Trekker/vrachtwagen angst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AhvG

Trekker/vrachtwagen angst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:23

Hooi,
zoals de titel al zegt :mijn pony is ontzettend bang voor een trekker, vrachtwagen of iets anders groots.
toen ik hem een jaar gelden kocht had de oude eigenaar het al gezegt, ben toen ook een buitenritje wezen maken en kwam een Vrachtwagen tegen, maar hij deed toen niet zo heel stresserig als nu. er is niks verkeerd gebeurd in de tussen tijd, maar sinds ik hem heb gaat hij er vandoor als ik een trekker of iets tegen kom. ik krijg hem dan ook met moeite stil.

iemand heeft me verteld om hem gewoon aan een trekker vast te binden en aan te zette, dit leek me niet echt een leuke manier :o
het leek me dat hij dan eerder nog erger gaat flippen?

hoe kan ik het volgens jullie oplossen?

hanny_jelke

Re: Trekker/vrachtwagen angst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:26

ja dat is een goede.
ik ga altijd met een groep koetsen mee.
dan zet ik die van mij klem tussen de koetsen (wel ruimte genoeg hoor)
dan kan ze geen kant op.
blijf tegen haar praten een beloon haar door in de maanen te kriebelen als de trekker of vracht wagen voor bij is :P

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:31

Ja als ik met andere ben gaat het ook goed, dan parkeer ik hem gewoon in een reet van een ander :P
maar ik zou ook wel een keer met hem alleen willen, en niet altijd op iemand wachten of die ook wil ofzo :S

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:50

haha ja snap ik wij gaan standaart de zelfde dagen en de zelfde tijden :P

AniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:51

Ik kijk ook even mee, die van mij heeft hetzelfde.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:52

En die van mij ook.. die keert om een gaat regelrecht naar huis. Niet meer te stoppen..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:03

trainen trainen en trainen, net als rijden en als het trailerladen
zoek wel goede hulp hierbij, je moet namelijk wel weten hoe hiermee om te gaan, het gaat ook om jouw leiderschap, juist en je pony zal een nare ervaring gehad hebben. Ga er mee aan de slag, ik weet niet waar je vandaan komt, maar bij de balinghof hebben ze leuke trainingen of bij de club van Emiel voest en zo zijn er nog meer adressen waar je hulp kan vragen. Zie het ook als een kans om te leren, voor jou en je pony, jullie zullen daarna elkaar veel beter begrijpen en jij zult een betere leider zijn voor je pony.
succes !

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 11:14

Mijn pony staat in haastrecht maar ik heb het er voor over om een stukje te rijden, dit schild voor mij een hoop, en mijn pony hoeft niet zo te stressen. ik zal gelijk op internet zoeken ! dankje !

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:05

Heel vervelend, en herkenbaar.

Ik zou onder geen beding het advies opvolgen om hem vast te zetten aan een trekker en dan aanzetten.
Das pas traumatisch!!! En je maakt het alleen maar erger.

Die van mij heeft zelf iets gevonden waardoor ze het kan hendelen.
Ze gaat een inrit van een woning of zo in als ze een trekker ziet aankomen (geheel uit zichzelf) en met haar gezicht naar de weg staan zodat ze de trekker wel kan zien. Dan is ze maar 1 meter meer verwijderd van de enge trekker, maar ze heeft dan het gevoel te kunnen vluchten indien nodig.
Wanneer dit niet mogelijk is, gaat ze stilstaan (trillend op d'r beentjes als een gek). En zodra de trekker voorbij is gaan we weer verder.
Als ik haar op zo'n moment dwing door te lopen en niet aan te stellen raakt ze ik paniek en dan is het hek van de dam. Dan is het mega draaien en rodeoen.

Dit heeft overigens wel tijd nodig gehad, ook voor mij om haar logica hiervan in te zien en te begrijpen dat ik haar beter haar gang in dit geval kan laten gaan. De angst zal er nooit gaan. Dit was een goede les voor mij om te leren luisteren naar mijn paard.

Is er een trekker aanwezig op stal? Dan zou ik op eigen terrein gaan oefenen. Paard in de bak/paddock, trekker starten (natuurlijk niet te dicht bij in het begin), indien je paard niet over de kook raakt een stukje rijden.
Elke keer als het ene weer iets beter gaat, ga je een stapje verder. Je moet niet te snel willen!! Zoals ik al zei, de angst voor trekkers zal denk ik nooit helemaal verdwijnen, maar door dit soort trainingen zal het later veel beter te hanteren zijn. :o
Die van mij is op eigen terrein hierdoor veel minder bang geworden en gaat zelfs langs een stilstaande, draaiende trekker. Welliswaar niet geheel gerust, maar dat maakt ook niet uit. Ze doet het en ik ben dan trots op haar. :o

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:18

Geef hem de tijd!
Oefenen bij stilstaande auto.
Lang touw eraan doen en de pony op zijn eigen tempo op het grote gevaarte af laten gaan. Hij moet zelf ontdekken dat het niet eng is.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:55

0opeeto0 schreef:
Geef hem de tijd!
Oefenen bij stilstaande auto.
Lang touw eraan doen en de pony op zijn eigen tempo op het grote gevaarte af laten gaan. Hij moet zelf ontdekken dat het niet eng is.

Hij is niet bang voor auto`s :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:41

Vraag aan je staleigenaar of hij een draaiende trekker in de bak, of ergens anders met genoeg ruimte eromheen, wil zetten en ga er dan naast oefenen, steeds stukje dichterbij en doe zelf net of die trekker er niet staat.
Niet gaan sussen met lieve praatjes, gewoon je mond houden of alleen maar ho zeggen zachtjes. Lang touw aan je halster en dan er langs er naast er omheen, noem maar op! Wees creatief maar wel veilig.
Hou je paard niet vlak bij het halster vast maar gewoon aan een lang touw, let op dat hij er niet op staat, maar laat hem zelf uitzoeken hoeveel ruimte hij nodig heeft.
Doe je de bak dicht kan er ook niks gebeuren mocht ie onverhoopt aan het rennen gaan.
En verder inderdaad neem de tijd en laat m ontdekken dat trekkers niet bijten. ;)
Als hij wat moediger wordt ga je pal naast de trekker staan en vraag m zachtjes of hij naast je wil komen staan. Zo doe je dat een paar dagen achter elkaar en dan wordt het al een stuk minder eng.

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 21:55

De boer, (staleigenaar) heeft trouwens ook nog een klein trekkertje, om e bak te slepen. misschien dat ik het daar eerst mee kan oefenen ? of kan ik beter gelijk met de grote doen ?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:56

Hmm en ik vraag me dus af of het helpt om in de bak een trekker te zetten. Helpt dat als je 1 op de weg tegenkomt?

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 21:58

berdien85 schreef:
Hmm en ik vraag me dus af of het helpt om in de bak een trekker te zetten. Helpt dat als je 1 op de weg tegenkomt?

Ja maar als je nou eerst in de bak oefend en daarna buiten oefend :o

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:59

Ja dat bedoel ik ook.. ik heb dat voorgesteld maar de eigenaar denkt dat hij buiten dan nog steeds hysterisch zal doen..

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:00

zet het trekkertje in de bak en loop er eerst een paar x langs zonder draaiende motor! en als dat goed gaat zet je de motor aan en dan vraag je een x of de staleigenaar rustig een klein stukje wilt rijden enz..
Ik zou zeggen begin daarmee!

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:02

berdien85 schreef:
Ja dat bedoel ik ook.. ik heb dat voorgesteld maar de eigenaar denkt dat hij buiten dan nog steeds hysterisch zal doen..

Het paard voelt zich waarschijnlijker veilger en zekerder op ´eigen´ terrein.. De bak geeft meestal meer vertrouwen bij paarden! (iig op ´eigen´ terrein)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:03

De pony merkt aan jou hele houding dat jij het spannend vindt wat er gaat gebeuren als dat grote gevaarte er aan komt.
Daar kan de pony ook heel erg sterk op reageren.
Als de pony niet bang is in een groep zie ik het "gevaar" niet in als je alleen bent..
De tip van StalDuijndam is een goede!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:03

precies, stuk veiliger dan op straat gaan oefenen!
je moet ergens beginnen en maak het stratpunt dan zo veilig mogelijk. Als je gelijk met iets engs begint en het gaat dan fout ben je verder van huis dan iets makkelijks wat goed gaat oefenen...
Jij kunt het dan wel niet eng vinden maar je paard is de leading factor in deze.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:09

meggiemeg schreef:
De pony merkt aan jou hele houding dat jij het spannend vindt wat er gaat gebeuren als dat grote gevaarte er aan komt.
Daar kan de pony ook heel erg sterk op reageren.
Als de pony niet bang is in een groep zie ik het "gevaar" niet in als je alleen bent..
De tip van StalDuijndam is een goede!

Dit was ik indd nog vergeten te zeggen :Y)
Mij zusje ging altijd heel erg gespannen zitten als er een hond op haar en dr verzorgpaard af kwam!
Ik heb haar toen met het gespannen zitten geholpen en daarna had ze er nog weinig last van!
Of er moest een super grote hond aankomen dan trok het paard alsnog een sprintje!

Zelf zorgen dat je een ander aandachtspunt hebt en je paard gewoon stimuleren met een stem!
Ik ging altijd overdreven hard praten tegen het paard waar ik op zat!
& zei altijd LET OP! Als het desbetreffende voertuig van achteren komt dan meld ik ook even wat het is: skeelers, fietser, auto, tractor!
& het paard reageert er wel op :Y)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:10

Ja het zal ook aan mij liggen, dat is juist 't probleem.. Zelf niet gespannen zitten..

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:19

berdien85 schreef:
Ja het zal ook aan mij liggen, dat is juist 't probleem.. Zelf niet gespannen zitten..

Dat is vaak ook het probleem!
Je ziet het ook in kudde gedrag als 1 paard een beetje verschiet is de rest meteen alert om in het ergste geval meteen te kunnen vluchten!
Als jij ziet dat er een tractor aan komt ga jij meteen denken dadelijk verschiet mijn paard!
Jou houding wordt dan waarschijnlijk meteen gespannen en je pony wordt alert en ziet de tractor aan komen en verschiet dan waarschijnlijk ook!

Je moet op dat moment juist op je houding letten! Niet naar voren gaan zitten en een knijpende beweging gaan maken met je benen.. Niet opeens veel druk op je teugels zetten enz.. en zelf goed rustig door blijven ademhalen!
desnoods zing je een liedje!

AhvG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 22:36

Het gaat meestal indd om je houding,
maar toen ik hem net had wist ik niet dat hij ervandoor ging en zat dus heel relaxed..
nu ook als ik er naast loop, ben ik echt niet gespannen of bang. mijn moeder daarin tegen.. xD
maar meestaldenk hij alleen maar: Trekker? RENNNNEN ! Maarja het blijft een vluchtdier...
Maar ik ga de boer maar eens lief aankijken :P

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:21

berdien85 schreef:

Die kans is groot, maar je moet ergens beginnen om de angst te verminderen en dat kan alleen op eigen terrein...... Op een rustige manier met een leider (jij dus) naast hem die hem "verteld" dat er niets is om bang voor te zijn.
Je kan moeilijk op straat aan een trekkerrijder vragen stil te gaan staan en langzaam rijden lijkt me. Deze angst is echt niet in 1 keer verdwenen als het al helemaal gaat verdwijnen. Jij bent degene die het leefbaar voor jezelf en je paard kunt maken. Steek er tijd en vooral geduld in.

Lees mijn eerdere stukje nogmaals

O, ik zie nu dat deze reactie niet van TS is.