Ik heb hem als 2 jarige gekocht en hij is als 3 jarige betuigd.
VAnaf het begin af aan vind hij het tuig opleggen eng, al die riemen die overal tegen zijn lijf aankomen.
Staat hij eenmaal voor de wagen, dan zijn er niks geen problemen en vindt hij het hartstikke leuk.
Nu is hij inmiddels 6 en ben ik hem zadelmak aan het laten maken.
We doen dit heel rustig, omdat het al zo'n stressgevoelige pony is ( en dan zeggen sommige dat cobs koudbloeds zijn
).Nu heeft hij dus met het zadel hetzelfde als met het tuig, vooral het moment dat je de beugels naar beneden trekt, dan flipt hij compleet, en staat hij te bibberen als een rietje, het longeren met beugels eraan is geen probleem, dat die tegen zijn buik aan komen.
Als de ruiter eenmaal erop zit gaat het ook wel, alleen hij kent nog geen been, dus als je een beetje drukt met je binnenbeen, dan knijpt hij zijn staart en versnelt wat of schiet in 1 keer vooruit.
Soms heb ik smorgens al geoefend met het zadel, dus gewoon 100 keer de beugel omhoog en omlaag doen, en op een gegeven moment is hij dan rustig en lijkt hij over het angstpunt heen te zijn, maar als dan smiddags de ruiter komt en we herhalen alles weer, dan vind hij het weer wel eng.
Na het rijden zelf vind hij het overigens ook niet meer eng, alleen van te voren.
Hij is absoluut niet gemeen, en bokt ook nooit en hij is er ook nog nooit tussenuit gepeerd (tot nu toe
)Is er iemand die dit gedrag herkent ?
Hoe hebben jullie dit opgelost of is het uberhaubt wel op te lossen ?
Ik geef hem sinds eergisteren "stressmix" , in de hoop dat hij iets relaxter wordt.
Misschien heb ik wel gewoon een raar paard
Reakties zijn zeer welkom.