weet iemand een aantal leuke dingen die ik met mijn verzorgpony kan gaan doen? ik heb al een paar dingen, maar misschien weet er iemand meer? ik heb blijvoorbeeld : springen, longeren, lekker rond wandelen, buitenrijden, poetsen natuurlijk.
he kunt heel veel leuke dingen doen hoor ! zoals vrijspringen , een doolhof maken van balken , een klein parcourtje maken .vrijheidsdressuur . even lekker samen rennen , je kunt bijvoorbeeld zelf eerst gaan rennnen , misschien begrijpt je pony dat niet , maar als je met je halstertouw een beetje naar zijn achterhand wijst en een beetje achter hem aan gaat , gaat ie vanzelf wel lekker rennen , en jij rent mee ! vedrer kun je eens proberen met een halsring te rijden !
Het is idd leuk om aan vrijheidsdressuur te beginnen! Vrijspringen is ook leuk, of een klein pacourtje, schriktraining. Met paraplu's , een zeil om overheen te stappen. Of lange teugelen. Er zijn igg genoeg dingen!
en lange lijnen is natuurlijk ook erg leuk , wat ik ook al zei , een doolhof . dat kun je aan de hand doen , maar je kunt het ook eens proberen met de lange lijn ! heb het zelf nog niet gedaan , maar lijkt me wel leuk om te doen !
Macs
Geplaatst: 03-04-10 16:35
Spelen in de bak met een bal, tonnen, rare geluidjes maken, laten snuffelen eraan. Gebruik de zoekfunctie eens
lovetess
Geplaatst: 04-04-10 10:21
wedstrijd organiseren is idd leuk...ik heb dat al 3x gedaan. met een redelijk hoog deelnemers gehalte... was echt een gezellige dag geworden!
ukelille
Geplaatst: 04-04-10 18:20
met plastic spelen. los in de bak en dan er over, maar je kan het ook al rijdend doen. voetballen met een yoga bal.
Dat is een nieuwe tak van rijstijl net een jaar of twee/drie in Nederland geintroduceerd. Het komt oorspronkelijk uit de Iberische landen (spanje/portugal) maar inmiddels al door heel Europa doorgewaaierd..
Het gaat tot nu toe drie diciplines.. dressuuronderdeel, opstakelproef op stijl en verzameling en opstakelproef op snelheid.
Het is onderverdeeld in drie categorieen, Klassiek (zoals vanuit de Iberische landen qua rijden en optoming) Western (zoals vanuit de westernstijl qua optoming en rijden) en recreatief (dus gewoon jij en je paard, engelse optoming)
De dressuurwedstrijd hoef je niet op letters te rijden, maar de proeven rijden zoals je het zelf in wilt delen, mits wel op volgorde van de proeven. Je mag je origineel en netjes aankleden. En je mag gebruik maken van muziek. Dus lekker speels...
Deze categorieen worden ondergedeeld in L van licht, M van middenzwaar en Z van zwaar..
De opstakelproeven bestaan o.a. uit een onderdeel balk zijwaarts, achterwaarts een L of recht, bruggetje, sprongetje (soms afsprongetje) door een roundpen (driekwart circel) tonnen slalom hekje openmaken enz.. Heel leuk en veelzijdig! Spannend en het vergt samenwerking met je paard..
Elk jaar is er ook een EK... Zo groot is het inmiddels in Europa..
Kijk maar eens op youtube, daar zie je heel veel voorbeelden van Working Equitation (werkende paard)
In Eersel 29 mei is er weer een competitie. Als je dus in de buurt bent is het zeer de moeite waard om eens te kijken... Het is voor iedereen weggelegd die de uitdaging aan wil gaan.