Paard met ADHD

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

breggeltje83

Paard met ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:42

Hallo,

Ik kan wel wat hulp gebruiken.
Mijn paardje is zo ontzettend druk dat ik vermoed dat hij ADHD heeft, als een paard dit kan hebben.
Dit is eigenlijk alleen lastig met rijden, verder kan ik er prima mee leven.
De eerste 10 minuten rijden is stappen nagenoeg niet te doen (alleen snelwandelen en dribbelen)

Heeft iemand een idee of tip hoe ik hier mee om kan gaan?

Aan het voer kan het niet liggen, brokken of iets dergelijks krijgt hij nagenoeg niet.
Alleen een handje voor het idee, zodat hij niet als enige geen voer krijgt.
Uiteraard wel hooi en kuil.

Wie kan mij hier mee helpen???

kellyvdh90

Re: Paard met ADHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:02

Nee ADHD bij paarden bestaat niet. Wel drukke paarden die hoog in het bloed staan. Ik weet niet wat je voert? en hoe vaak/veel je paard buiten komt? Beste voor zenuwachtige paarden is veel buiten weinig krachtvoer veel ruwvoer, evt zijn er ook suplementen, maar niet alles is toegestaan volgens het doping regelement....

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:08

Longeren voor het rijden?
Moet ik met mijn halfbloed ook doen anders vlieg ik er zeker af ;)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:20

Zit voor de rest het tuig goed (bijv zadel)? Als dit ongemak veroorzaakt kunnen ze hier ook flink kriegelig van worden natuurlijk. Ik zeg niet dat t zo is, ik verzin gewoon mee voor je.
Anders misschien (als je medische dingen etc uit kan sluiten) net zo lang losstappen tot hij wèl ontspannen rondloopt en rustig blijft, en dàn stoppen (= zijn beloning). En dat steeds verder uitbouwen.
Komt hij idd genoeg buiten?
Genoeg afwisseling?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 06:20

breggeltje83 schreef:
Aan het voer kan het niet liggen, brokken of iets dergelijks krijgt hij nagenoeg niet.

kan dus wel degelijk van het voer komen,misschien heeft je dier wel magnesium gebrek.
daar kunnen ze behoorlijk druk en nerveus van worden.
zou dat dus zeker na laten kijken

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:49

Ik sluit me bij Ellepel aan. In krachtvoer zitten andere voedingsstoffen dan in ruwvoer, als je dit niet voert kunnen er tekortkomingen zijn (bijv vitaminen of mineralen of idd Manesium). Zou dit inderdaad eerst eens laten onderzoeken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:56

Veel "drukke" paarden hebben magnesium gebrek
Ken al een aantal paarden die een stuk relexter zijn geworden na het toedienen van magnesium
Ook kan het zijn dat je paard spierpijn of een knellend /niet passend zadel heeft, en het paard zich uit in vluchtgedrag www.happy-athlete.ml
Krijg ook vaak te horen dat paarden na een massage veel rustiger/ontspannen zijn geworden
Succes

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:59

Mijn paard is ook een ADHD-er :+
Met rijden resulteert dat in het niet fatsopenlijk afmaken van zijn passen en heftig reageren op tegenliggers.
Verder met rijden geen problemen.. maar in de normale omgang is hij ook zo druk.. hij gunt zichzelf geen moment rust.

Het is bij mijn paard geen magnesium tekort.. dus ik ga binnenkort eens Equinervo proberen.
Zou graag zien dat ie wat meer innerlijke rust krijgt, wat ook zijn lijf ten goede komt..

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:08

Mijn paard is ook een druktemaker. Die was helemaal niet te rijden werd gewoon gevaarlijk.
In de omgang ook redelijk druk en zo gespannen als een springveer.
Na alle medische dingen te hebben uitgesloten en mijn zadel na heb laten kijken heb ik besloten om haar aan de
Relax-it te zetten(hetzelfde als nerv-control of equinervo) en moet zeggen heb een heel ander paard.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik er 1 heb die heel hoog in haar bloed staat en vreselijk sensibel is.
Die relax-it haalt net het scherpe randje eraf zeg maar. Verder is ze natuurlijk nog steeds sensibel dat
veranderd er gelukkig niet door.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:28

in kuil zit wel veel engergie en eiwit. ik weet niet hoeveel kuil je hem voert maar ik zou hem dan alleen maar hooi gaan geven.

verder longeren voorhet rijden om de ergste drukte eraf te halen. en ik heb een keer iemand gehoord die zijn paard een banaan op voerde zodat ie rustiger werd, of het werkt weet ik niet, dat zou je zlef moeten proberen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:41

Na overleg is besloten dit topic van MD naar OPG te verplaatsen.

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:03

Vind een paard met ADHD wel goed verzonnen :P
en ik sluit me helemaal aan bij trekpaardluf dr bericht, misschien eerst beetje energie eraf door te longeren.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:07

leuk , ik heb hier het zelfde geval af en toe werkt het me echt op de nerven, heb haar een tijd pavo nerv control gegven, peper duur moes je iedere dag geven, maar echt verschil merkte ik niet , en het begon pas na 3 weken zou het eigelijk gaan werken. niet dus

Persephone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:45

Bij ons op stal krijgen een aantal drukke paarden "Magic". Ik geloof dat daar ook met name magnesium inzit, maar weet 't niet precies. Maar ik hoor dat het goed werkt, schijnt alleen nogal duur te zijn...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:19

breggeltje83 schreef:
Hallo,

Ik kan wel wat hulp gebruiken.
Mijn paardje is zo ontzettend druk dat ik vermoed dat hij ADHD heeft, als een paard dit kan hebben.
Dit is eigenlijk alleen lastig met rijden, verder kan ik er prima mee leven.
De eerste 10 minuten rijden is stappen nagenoeg niet te doen (alleen snelwandelen en dribbelen)

Heeft iemand een idee of tip hoe ik hier mee om kan gaan?

Wie kan mij hier mee helpen???

Al eens bedacht dat je paard hyperactief wordt van kuil?

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:47

Bedankt voor jullie reactie's
Is kijken of er iets tussen zit wat helpt
Aan het zadel kan het niet liggen (heb ik wel aangedacht_ maar 3 zadels verder zit daar geen verandering in.
Hij staat van 7 uur smorgens tot het donker word buiten, daar kan het ook niet aan liggen.
Magnesium kan ik idd gaan proberen.
Banaan, nooit aan gedacht, maar die kan ik ook wel is proberen.

Longeren doe ik idd wel is, maar dat haalt niets uit.
Ben ik nog wat vergeten?
Ja de kuil die hij krijgt. Hij krijgt niet bijzonder veel, maar is alleen op hooi is uiteraard ook te realiseren.
Ga ik dus ook proberen.
Volgende stap is ander voer, maar wil eerst de andere optie's proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:12

breggeltje83 schreef:
Bedankt voor jullie reactie's
Is kijken of er iets tussen zit wat helpt
Aan het zadel kan het niet liggen (heb ik wel aangedacht_ maar 3 zadels verder zit daar geen verandering in.
Hij staat van 7 uur smorgens tot het donker word buiten, daar kan het ook niet aan liggen.
Magnesium kan ik idd gaan proberen.
Banaan, nooit aan gedacht, maar die kan ik ook wel is proberen.

Longeren doe ik idd wel is, maar dat haalt niets uit.
Ben ik nog wat vergeten?
Ja de kuil die hij krijgt. Hij krijgt niet bijzonder veel, maar is alleen op hooi is uiteraard ook te realiseren.
Ga ik dus ook proberen.
Volgende stap is ander voer, maar wil eerst de andere optie's proberen.

Paard wat ik goed ken, gaat al "over de emmer" van vijf happen kuil. Die wordt echt onbereikbaar, wil alleen nog maar lopenlopenlopen en is er geen land meer mee te bezeilen. Vandaar mijn vraag.
Bedenk wel dat wanneer je stopt met kuil het even duurt voordat je echt resultaat krijgt. Houdt die test dus minstens twee weken vol om zeker te zijn van het resultaat.

Waar de eigenaar van bovengenoemd paard tegenaan loopt is dat veel mensen het niet serieus nemen en het paard dus soms toch kuil krijgt. Zorg in jouw geval er dus voor dat er ABSOLUUT GEEN KUIL wordt gevoerd (ja, bewust met hoofdletters!). Alleen dan weet je zeker dat het resultaat echt is.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:50

Naast aandacht voor een uitgebalanceerde voeding denk ik dat je mogelijk meer aandacht aan zijn opvoeding moet besteden.
Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde : een leider en ondergeschikten.
Voor jou paard vormen jij en hem een kudde en er moet dus een leider zijn, als jouw paard dominant is en jij je niet als leider kan plaatsen zal hij gewoon zijn zin doen en heb je niets te zeggen.
Als hij niet dominant is en jij hem geen leiding geeft zal hij onzeker, bang en zenuwachtig worden omdat hij twijfelt zonder leiding.

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:15

Nee een team zijn we zeker.
Hij walst niet over me heen en heeft deze actie's ALLEEN met rijden. Heel apart, maar op het land of in zijn stal is er nagenoeg niks aan de hand.
Oortjes naar voren, en gas op de plank.
Wil hem niet steets terug houden, waardoor we nogal snel lopen of draven. Maakt daardoor passen niet af.
Zelfs met uitstappen niet (wel als ik er naast loop, dan is hij weer rustig)

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:16

rustig (lees rustiger)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:45

is ie dan wel goed ingereden en heeft hij wel geleerd rustig te gaan? Of is dit voor hem gewoon ´normaal´?
Naast het kuil kan het dat ook zijn... en inmiddels gewoonte zijn geworden.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:47

ik dacht ook gelijk aan het zadel maar als je dat al geprobeerd hebt met een ander zadel kan dat het niet zijn..
ADHD bestaat ook bij honden, dus misschien ook wel bij paarden? geen idee eigenlijk.