Ik vind het moeilijk om altijd even kordaat te zijn. Op zich geef ik er niet om dat ze aan m'n jas zitten te sabbelen, of dat ze met hun neus aan me plakken. Sunn en Roos zijn altijd zo geweest en dat vond ik juist zo leuk aan hen. Ze zijn geweldig aanhankelijk!
Maar nu heb ik het gevoel dat het uit de hand loopt... Met eten de wei in komen, is vertrappeld of verdrumd worden. Als ik een tik geef, draaien er twee konten mijn richting uit. Vandaar dat ik altijd, al is het enkel om me zelfverzekerder te voelen, een zweepje meeneem. Maar van zodra ze die zien, draait er ergens een knopje om en zie ik ze in geen uur terug bij mij staan.
Al bij al, ik weet niet goed, hoe en wanneer ik hen moet straffen of belonen en wat ik wel en niet mag toestaan.
NiKip
Geplaatst: 30-03-10 16:26
Het ligt allemaal aan je lichaamstaal. Je kan wel een tik geven, maar als je die niet ondersteunt met een juiste lichaamstaal dan werkt het niet. maak jezelf groot schouders en naar achteren, dat is al het halve werk ook al voel je jezelf niet zo zelfverzekerd, moet je laten lijken alsof je dat wel bent.
Johanna59
Geplaatst: 30-03-10 16:31
Dit gedrag is ontstaan door het geven van lekkers. Paarden en ponies houden niet zozeer van de mensen ( al hoewel deze dat wel graag denken) maar van het lekkers dat een mens voor hem meeneemt!! Als je altijd lekkers hebt gegeven, paardensnoepje, brokje of een wortel, en je stopt hiermee, dan worden ze gefrustreerd. Een paard hoeft helemaal niet beloond te worden met lekkers. Zijn gewone voerbeurten zijn voldoende. Verder begrijpt hij het heel erg goed, als je hem prijst met je stem, of een klopje geeft. In jou geval, gewoon doorzetten en geen lekkers meer geven. En je handelt juist, door een zweepje mee te nemen. Maar, dan moet je ook zelf volhouden, met alleen belonen met stem of een aai. Anders helpt het niet.
als ik jou was zou ik dit filmpje bekijken! Heb ik zelf 1 minuut geleden voor t eerst gezien, maar lijkt me wel handig voor jou http://www.youtube.com/v/jgFSYQd1Hw0
prijs ze als ze iets goed doen en wees streng als ze iets fout doen zo gaan zo de link legge wat wel en niet getolereerd word maar het prijzen is wel erg belangrijk als je grenzen gaat leggen en let erg op je lichaamshouding door je lichaamshouding kunnen paarden ook heel nerveus van jouw worden zonder dat je het door hebt en kan op die manier allerlei reacties uitlokken maar ook positieve reacties dus dat is ook heel belangrijk