Pony na 3 jaar nog steeds angstig bij optuigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Pony na 3 jaar nog steeds angstig bij optuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 12:16

Ik zal het even uitleggen, het gaat om de pony in mijn onderschrift.
Ik heb hem als 2 jarige gekocht en hij is als 3 jarige betuigd.
VAnaf het begin af aan vind hij het tuig opleggen eng, al die riemen die overal tegen zijn lijf aankomen.
Staat hij eenmaal voor de wagen, dan zijn er niks geen problemen en vindt hij het hartstikke leuk.
Nu is hij inmiddels 6 en ben ik hem zadelmak aan het laten maken.
We doen dit heel rustig, omdat het al zo'n stressgevoelige pony is ( en dan zeggen sommige dat cobs koudbloeds zijn ;) ).
Nu heeft hij dus met het zadel hetzelfde als met het tuig, vooral het moment dat je de beugels naar beneden trekt, dan flipt hij compleet, en staat hij te bibberen als een rietje, het longeren met beugels eraan is geen probleem, dat die tegen zijn buik aan komen.
Als de ruiter eenmaal erop zit gaat het ook wel, alleen hij kent nog geen been, dus als je een beetje drukt met je binnenbeen, dan knijpt hij zijn staart en versnelt wat of schiet in 1 keer vooruit.
Soms heb ik smorgens al geoefend met het zadel, dus gewoon 100 keer de beugel omhoog en omlaag doen, en op een gegeven moment is hij dan rustig en lijkt hij over het angstpunt heen te zijn, maar als dan smiddags de ruiter komt en we herhalen alles weer, dan vind hij het weer wel eng.
Na het rijden zelf vind hij het overigens ook niet meer eng, alleen van te voren.
Hij is absoluut niet gemeen, en bokt ook nooit en hij is er ook nog nooit tussenuit gepeerd (tot nu toe :D )
Is er iemand die dit gedrag herkent ?
Hoe hebben jullie dit opgelost of is het uberhaubt wel op te lossen ?
Ik geef hem sinds eergisteren "stressmix" , in de hoop dat hij iets relaxter wordt.
Misschien heb ik wel gewoon een raar paard :+
Reakties zijn zeer welkom.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:13

Niemand ?
Ben ik echt de enige met zo'n rare pony ?

Sassol

Re: Pony na 3 jaar nog steeds angstig bij optuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:07

Tja, het is gewoon allemaal nieuw hè, een zadel voelt toch weer heel anders aan dan het tuig voor een kar.
Loopt het paard elke dag buiten? Wat krijgt ie voor de rest te eten? Hoe energieker een paard is, hoe alerter en reageert dus meer op dit soort dingen. Na het rijden issie z'n energie ook al een beetje kwijt en er aan gewend dus reageert ie er minder op.

Dat het elke keer opnieuw eng is is niet zo gek, het blijft gewoon nieuw en spannend, pas als het echt routine is zal het wat minder eng worden voor zo'n stressgevoelig beestje.

Vergeet vooral niet om het ontspannen staan te belonen! Zo weet het paard ook dat ontspannen gedrag het verwachte gedrag is =)

Doe alles heel rustig en ga pas wat verder als ie weer wat relaxter staat. Als ie al gespannen staat met het zadel en je doet dan al de beugel naar beneden, is dat spannend + spannend = super spannend!

Bij zo'n beestje is het denk ik belangrijk om het de tijd te geven om te verwerken. Dus zadel er op, staat ie daar na ontspannen? Belonen en zadel er weer af. Kan die daarna nadenken over wat ie er nou precies van vond en wat er gebeurt is.

Zo hele tijd een stapje verder.

Succes!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:13

Is hij met het tuig opleggen ook nog steeds bang of is ie daar inmiddels overheen?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 20:40

_Rhiannon_ schreef:
Is hij met het tuig opleggen ook nog steeds bang of is ie daar inmiddels overheen?

Met het tuig is hij ook nog steeds heel "rillerig"

Amazone82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:10

Laat hem voordat je hem optuigt even ruiken aan het tuig en geef hem wat eten.
Tijdens het optuigen moet je hem ook afleiden met wat biks. Let erop dat je het tuig er heel voorzichtig oplegt, terwijl je hem rustig toespreekt en beloond. Geef het dier de tijd en overhaast niks. Wellicht is hij in het verleden ooit ergens in vast blijven zitten en raakt hij daarom in paniek elke keer dat je hem op tuigt. Gun hem tijd en herhaal de oefening.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:36

Amazone82 schreef:
Laat hem voordat je hem optuigt even ruiken aan het tuig en geef hem wat eten.
Tijdens het optuigen moet je hem ook afleiden met wat biks. Let erop dat je het tuig er heel voorzichtig oplegt, terwijl je hem rustig toespreekt en beloond. Geef het dier de tijd en overhaast niks. Wellicht is hij in het verleden ooit ergens in vast blijven zitten en raakt hij daarom in paniek elke keer dat je hem op tuigt. Gun hem tijd en herhaal de oefening.

Hij heeft nooit iets meegemaakt, we hebben hem al vanaf zijn 2 jaar en toen heeft ie eerst een jaar op de wei gelopen en hebben we hem met 3 jaar betuigd.
Hij heeft dit echt vanaf het begin gehad.
Als ik het zadel voor zijn neus hou, dan vind ie dat nog enger dan dat ik het op zijn rug leg :=
Als je er een tijdje mee bezig bent wordt het wel beter, alleen de volgende keer begint heel de poppenkast weer opnieuw.
Ik zal hem eens terug zetten in het voer, ben sinds kort ook pulp aan het voeren en heb het idee dat hij daar ook een stuk heter van wordt.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:42

Mijn paard heeft het ook een klein beetje. En dan vooral met de deken op en af doen en het zadeldekje opleggen is ook niet zijn hobby. Hoe het komt weet ik niet, de ene dag is het ook erger dan de andere dag. Maar die deken dat blijft niet makkelijk om te doen. Zolang het rustig gaat en helemaal opvouwen en er niets over zijn rug gaat is het ooke, maar ook lang niet altijd. Terwijl ik zou denken dat hij er nu na meer dan een jaar al aangewend zou moeten zijn.
Denk dat het een kwestie van gevoeligheid is, maar hoe het beste op te lossen. Ik zelf blijf gewoon kalm en doe het rustig, maar dat doe jij al dus zou niet weten hoe je het kunt verbeteren.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:46

Met een deken heeft ie van mij het niet.
Ik doe met het tuig of zadel erop leggen ook niet overdreven voorzichtig, want dan vind hij het allemaal nog veel spanneder.
Als je gewoon zegt: ho he ! en je legt het erop dan zie je wel dat ie wat spant, maar als ik heel voorzichtig met het zadel aankom en zeg hooooooo maaaaaaar, en het dan heel voorzichtig erop wil leggen, dan vind ie het nog veel enger, dus mijn mening is dat je ook niet te flauw moet gaan doen, je moet wel zelf vertrouwen uitstralen vind ik.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:52

darwin schreef:
Met een deken heeft ie van mij het niet.
Ik doe met het tuig of zadel erop leggen ook niet overdreven voorzichtig, want dan vind hij het allemaal nog veel spanneder.
Als je gewoon zegt: ho he ! en je legt het erop dan zie je wel dat ie wat spant, maar als ik heel voorzichtig met het zadel aankom en zeg hooooooo maaaaaaar, en het dan heel voorzichtig erop wil leggen, dan vind ie het nog veel enger, dus mijn mening is dat je ook niet te flauw moet gaan doen, je moet wel zelf vertrouwen uitstralen vind ik.

Jij beschrijft het een stuk duidelijker. Zo doe ik het ook ga niet te afwachtend doen, want dan loopt hij weg en duurt het veel langer. Maar moet het er bij hem niet op 'gooien' zoals ik bij de meeste andere paarden doe.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:58

Blijkbaar een sensibel dier!
Hoe doe je de beugels naar beneden, trek je ze letterlijk naar beneden zoals je het schrijft?
Dan kun je ook proberen ze rustig naar beneden te schuiven bijv.
Voorzichtig maar toch vol overtuiging, zodat het paard niet het idee krijgt dat het eng is, juist doordat je zo voorzichtig doet.

Dat schieterige tijdens het rijden is vrij normaal voor een groen paard.