Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Relaxed schreef:Ik heb het in 1 dag gedaan, meteen examen en geslaagd.. Maar als je al een cursus hebt gedaan heb je aan 1-2 uurtjes toch wel genoeg om weer voor je examen te gaan?
.
Kaatje_Bee schreef:Nu vraag ik me af of je nu wel of niet uit 't raam mag kijken bij het achteruit rijden, en bochtje achteruit.
Kaatje_Bee schreef:En tijdens 't achteruit draaien (bocht dus), mag je dan heel langzaam rijden (met 1 voet op/bij de koppeling), of kan dat echt niet?
Kaatje_Bee schreef:Bij het achteruit rijden tot een bep. punt (bv aankoppelen) mag je zoals ik begrijp uitstappen om te zien hoe ver je nog moet. Hoe dicht moet je vervolgens bij je kar komen?
stefanvi schreef:Kaatje_Bee schreef:Nu vraag ik me af of je nu wel of niet uit 't raam mag kijken bij het achteruit rijden, en bochtje achteruit.
Nee, dit mag niet, je moet alles op de spiegels doen. Opzich is dit ook beter, want dan kun je beide kanten beter in de gaten houden en wanneer je dit gewend bent is dit nog vrij gemakkelijk ook.Kaatje_Bee schreef:En tijdens 't achteruit draaien (bocht dus), mag je dan heel langzaam rijden (met 1 voet op/bij de koppeling), of kan dat echt niet?
Je mag zo snel rijden als je zelf wilt.
Als de auto genoeg koppel heeft, dan kun je wat met alleen de koppeling spelen, maar het kan ook dat je soms wat gas bij moet geven om niet stil te vallen natuurlijk.Kaatje_Bee schreef:Bij het achteruit rijden tot een bep. punt (bv aankoppelen) mag je zoals ik begrijp uitstappen om te zien hoe ver je nog moet. Hoe dicht moet je vervolgens bij je kar komen?
Je mag geloof ik 1 keer uitstappen, maar ik weet dat niet zeker, kan ook zijn dat je vaker uit mag stappen. Dat moet je dan maar even vragen. Ik zou het in ieder geval zoveel mogelijk proberen te beperken.
Trucje dat je vaak aangeleerd wordt, is om uit te stappen (aantal passen) hoe ver je nog moet, en dan vervolgens dezelfde afstand vanaf je spiegel uit te stappen. Zodra je spiegel dan op dit punt is, sta je (ongeveer) goed.
Bij het aankoppelen moet je de trekhaak precies onder de koppeling rijden. Je mag zelf niet gaan duwen en trekken aan de kar. Soms als je geluk hebt, helpt de examinator of instructeur met aanwijzingen. Maar het kan ook dat er een bepaald hulpstuk op de kar wordt gezet waar je vervolgens met de trekhaak tegenaan kunt rijden en dan zit je precies onder de koppeling.

josewoos schreef:Begin van de bocht geen probleem, ik stuur 'm goed in, maar dan ga ik te veel na denken over het sturen en de aanhanger gaat alle kanten op, gewoon omdat ik te veel aan het sturen ben.... stom en dom, ik weet het van mijzelf, maar toch lukt het me niet
stefanvi schreef:josewoos schreef:Begin van de bocht geen probleem, ik stuur 'm goed in, maar dan ga ik te veel na denken over het sturen en de aanhanger gaat alle kanten op, gewoon omdat ik te veel aan het sturen ben.... stom en dom, ik weet het van mijzelf, maar toch lukt het me niet
Truc is juist om niet zoveel te sturen, kleine correcties zijn voldoende. Heel veel en scherp sturen hebben vaak juist een averechts effect. Zodra de aanhanger in de juiste richting gaat, stuur zo houden of zelfs reeds wat terugdraaien.
Wat betreft dat laadplatform is iets waar je gevoel voor zult moeten ontwikkelen om goed uit te komen. Heb ik ook problemen mee gehad, maar nu stuur ik aanhangers en zelfs lange BE opleggers moeiteloos naar een bepaald punt.
Als je de mogelijkheid hebt om met een aanhanger wat te oefenen zondag en/of maandag, zou ik dit zeker doen. Zelf oefenen zonder instructeur geeft je de mogelijkheid om goed te experimenteren en zo uit te vinden wat wel en niet kan.
Liefst wel met een tandemasser, want een enkelasser rijdt heel anders.