ervaringen met BE rijbewijs halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiske_

ervaringen met BE rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 18:27

Hoihoi,

Ik neem aan dat hier een hoop mensen zijn die hun BE rijbewijs hebben gehaald vanwege het rijden met de trailer.
Ik heb zelf een tijdje terug een aantal lessen gehad en ben toen op een stomme fout gezakt.

Nu denk ik er over om een dagopleiding te doen, en diezelfde dag gelijk examen te doen.
Heeft iemand ervaring hiermee? raden jullie het aan of af? en welke rijschool was het?

Groetjes

ps. als dit berichtje verkeert staat mag, deze natuurlijk gelijk verplaatst worden.

Anoniem

Re: ervaringen met BE rijbewijs halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:28

Ik heb het in 1 dag gedaan, meteen examen en geslaagd.. Maar als je al een cursus hebt gedaan heb je aan 1-2 uurtjes toch wel genoeg om weer voor je examen te gaan?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:34

ik heb een dagcurses gedaan maar de uren verdeelt over 2 dagen. omdat als ik 6 uur rij te moe ben voor examen dus verdeelt aan 1 dag 2 uur en dag erna 4 uur en examen. meteen eerste keer geslaagd maar ik ree erg veel met aanhanger/trailer.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:09

Relaxed schreef:
Ik heb het in 1 dag gedaan, meteen examen en geslaagd.. Maar als je al een cursus hebt gedaan heb je aan 1-2 uurtjes toch wel genoeg om weer voor je examen te gaan?

Waarom vraag je niet aan de rijschoolhouder of je een uurtje (of 2) voor je examen mag lessen in de combinatie? Dan ben je weer aan de auto en aanhanger gewend en dan rij je veel gemakkelijker tijdens het examen.
Ik heb zelf een middag les gehad en de dag van het examen een uur. Beviel prima!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:11

Kijk HIER ook eens :).

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:30

LZP --> TAO

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:17

ik heb mijn dagopleiding ook in 2-en gedeeld. 1e dag 3 uur en volgende ochtend weer 3 uur + examen erachter aan. Is mij goed bevallen. Denk dat als ik 6 uur achter elkaar had gelesd ik kapot was geweest want is best inspannend allemaal.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:34

Ik zou geen dagcursus meer doen hoor als je al lessen en een examen hebt gehad. Laat het examen opnieuw aanvragen en neem nog twee uurtjes les. Moet toch wel voldoende zijn?

Kyra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:20

Ik ben het met Estera eens dat je het examen nog eens moet aanvragen en nog 2 lessen moet nemen.
Ikzelf heb ik 3 dagen het rijbewijs gehaald. eerste 2 dagen 11 uur les in totaal en daarna examen.
Groetjes :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:37

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:28

Wij verzorgen deze opleiding in Groningen.Ik zou je aanraden een uurtje te gaan lessen en met je instructeur door te nemen wat er vorige x fout ging.Waarschijnlijk heb je geen hele opleiding meer nodig,gewoon nog ff oefenen wat je moeilijk vindt.Succes!

duckiedaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:28

dagcursus gedaan is verdeeld over 2 dagen 2x 3 uur les en daarna examen en is goed bevallen bij rijschool hoek in rosmalen

Kaatje_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:00

Hoi,
Ook ik heb me opgegeven voor 't E-examen, en ben over 3 weken aan de beurt... (in 1 dag les + examen, BRRRR...., ga nadat ik dit lees bellen of ik 't doormidden mag hakken in 2 dagen).
Ik rijd wel 's met een aanhanger, maar heb tot op heden nog geen les gehad. Nu vraag ik me af of je nu wel of niet uit 't raam mag kijken bij het achteruit rijden, en bochtje achteruit. En tijdens 't achteruit draaien (bocht dus), mag je dan heel langzaam rijden (met 1 voet op/bij de koppeling), of kan dat echt niet?
Bij het achteruit rijden tot een bep. punt (bv aankoppelen) mag je zoals ik begrijp uitstappen om te zien hoe ver je nog moet. Hoe dicht moet je vervolgens bij je kar komen? Ik heb nog effe om te oefenen, maar wil 't me natuurlijk niet nog moeilijker maken dan nodig.
Groetjes Kaatje

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:16

Kaatje_Bee schreef:
Nu vraag ik me af of je nu wel of niet uit 't raam mag kijken bij het achteruit rijden, en bochtje achteruit.

Nee, dit mag niet, je moet alles op de spiegels doen. Opzich is dit ook beter, want dan kun je beide kanten beter in de gaten houden en wanneer je dit gewend bent is dit nog vrij gemakkelijk ook.

Kaatje_Bee schreef:
En tijdens 't achteruit draaien (bocht dus), mag je dan heel langzaam rijden (met 1 voet op/bij de koppeling), of kan dat echt niet?

Je mag zo snel rijden als je zelf wilt.
Als de auto genoeg koppel heeft, dan kun je wat met alleen de koppeling spelen, maar het kan ook dat je soms wat gas bij moet geven om niet stil te vallen natuurlijk.

Kaatje_Bee schreef:
Bij het achteruit rijden tot een bep. punt (bv aankoppelen) mag je zoals ik begrijp uitstappen om te zien hoe ver je nog moet. Hoe dicht moet je vervolgens bij je kar komen?

Je mag geloof ik 1 keer uitstappen, maar ik weet dat niet zeker, kan ook zijn dat je vaker uit mag stappen. Dat moet je dan maar even vragen. Ik zou het in ieder geval zoveel mogelijk proberen te beperken.
Trucje dat je vaak aangeleerd wordt, is om uit te stappen (aantal passen) hoe ver je nog moet, en dan vervolgens dezelfde afstand vanaf je spiegel uit te stappen. Zodra je spiegel dan op dit punt is, sta je (ongeveer) goed.

Bij het aankoppelen moet je de trekhaak precies onder de koppeling rijden. Je mag zelf niet gaan duwen en trekken aan de kar. Soms als je geluk hebt, helpt de examinator of instructeur met aanwijzingen. Maar het kan ook dat er een bepaald hulpstuk op de kar wordt gezet waar je vervolgens met de trekhaak tegenaan kunt rijden en dan zit je precies onder de koppeling.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:23

Ik heb een paar weken terug examen gedaan voor mn E rijbewijs (en meteen geslaagd) maar met aankoppelen mocht mn instructeur gewoon aanwijzingen geven, net als met de lessen. Weet niet of dat bij elke examinator mag maar volgens mij is het wel gebruikelijk.
Verder moet je inderdaad alles op de spiegels doen met achteruit rijden en keren.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:29

Ik heb ook een dag opleiding gedaan en omdat ik te moe was ben ik gezakt omdat alles net niet lukte. Daarna helaas geen geld dus vrij lang moeten wachten en toen heb ik 4 uur les gehad in 2 dagen en toen met gemak geslaagd. Ik raad af om een dagopleiding te doen in 1 dag. Idd als het kan opsplitsen en 2 of 3 dagen. En als je al een keer afgereden hebt zou ik idd overleggen met de rijschool, meestal is 1 a 2 uur les voor het examen voldoende.

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:24

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:40

stefanvi schreef:
Kaatje_Bee schreef:
Nu vraag ik me af of je nu wel of niet uit 't raam mag kijken bij het achteruit rijden, en bochtje achteruit.

Nee, dit mag niet, je moet alles op de spiegels doen. Opzich is dit ook beter, want dan kun je beide kanten beter in de gaten houden en wanneer je dit gewend bent is dit nog vrij gemakkelijk ook.

Kaatje_Bee schreef:
En tijdens 't achteruit draaien (bocht dus), mag je dan heel langzaam rijden (met 1 voet op/bij de koppeling), of kan dat echt niet?

Je mag zo snel rijden als je zelf wilt.
Als de auto genoeg koppel heeft, dan kun je wat met alleen de koppeling spelen, maar het kan ook dat je soms wat gas bij moet geven om niet stil te vallen natuurlijk.

Kaatje_Bee schreef:
Bij het achteruit rijden tot een bep. punt (bv aankoppelen) mag je zoals ik begrijp uitstappen om te zien hoe ver je nog moet. Hoe dicht moet je vervolgens bij je kar komen?

Je mag geloof ik 1 keer uitstappen, maar ik weet dat niet zeker, kan ook zijn dat je vaker uit mag stappen. Dat moet je dan maar even vragen. Ik zou het in ieder geval zoveel mogelijk proberen te beperken.
Trucje dat je vaak aangeleerd wordt, is om uit te stappen (aantal passen) hoe ver je nog moet, en dan vervolgens dezelfde afstand vanaf je spiegel uit te stappen. Zodra je spiegel dan op dit punt is, sta je (ongeveer) goed.

Bij het aankoppelen moet je de trekhaak precies onder de koppeling rijden. Je mag zelf niet gaan duwen en trekken aan de kar. Soms als je geluk hebt, helpt de examinator of instructeur met aanwijzingen. Maar het kan ook dat er een bepaald hulpstuk op de kar wordt gezet waar je vervolgens met de trekhaak tegenaan kunt rijden en dan zit je precies onder de koppeling.

Ik mocht wel uit het raam kijken bij het achteruit rijden en het bochtje achteruit en het inparkeren achteruit :) :j

Mocht ook uitstappen, had een takje in de auto liggen. Dus dan van de achterkant van de aanhanger stappen tellen tot waar je moet. Dan naar je deur lopen en vanaf daar dezelfde hoeveelheid stappen naar achter, daar het takje neerleggen. Dan weer instappen en achteruit tot je bij het takje bent :)

Kaatje_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:07

Okay, ik ga 't gewoon proberen, moet alleen nog oefenen met het achteruit rijden op de spiegels. Ben en elk geval blij dat ik hier een forum heb gevonden waar zoveel ervaringen en tips op staan!
Groetjes Karin

Kaatje_Bee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:31

Hmmm,
Ik heb 't inmiddels al wat geoefend, en kan het zowaar ook op de spiegels :D
Ben wel blij te lezen dat de instructeur/examinator aanwijzingen geven bij 't aankoppelen van de aanhanger, ik dacht tot op heden dat ik zelf steeds in- en uit moest stappen (en het liefst max maar 1 keer!), totdat de kogel er netjes onder zat.
Heb verder (bedankt voor de tip!!!) de lesdag in 2en gehakt in overleg met de instructeur, de eerste 3 lesuren zijn woensdag a.s., het examen + weer 3 lesuren zijn ruim een week later.
Iedereen bedankt voor 't reageren/meedenken, ik houd jullie op de hoogte van mijn gestuntel/vorderingen!
Groetjes Kaatje

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:35

De combinatie waar ik mee afreed was in het bezit van een prachtige camera zodat ik hem precies goed kon zetten zonder uit te stappen.
Was ik erg blij mee!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:46

Ik heb a.s. dinsdag mijn examen, maar zie het niet zo hoopvol in eigenlijk....
Ik heb een dagcursus verdeeld over 4 dagen á 2 uur.
Vooruit rijden geen probleem, recht achteruit gaat ook wel (kan naar mijn idee nog mooier, maar instructeur geeft aan dat dit voldoende is voor een examen) maar achteruit 'parkeren' tegen laad perron (of hek) lukt me niet en bocht achteruit ook niet :(
Begin van de bocht geen probleem, ik stuur 'm goed in, maar dan ga ik te veel na denken over het sturen en de aanhanger gaat alle kanten op, gewoon omdat ik te veel aan het sturen ben.... stom en dom, ik weet het van mijzelf, maar toch lukt het me niet :(
En het erge is nog, de 1ste twee lessen gingen wonderbaarlijk hartstikke goed! Instructeur zei toen nog dat ik het gewoon in mij had en dat het examen echt geen probleem moet zijn. Maar de laatste 2 lessen kreeg ik bijna niks voor elkaar, alleen met zijn hulp.....
Hij zei ook al dat ik zo dus NIET op het examen moet gaan stuntelen, want dan ziet hij het somber in..

Dus tsja, ik ben bang dat ik een 2e examen moet gaan doen.

Oh trouwens, ik mag ook gewoon uit het raam kijken met achteruit rijden, alleen heb ik zo'n slecht rug dat ik niet goed kan draaien, dus moet juist op mijn spiegels rijden

En de instructeur vertelde mij ook dat hij met het examen achter de auto mag staan om de afstand te laten zien voor het aankoppelen ;)

Pfff mocht hij ook maar gewoon in de auto blijven zitten als ik mijn verrichtingen moet doen en de examinateur gewoon buiten gaat staan :+

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 06:13

josewoos schreef:
Begin van de bocht geen probleem, ik stuur 'm goed in, maar dan ga ik te veel na denken over het sturen en de aanhanger gaat alle kanten op, gewoon omdat ik te veel aan het sturen ben.... stom en dom, ik weet het van mijzelf, maar toch lukt het me niet :(

Truc is juist om niet zoveel te sturen, kleine correcties zijn voldoende. Heel veel en scherp sturen hebben vaak juist een averechts effect. Zodra de aanhanger in de juiste richting gaat, stuur zo houden of zelfs reeds wat terugdraaien.

Wat betreft dat laadplatform is iets waar je gevoel voor zult moeten ontwikkelen om goed uit te komen. Heb ik ook problemen mee gehad, maar nu stuur ik aanhangers en zelfs lange BE opleggers moeiteloos naar een bepaald punt.

Als je de mogelijkheid hebt om met een aanhanger wat te oefenen zondag en/of maandag, zou ik dit zeker doen. Zelf oefenen zonder instructeur geeft je de mogelijkheid om goed te experimenteren en zo uit te vinden wat wel en niet kan.
Liefst wel met een tandemasser, want een enkelasser rijdt heel anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:01

stefanvi schreef:
josewoos schreef:

Truc is juist om niet zoveel te sturen, kleine correcties zijn voldoende. Heel veel en scherp sturen hebben vaak juist een averechts effect. Zodra de aanhanger in de juiste richting gaat, stuur zo houden of zelfs reeds wat terugdraaien.

Wat betreft dat laadplatform is iets waar je gevoel voor zult moeten ontwikkelen om goed uit te komen. Heb ik ook problemen mee gehad, maar nu stuur ik aanhangers en zelfs lange BE opleggers moeiteloos naar een bepaald punt.

Als je de mogelijkheid hebt om met een aanhanger wat te oefenen zondag en/of maandag, zou ik dit zeker doen. Zelf oefenen zonder instructeur geeft je de mogelijkheid om goed te experimenteren en zo uit te vinden wat wel en niet kan.
Liefst wel met een tandemasser, want een enkelasser rijdt heel anders.

En DAT is dus niet waar! Het punt bij een enkel-asser is dat die veelal korter zijn en daardoor heftiger reageren. Wanneer je echter een enkel-asser van 4mtr hebt, zal die hetzelfde reageren als een dubbel-asser van 4 meter. Het kleine beetje verschil dat het maakt omdat een tandemasser wringt is niet echt van belang. Wanneer dat het verschil maakt, ben je duidelijk nog niet toe aan het rijden met aanhangers......

Voor de rest moet ik TS teleur stellen, ik kreeg B-E nog cadeau en C-E halen is echt heel andere kost (veel simpeler).

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:41

josewoos Dit heb ik idd ook gehad en daardoor onder andere (en vermoeidheid van een hele dag lessen) niet gehaald. 2de keer lukte me het eigenlijk pas echt goed de lessen voor het examen. En als het lukt in die lessen dan niet meer te veel oefenen heb ik ook niet meer gedaan en op examen ging toen alles heel goed.
Goede tip idd als je de mogelijkheid hebt om te oefenen dit doen en niet te veel nadenken bij bocht achteruit rijden (al is dat idd moeilijk.)