan de longe is ook een ramp. Ze zet expres haar been over het longeertouw, waarna ze het longeertouw uit je handen trekt en weggalopeerd. Aangezien wij geen binnenbak of houten omheining hebben, kan ze als ze eenmaal losgebroken is, zo onder het lint door, de weg op.
Omdat ik dit wil voorkomen ben ik gestopt met longeren.

De bedoeling is dus dat ik zo veel mogelijk met haar zou ga lopen (in de bak) en dat ze daardoor meer aan de bak zou gaan wennen. Omdat het dus niet lukt met de longe, doe ik het aan de hand. Dit gaat de laatste tijd heel erg goed. We konden aan de hand behoorlijk wat draven. Het ging zo goed, dat we weer probeerde met aanleunen. Toen dat ook goed ging, probeerde we het weer met ruiter op haar. Maar dat ging meteen weer fout. Sinds het fout is gegaan weigert ze braaf aan de hand te draven in de bak.
Als ze dan stijgert, stijgert ze recht overeind.

Heeft iemand een idee hoe ik haar wél goed zou kunnen berijden?

rightround

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:08

het probleem is, dat ze al op een manege staat, en ook getraint word door de eigenaresse van de manege.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:16

Dat klinkt als een paard die zijn eigen feestje bouwt. Een buitenrit vind t paard blijkbaar erg leuk en helemaal omdat hij dan niet echt aan het werk hoeft. Zodra hij in de bak gereden wordt worden er dingen van hem gevraagd en blijkbaar verzet hij zich daar tegen. Maar dat hij ook onder het longeren t touw uit je handen trekt dat geeft toch wel aan dat het dier óf heel bang is óf boos is dat hij aan het werk moet.
Ik heb zelf ook een pony gehad die helemaal niet moeilijk was in de omgang, maar zodra ze doorhad dat ze aan het werk moest het een levensgevaarlijk dier werd.
Is uiteindelijk wel weer goed gekomen en vrij snel ook.
Doet ze dit ook bij de eigenaar?

rightround

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:55

Ze is van zichzelf vrij angstig en wat ik er waarschijnlijk wel bij had moeten melden is dat het een arabierkruising is.
Vanuit haar ras is ze dus ook behoorlijk fel. Wat ik pas geleden te horen heb gekregen, is dat haar moeder precies hetzelfde probleem heeft. Haar moeder loopt sinds kort voor de kar, wat ze echt super goed doet en ook heel erg leuk vind.

Bij de eigenaresse van de manege is ze meestal nog erger dan dat ze bij mij is. Door de eigenaresse kan ik trouwens weer opnieuw beginnen met het aan de hand stappen in de bak. Ze rijd heel goed, maar pakt mijn verzorgpaard blijkbaar niet goed aan.

Wat je zei over niks doen buiten, valt flink tegen. Vaak creër ik in de weide een hoek, waar ik haar dan rij, zoals ze in de bak zou moeten rijden. Dat doet ze allemaal prima. Zoals ik al eerder zei, ze loopt dan uit zichzelf aan de teugel en dan geeft ze geen enkele bok. Ze doet dus alleen zo raar als ze op gesloten is.

Ze is ook heel erg bang voor in de trailer.. Omdat we een nogal primitieve manege zijn, hebben we (bijna) geen stallen voor onze paarden, dus ze staat alleen maar in de weide. Ik heb eigenlijk nog nooit geprobeert hoe ze is in de stal.

Weet iemand toevallig of een paard ook claustrofobie kan hebben?

Sassol

Re: Mijn verzorgpaard heeft moeite met rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:01

Alle paarden zijn van nature claustrofobisch;)

Misschien dus eerst gewoon wat tijd doorbrengen in de bak? Spelletjes, leuke dingen, alles mag niks moet.
Poetsen in de bak, knuffelen in de bak, zoveel mogelijk doen in de bak zodat ze daar vertrouwd raakt en het gaat associeren met leuke dingen:)

shan

Re: Mijn verzorgpaard heeft moeite met rijden in de bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:04

Longeren zou je eens kunnen proberen met een kaptoom, Je kunt de lijn dan boven op de neus bevestigen, hierdoor kan ze er niet zo makkelijk in stappen.
En dan het liefst een deel van de bak afzetten, zodat ze je niet mee kan sleuren door de hele bak heen.
Verder is het misschien een goed idee om voorlopig alleen in de bak te rijden met nog een ander paard erbij.
Vaak voelen ze zich dan al een stuk beter dan dat ze alleen zijn.

rightround

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:44

Sassol; Dankje, ik ga morgen weer beginnen met haar, en zal het meteen uitproberen!

Shan; met de kaptoom lukt het ook niet, tenminste volgens de eigenaresse. (ik heb 't zelf nog niet uitgeprobeerd) Geen idee waarom, maar ik zal er eens naar vragen!
Verder loop ik meestal met een vriendin en haar paard erbij, die dikke maatjes zijn, dus daar kan het niet aan liggen.
Als ze met een stuk of 4 paarden loopt raakt ze juist meer in paniek, dus dat kan ik ook niet..

Ik hoop dat het morgen ietsjes beter gaat!

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:17

Goed blijven oefenen en consequent zijn.

NOOIT OPGEVEN/TOEGEVEN!

rightround

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:23

Vandaag toch niet gaan lopen in verband met overlijden van het beste maatje van mijn verzorgpaard.
Toch bedankt (:

|( Nemo 5/04/10 (koliek)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:48

Achjee, wat ontzettend naar zeg, ik heb het zelf ook meegemaakt, ik weet hoe erg het is! :(:)