Diverse prijzen van paarden, wat maakt het verschil?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeAndManuel

Diverse prijzen van paarden, wat maakt het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:55

:wave:

Regelmatig zit ik op sporthorses te kijken naar paarden.
En mijn ouders en ik zijn al op verschillende stallen wezen kijken..
Maar de vraagprijzen van vele paarden lopen zo erg uit een..

Hier een paar voorbeelden.
5 jarige - L springen - Opgeleid door proffesionele stal - 17 duizend euro
8 jarige - Keurmerrie - M1 dressuur en L springen - 9 duizend euro
5 jarige - L dressuur en L springen - 7000
5 jarige - Nog ietsjes groen onder zadel, laat goede sprong zien- Gereden door ZZ-licht amazone - 7000 euro...

Alleen zijn rond de 164 tot 168 cm.. Zijn klinisch en rontgenlogisch goedgekeurd..

Wat maakt nou precies het verschil in pijs.. kan iemand me dat uitleggen..?

Ik hoop trouwens dat het hier goed staat?!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 30-03-10 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

cissy

Re: Wat maakt het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:57

afstamming misschien? bewezen ouders?

MeAndManuel

Re: Wat maakt het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:01

Ja okee..
Uhm even denken..
de eerste is een Guidam X Ferro
2e. van Democraat
3e Eurocommerce Tampa
4e Lancelot

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:11

Vermogen telt ook wel. De 1 loopt in het L, maar heeft het vermogen tot veel meer. De ander loopt in het L en komt rond met een paar balken..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:20

uitstraling, bouw, kleur etc telt uiteraard ook mee. Professionele stal zal paarden hoger inzetten dan particulier, of juist andersom...
Je weet toch niet waarop ze de prijs baseren, het is uiteindelijk maar wat de gek er voor wil geven!
Ik vind ze nogal prijzig moet ik zeggen.... :oo

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:31

Ja das indd wel waar.. wat de gek er voor geeft klopt indd wel ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:22

Merries zijn ook over het algemeen iets duurder dan ruinen. Potentieel om nog te fokken is ook een deel van de waarde.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:30

Citaat:
Wat maakt nou precies het verschil in pijs.. kan iemand me dat uitleggen..?

de eigenaars =)

princessleia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:39

kwaliteit van afstammeling
verkopende partij (grote naam in sport of particulier
gangen/ springkwaliteit
maat
afwijkende standen
gezondheid
getraindheid of behaalde resultaten
en vooral de correctheid van bouw

Bellona_K

Re: Diverse prijzen van paarden, wat maakt het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:56

Misschien zit er niet zo veel verschil in de paarden.. Ze komen op mij allemaal over als goede, gezonde jonge paarden met vermogen voor dressuur en / of springen.

Ik denk bij paarden eigenlijk altijd zo; het is maar net wat de gek er voor geeft..
Want misschien is dat paard van 17.000 helemaal geen 17.000 waard, maar proberen de verkopers er een 'gek' (niet al te letterlijk nemen ;) ) voor te vinden die daadwerkelijk 17.000 neer gaat tellen.

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:50

Ik ben een half jaar geleden ook op zoek geweest naar een jong paard die zadelmak moest zijn. En sluit me aan bij de rest. Het is maar wat iemand er voor geeft. Tuurlijk zit er verschil in bouw, vermogen, gangen en uitstraling. Om nog maar niet over rij eigenschappen en afstamming te spreken. Maar soms kan je het als 'leek' er niet aan af zien. Ik kwam twee 4 jarige paarden tegen redelijk groen(een beetje zadelmak, lekker vaag) ene was 6000 euro en andere 8000. Die van 6000 was iets klein, super mooie vacht en maakte een mooie sprong, maar wel vos. Die van 8000 sprong met meer vermogen(zo op het oog) maar had nauwelijks manenen een geschuurde staart en was ook iets kleine rond de 1.60m. Dus je doel maakt dan ook weer uit. Aangezien de duurdere er hier nu niet mooi uit zag. En dan waren er nog paarden die ook 4 jaar, zadelmak en ingereden waren en bijvoorbeeld 4000 euro zijn.

Lastig dus.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:44

en ligt er ook aan hoevaak een paard al verhandeld is.

Zo viel mij oog in september 2009 op een leuke zwarte hengst van 2 jaar, leuk papier, leul paard, vp zat tussen de 3 en 5.000 euro (precies weet ik het niet meer)
Poosje later kom ik het paard weer tegen, andere kant van NL, vp stond er niet bij, maar later via een veiling verkocht worden.
Onlangs op een buitenlandse site, en stom toevallig vandaag wederom buitenland, maar dan een ander land, met een vraagprijs tussen 10 en 15.000 euro...
In 6 maand is de prijs 5 X over de kop gegaan....
ben benieuwd wat het vervolg is... verwacht wel dat hij weer verkocht zal worden.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:39

Kylyco schreef:
Ik ben een half jaar geleden ook op zoek geweest naar een jong paard die zadelmak moest zijn. En sluit me aan bij de rest. Het is maar wat iemand er voor geeft. Tuurlijk zit er verschil in bouw, vermogen, gangen en uitstraling. Om nog maar niet over rij eigenschappen en afstamming te spreken. Maar soms kan je het als 'leek' er niet aan af zien. Ik kwam twee 4 jarige paarden tegen redelijk groen(een beetje zadelmak, lekker vaag) ene was 6000 euro en andere 8000. Die van 6000 was iets klein, super mooie vacht en maakte een mooie sprong, maar wel vos. Die van 8000 sprong met meer vermogen(zo op het oog) maar had nauwelijks manenen een geschuurde staart en was ook iets kleine rond de 1.60m. Dus je doel maakt dan ook weer uit. Aangezien de duurdere er hier nu niet mooi uit zag. En dan waren er nog paarden die ook 4 jaar, zadelmak en ingereden waren en bijvoorbeeld 4000 euro zijn.

Lastig dus.

8000 euro voor een 4-jarige van 1.60 m met zomereczeem?! :oo
Dat lijkt me er toch vér over hoor. Wie betaalt dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:00

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Re: Diverse prijzen van paarden, wat maakt het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:02

Verschil in prijs lijkt me voornamelijk kwaliteitsverschillen. ;) Paard met potentie/kwaliteit is gewoon veel meer waard dan een netjes aangereden doorsnee paard.

En bovendien moet je ook gewoon lef hebben. 't Is maar net wat een gek ervoor geeft.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:36

smeetjoew schreef:
Verschil in prijs lijkt me voornamelijk kwaliteitsverschillen. ;) Paard met potentie/kwaliteit is gewoon veel meer waard dan een netjes aangereden doorsnee paard.

En bovendien moet je ook gewoon lef hebben. 't Is maar net wat een gek ervoor geeft.

klopt maar toch vragen sommige mensen maar wat.. geen idee van hoe of wat. Er staan toch heel wat miskukkels op MP waar echt groot geld voor gevraagd wordt en dan is het niks bijzonders... >;)
Maar zolang mensen het ervoor blijven uitgeven zal dat zo blijven!