Hoe jaarling introduceren aan ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silverkyra

Hoe jaarling introduceren aan ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 19:24

Wij zijn sinds vandaag de gelukkige eigenaren van een jaarling hengst.
Hij is ook vandaag pas van de moeder weg.
Nu staat hij in het hok naast mijn merrie en het gaat erg goed. Ze vinden elkaar heel leuk.
Wij zijn in wei gaan wandelen met de jaarling om hem te laten eten terwijl onze merrie binnen stond, maar hij wil alleen maar terug naar onze merrie.
Nu willen we ze morgen nog niet gelijk samen in de wei doen, want we zijn bang dat de jaarling wil drinken bij onze merrie en dat onze merrie hem aan gort schopt. Wel vinden we het belangrijk dat de jaarling ook gewoon gras kan eten, want dat is hij gewend.

Wij hebben een houten omheining en morgen willen we de ene in de ene wei doen en de andere in de andere wei.

Is dit een goede methode; moeten we nog een paar dagen wachten of heeft iemand anders een heel ander idee?

Tips zijn welkom; bedankt!

Marigold

Re: Hoe jaarling introduceren aan ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 20:35

ja eerst naast elkaar en als dat oké lijkt ze bij elkaar in, dat werkt goed.
de merrie zal vast wel even wat duidelijkheid geven over wat wel of niet mag, dat overleefd je hengstje wel.
waar ik wel een probleem zie is in het nog hengst-zijn van je jaarling, hij zou al vruchtbaar kunnen zijn met alle mogelijke gevolgen van dien.

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 20:55

Bedankt voor je reactie.
Hij wordt in mei pas een jaar en het is de bedoeling dat hij eind van deze maand geruind wordt. Ik hoop dat dat op tijd is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:56

als hij vruchtbaar is moet je na het castreren minimaal nog een 6 weken wachten voor ze bij elkaar kunnen.
er kan namelijk nog zaad in de zaadleider zitten waardoor hij alsnog je merrie kan bevruchten.
neem daar dus geen risico's mee.

zou ze inderdaad eerst naast elkaar zetten,maar heb zo het idee dat als hij echt wel al hengst is je merrie er meteen op zal reageren door hengstig te wordne,dus kunnen ze niet bij elkaar.
zou even aankijken hoe dat gaat

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:24

Bij ons is de jaarling hengst die ook in mei of iets 1 jaar wordt ook al niet voor niets tussen de merries uit. Ik zou met samenzetten dus wachten tot na het castreren + 6 weken wachttijd.

Voor het drinken en aan gort schoppen zou ik me niet te druk maken. Jaarlingen stellen zich vaak vrij onderdanig op naar andere paarden en als je een sociale merrie hebt zal ze, mocht de jaarling interesse in haar uiers tonen, het met een boze waarschuwing wel afkunnen.

silverkyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:51

Het is heel goed gegaan vandaag! ! Ben er gelukkig van. Het hengstje in de ene wei en de merrie in de andere. Ze hebben elkaar lekker staan kriebelen, dus dat komt wel goed.
Gezien de reacties denk ik dat we het inderdaad zo houden totdat het hengstje gecastreerd wordt.