Misschien dat jullie mij tips kunnen geven.. even het achtergrondverhaal..
Ik wou graag een verzorgster/bijrijdster.. niet omdat ik daar erg nood aan had, maar ik heb zelf altijd mogen verzorgen, en ik heb daar altijd veel van geleerd dus ik wou dit doorgeven aan een ander.. zo blijft het balletje rollen. Ik wou haar daarin goed begeleiden, en er echt tijd in steken. poown is trouwens net 4.
Nu had ik eind vorig jaar een meisje gevonden, het klikte tussen haar, poown en mij.. dus ik happy. Nu sloeg 1 januari het "noodlot" toe.. ik had een acute peesontsteking in mijn voet, en moest eerst een maand het gips in, en daarna rustig aan weer gaan opbouwen met bewegen.
Gelukkig had ik een verzorgster, dacht ik nog.. Overleg gehad met het meisje, en ze zag het zitten om het even alleen te doen.
Nu ben ik sinds een paar weken zelf weer heel actief bezig met mijn poown, en wat blijkt.. Het lieve verzorgstertje is nog steeds heel lief, maar totaal niet consequent, zowel in de omgang als onder het zadel.. Met als resultaat dat ik nu een paardje heb wat - niet meer stil kan staan - zijn hoeven niet meer laat uitkrabben.- - enorm brutaal is geworden, - onder het zadel continue probeert uit te breken, niet meer aan het been is, en ga zo maar door. - Poown heeft ontdekt dat hij beresterk is, veel sterker dan een mens (iets wat hij daarvoor niet wist, en ik graag zo wou houden) De opvoeding waar ik zo hard voor gezwoegd heb is voor een groot deel weg.. Enkel buitenrijden gaat nog goed (dat deed zij niet met hem) Ik heb dit besproken met het meisje, en helaas zijn onze wegen gescheiden..
Hoe pak ik dit nu aan.. Ik weet van mezelf dat ik erg consequent ben, en zet dit nu door, maar vaak lijkt het niet aan te komen. Ik zit met mijn handen in het haar..
Ik heb ontdekt dat het veel makkelijker is een paard iets aan te leren, dan iets af te leren.
Mijn instructrice vind dat ik op de goede weg ben, maar daar ben ik het zelf niet zo mee eens.. Verder beloon ik goed gedrag, en probeer ik ongewenst gedrag te negeren, maar dat is niet makkelijk..
ach, het is ook mijn eigen schuld.. ik heb dat meisje veel te veel verantwoordelijkheid gegeven.. maar het is heel lastig, als je niet kunt lopen..
Bianc_Sten
Geplaatst: 01-04-10 16:38
Jah dat is mooie klote zeg Ik zou gewoon weer zoals je eerst met hem omging door gaan Hij weet absoluut wel wie hij voor zich heeft Hou er ook rekening mee dat je paardje nog jong is en je ook uit kan proberen Gewoon consequent blijven en doorgaan zoals je nu doet En geduld is een schone zaak Wel balen dat het zo is gegaan
Caily
Geplaatst: 01-04-10 16:42
Idd gewoon door zetten! Ik zie ook geen andere mogelijkheid.
Slechte dingen negeren, als hij echt over de scheef gaat hem kort maar krachtig op zn plaatst zetten. Belonen is goed, maar overdrijf het niet, paard kan ook best normaal doen zonder beloning!
Heel veel succes!
(Ik hoop niet dat je nu nooit meer een verzorgster neemt, ik ben er zelf ook eentje en hoop idd dat dit balletje kan blijven rollen. Wat je zelf zegt, niet teveel verantwoordelijkheid geven (al heb ik nu soort van 'eigen' , maar ik denk ik ook dat ik dat inmiddels kan...)
Bedankt voor jullie reacties, ik ben toch op de goede weg.. ben alleen nogal ongeduldig.. wil eigenlijk direct resultaat..
@ LOT.. ik ben er wel van genezen..
Caily
Geplaatst: 01-04-10 16:47
Tjaa, helaas is dat niet zo...
Okee, dat is jouw keuze, gelukkig maar dat er genoeg mensen zijn die het wel nog doen . Vind wel dat je even moet bedenken dat (gelukkig) niet iedereen zo is zoals zij...
Nogmaals heel veel succes! Hoop voor je dat het snel over is
Maar helaas.. Het is niet dat ze haar best niet deed hoor, maar ze is wss veel te lief voor hem geweest, en als je hem 1 vinger geeft, neemt ie je hele arm..