wie kan mij helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

foufer

wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:15

Hallo,
ik heb op een weilandje een welsh pony staan,
hij is super druk en erg wild,. Als ik hem probeer een halster om te doen rent hij al weg, alleen als je per ongelijk al tegen hem aan komt staat hij zo aan de andere kant van de wei.
Zelf ben ik best wel stresserig en chaotisch.
Ik zou graag weer een keer op hem willen rijden maar omdat ik heel erg bang ben dat hij gaat rennen of bokken doe ik dat niet.
Laatst toen hij stond te eten heb ik er even op gezeten, ook dit vond ik best wel eng..
wat moet ik nu doen?

xx

Marigold

Re: wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:22

lijkt me niet erg handig om zomaar op een schuwe pony te gaan zitten wanneer die los staat in de wei, niet alleen vanwege je eigen veiligheid, maar ook omdat de pony alleen maar angstiger wordt als je onverwachte dingen doet, en ook als je eraf valt wanneer hij van schrik wegrent.

probeer niet teveel te focussen op het willen pakken van de pony, en voorlopig al helemaal niet op het willen rijden.
eerst moet je zijn vertrouwen winnen, door bij hem in de wei rond te hangen, beetje uitmesten, beetje draad controleren enzo,
niet de pony willen aanraken, elke dag een appeltje voor hem meenemen, beetje tegen hem praten enzo
dan went hij gaandeweg wel aan je, en kan je verder met hem.

geduld is in deze een schone zaak ;)

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:31

hej ben iedere dag op het weiland te vinden, hij is me nu ook al gewend , mijn vader en ik oefenen natural horse man ship. hierdoor word hij erg rustig ben vandaag weer geweest en kon hem zo vangen, hopelijk heb je nog tips voor het rijden aangezien ik best angstig ben.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:33

nee sorry, over rijden kan ik niet veel vertellen,
ik ben meer van de omgang met het paard als diersoort.
rijden doe ik niet zoveel.

maar er zijn nog een paar 1000 meer mensen op bokt, misschien zien ze je topic en helpen ze je verder :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:40

Wat dacht je van rijles nemen al dan niet met deze pony?

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 21:20

ik rij al 3 keer in de week, ik heb 4 paarden en 5 jaar rijervaring :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:36

Als je les hebt dan moet je inplaats van een van de andere paarden deze eens pakken?
Denkt dat je instructeur/trice je beter kan helpen. Gezien zij kan zien wat er eventueel verkeerd gaat.
En de pony voor het rijden even longeren. Dan zie je vaak al hoe de bui een beetje is bij de pony en de frissigheid is er dan al een beetje af.

princessleia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:41

veelmeer met m gaan doen veel poetsen in de hand nemen
evt een halster met een klein stukje touw omlaten zodat je m makkelijker kan vangen
en uiteraard langzaam opbouwen eerst zadeltje wennen dan hangen maar eerst t dier leren te longeren in een longeervolte enz hij moet weten wat stap draf galop is enz
zou hulp inschakelen van een ervarener iemand en
gewoon ff googlen hoe rijd ik mijn paard of pony in

princessleia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:43

even ter info natural balance werkt niet in de wei apart in een afgezette gedeelte en echt gewoon op de klasieke manier maar niet ruw
gewoon de gulden middenweg is t beste beetje natural en beetje klassiek anders kom je er niet naar mijn mening

je hebt hulp nodig anders gebeuren er id ongelukken en een getraumatiseerde pony

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:44

Best lastig als je hem al niet eens kan pakken uit de weide...
Komt hij ook niet om een appeltje te eten?
Ik ben er geen voorstander van, maar mocht je hem te pakken krijgen om een halster om te doen, probeer dan het halster om te laten. Zo kan je hem ook de volgende keer iets makkelijker pakken.

Rustig ergens in het land gaan zitten en hem nieuwsgierig maken misschien een optie. Met veel geduld, zal hij op den duur naar je toe komen....

Heel veel succes

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:52

Ja uit de weide halen gaat beter, ik oefen iedere dag natural horse man ship bij m, hij is al ingereden, mijn vader helpt mij altijd, want hij kan erg goed met de pony over weg. Met voer lukt het zeker wel om hem te pakken te krijgen, hij is gewoon af en toe dwars en heel erg druk. Halster om laten is geen optie. hij staat dag en nacht zomer of winter gewoon in de weide, Hij hoort hier vrij te zijn en niet een halster om te hebben, tevens al ik weg ben en hij blijft achter het stalletje of het schrikdraad hangen heb ik een groter probleem. ;)

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:00

Ik zou proberen met je pony te oefenen, aan elkaar wennen, door veel met hem bezig te zijn.

Ook jou angst maakt hem bang, hier moet je proberen over heen te stappen. Probeer een band met je pony te creeeren door veel met hem bezig te zijn. Dan krijgen jullie vertrouwen in elkaar, en zal hij zijn best voor je gaan doen.

Het gaat er vooral om dat je leert je angst te beheersen. Ik heb hier ook heel erg veel moeite mee gehad. Doordat jij angstig bent voelt je paard dit aan, en gaat hij dit misbruiken en tegen je gebruiken.

Ik zou niet het halster om laten ,, dit is heel erg gevaarlijk!

Succes!

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:34

Is er iemand anders die hem kan rijden, iemand die niet bang is? Dan kan jij zien dat het goed gaat en krijg je meer vertrouwen. Ik weet dat het moeilijk is om niet bang te zijn als je dat bent, maar als je meer vertrouwen heb! En idd les nemen met deze pony. Succes

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 22:29

Hej bedankt allemaal voor jullie tips en reacties,
ik ben er nu ongeveer een jaar mee bezig. maar het wil nog steeds niet allemaal lukken,
aankomende zondag gaat mijn vader mennen met hem, daarna gaat er iemand op die 12 jaar ervaring heeft met lastige paarden en dan kan ik daarna even stappen ;)
aangezien dit al eeen hele grote stap is voor mij ga ik zeker de eerste paar keren niet draven of zo. Alleen een rondje stap, dan kan ik dit uitbreiden door vaker op hem te gaan zitten en dan iedere week een stapje verder.

ik laat het jullie zondag wel even weten hoe het gegeaan is ;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:50

Haha, ik vraag me echt af hoe je dat gedaan hebt. Een pony die je nauwelijks aan kunt raken en er dan op springen terwijl hij staat te eten…? Bleef hij staan??? :=

Het is belangrijk dat je zelf ontspannen en zelfverzekerd overkomt. En als je dat niet bent, doe dan alsof, dan wordt je het na verloop van tijd vanzelf. (fake it if you can’t make it ;) )
Goed dat je samen met je vader met hem bezig bent.
Hoe oud is de pony en is hij al ingereden?
Ook als hij al ingereden is denk ik dat je het beste met hem kunt beginnen alsof hij nog niets kent. Dus eerst stapje voor stapje longeren met zadel en hoofdstel en zorgen dat hij de stemcommando’s kent. Laat hem ook eens door je vader longeren zodat hij dat kent. Dan kun je er zelf eerst eens op gaan terwijl je vader hem aan de longe heeft. Als hij nog niets kent of nog steeds heel bang is kun je het beste eerst over het zadel gaan hangen in stilstand en stap, zodat je eraf kunt springen als hij in paniek raakt. Als het goed gaat neem jij steeds meer de controle over (sturen en tempo bepalen) en loopt je vader gewoon mee met de longeerlijn. En als je dan genoeg vertrouwen hebt kun je het ook los proberen. Ik vind dat je dat het beste in een omheinde ruimte kunt doen als je daarover beschikt. Succes! +:)+

Nog een tip voor het vangen in de wei: bij dit soort pony’s werkt het soms om er rustig achteraan te lopen. Dus niet rennen, niet grijpen, maar als hij wegloopt gewoon rustig erachteraan lopen. Je moet wel geduld hebben, maar vaak blijven ze na een tijdje gewoon staan.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 17:17

Hej, ik ren niet achter hem aan als ik hem wil vangen want dat hoeft niet meer ;) hij laat zich nu gewoon pakken, ik heb gister een zadel opgedaan dat ging super dus had ook het hoofdstel omgedaan dit ging ook goed, hij bleef gewoon stilstaan. toen ben ik er op gegaan en aan de longe gereden in stap en draf, nog heel erg wennen voor mij maar t ging super, dus maandag weer :D
p.s. de pony is ongeveer 6 jaar oud.