paard slaat heel de trailer kapot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_easy

paard slaat heel de trailer kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 17:19

hallo allemaal

ik weet niet of het hier goed staat maar ik kon veder snel te zien waar het anders kon.
maar ik zit met het probleem dat mijn paard als die in de trailer staat heel de trailer kapot slaat.
hij loopt altijd zo de trailer in maar als die er eenmaal instaat gaat die heel erg schrapen dat de stukje van de vloer vliegen.
nou is een rubberen mat een oplosing hiervoor maar het voorkomt het probleem niet.
en hij gaat met zijn achterbenen keihard tegen de laadklep aan trappen als je aan het rijden ben waardoor hij zichzelf bezeert terwijl hij transport beschermers op heeft en de trailer gaat helemaal heen en weer.
nu als ik op wedstrijd ben en hij moet even in de trailer staan gaat die ook bokken en steigeren in de trailer waardoor hij er nooit in kan blijven staan.
hebben jullie ook zoiets met je paard of heb je handige tips ervoor?

alvast heel erg bedankt

yoann

Re: paard slaat heel de trailer kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:31

Misschien is in dit geval kluisteren een idee!?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:34

Heeft ie wel iets te doen? Heb je een flink hooinet ophangen?

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 17:44

ja hij heeft ook een hooinet maar daar trekt die alles uit en trapt dan alles met zijn voorbenen naar achter en als de trailer stil staat is die alleen mega druk en eet niet maar toch bedankt :-)

Yoann : oke ja misschien wel een goed idee hoe moet je dan doen precies.
en kan er dan niets gebeuren als die in paniek raakt bijvoorbeeld

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:47

'leren' dat hij stil moet staan.

Veel oefenen met op de trailer staan, er dan bij blijven. Ik zou de klep open doen zodat hij die in ieder geval niet kapot kan trappen en dat hij wat minder het idee heeft opgesloten te zitten. Maar bij de trailer blijven, muesli voeren of iets, en dat afbouwen, je stem verheffen wanneer hij druk wordt en dan afleiden om hem weer rustig te krijgen.

Heb je enig idee wat dit gedrag veroorzaakt? Angst? Drukte om de trailer?

yoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:30

Misschien dat je hier wat meer info erover kunt lezen! [OPG] Wat is kluisteren?
Met kluisters kunnen ze nog wel lopen hoor, het is niet zo dat ze echt geen kant meer op kunnen. Ze kunnen alleen niet meer slaan en rennen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:34

zoek hulp
paard van vriendin had dit ook. kwam uiteindelijk dat ze een deken en transportbeschermers combineerde met pijn en ongemak en daardoor begon ze te meppen. met hulp uiteindelijk stond paardje weer braaf op de trailer zonder deken of transportbeschermers

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:40

Al eens geprobeerd om hem op een vrachtwagen(tje) te vervoeren. Dit kan een enorm verschil geven namelijk.

yoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:53

sneeuwpop schreef:
Al eens geprobeerd om hem op een vrachtwagen(tje) te vervoeren. Dit kan een enorm verschil geven namelijk.

Daar kon je nog weleens gelijk in hebben! Pony van onze dochter was op de trailer ook een draak en meester in trappen. Tot kreupel aan toe. Moest in de trailer echt gekluisterd, maar op de vrachtwagen niet. Niet dat het in de vrachtwagen over was, maar het was stukken minder. Wij hebben ons laten vertellen dat het met de trilling in de benen te maken heeft op het moment dat je rijd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:01

Ik ken en paard die echt rustig op de vrachtwagen stond, maar de trailer afbrak, maar ook een paard die het juist andersom deed :=

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:59

TS: helaas heb ik een paard met hetzelfde probleem. Als ik op concours ga, moet ik met hem blijven lopen tot ik mijn coupon heb, als ik aankom moet hij gelijk de trailer af. Helaas was hij vorig jaar zelfs niet te laden, dat gaat nu super. Ook kan hij buiten of op stal niet vast staan aan een halster, dan gaat hij steigeren en hangen met alle gevolgen van dien. Maar ik ga het stukje over "kluisteren" een lezen (nog nooit van gehoord ;-) )..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:09

TS Hoeveel ruimte heeft je paard in de trailer, staat ie in een 2 paards met schot of in een 1,5? Misschien heeft hij wel teveel of juist te weinig ruimte?
Hoe rustig rijdt de chauffeur tijdens transport, kun je een glas water op het dashboard zetten en droog over komen?

Maykie, jij kunt je paard gewoon leren vast te staan door het principe 'wijken voor druk' toe te passen. Leer je paard los te komen van druk aan het halstertouw door je touw door de ring te halen en dan korter te maken zodat je paard naar de muur moet komen, dit herhaal je tot hij gewoon braaf elke keer van de druk af komt en dan vraag je druk als hij zelf achteruit gaat, als hij dan weer naar je toekomt kun je beginnen met vastzetten. Zoek maar eens op wijken voor druk dan vindt je meerdere topics met tips en uitleg.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:21

ikke20 schreef:
zoek hulp
paard van vriendin had dit ook. kwam uiteindelijk dat ze een deken en transportbeschermers combineerde met pijn en ongemak en daardoor begon ze te meppen. met hulp uiteindelijk stond paardje weer braaf op de trailer zonder deken of transportbeschermers

Het eerste wat bij mij binnenschoot; Die transportbeschermers eraf! Veel paarden zijn hier helemaal niet blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:26

Kluisteren lijkt me wat riskant en lost het probleem wel op, maar niet de oorzaak. En het brengt altijd risico met zich mee. Dit paard heeft waarschijnlijk veel stress op de wagen en misschien dat ie alleen nog maar meer gestresst raakt met kluisters om...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:36

cissy schreef:
TS Hoeveel ruimte heeft je paard in de trailer, staat ie in een 2 paards met schot of in een 1,5? Misschien heeft hij wel teveel of juist te weinig ruimte?
Hoe rustig rijdt de chauffeur tijdens transport, kun je een glas water op het dashboard zetten en droog over komen?

Maykie, jij kunt je paard gewoon leren vast te staan door het principe 'wijken voor druk' toe te passen. Leer je paard los te komen van druk aan het halstertouw door je touw door de ring te halen en dan korter te maken zodat je paard naar de muur moet komen, dit herhaal je tot hij gewoon braaf elke keer van de druk af komt en dan vraag je druk als hij zelf achteruit gaat, als hij dan weer naar je toekomt kun je beginnen met vastzetten. Zoek maar eens op wijken voor druk dan vindt je meerdere topics met tips en uitleg.

Cissy: Ik kan hem wel vastzetten, maar zodra hij zich op de een of andere manier benauwd/angstig gaat voelen of hij zet een stap naar achteren, dan kan ik doen wat ik wil maar hij gaat door met trekken en steigeren tot hij los is. Soms gaat het weken goed, maar de laatste keer is hij zo erg gevallen, ik durf het bijna niet meer aan. Maar ik zal uiteraard iets met je tip doen, zal eens de zoekmachine gebruiken voor wijken voor druk. Thanks!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:20

doe ook eens lekker wat obstakeltraining zodat hij wat moediger wordt en niet zo snel meer ergens van in paniek raakt, heeft ie ook geen reden om te hangen... :)

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:55

Mijn vorige paard was ook panisch in de trailer. Daarvoor hadden we een 2 paardsvrachtwagentje. Daarin stampte hij wel, maar bleef verder rustig. In de trailer van alles geprobeerd. Rustig er in, brokje gegeven, er weer uit. Daarna meter vooruit, meter achteruit. Steeds een beetje meer. De bochten linksom bleven moeilijk. Ik heb er wel bij in gestaan (2 paardstrailer)en heb liedjes voor hem gezongen en hem weer rechtop gezet als hij dreigde om te vallen.
Gaandeweg ging het beter. Tot hij zelfs samen met de pony er in kon. Totdat hij merkte dat hij niet kon verstappen. Paniek! Zelfs er bij in staan hielp niet, zeker niet toen het donker werd.
Uiteindelijk ging het goed als het tussenschot opzij ging en met een brede achterstang vastgezet werd. Hij had het nodig om te kunnen verstappen - claustrofobie dus.
In een 1 1/2 paardstrailer ging het goed. In een 2 paardstrailer zonder tussenschot ging het ook niet goed -dat was weer te veel ruimte.
Op wedstrijd moest het deurtje aanvankelijk open blijven en ik moest in het zicht blijven. Gaandeweg ging het beter en mocht ik ook wel uit het zicht.
Hij vond het ook moeilijk om vast te staan,vooral als er achter hem iets onverwachts gebeurde. Hij ging vaak gaandeweg een stapje achteruit en als hij klem stond, raakte hij in paniek, ging hangen en trok de boel stuk. Ik bleef er dus bij als hij vast stond en zorgde er voor dat hij niet klem kwam te staan. Het hielp wel als ik het touw ergens omheen deed en het uiteinde vast hield. Dan stond hij wel vast, maar niet klem.
Misschien heb je iets aan mijn ervaringen.

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:46

ik kan helaas niet zo snel aan een vrachtwagentje komen maar ga mijn best doen.
hij heeft inderdaad altijd een deken op transportbeschermers niet altijd maar hij staat er over het algemeen vaak wel bezweet in.
ik heb een anderhalfpaards trailer dus hij heeft nog ruimte over

alleen hardstikke bedankt voor de reacties ga er zeker wat mee doen