''probleem paard''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Summmer

''probleem paard''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:31

laat ik maar gewoon bij het begin beginnnen.

mijn paard heeft altijd problemen met op de wei gezet te worden, of er afhaald.
ze probeert (9 van de 10 x lukt het ) weg te rennen.
ze kan bij ons gewoon de 'grote'weg op. dit is ook al heel vaak gebeurt. Altijd heel erg schrikken maargoed.
ze rent gewoon weg. ze heeft geen respect voor mij. luister niet. doet wat ze wilt.
ze is supersterkt en kent haar eigenkracht.

heb heel vaak tips gekregen, vanalles, van touwhalster en hoofdstel en. zweep. terug draaien. opstal laten staan, met 2 mensen, met lokpaard, etc etc. nix helpt .

het wordt alleen maar erger.
ik weet niet waarom ze niet de wei op wil . en waarom ze er zo snel af wil.

we hebben een kudde met 12 paarden. Mijn paard is het drukste... altijd aggersief naar andere.
etc. etc.

zoals ik het nu allemaal vertel lijkt het allemaal wel mee te vallen.

maar het is gewoon supervervelend.

longeren is dus ook een groot probleem.

Maar mijn vraag is dus eigenlijk.

heeft een ervaring hiermee. en heeft iemand echt goede tips voor. mij.

en weet iemand, een persoon die ik daarvoor kan insschaken om me te helpen??

het ligt natuurlijk ook aan mezelf, ik kan niet mijn paard van dit alles de schuld geven, maargoed ik wil toch mijn paard zonder pproblemen van de wei af te halen, en er op te zette.

alvast bedankt.

ps. dit is sinds een maand ong. bezig, en dat bijna iederedag.

pps. ik hou wel superveel van haar. en rijden gaaat wel echt. goed.

AdnerB

Re: ''probleem paard''

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:33

mischien je paard uit de kudde halen en appart zetten met het paard waarmee zij het het beste kan vinden?mischien is ze te dominant/bang tegen andere paarden waardoor zij het zichzelf moeilijk maakt..succes ermee

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:36

Summmer schreef:

eh, snap niet helemaal wat deze zin ertussen doet ;)
Maar het klinkt alsof je moet werken aan "aan welke kant van het touw de leider zit"
Is ze verder (op stal of wedstrijd oid) wel braaf aan het halster?
Je kan je eens verdiepen in werken aan de hand, d.m.v. een cursus of boek over grondwerk enzo?

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:38

hallo.

ik denk niet dat jou paard jou als leider ziet ik denk dat je daar eerst aan moet gaan werken.
door middel van grond werk en lichaams taal etc...
daar zal je een heel stuk verder mee komt als je vragen hebt kan je pben grsharon

Summmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 20:49

het probeleem is vooral als aan het halster is en ik ernaast loop. ze is opzich ook nog best groot en sterk, en ik krijg haar niet goedgehouden.

met zadel en hoofdstel en ik erop gaat super.

met longeren. doet ze dus
het eerste als ik haar probeer in eenrodnej om me heen te laten lopen is plotseling vet hard wegrennen, dan hou ik haar dus niet, en rent ze door de bak met de longe achter haar. aan .

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:57

Ik zou een cursus freestylen adviseren, dan wordt de rolverdeling heel goed duidelijk. Je leert daar ook zien wanneer ze over je heen gaat lopen, met hele kleine dingetjes die je anders niet opvallen. Over je heen lopen gaat nl. heel onopgemerkt, voordat die grotere dingen gebeuren die jij noemt. Het begint al met schuren tegen je schouder (en dat toelaten) je iets opzij laten duwen (degene hoogst in rang laat de ander bewegen). Iets voorbij jou lopen bij het aan de hand laten lopen naast je.

Ik keek even in je profiel. Mag ik zeggen dat ik denk te zien op je foto's dat je je paard aan het bit vastmaakt aan die balk (touw met musketon of paniekhaak aan het bit). Mijn bijrijdster heeft dat ooit gedaan, en 'gelukkig' brak alleen het hoofdstel, niet mijn merrie haar kaak. Echt, nooooit doen. Heel erg gevaarlijk.

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:00

hmmm ok maar longeer je haar met halster dan of hoofstel of ??
en als je je longeerlijn nou gewoon aan de binnenste bitring vast maakt meestal trekken ze 1keer en dan doen ze het niet meer hoor gr sharon

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:08

wilou_sharon schreef:
hmmm ok maar longeer je haar met halster dan of hoofstel of ??
en als je je longeerlijn nou gewoon aan de binnenste bitring vast maakt meestal trekken ze 1keer en dan doen ze het niet meer hoor gr sharon

Dat zou ik niet doen, dan heb je alleen maar kans dat ie naar binnenkomt omdat er zo'n druk op de binnenste bitring komt..

Ts: Ik zou eerst bezig gaan met het onderwerp leiderschap. Denk dat jou paard gewoon niet weet wat ie aan jou heeft en dat jij moet zeggen wie de baas is en wat er gebeurd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:18

Het paard in deze is niet het probleem, maar jij zelf. Jij bent niet de leider van de 2 en daarom kan het paard dit alles doen.

Je kunt grondwerklessen nemen om de signalen te herkennen en weten wat je kunt doen om deze dingen te voorkomen. Werk eerst aan je leiderschap naast het paard, alvorens er op te gaan zitten. Velen hebben wel leiderschap op het paard, maar als ze er naast staan niet. Vooral met een grote weg in de buurt waar het paard regelmatig naar toe rent, maakt ook de situatie levensgevaarlijk.
Ik lees dat je 15 jaar bent, haal er ten eerste een volwassene bij, ik vind het onverantwoord dat een meisje van jou leeftijd met een paard wat ze niet kan houden rond loopt, zeker als dit voor derden ongelukken kan veroorzaken.
Huur een grondwerk instructeur die je hiermee kan helpen, ga niet zelf aanmodderen, vaak werkt dit alleen maar averechts, omdat je niet weet wat je aan het doen bent. Met hulp bereik je heel wat meer, want het paard ziet jou totaal niet als leider en om dat om te buigen heb je hulp nodig.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:11

AP -> OPG

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:40

Balingehof dat zou ik je aanraden, die zijn echt super met dit soort problemen!

Summmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 15:16

Ik heb al iemand gerelgeld, ze is nu niet meer alleen by mij vervelend maar dus ook bij volwassen mensen, bij iedereen en iedereeen krijgt haar ook niet gehouden.

die man wat we nu hebben gevraagt. is heel goed met dat soort. paarden.

toch bedankt voor jullie tips.

xxx

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:09

_l_amanda_l_ schreef:
Summmer schreef:

eh, snap niet helemaal wat deze zin ertussen doet ;)
Maar het klinkt alsof je moet werken aan "aan welke kant van het touw de leider zit"
Is ze verder (op stal of wedstrijd oid) wel braaf aan het halster?
Je kan je eens verdiepen in werken aan de hand, d.m.v. een cursus of boek over grondwerk enzo?

ik ben het er wel eens dat je je hierin moet verdiepen. Mijn paard liep altijd weg in de wei en als ik haar had bleef ze stok stijf staan. Of ze ging steigeren. Nou toen had ik een mooit probleem. Ik ben met haar toen begonnen in het freestylen van emiel voest. Dat heeft uiteindelijk heel goed geholpen.
ja ik kan alleen zeggen je goed te gaan verdiepen in het grondwerken;)

succes!

BenWLOVER