paard wil het bit niet loslaten bij afzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

morelia

paard wil het bit niet loslaten bij afzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 11:48

Ik heb even gezocht of ik een soort gelijk probleem tegen kwam, maar kan het niet echt vinden. Mijn paard wil sinds een tijd het bit niet loslaten wanneer ik haar afzadel. Bij het hoofdstel aandoen neemt ze hem zonder problemen zelf aan van de hand, maar bij het afzadelen houd ze haar kaken stijf op elkaar en als ik voorzichtig haar mond opendoe om het bit eruit te halen schiet ze met haar hoofd omhoog. Waarna het bit er wel uitkomt, maar vaak wel even haar tanden raakt.

Ik heb de tandarts er natuurlijk al naar laten kijken, maar alles is prima in orde. Ik begrijp wel hoe het ontstaan is, waarschijnlijk heeft iemand het bit een keer tegen haar tanden laten vallen bij het afzadelen. Ik heb een tijd met een leren bit gereden en zonder bit, maar dit gedrag bleef hetzelfde. Nu doe ik gewoon heel rustig aan wacht tot ze het zelf wil loslaten en hou het bit op een bepaalde manier vast waardoor het zo voorzichtig mogelijk uit haar mond genomen kan worden, maar dat gaat niet altijd zonder dat ze haar hoofd omhoog doet. Graag zou ik willen weten of mensen dit herkennen en wat voor oplossing ze hiervoor hebben? ( Snoepjes aanbieden helpt ook niet ) Ik wil namelijk dat ook mijn bijrijder het zonder problemen kan doen, zonder dat het probleem erger wordt. Iemand suggesties?

troi

Re: paard wil het bit niet loslaten bij afzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:17

Vooral veel geduld hebben.. Ik zou het hoofdstel voorzichtig afhalen een beetje hoog houden (daqt het niet tegen haar tanden aan klapt) en gewoon wachten tot ze haar mond opendoet (en dan heel voorzichtig laten zakken). Kan je eens 10 minuten kosten maar volgens mij is dat echt de enige manier waarbij ze rustig leert dat het niet eng om het bit uit te doen.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:59

Mijn paard had exact hetzelfde probleem, ik heb hetzelfde gedaan als wat Troi beschrijft, gewoon het hoofdstel omhoog houden tot ze zelf het bit uitdoet. En dan uitbundig belonen, eventueel met een stukje appel ofzo erbij. Dat heb ik de eerste drie keer met mijn paardje zo gedaan, en zij laat nu het bit keurig netjes los, zonder problemen.

Succes!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 13:20

Nog meer de tijd nemen dus, geven jullie aan. Ik vind me zelf al aardig geduldig, maar echt tien minuten wachten heb ik denk ik nog niet gedaan ;-) Ik ga er vandaag eens uitgebreid de tijd voor nemen! ( grappig, zie dat het vandaag opeens 32 maart is volgens bokt ;-) )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:36

Neem desnoods voor jezelf een kopje koffie en wat nootjes mee :D

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:34

Geduld, en evt. iets lekkers om te "ruilen" tegen het bit

Ikheetik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:00

veel geduld hebben is denk ik het beste. Maar als hij/zij zijn bit uit heeft, beloon `m dan. Snoepjes werkten niet? kijk dan naar een plekje waar ze het fijn vindt om gekrabt te worden, of doe iets wat ze heel erg leuk vindt? misschien denkt ze na een paar keer wel: hé, als ik het bit uitdoe, gebeurd er iets leuks?
ik ben niet z`n hele grote paarden expert maar misschien helpt het?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:55

Lastig probleem, dat onstaat inderdaad wel eens doordat ze zich zeer doen bij het bit uitnemen. En in hun angst doen ze zich juist elke keer weer pijn waardoor het zich niet oplost.
Zoals je het nu doet klinkt prima. En kun je misschien voorkomen dat ze haar hoofd omhoog doet door een hand op haar neusrug te houden? En als het lang duurt voorzichtig je vinger in de mondhoek steken, net als bij het indoen.
Wat je ook eens kunt proberen, is het bit aan de zijkant losmaken bij het bakstuk, en evt. ook de teugel. Als ze dan haar hoofd omhoog gooit komt het bit niet met alle kracht tegen haar tanden omdat het hoofdstel gewoon mee omhoog gaat. Je kunt ook klipjes gebruiken zodat je niet aan de gesp hoeft te rommelen. Misschien helpt het. Succes! +:)+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:57

Zijn de tanden nagekeken?
veel paarden doen dit omdat ze haken of nog wolfstanden hebben en dan blijft het bit er soms is achterhangen waarna ze panikeren of dat het pijn doet en dan heb je de keer daarop zoiets voor....
Dus al de tandarts al even niet is geweest eerst hem bellen en voor de rest kan je alleen veel geduld hebben en voorzichtig zijn

Edit:
Sorry had volledig over het stuk van de tandarts gelezen in je openingspost.
Negeer het dus maar :+
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 03-04-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:59

ik heb ook eens een pony gereden die dit deed.
ik wachte altijd maar tot hij hem zelf losliet.
hij leek er ook altijd zachtjes op te malen dan (heel lekker voor zijn gebit natuurlijk.
ponny is uiteindelijk verkocht, zou me niet verbazen als hij het nog zou doen.

hij keek er ook altijd zo rustig bij.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:56

Bedankt voor de reacties. Ik merk nu toch dat het niet uitmaakt of ik geduld heb of niet, ze gooit haar hoofd meteen omhoog zodra het hoofdstel van haar oren af is. Ik denk toch dat ergens iets niet lekker voelt . Ik laat de tandarts nog maar eens komen en laat dan wel even zien hoe het precies gaat als ik het bit wil uitdoen. Wie weet is er toch iets wat er aan gedaan kan worden. Bedankt in ieder geval!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:02

[OPG] Paard houdt bit vast tijdens afzadelen, bij wie nog meer?

een heel topic vol paarden die het ook doen.
die van mij houd het bit ook vast na het afdoen van hoofdstel.
wat bij mij wel helpt is om hetzelfde te doen wanneer je een bit in zou doen.
even je vingers er bij in de mond en zo vragen of ze de mond open doen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:05

Bakstuk losmaken aan 1 kant? En pas als het bit dan uit de mond hangt het over de oren trekken?
Denk niet dat ze per se last van haar mond hoeft te hebben, dit is gewoon 1 keer goed mis gegaan met hoofdstel uit doen en daardoor verwacht ze nu elke keer pijn..

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:58

Er is inderdaad niets mis met het gebit of de mond. Ik oefen nu steeds met in en uit doen en het gaat al weer wat beter. bedankt voor de tips!