Mijn paard heeft de laatste maanden last van baldadige acties. Zij is totaal niet voorzichtig met haarzelf en heeft al twee keer in twee weken haar mond open gehaald, de eerste keer zou ze een ander paard bijten. Ze hapte naast de spijlen maar haar tandvlees schaafde langs een van die spijlen waar een scherp stukje aan bleek te zitten dus was flink open. Dat geneest goed gelukkig en snel maar nou had ze zaterdag weer zoiets ze was los in de buitenbak, draait zich om en knalt vol met haar mond op de paal van de ingang van de bak. Eerst dacht ik dat er niks aan de hand was maar ze deed haar mond steeds open, toen ik keek zat alles onder het bloed en had ze een scheur in der lip (zoals bij ons 'tand door de lip') een maand geleden had ze allemaal wondjes op haar been en was het heel dik en warm, overigens nog steeds een raadsel hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen. Nou vroeg ik me af komt dit door de lente dat ze zo onvoorzichtig is met haarzelf of heeft het een andere reden, of totaal geen reden..?!
bijvoegsel: ze is normaal altijd wel voorzichtig, ik ken het type paard wat altijd wat heeft maar zij heeft dat totaal niet daarom verbaasd het me zo.
Mag ik vragen wat voor ras je paard is, hoe oud en of er onlangs iets veranderd is in haar omstandigheden (andere stal o.i.d.)?
_hill_
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-10 15:17
nrpsje, 11 jaar en vorig jaar in april verhuisd van stal.
ElsB
Geplaatst: 29-03-10 16:19
Als ze dit gedrag al maanden heeft lijken het mij geen 'lentekriebels'. Hoewel alle incidenten in je bericht genomende incidenten in de afgelopen maand waren en dan zou het weer wel kunnen. Als ik goed tel gaat het om vier incidenten, verspreid over langere tijd? Dat kan natuurlijk gewoon toeval c.q. domme pech zijn. Drie van de vier incidenten hebben te maken met haar hoofd; verkeerd inschatten van afstand van haar hoofd tot een voorwerp misschien? Heb je soms haar tastharen rond de mond afgeknipt? Een andere mogelijkheid: heb ik het goed dat bij alle incidenten andere paarden in de buurt waren? Ging het in dat geval om (een) specifiek(e) paard(en), waar zij een hekel aan zou kunnen hebben? Sorry dat ik meer vragen dan antwoorden voor je heb, maar om het gedrag van een paard te kunnen begrijpen moet je je heel goed verdiepen in de omstandigheden waaronder dat gedrag zich voordoet...
_hill_
Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-10 17:44
Het gaat om drie incidenten, even heel kort samengevat: 1. tandvlees wondje 2. tand door lip 3. achterbeen toegetakeld, reden onbekend maar het kan niet door schopperij zijn veroorzaakt aangezien het kleine schaafwondjes waren, het leek er overduidelijk op dat ze ergens heeft vastgezeten maar waar..
Bij het tandvlees incident was er wel een ander paard bij, deze staat in een opfok box en heeft dus van die lange spijlen met een paar openingen. Tand door de lip stond ze alleen in de bak en was ze wat aan t vliegen, misschien door de joligheid van de laatste tijd niet goed opgelet met draaien op haar achterbenen
Ik heb haar tastharen niet afgeknipt dus hier kan het ook niet aan liggen misschien is ze gewoon wat joliger dan anders?! Door de plotselinge temperatuursverschillen of de vele zon. En dat ze gewoon voorzichtiger moet zijn met zichzelf
hoe bedoel je een lichamelijke kwestie? Dat ik er een veearts bij moet laten komen? Ze eet verder goed, is vrolijk, glimt mooi en kijkt helder uit haar ogen. Meestal als ze ziek is ziet ze er heel anders uit.