Veulen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hill_R

Veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 18:11

Hoi allemaal.

Ik zit er al een hele tijd over na te denken om mijn haflinger te laten dekken.
Nu hoor je van iedereen verschillende verhalen. Over wel doen / niet doen.

Ik heb niet eerder een veulentje met haar gehad, en heb haar nu inmiddels vier jaar.
Ik rijd alleen recreatief met haar, en ben niet van plan wedstrijden te rijden o.i.d.

Weten jullie een aantal voordelen / nadelen over de dracht / het krijgen van een veulen?

Thanks!

annastasia

Re: Veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:08

Heeft je haflinger papieren/ stamboek?

Zo nee, dan zou ik er niet eens aan beginnen.
Het is zo zonde om te blijven fokken met alleen maar papierloze paarden.

Er zitten wel degelijk risico's aan de dracht.
Het kost je in de meeste gevallen meer om zelf een veulen te fokken dan er 1tje te kopen.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:28

Ja ze heeft papieren.
Ik ben niet van plan te fokken, ik zou gewoon graag eens een veulen bij mijn merrie willen. Gewoon om het eens mee te maken..

Het gaat me ook niet om het geld, ik weet wel dat het meer kost dan opbrengt, het gaat mij meer om de ervaring.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:56

Echt veel voordelen zitten er niet aan vind ik. Ik vond het wel heel erg leuk om dat allemaal een keer mee te maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:42

Je bent niet van plan te fokken maar wilt gewoon een veulen.... ehm, hoe noem je dat dan? (vermeerderen zou een goed woord zijn)

Heeft jouw merrie goede kwaliteiten en is ze anatomisch correct en zonder gebreken, is de hengst goedgekeurd?
Neem je ook alle risico's mee bij het dekken van je merrie, dekking kan verkeerd gaan of ga je KI dekken? Bij de dracht kan van alles verkeerd gaan, bij geboorte idem en voordat veulen 3 is en je er wat mee kunt gaan doen kan er ook nog een waslijst aan dingen gebeuren. Wat als je merrie iets met dr bekken krijgt waardoor je niet meer kunt rijden op haar?
Die risico's zijn best groot en heb je dat er voor over alleen maar voor 'het een keer mee maken' ?
Wat ga je met het veulen doen? Kun je het veulen wel kwijt?
Kun je niet beter iemand zoeken die wel bewust een veulentje fokt en vragen of je dat van dichtbij mag meemaken?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:22

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit wilt.

Zelf zou ik het doen als ik de pony, de ruimte en het geld had
Alleen al om het zelf te mogen meemaken. Ik zou het veulen dan ook willen houden. Zoals mijn pony, mijn vaders paard en alle andere dieren blijven tot het einde. Uitzonderingen uit noodzaak daar gelaten.

Er zullen mensen zijn die dit mega afkeuren onder het mom van 'er word genoeg gefokt, fout gefokt, er kan van alles mis gaan, enz enz. (dit had ik toen ik 1 keer een nestje wilde en een vraag stelde op een kattenform)
Ik ben van mening dat mensen die genoeg ervaring en vooral liefde voor paarden hebben met alle recht een ultieme ervaring als dit mogen opdoen hiermee.
Een heel ander verhaal vind ik die fokstallen die paarden (en alle andere dieren) met of zonder papieren doorfokken. Paarden van 8 jaar die alleen nog maar gefokt hebben en voor de rest niets kennen, vind ik echt schandalig. Zou aan banden gelegt moeten worden. Het eerste (en vaak enige) dat voor hen belangrijk is, is geld.
Mijn pony kocht ik toen ze 9 jaar was (nu 24). Ze heeft van haar 3e tot 6e 3 veulens gehad en die laatste heeft ze bijna niet overleeft. Ze was lichamelijk op, echt op.

Dus, als je bedoelingen goed zijn, je hebt je goed voorgelicht en voorbereid, wat let je?
En dan wel gewoon 1 keer, want er zijn er immers meer dan genoeg op de markt die een goed baasje verdienen :j :D :D

Succes!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:49

en neem ook niet de 1ste de beste hengst.....
Ik heb er bv 3 jaar over gedaan om een goede hengst bij mijn pony te zoeken.
Voor m'n paard ben ik er ook nog steeds niet uit. Had vorig jaar een leuke hengst, maar deze was overleden.
Nu nog even verder zoeken naar een goed geschikte hengst.

Wat wil je verbeteren, etc etc.
Het is moeilijker dan je denkt.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:54

Ik zou ook even kijken naar je merrie. Hoe oud is ze? Heeft ze al eerder een veulen gehad?
Wat wil je met het veulen? Houden of verkopen? Als je het veulen wilt houden heb je dan een bepaald doel voor ogen?

Ik zou er nog even goed over nadenken en de voors en tegens afwegen tegen elkaar. En dan met je verstand! (en dus niet met je hart) een beslissing maken!

Succes!

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:38

Bedankt voor de nuttige reacties.
Mijn merrie is inmiddels 5 jaar.

Ik weet wat alle risico's van een dekking / dracht zijn, en dat houd me ook nog een beetje tegen waardoor ik nog niet zeker weet of ik haar wil laten dekken of niet.

Ik heb een goede hengst uitgekozen, maar weet niet zeker of dit kan, aangezien deze aan de andere kant van het land is. (Zeeland). Ik woon zelf in Friesland.

Het is niet zo dat ik wil fokken met mijn merrie.

Ik wil het zelf meemaken, ik hoef niet te zien hoe een wildvreemd paard een veulen krijgt. Het gaat niet om het meemaken. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, waarschijnlijk zijn er mensen die het wel begrijpen.

Ik heb een goede merrie, ik heb de ruimte, en ik heb ook het geld ervoor.
Waar ik nog niet over uit ben is of ik het veulen kan houden. Ook dat houd mij vooralsnog tegen om mijn merrie drachtig te maken. Ik hoor verschillende verhalen over hoe moeilijk het is om je veulen weg te doen.

Maar, ik ben bang dat ik niet genoeg tijd heb om beide dieren de beweging te geven die zij nodig hebben, (als ’t veulen ouder is), en dit verdienen ze wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:22

Niet doen.
Je hebt geen ervaring.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:24

Gini schreef:
Niet doen.
Je hebt geen ervaring.

Eens moet de eerste keer zijn.

Dat zou betekenen dat als de mensen die allemaal eens een veulen hebben gefokt dood gaan er niet meer gefokt ''mag'' worden omdat de anderen geen ervaring hebben.
Beetje kort door de bocht.....

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:28

Geen ervaring is geen goede reden imo. Hoe hebben die mensen met ervaring hun ervaring dan opgedaan? En zijn zat mensen die een keer hun eerste veulen bij hun merrie fokken.

Maar ik denk evengoed dat het geen goed idee is. Om het 'mee te maken' is geen goede reden. Er zit namelijk een heel paardenleven aan die beslissing vast. En als je niet zeker weet dat je het veulen kunt houden, is het dus straks een jaarling of tweejarige haflinger. Wel met papieren, maar geen geweldige prestatiemerrie als moeder. Die moet dan bot gezegd concurreren met alle sneue hafjes die niemand nu al wil hebben. Ja, de slager wil er nog een troostprijsje voor geven.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:17

Dus paarden zonder zeer goede ouders zijn dus kneusjes?

Dan zijn al mijn dieren kneusjes :D Geen van allen zijn ze raszuiver en/of van perfecte ouders enzo.
Volgens mij kun je net zoveel houden van en tevens bereiken met een "kneusje".

Ik zie best vaak "problemen" bij (onbeleerde) paarden die zeeeeeeeer goede papieren hebben, maar toch mega problemen hebben.
Zegt helemaal niets! Je betaald de hoofdprijs voor een papiertje, maar dat wil niet zeggen dat je enige garantie hebt.
Onze 2 "kneusjes" paarden hebben ander in de 15 en 17 jaar dat we ze hebben aanzienelijk minder problemen (gehad) dan menig anderen bij ons op stal met paarden met goede papieren.

Daarbij worden/werden er ook rassen "kapot" gefokt. Dit zie je ook bij andere diersoorten. Dus is het dan alleen maar goed om met de op papier goed uitziende paarden te fokken? Nee, want hierin worden ook grove fouten gemaakt.
Ik weet wel dat er tegenwoordig beter op gelet wordt en op een betere manier gefokt wordt, maar om nou te zeggen dat het deze manier alleen de enige juiste manier is. Dacht het niet.

En als je een paard aanschaft neem je ook de verantwoordelijkheid van een paardenleven op je. Dus of je 1 keer een veulen wilt maakt niet heel veel verschil. Ja je vermeerderd, maar liever zo dan die broodfokkers of fabrieksfokkers is mijn mening.
Daarbij, met een gewone zwangerschap zit er een mensenleven aan die beslissing vast. Dus geen kind nemen dan? Er is al genoeg leed in de wereld enz enz.

Ik wordt altijd een beetje pissig van mensen die dit afkeuren. Vaak hebben ze het zelf wel gedaan of zijn ze zelfs prof. fokkers. Uiteraard niet iedereen, dus voel je niet aangevallen!
Ik heb dit ook ervaren op een kattenforum. Sommige mensen die mij uitmaakten voor onnodig kattenvermeerdering e.d. waren zelf in het bezit van een Cattery. Ik was egoistisch bezig en ga zo maar door.
Ik deed het 1 keer en geheel voor mezelf terwijl zij er grof aan verdienen.
En ik werdt afgezeken tot en met toen ik een vraag stelde over de schijnzwangerschap van mijn poes.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:27

Ik zeg niet dat het kneusjes zijn. Dat staat nergens.
Maar je kunt moeilijk ontkennen dat er al erg veel jonge hafjes te koop staan waarop niemand lijkt te wachten.

Zelf heb ik ook een papierloos paardje. Voor mij onbetaalbaar, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om er een veulen uit te fokken als ik het niet zelf kan houden. De kans is te klein dat iemand dat beestje uitkiest uit alle keuzes om het een goed en fijn leven te geven.
En dat is waar ik bij TS dan bang voor ben.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:48

Kukkie schreef:
Ik zeg niet dat het kneusjes zijn. Dat staat nergens.
Maar je kunt moeilijk ontkennen dat er al erg veel jonge hafjes te koop staan waarop niemand lijkt te wachten.

Zelf heb ik ook een papierloos paardje. Voor mij onbetaalbaar, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om er een veulen uit te fokken als ik het niet zelf kan houden. De kans is te klein dat iemand dat beestje uitkiest uit alle keuzes om het een goed en fijn leven te geven.
En dat is waar ik bij TS dan bang voor ben.

Nee, klopt. Het woord kneusjes kwam ik ergens anders tegen en verwarde dit met "sneue" in jouw tekst. Excuus.

Daar heb je ook wel gelijk in, dat er teveel zijn in de markt. Dat komt volgens mij niet door hobbyfokkers, maar door de broodfokkers. En daarbij zie je ook veel veulens te koop staan met papieren. Daarvoor wordt direct meer voor gevraagt en ik denk dat het verkopen van de veulens met goede papieren net zo goed niet makkelijk is. Want ook hier zijn er teveel van.

En je instelling dat als je het veulen niet zelf kunt houden, dan ook niet fokt, snap ik volledig.
Maar ik vind dat het het fokken voor 1 keer niet afkeurd/veroordeelt moet worden vanwege goede papieren of niet.
Papieren zeggen echt niet veel vindt ik. Ja, voor het oog, om te kunnen pronken en om te laten zien wat voor goed paard je hebt op papier. Maar of het paard dan ook zo goed is? Vaak niet hoor.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:06

Voor een leuk-fokje ben ik niet persé tegen fokken met een middelmatig of in elk geval niet bijzonder papier en prestaties.
Bijvoorbeeld een niet-bijzondere ijslander, of een niet-bijzondere welsh cob of PRE, die raak je wel kwijt, want vraag en aanbod (marktwerking) zijn in balans.

Maar bij hafjes is de vraag al veel kleiner dan het enorme aanbod. Je moet dan in mijn ogen echt met iets heel goeds gaan fokken, als je boven dat maaiveld uit wilt steken. Dus geen zomaar-voor-de-leuk-veulens.

Ik veroordeel een veulen voor de leuk dus niet. Maar er zijn merries/rassen/kruisingen waarvan ik denk: doe maar even geen veulens. Of dat nou bij een broodfokker of een hobbyfokker of een stoeterij vandaan komt.
Je ziet het ook al bij de Tinkers gebeuren. Mensen raken hun jonge spul niet meer kwijt, tenzij het echt heel leuke papieren heeft of bijzonder getekend is.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:09

ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik zie echt geen enkele reden waarom niet. Zelfs al had je paardje geen papieren gehad. Papierloze paarden kunnen net zo geweldig zijn als paarden MET papieren. Ik denk dat papieren echt geen karakter kunnen bewijzen.
Dus ik zou zeggen, gewoon doen als je het leuk vind.
Neem het eens met je DA door wat voor kosten eraan gaan zitten door hem/haar (scannen, KI, etc) en kijk eens wat oor extra kosten eraan zitten bij de stalling waar ze nu staat. Bedenk wat je gaat doen met het veulen en of je de juiste verzorging kan vinden voor je drachtige merrie ( hele dagen op een box staan is niet echt goed voor een drachtige merrie, omdat deze zo wie zo al ocht vast houden zou het goed zijn als ze vrij kon bewegen).
Bedenk je ook dat je band met je paardje kan veranderen tijdens en na de dracht. Je paardje gaat heel erg veel hormonen door haar lijfje krijgen en na de dracht is ze ineens moeder en daarna moet ze afstand doen van haar veulen etc. Het is voor haar ook een emotionele ervaring en dus kan dat haar karakter wat veranderen.

Ik ben van mening dat als je dit echt graag wil en je er goed over hebt nagedacht, dat er niemand is die je nee kan zeggen.
Het is jouw paard, jouw leven en jouw geld en tijd.
Dus gegronde voor en nadelen zijn uiteraard een goed plan om te vragen omdat het je tot nadenken kan zetten, maar het gaat er uiteindelijk om dat JIJ het allemaal doet.
Dus denk heel erg goed na voordat je eraan begint, maar als je tot de conclusie bent gekomen dat je het echt wil en de mogelijkheid ertoe hebt dan moet je het gewoon doen.
Fokken is niet alleen wegggelegd voor de fokkers. Het zou wat zijn als alleen mensen met ervaring of een bepaalde status iets zouden mogen en jij niet omdat je geen ervaring hebt of geen officiele fokker bent.

Ik denk dat zolang dingen leuk blijven voor jou en je merrie en je denkt dat de situatie erop zal verbeteren, het geen slecht plan is.
Heb het er alleen duidelijk eens met je DA over, vraag hem voor advies en laat je merrie onderzoeken op voorhand. Dan kan je nare dingen voorkomen. Kijk of je een supportteam in elkaar kan zetten, want dat kan je goed gebruiken wanneer de spannende dagen eeraan komen.
Succes ermee en heel erg veel zoek plezier naar de toekomstige vader van je paardenkind!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:15

mijn mening is dat elk goedopgevoed paard dat netjes getraind is verkoopbaar is. Het is alleen dat mensen er dan zo een groot bedrag voor willen hebben omdat ze er de tijd en het geld in hebben gestoken. Dus ik geloof niet dat het "onverkoopbare" aan het paard ligt, maar aan de eisen van de koper en de verkoper.
Want zet maar een leuk ingereden en zeer net opgevoede haflinger tekoop op het internet voor 1200 euro en dan komen ze hem dezelfde dag nog halen hoor.
Maar dan ineens willen mensen 2500 euro voor hun haflinger opdat die alles kan en zogezegd in de bak op Z niveau loopt.
Tja, als TS zegt, ik wil graag fokken en ik doe het voor de leuk. Dan een veulen heeft, het dinggetje netjes opvoel en er een scheet van een dier van maakt en het dan als 3 of 6 maanden oud voor 500 euro of 600 euro tekoop zet, dan is die zo weg.
(ja, het is een laag bedrag, maar de ts zegt het niet voor het geld te doen, maar voor de ervaring, dus dan moet je realistisch zijn). Maar als jij voor een 3 maanden oud veulen 1200 euro vraagt, ja, dan kijk ik ook verder!

Dus als ze een beetje onderzoek doet naar de markt op voorhand (zoals, welke hengst is in vraag, wat voor type, wat moeten ze kunnen, etc) dan kan ze toch een leuk veulen fokken en het nog kwijt raken ook. Ze zal er geen geld op verdienen en mogelijk wat op verliezen, maar paarden kosten nou eenmaal vaak meer dan ze opleveren.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:29

Ook mee eens, LecyTinker.

Maar: qua haflingers zie ik maar al te vaak staan bij een verkoopadvertentie van een 3 of 4 jarige dat het paardje bomproof is. Dat trekt mensen ook aan, maar er kan gene sprake van zijn. Tuurlijk, paardje kan minder heet zijn dat een KNWP. Maar het blijft een jong paard. En ook rustige jonge paarden kunnen weer voor veel problemen zorgen.

Je ziet nu zooooo vaak hafjes te koop van 5 jaar die allerhande problemen geven omdat ze in onervaren handen zijn beland, handen van iemand die werkelijk dacht en geloofde dat de gekochte 4 jarige haf bomproof was en alleen maar braaf zou zijn. Dat is nu eenmaal niet zo.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:57

maar er is genoeg vraag naar brave leuke kinder paarden. En hafjes vallen hieronder. Ik geloof echt dat als ze een goed veulen fokt en er dan ook echt de tijd in steekt om het diertje zo makkelijk mogelijk te maken in die eerste paar maanden, dat er genoeg mensen zijn die een lief veulen dat mogelijk al verkeersmak is (veel van mijn vrienden die wandelen genadeloos veel met hun veulens over straat en die zijn al verkeersmak oordat ze van hun moeder af zijn) dat dat allemaal dingen zijn die ze extra kan bieden en wat zeker helpt om het veulen te verkopen EN de prijs laag houden.

Ik heb zelf een goed paard staan waar ik weinig voor vraag, maar ze is niet verkocht. Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet zoveel moeite heb gedaan omdat ik haar eigenlijk niet kwijt wil. Maar verkoop haar omdat ik weinig tijd heb voor haar en haar eigenlijk een betere plek gun qua tijd.
Weet dat volwassen paarden op het moment moeilijker zijn, maar we hebben het over een veulen en kan dus voor relatief weinig verkocht worden.

Ik vind het alleen erg dat het al gelijk afgedaan wordt van NEE, NIET DOEN... Waarom niet? Half bokt heeft al s een veulen gefokt en iedereen is dan vol lof en dan heb je iemand die al een paar jaar een paardje heeft en er goed voor zorgt en de volgende stap wil nemen en dan wordt ze genadeloos ( wow, twee keer dit woord in een berichtje) afgeschoten...
Zij heeft net zoveel recht als ieder ander... Maar ze moet het gewoon heel goed doordenken en info inwinnen en het tweede doet ze gedeeltelijk via bokt. Nou ik vind het een slimme meid dat ze bereid is om de mening van andere mee te laten spelen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:03

Voordat m'n pony drachtig was, was ik €830,- verder.
€25,- voor het dekgeld, de rest aan stallingskosten, scannen etc.
Dan heb ik de Dinolytic nog niet eens meegerekend, want dat had ik nog in de kast liggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:28

annastasia schreef:
Gini schreef:
Niet doen.
Je hebt geen ervaring.

Eens moet de eerste keer zijn.

Dat zou betekenen dat als de mensen die allemaal eens een veulen hebben gefokt dood gaan er niet meer gefokt ''mag'' worden omdat de anderen geen ervaring hebben.
Beetje kort door de bocht.....

Als je 0,0% ervaring hebt met veulens ga je toch niet meteen heel alleen een eigen veulen uit je eigen merrie fokken?
Als je niet kunt zwemmen, ga je toch ook niet meteen in het diepe?
Ik heb eerst bij een fokker "gewerkt", daarna heb ik 5 jaar een fokmerrie als verzorgpaard gehad en nu pas durf ik zeggen: ja, ik zou aan een eigen veulen beginnen (en dan nog met begeleiding). Er komt zoveel bij kijken bij de dracht, tijdens de bevalling, erna, opvoeding en huisvesting van het veulen,...
Eerste keer, ok. Maar dan meteen out of the blue? Nee.

De tweede stelling uit de quote heb ik niet beweerd, dus daar ga ik niet op in.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:33

TS, ik vind je nogal luchtig overkomen. 'Eventjes een veulentje voor de leuk' er komt echt veel en veel meer bij kijken.
Waarop heb je die hengst uitgezocht? Op de leuk? Uiterlijk hengst?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:35

ik heb het wel gedaan
had een tinker en wou graag een veulen erbij van een goedgekeurde dekhengst(tinker)
en had verder ook niet veel verstand van veulens en drachtige merries
stond wel bij een fokstal dus die hield haar goed in de gaten
heeft ook geholpen met het bevallen(erg lief vondt ik dat)

Ik zou het veulen voor de verkoop doen maar helaas is dat het niet geworden want werdt helemaal verliefdt op haar .
toen zat ik met 2 paarden en de kosten konden we wel betalen maar hielden weinig over om leuke dingen met mijn vriend te doen dus moest besluiten 1 te verkopen
en ja moeder was 12 en was gek op ahar maar niet zo als haar dochtertje ook al was die nog maar een half jaar toen

heb gekozen voor veulen en moeder heb ik uiteindelijk heel goed plekje voor gevonden
zie haar nog geregeld want staat op zlefde adres waar dochter staat :D

het enige nadeel is dat ik dus 3 jaar geen eigen paard heb te rijden en valt best tegen maar heb de langste periode gehad ;)
foto van moeder en dochter staan in profiel

ik ben wel van mening dat ik niet meer ga fokken
best hoge kosten en ik denk nu zijn zat andere paardjes die een eigenaar zoeken dus waarom zal ik gaan fokken tenkoste van mijn merrie want kan ook misgaan

dus hou het nu mooi bij 1 lekker recretief buitenritjes rijden :D

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 22:19

Een beetje jammer dat veel mensen al hun conclusie trekken terwijl ik vrij weinig heb verteld over hoe en wat.

Wie zegt dat ik "out of the blue" zomaar een veulen fok? Mijn merrie drachtig maak en wel ga zien hoe het komt?
Ik ga het helemaal niet alleen doen, hier heb ik helemaal niets over verteld? Dus daaruit je eigen conclusies trekken er een verhaaltje van maken is wat overdreven.
--

Ik wilde graag opgebouwde meningen zien, wat de nadelen van een dracht zijn, en voordelen. En ervaringen van mensen, welke zij hebben opgedaan.
Omdat je dan van vreemde mensen kunt horen hoe en wat.

Er wordt toch niet serieus gedacht dat ik hier achter mijn laptop zit van "Goh, nu wil ik wel eens een veulen, laten we eens kijken wat mensen op bokt.nl daar van zeggen?
--
Daarnaast vind ik het een beetje raar dat er een "duidelijke reden" moet zijn wil je een veulen bij je merrie? Dat ik de toekomst van dat veulen moet uitstippelen, en dat ik eigenlijk mijn merrie niet moet laten dekken omdat het mij om de ervaring gaat, en omdat het mij bijzonder lijkt. Wat is er dan mooier dan een veulen uit je eigen merrie?
--
Dan nog de reactie over de hengst, ik heb de hengst uitgezocht op wat ik zoek in een paard, wat ik vind dat een paard moet kunnen, bewegingen, en natuurlijk uiterlijk en karakter. Er zijn nogal wat mensen hier die behoorlijk bevooroordeeld zijn terwijl ze nog niets weten ...

- Gelukkig waren er ook reacties waar ik blij mee ben, en waar ik wat aan heb. Ik ben er nog steeds niet uit, en in overleg met de staleigenaar over hoe en wat, ook de dierenarts is hier bij betrokken.

Ik heb nog niets besloten, maar de tijd begint nu wel te dringen. Ik moet me nog even goed verdiepen in de consequenties van de dracht, en moet zeker nog afwegen of ik die risico's wil nemen ten koste van mijn merrie. Daarnaast heb ik bij mij op stal al meerdere veulens voorbij zien komen waarvan de moeder nog helemaal in orde is, zonder problemen e.d.

Zoals ik al zei ben ik er nog niet uit.

Natuurlijk zijn reacties nog altijd welkom!