poetsen en vaststaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjarine

poetsen en vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 16:52

Vorig jaar heb ik mijn paard gekregen en ben er heel erg blij mee, maar ze heeft zo als ieder paard een paar minpuntjes.

Vorig jaar in de zomer ging ik haar met een vriendin poetsen. We hadden haar aan de buitenkant van de stal vastgemaakt, (het was niet zo'n schuifdeur maar gewoon een hoog hek). Het ging lange tijd goed, todat ze het hele hek er uit heeft gescheurt en daarmee de hele stal is afgelopen. We hebben haar losgemaakt en alles weer terug gezet, maar ik kan haar niet vastzetten. Bij het wassen en poetsen is het zeer vervelend. Ze heeft een ruime box en loopt als ik haar niet vast houd alle kanten op.

er is wel mee te leven, maar het zou handig zijn als ze op z'n minst blijft staan.

weet iemand wat ik hier mee kan? ;)

groetjes,

sjarine

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:09

Hmm... Ik denk dat hier al wel wat topicjes over zijn.
Maar dit is wat ik heb gedaan: als je ergens een ring hebt of iets anders dat ook maar een beetje kan functioneren als vastbindplek, haal je het touw waarmee je poetst erdoor heen en houd je vast. Wanneer zij druk geeft op het touw houd je gewoon vast. Zo denkt ze dat ze vast staat en geef je haar de gelegenheid eraan te wennen, maar wanneer de situatie gevaarlijk wordt en ze eraan gaat hangen kun je toch loslaten. Ik zou dit voorlopig op een andere plek oefenen dan de plek waar ze de eerste keer de boel heeft gesloopt :P, op die manier heeft ze in ieder geval niet al bij voorbaat een naar gevoel op de plek waar ze staat. Ik denk in ieder geval dat het best traumatisch voor haar toen ze zich los probeerde te rukken!
Dan is het natuurlijk ook nog heel belangrijk om lekker rustig te poetsen en aaien (en eventueel lief stemgebruik) wanneer ze rustig stilstaat. Je kunt ook, wanneer ze aanstalten maakt om aan het touw te gaan hangen of teveel druk gaat geven, reageren met een streng geluid of stoppen met aaien of iets dergelijks.
Ik zou niet gaan oefenen met snoepjes etc, ze moet zich op jou focussen en niet op het eten dat je in je zak hebt.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:01

Ja, ik vind wat Palouse zegt een hele goede oplossing. Je kan het daarmee rustig opbouwen, eerst heel kort en belonen als het goed gaat. Sommige paarden gaan hangen, niet omdat ze het eng vinden maar juist omdat ze dan aandacht krijgen. Lang geleden hadden wij een pony op stal die weinig aandacht kreeg, en als hij het kreeg dan ging hij hangen. Toen zorgden we dat hij in een veilige omgeving vast stond. (bv in de lege rijbak). Dan rustig poetsen enzo, maar zodra hij ging hangen: gewoon rustig weglopen. Als jij zo doet, krijg je geen aandacht. Als hij braaf is, meteen terugkomen en belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:05

Bovengenoemde oplossing lijkt mij ook prima.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om zo goed op te voeden dat hij niet meer wegloopt als hij los blijft staan. Onze pony ging vroeger ook wel eens hangen. Totaal niet in paniek, maar even hangen, tot het touw brak en als hij los was bleef hij staan.
Wij hebben hem uiteindelijk geleerd om gewoon los te staan.
Neerzetten in de poetsplaats/gang oid en iemand die hem aan het halstertouw vasthoud. Bij elk stapje dat hij zet corrigeren zodat hij weer staat zoals hij stond voor het stapje. Daar moet je wel erg consequent in zijn, maar op den duur konden we hem prima los laten staan. We sloegen wel altijd het halstertouw om de hals, zodat je hem snel weer vast hebt als hij toch een stapje mocht zetten.

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:45

Blijheid schreef:
Bovengenoemde oplossing lijkt mij ook prima.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om zo goed op te voeden dat hij niet meer wegloopt als hij los blijft staan. Onze pony ging vroeger ook wel eens hangen. Totaal niet in paniek, maar even hangen, tot het touw brak en als hij los was bleef hij staan.
Wij hebben hem uiteindelijk geleerd om gewoon los te staan.
Neerzetten in de poetsplaats/gang oid en iemand die hem aan het halstertouw vasthoud. Bij elk stapje dat hij zet corrigeren zodat hij weer staat zoals hij stond voor het stapje. Daar moet je wel erg consequent in zijn, maar op den duur konden we hem prima los laten staan. We sloegen wel altijd het halstertouw om de hals, zodat je hem snel weer vast hebt als hij toch een stapje mocht zetten.

Dit lijkt mij inderdaad ook een hele goede manier!

Maeh

Re: poetsen en vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:02

Blijheid, dat lijkt me ook een goede oplossing. Maar dan voor erbij, snap je? Ik vind dat ieder paard gewoon vast moet kunnen staan. Er blijven toch altijd situaties waarin het nodig is om het paard eventjes vast te zetten zonder dat het in het touw gaat hangen.
kschulte, jouw manier lijkt me ook goed! TS moet denk ik zelf maar bekijken of het paard hangt uit paniek of uit aandachtrekkerij.

sjarine

Re: poetsen en vaststaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:54

bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker wat mee!